July 19, 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

July 19, 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

a HÂADKIN GÖZÜ HATKIN»RULAĞI HAHPKMN. DTUİ — ——— ĞÜM F a S Yanı işleri telefonut 20203 büise lırlod,ml:h.w: 20203 Son Posta Z— ÇARŞAMBA — 19 Temmuz 1933 — Fiatı 5 kuruş Senc i$ir M İle; 1071 — Düşünüle TÜRKİYE Af Nasıl Ölacak? “Türk-Yunan Dostluğu Os- manlı imparatorluğu Zama- nında İmkânsız bir mucizeydi Siyasi Mücrimlerin İtlakı 7i,kiyenin Fran- Mevzubahs Değil Tasavvurun Çerçevesi EpiceGeniştir.. Ankara, 19 ( Huıxusi )— Türk Cümhuriyetinin onuncu yıldönümü Münasebetile umumi bir af ilân edileceği hakkında şimdiye kadar muhtelif şekil ve surette intişar eden haberleri, evvelki gün yazılan bazı siyasi mücrimler hakkındaki af haberi de dahil olmak üzere aşağıdaki şekilde tashih etmek lâzımdır: Türk Cümhuriyetinin onuncu yıldönümü münasebetile hükümet- ce bir umumi af ilânı takarrür etmiştir. Fakat bu affın, bakıyei müddeti cezaiyeye mi, yoksa yarım veya sülüsan müddeti cezaiyeye mi şamil olacağına dair kat'i bir karar mevcut değildir. Bu husustaki esas Büyük Millet Meclisinin bir teşrinievvel tarihinde vuku bula- cak olan toplantısından sonra tesbit edilecektir. Maamafih şimdiden kaydedebiliriz ki Türk Cümhuriyetinin onuncu yıldönümü münase- betile ilânı mevzubahs olan af, umumi mahiyette olacak ve mah- dut istisnalar haricinde, hemen her şekil mahkümiyet erbabını içine alacaktır. Buarada eski İstiklâl mahkemeleri mahkümlari ile komü- hizm müntesipleri ve pekaz adi mücrimiyet nevilerinden başka bu af, âm ve şamil bir mahiyet arzedecektir. Bunun haricinde ve Meclisin açılmasından evvel, bu nevi haberlere inanmamak lâzımdır. Polonya Dârülfünunluları Dün Geldiler Dün Polonya Darülfünununa mensup 85 talebe şehrimize gelmiş ve bir çok Türk darülfünunluları ve Polonya sefaret erkânı tarafından karşılanmışlardır. Lehli talebe dün geç vakta kadar şehrimizin birçok yerlerini gezmişler ve Galatasaraya misafir edilmişlerdir. Resmimiz, Polonyalı genç darülfünunluları önünde göstermektedir. Ayasofya camii Maliye Vekğlçtinjğ ngğğinden Sonra Gümüş Fiati Mahsus Derecede Arttı Defterdarlık Faaliyete Geçiyor - Maliye Vekâletinin eski gü- Müş mecidiyelerden beherini 37 kuruş üzerinden hesap — ederek kabule karar verdiği dün defter- darlığa resmen bildirildi ve he- men gümüş piyasasının hissedile- cek derecede oynamasına sebep Oİğu.Fillııkikı 100 ayarlık su gü- Müşlerinin dirhemi az evvel (ş,S) kff'“!l alınıp satılıyordu. Halbuki gümüş liraların basılmasına karar verilmesini — mütcakip yükseldi, (6) kuruşa çıktı. —Bugün ise 6 kuruş ile 6,25 arasında oynamak- tadır. Maliye Vekâletinin eski gümüş mecidiyelere koyduğu kıy- met te gümüş dirheminin bu 6,25 rayici üzerinden hesap edil- miştir. Yapılan hesaba göre mecidi- yeye konan bu 37 kurüş kıymet tam yerindedir. Zira 100 mecidiye alınsa, eritilerek, tasfiye edilerek halis gümüşe çevrilse elde edile- cek beynelmilel kıymet 37 kuru- şun 100 ile darbından * çıkacak yekündan ancak 80 kuruş fazla- dır. Bu fazlalık ta eritme ücretine ancak tekabül etmektedir. Ha Maamafih gümüş fiatında rülen bu yüksekliğe rağmen raretli alış veriş henüz başlamış değildir. sa İle Münasebatı Da Tabiidir Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beyin Fransa'da bulunduğu sıra- larda, Fransa'nın devlet adamları ile yaptığı muhtelif temaslardan sonra Paris gazetelerinde, Türki- ye'den çok dost bir lisanla bah- sedildiğini — kaydetmiştik. Aynı zamanda da bu neşriyatın bazı ecnebi gazeteleri tarafından ku- ponlar ihtilâfının hallini mütcakip Fransa ile aramızda başlıyan ta- bit münasebatın — samimileştiği şeklinde telâkki edilmekte oldu- ğunu da yazmıştık. Dün Anadolu ajansının Pa- ris'ten alarak verdiği bir telgraf bize gösterdi ki, Fransız matbu- atı tarafından lehimizde yapılan neşriyata Fransa'nın —mali ve kısmen de siyasi mahafilinin ter- ( Devamı 8 inci sayfada ) —— A Darülfünun Islahatı Ortaya Atılan Yeni Birkaç İsim Daha Darülfünunun ıslahatı münase- betile muhtelif fakültelere gire- cek ve çıkacak müderrisler hak- kında rivayetler hâlâ devam edip gitmektedir. Gireceklerin arasında felsefeci Hilmi Ziya, Kabataş edebiyat muallimlerinden edebiyat doktoru Nihat, tarihçi Mükrimin Halil, göz doktoru Niyazi İsmet veya Hakkı Hayri Beylerin isimleri zikrolunduğu gibi çıkacaklar ara- sında cilt Mütehassısı Hüseyin zade Ali, tabakat müderrisi Müş- tak, göz doktoru Ziya Beylerin isimleri kaydolunmaktadır. Rivayeti kaydetmekle beraber söyleyelim ki, bütün bunları, evvel- kiler gibi hakikat — zannetmek hatadır. İçlerinden bir kısmı şüp- hesiz tahakkuk edecektir. Fakat büyük kısmı da tahakkuk etme- miş - rivayet mahiyetinde kala- caktır. Trak Kıralı İngiliz Mareşalı Üniformasile Londra, 18 (Hususi) — Bir müddettenberi burada bulunan Irak Kralı evvelki gün İngiliz Hükümdarı tarafından verilen bir ziyafete İngiliz ordusunun — Feld Mareşal kisvesile iştirak etmiş- ır. : İngiliz hükümeti şimdiye ka- dar dünya üzerinde Feld Mare- şallık sıfatını. ancak üç kişiye vermiştir. Bunlar da Kral Corc, sabık Alman İmparatoru Vilhelm ve Irak Kralı Faysaldır.. Ki- demli İngilir Mareşalleri bittabi bu hesaptan hariçtir. -—7 — AVRUPALILAŞTI “Türkiyenin En Kıyığetli İnciside ,, Güzel İzmiri Daha Güzel Yapmak Lâzım Kadastro Müfettişi Sğyahatinden Döndü, Fikirlerini Anlatıyor Kadastro Başmüfettişi Mühendis Halit Ziya Bey bir müddet evvel bazı meseleleri tetkik etmek üzere İzmire gitmişti. Orada epeyce kaldı ve nihayet döndü. Bu seya- hat esnasında bir arkadaşımız tesadüten kendisile yoldaşlık yap- mıştı. Avtletinde bize kadastro İş- lerinin İzmirde bir buçuk milyon liraya yakın mahlül ve 200 bin lirayı mütecaviz. de mektum emlâkin meydana çıkmasına sebep olduğu heberini getirdi. Arkadaşımız bu mülâkatı şöyle anlatıyor : Halit Ziya Böyden İzmiri ve işlöri nasil bulduğunu sordum: —İzmiri daha güzelleşmiş buldum. İzmir kendisine lâyık olan şekli yavaş yavaş almaktadır. — İzmirden büşka her sene bir- çok seyahatlerinizle pek çok yerler görüyorsunuz ve — elbet —mümasil yerler vardır. Bunlardan bangisi İzmire benzer ? — Çocukluğum, tahsilim, hayatım hemen de bu güzel 'de geçmiştir. (Halkapınar) bahçelerini, (Pınarbaşı)nı ne vakıt gidip görsem bana hep rüştiye möktebinde okuduğum günleri Kieklamania —— Halit Ziya B. | hatırlatır. Karşıyaka'ya gelince; deniz seviyesine yakın hem de mülayim bir meylile devam eden sahil boyunu pek beğenirim. Hele mehtap geceleri emsalsizdir. Hemşerilerim de bundan istifadesini pek iyi bilirler. İzmirin tülâille gurabunu zevkle temaşa etti- gim bu güzel yerleri son defa gördü- ğim ( Rapallo ) ve ( Portopino ) dan farklı bulmadım. Karşıyakadan Halka pinara kadar olan sahil kısmı için tasavvurlarımı Belediye reisimize, bu çalışkan — arkadaşıma, — söylemiştim. ( Devamı 8 iaci sayfada ) Bir Kısım Vapurlarımız Hurda Olarak Satılacak Ankara 18 (Hususi)— Bazı hususi vapur kumpanyaları ellerinde mevcut bazı hurda vapurları başka memleketlere satacaklarını bildirdiklerinden kendilerine bazı şerait altında müsaade verilmiştir. Bu, le bazı hususi hurda vapurlar parçalanmak ve ankaz halinde satılmak üzre, beynelmilel piyasaya arzedilecektir. Vapur- cuların bazıları bu vapurlar mukabilinde yeni vapur almayı düşün- mektedirler. Türk ticaret filosuna “Burhaniye,, isminde yeni bir vapur iltihak etmiştir, Darüşşefaka Kampı Bitti Bu ayın ikisinde başlayan mekteplerdeki askeri kamplar evvelki m Nihayet bulmuştur. Yukarıda Darüşşefaka lisesi talebesinin gmplınnı ait iki intıba görünmektedir. Darüşşefaka bu sene de kampı mektepte kurmuş, tatbikat yap- mak üzere de kâğıthaneye gitmiştir.