14 Ağustos 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

14 Ağustos 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

—2 — VAKIT 14 Ağustos 1933 M. Posse Türk — Alman iktısat mukavelesi münasebetile ——— Londra konferansındaki sözlerini tavzih ediyor Berlin, 13 (Hususi) — Volf ajansindan : Türk - Alman ikt- sat omukavelesinden bahseden Alman iktısat nezareti müsteşarı | gazetecilere verdiği | bir beyanatta her iki devlet için | M. Posse, memnuniyet verici olan bu an- laşmayı alkışlamak lâzım geldi- ğini bildirmiştir. Londra iktisat konferansında hassaten zirai olan memleketle- rin mübalâğalı bir şekilde sınai- leşmek istemeleri ile sanayi mem- leketlerinin, iktisadi kabiliyetleri aleyhine at sistemlerini inki- şaf ettirmeğe çalışmalarını bir hata olarak telâkki ettiğini ha- tırlatan M. Posse bu sözlerine karşı bilhassa Türk mehafilinde gösterilen muhalefetin bir sui tefehhümden doğduğunu bildir- miştir, Zira bu sözler Türk iktr- umumi bir mabiyette idi. M. Posse, Türkiyeninki gibi - zirai sistemi olan bir memleke- tin, kendi toprak mahsulüne uy- gun bir sanayi yaratmasının, ik- ii noktai nazardan, pek tabii duğunu ilâve etmiş- in beyanatının mak- sadı: sadece akla uygun bir iş bölümü yapılmasını müdafaa et- mekti, ada bir yangın © Atina, 13 (A:A) — Piretin hacir mahallesinde çıkan bir angında 860 baraka yandıştır. fanın, 250 aile açıkta kalmıştır. Zarar on beş yirmi milyon drahmi tah- © min ediliyor. Bir çok yaralı vardır. —— Fransaya ihracat hakkında! Istanbul, 13 (A.A.) — Ihracat Ofisinden tebliğ edilmiştir : “Fransaya ithal edilecek keten tohumu, pamuk tobumu, susam, “haşhaş tohumu gibi daha bazı hı tohumların gümrük resmi Ağustos 1932 tarihinden itiba- ren arttırılmıştır. İbracatçılarımız ik resminin mikdar ve te- ferruatı hakkında ihracat ofisin- © den malümat almalıdırlar. Yeni İngiltere elçisi Ankara, 13 (A.A) — Ingiltere hükümeti Ankara büyük elçi- liğine Mısır fevkalâde komiseri Sir Perfy Loraine'i tayin etmiştir. Üniversite'de Neşet Ömer veFuat Beyler İ den sonra Radikal istifalarını geri aldılar Iki gün evvel Üniversite emin- liği ve Edebiyat fakültesi reis- liğinden istifa etmiş olan doktor Neşet Ömer ve Köprülü zade Fuat beyler istifalarını geri al- mışlardır. Hukuk fakültesi reisi Tahir beyle Tıp fakültesi reisi Tevfik Salim paşanın istifa ettiklerine dair çıkan şayiaların da doğru olaşadığı anlaşılanıştır. Neşet Ömer ve Fuat beyler dün Üniversite de çalışmışlardır. Sofya Karesi Açıldı birliği Sofya 13 (A.A.) — Eski Fran - sız başvekili M. Herriot dün sabah Sivilingrat istasyonuna gelmiş ve hariciye nezareti omümessili ta - rafından karşılanmıştır. Filibe istasyonunda mumaileyh i başvekili M. Muşanof, mahalli hü- kümet erkânı ve bir çok mebus ve büyük bir halk kütlesi tarafından selâmlanmıştır. Gerek burada ve gerek Sivilin - grattan Sofyaya kadar bütün is- tasyonlarda biriken halk eski Fran sız başvekilini hararetle karşıla - | mıştır. Köylüler M. Herriot'yu selâm -! lamak için tarlalarını bırakarak is- | tasyonlara koşmuşlardır. M, Herri- İNE İer küntetniyocüu, sadece jet kendine uzatılan elleri sıkıyor, ve çocukları öpüyordu. Sofya is - | tasyonunda M. Herriot kralın mü messilleri, hükümet âzası, meb - j uslar tarafından karşılanmıştır. Büyük bir halk kütlesi istasyonu | ve civarı doldurmuştu. Sofya, 13 (A.A.) — Dün öğle- Demokrat ve Sofya belediyesi M. Herriot'ya fahri hemşehri unvanını vermeği kararlaştırmıştır. Sofya, 13 (A.A.) “Bulgar ajan- sı,, — Demokrat ve Radikal fırka- Ira birliği kongresi dün saat 16 da milli tiyatroda reis M. (Danimarka) tarafından açılmış * tır. Bulgar murahhası M. Kalende- roff söz alarak ecnebi murahhas - lara (hoş geldiniz) demiştir. Mu - maileyh M. Herriotun bulunması - nin delâlet ettiği manadan bahset- Brendsen I miş ve mumaileyhin beynelmilel demokrasi hareketlerindeki büyük | hizmetlerini ehemmiyetle kaydey- lemiştir, benzeri fırkalar, beynelmilel an «| laşma kongresi açmıştır. Kongreye Bulgaristan, Dani » marka, Fransa, İngiltere, Yunanis | tan, Polonya ve Hollanda iştirak etmektedir. Bu celsede (hazır bulunan M. Herriot, samimi tezahürlerle al - kışlanmıştır. Bütün omatbuat M. Herriot'nun Sofyada bulunuşunu memnuniyetle bu hâdisenin Fransız Bulgar müna sebeti lehine yarayacağını kaydet mekte ittifak etmektedirler. Almanya tekrar silâhlanıyor! M. Çurçil bir nutkunda böyle söyliyor Londra, 13 (A,A.) — Esseks kontluğu dahilinde verdiği bir nutukta M.Vuston Churchill! şun- | ları söylemiştir : Bugün Almanya ancak kısmen silâhlıdır. Fakat daha şimdiden kendisindenzayıf komşuları, Avus- | turya, Isviçre, Belçika ve Dani: marka derin bir endişe duymak- tadırlar, Fılvaki Almanyanın si lâhlanmakta ve muahedelere rağ- men silâblanmakta olduğuna inandıracak ciddi sebepler var. M. Vuiston Churchill bugünkü Avrupada sulhün başlıca istinat- gâhı olan Fransiz ordusu ile İn- giliz donanmasını zayıflatmak isteyen siyaseti ifşa ve mahküm etmektedir. Müstakil büyük gazetelerden “ Sunday referre,, “ Almanya ordularını silâhlandı- riyor. ,, başlığı altında yazdığı bir makalede mühim bir dosyayı ifşa etmektedir. Bu dosyadan, Almanyanın bütün kuvvetlerinin Nazi rejimi - tarafından harbe hazırlık gayesi esasına sevkedil- diği açıkça anlaşılmaktadır. Gazete, Almanyanm gizlice silâhlanmasına müsaade edildiği takdirde bundan tehlikeli karı- karşılamakta ve! bu hafta | M. Brendsen teşekkür ederek mhutelif milletlerin demokrasi fır kalarının biribirine müvazi* olan mesai ve faaliyetlerinden bahset - miştir, Umumi kâtip M. Berel de- i mokrat fırkalarının mesaisi hak - kında izahat vermiştir. M. Herriot kongrenin kendi hak kındaki iyi kabulünden dolayı te - şekkür etmiş ve Bulgar milletinin bariz vasıflarını teşkil eyliyen me- ziyetleri saymıştır. Mumaileyh bundan sonra kon - grenin pek ağır olan vazifesini izah etmiş ve demokrat fırkaların gayret ve faaliyetleri ve beynelmi lel sulhün esası olan hekem, em - niyet, silâhları bırakma akideleri hakkmdaki nikbinliğini izhar et - miştir, tır. Milli kahramanlar örfi idare altında anıldı Dublin, 13 (A.A,) — Dublin de zahiri bir süküta rağmen bu- gün Griffith, Mıbael ve Kervin Phiggins'in hatıraları fili bir örfi idare içinde anılmıştır. Bu tç kahraman serbest İrlânda bükü- metinin teessüs etmesine Çalış mış ve muvaffak o'muşlardı. Mu- azzam polis kuvvetleri ve mitrak lunuyorlardı. Ceneral'â Duffy mavi gömlek- lilerin hükümet kararı mucibince geçit resmi oyapamayacaklarını bildirmiştir. Buna rağmen 2009 kişilik bir nümayişçi heyet top- lanmış ve bu karardan dolayı şiddetli teessüflerini bildirmiştir. Collin'in © hemşiresi omatbuata gönderdiği bir mektupta bükü- metin üç milli kahramanın hatı- rasının anılmasına mümapaat edi- şini protesto etmiştir. şıklıklar ilâve et- mektedir. çıkacağını Danzig'te Hitlerciler Danzig, 13 (A.A.) — Hitlerin adamı olan M. Forster mecliste âyan reisinin huzurunda söyle- diği bir nulukta, Almanya'da olduğu gibi bütün fırkaları da» M. Herriot şiddetle alkışlanmış- | Irlândada nümayiş! yoz. müdahale etmeğe hazır bu- | Demokrat, Radikal ve benzeri fırkalar kongresi çalışmağa başladı M. Herriot'dan sonra M. Vassi. leff uzun bir nutukla celseyi ka - pamış, bu nutkunda Bulgar mille. tinin gerek M. Herriot ve gerek di- ğer murahhaslar tarafından ileri sürülen mutalealara iştirak etmek- te olduğunu beyan ile “Bulgar,, mil | leti sulh ve âdaletten başka bir şey istemez.,, demiştir. Reis, âzayı, (OM. Herriot'yu ve beynelmilel demokrasiyi alkışla - maya davet etmiştir. Bunun üzeri- ne milli tiyatroyu dolduran dinle- yiciler şiddetli alkışlar koparmış - lardır. Hazirun arasında (o başvekil M. Muşanof, kabine erkânı ve ecnebi memleketler mümessilleri bulunu » yordu. Başvekil büyük bir ziyafet vermiş ve bunu bir resmi kabul ta- kip eitniştir. Ikinci celse Sofya, 13 (A.A.) — Radikal demokrat itilâf kongresi bu sa bah ikinci celsesini saat 10,30da ulüm akademisi salonunda Fran- sız murabbası M. Emil Borele'in riyasetinde akdetmiştir. Kongre, bu celsesinde bütün heyetlerin işsizlik ve gümrük maniaları hakkında vermiş oldukları rapor- ları dinlemiştir. Bütün murabhaslar iktisadi sa- bada beynelmilel “bir tesanüdün lâzım: olduğunu © €hemmiyetle kaydetmişler ve gümrük mania- larının ortadan kaldırılması le- hinde bulunmuşlardır. Celse saat 12,30 da tatil edil- miş olup öğleden sonra saat 15,30 ' da tekrar açılacaktır. Havana'da Karışıklık Başvekil kaçtı, ordu harekete geçiyor Havana, 13 (A.A) — Macha- | do kabinesi istifa etmiştir. Havana, 13 (A.A) — Macha- do tayyare ile kaçmıştır. Halk İ sarayda tahribat yapmış ve bazı şiddet hareketlerinde bulunmuş- tur. Bunun neticesi olarak 20 kişi ölmüş ve 200 kişi yaralan- | | mıştır. M. Cespedes vekâleten hükü- i met reisi tayin olunmuştur. Havana, 13 (A.A) — Ordu derhal şehre girerek asayişi te- min etmek için emir almıştır. ——— Bulgar - Yunan hu- dudunda bir hadise Sofya, 13 (A.A.) — Matbuat hudut bâdisesinden bahsediyor. Yunan askerleri, Bulgar toprak- larında bulunan bir Bulgar dev- triyesi üzerine aleş açmışlardır. Fakat komisyonun yaptığı tah- kikat Yunanlıların komiteci zan nederek ateş ettikleri neticesine varmıştır. etsene nr ese on sa vas vaa anan 24084 04B0d800 AGAM ABE v0 ğıtmak ve idari memuriyetlerin hepsini Nazilere vermek lüzu- mundan bahsetmiştir. M. Titulesi ii gidip gitmi henüz belli de Bükreş, 13 (A.A; -— ajansı bidiriyor: Ecnebi " ketlerde bulunmakla 9497 Titulesco'nun Ankaraya gil evvel Sofyaya gitmesi * kararlaştırılmış değildir. M. Titulesk orun Sofyay* gitmiyeceği büyük bir hilinde, mumaileyhin Ans yapacağı konuşmalar | €l” hüsümetler arasında cere” mekte olan mükâlemelerif | cesine bağlıdır. V Raşit Bey Istanbul Ankara, 13 (Hususi) — Vekâleti Istanbul maliye * lâtının ıslahı yolundaki ç* sına devam etmektedir. ye kadar İstanbul maliye lâtına memur edilenler şu" Istanbul Maliye muraki şit, mürakipliğe Istanbul “ darı Mustafa, Istabul ta müdürlüğüne Ankara defi” Salim, Beyoğlu tahakkuk " lüğüne Adana defterdarı Istanbul varidat müdürü Üsküdar Tabsil Müdür! Maliye Vekâleti merkez sebecisi Şefik Beyler tayif mişlerdir. Istanbul Maliye Müraki U den ikisine Devlet-demit)” besabat Asiresi reisi Kâ; yin tayinile yeri Natıs leti mubasebe müdürü N yin getirilmesi kuvvetle meldir, Istanbul? teşkilâtına edilmiş memurlar da Tzzeti lim, Osman, Nuri, Mi Recai ve Memduh beyli Maliye vekâleti merke sebeciliğine de ayni dail mümeyyizi oSaip Beyin muhtemeldir. Yeni Maliye müst€ Ankara, 13 (Hususi) “ İ Bı muhasebat umum mü€ yi” i ik Beyin Maliye vekâleti ” şarlığına tayini yüksek iktıran elmiştir. i Faik B. dünden itibar” vazifesine başlamıştır. ; ——— M. dö Şambrö” / Roma, 13 (A.A) — sefiri M. dö Chambrö” namesini bugün Öğl saat 17 de Krala vere" Şamanik Lindberg'in sey” | Copenbague,13 ( AA 4 dberg dün tayyaresil ef haba'dan Angmagssalik* tir. Uçuşuna bugün ! kadar devam etmesi dür. ——— Şehitleri peri, , Balıkesir,13 (AAJT kale harp sahillerini $ Çanakkale Halkevi il yapmak üzere giden Halkevlileri gece bire? lerdir. : —— : Maliye teşkilâ'k baş mürakıbı oldi i inbisarlar teftiş heyeti reisi di Üsküdar tahakkuk müdürlfğğü eg İİİ ELELE İl