18 Ağustos 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

18 Ağustos 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

© — Fransız mab'uslarından M. Jules —0 —VAKIT 18 Ağustos 193 Liman nizamnamesi bir zünden Deniz Ticaret müdüriyeti ile Gümrük idaresi Iktısat vekâletinden soruyorlar Yeni gümrük idaresine ve a'âkadar makamlara tebliğ edildiğini dön yazmıştık, Oğrendiğimize göre liman ni zamnamesinin teşyi ve istikbal- cilere ait o'an kısımlarının tat- bikinde Deniz Ticmet müdüri- yeti ile Gümrük idaresi ârssında ibtilâf çıkmıştır. Deniz ticaret müdüriyeti yeni nizamnamenin halka omüşkiât | değil bi'âkis »olculara ve halka kolaylık o.ması için tanzim edil diğini bildirmektedir. Müdüriyet ayni zamanda güm: rük idaresinin limana dabil ola- cak vapurların rıhtıma yanaşma” dan &vvel kontıolu lâzım geldi ğni iddia etmekte ve Çanakkale ' Misafirimiz dün Bulgaris (Baş tarafı linci suyıfada) “e Bulgaristan seyahatim çok iyi geçti. Türkiye hükümeti, Var- nadan buraya beni getirmek için Zaferi göndermekle büyük zah- met ve külfet ihtiyar elmiştir. Çok memnun ve minnettarım. Geminiz çok güzel! Puraya fev- kalâde bir süratle geldik. Vaı- madan dokuz kuçukta hareket etmiştik. Buraya birkaç saatte geldik. Türk <denizcilerinde gördü- ğüm ikram ve samimiyet.n, om ların yüksek ve kıymetli asker- lik kabiliyetlerinin hayranıyım! ,, Bir muharririmiz Üniversel a jJansınım bir muharriyile birlikte dün akşam geç vakit M. Herriot'yu | Perapalastaki © dairesinde tekrar ziyaret etmiştir. Bu sırada Üniver. | sel ajansı için makale (yazmakla meşgul bulunan ve gömlekle otu - ran M. Herriot: liman o nizamnamesinin | | tuktan 3 I .. | gi ihtilâf çıktı .—— İ boğazından: gelecek - vapurların Çanakkaleden itibaren, Karade- nizden gelecek vapurların boğaz- dan itibaren gemi içinde kontrol edilmesi icap eltiğ.ni ieriye sür- mektedir. Gümıük idares mete lu İutusün tasrih edildi- se r'zamna- ğ'ni ve v.purlan rıhtıma yanaş- sonra çıkan; yo'culatın gimtük salonamnda muayene edileceğinde israr elmekledir. Deniz tesret mücüriyeti güm” rük idaresinin bu ısrarı üzerine İklısat vekâ.ctine müracaat ede- İ tek me turetle muamele yapıl- | ması lâzım ge.diğini sormuşlur. Gelecek cevaba göre yolcu” | ların muayene yerleri ve şekil | | leri, istikbale ve teşyie gelem | lerin vaziyetleri tesbit edilecektir. M. Heryo | tandan geldi da fakir çocuklar menfaatine Beethoven hakkında bir konferans vermis, ku konleransta 20 bin leva kadar hası'ât lemin edil- miştir, M. Herriot Pulgar'standa halk ilede temas etmiştir. Bir köyde “yaptığı gezinti esnasında bir kır kahvesinde oturmuş, halk ken- disini tanımış, karpuz ve şarap ikram elmişierdir. M. Herr'ot kralın kardeşi olan prensin daveti Üzerine Varnaya da gitmiştir. Torpitomuz ve Varnalılar Zafer torpilon.vzun, M. Her- rot'yu almak üzre Varnaya gidişi halkın bararetli tezahüratına ve- sile teşkil etmiştir. Varna halkı gemiyi görmek istemişler, veri- len müsaade üzerine balk gemi» yi gezmiş, ziyaretçilere İzaz ve ikram edilmiş, zabillerin delâ'e- tile gemi gezdirilmişlir. “— Sizi böyle kabul ettiğimiz | İçin beni mazur görünüz. Çok meş gulüm, sizi bekletmek istemedim . Bulgaristan seyahati intibalarım fevkalâdedir. Zafer © torpitosile yaptığım seyahat © intibaları da fevkalâde.. | Sofşa kongresinde buhran, iğsiz- lik, gümrük mâniaları ve Avrupa Radikal fırkaları üzerinde görüş » | tük, Netice umumi memnuniyeti mucip oldu. Yakında bu müzake « | relerin semerelerini toplamağı ü - mit ediyoruz. Sofyada ve Varnada yaptığım | gezintiler esnasında herkesi işte ve çalışır gördüm. Bu, terakki et. mek istiyen bir memleket için iyi bir işarettir. Fransız meb'usunun sözleri M. Herriot'ya refakat eden © Julien ile görüştük. Fransız mi rin Bulgaristan seyahatlerinden çok memnun kaldıkları, iyi in- tibalar edindikleri anlaşılmakta. | dır. M. Herriot'run demokratlığı ve müsaviliği Bulgarların sem- patisini celbetmiş, Bulgaristanın her uğranılan yerde binlerce ki- şi sabık fransiz başvekilini al- kışlamıştır. “Beethoven,, isimli bir eser yazmış olan M. Herriot Sofya. Misafirimiz Heryo Dünkü Frarsızca İstanbul ga zetesinde (A, Emrullah) imzasile bir başmakale çıkmıştır. (Misa- firimiz Heryo ve Türkiye) başlığı altında neşredilmiş olan bu baş makalede sabık Fransız Başve- kilinin memleketimize gelişinden dolayı memnuniyet hissiyatı izhar edildikten sonra deniyor ki: “M. Heryo her vakit Türkive- nin samimi Coslu oimuşlur. Ve dost'uk bayalını izhar etmek için bugünki seyahatini beklememiş- tir. Heryo iik defa Türkiye'ye geldiği zaman Türk milleti mev- cudiyet ve bürriyetini müdafaa içn büyük bir mücadeleye gir- İ berelerinde elde | basında Kısa tulümevç Marconi'nin yaptığı tecrübeler Roma 17 (A.A)— Italyan aka- âyandan Marconi'nin kısa tulü mevç'er hakkındaki son tecrü- belerıne dair ehemmiyetli beya balta bulunmuşur. Merconi'nin bilhassa 150 kilo metrelik bir sahada 60 suti- melrelk telümevç'er te yaplığı te's'z telgraf ve telefon muha- ettiği değerli netceleri anlatmıştır Marconi ileride yapıcağı daha başka tecrübe'er bittikten sonra Kullandığı usul ve elde ettiği net celer bakkında etraflı bir ra por reşredeceğini nelicelerin te'siz muhabirleri sa- çok o mübim bir ileri adımı teşkil edeceği ümidinde o'duğunu da i'âve etmiştir. Büyükadada kumar Evve'ki akşam Büyükadada Alinin kahvesinde kumar oyna“ makla meşgul o'an Bartınlı Meh- met, Mustafa, Remzi ve arka daşları yakalanmışlardır. Sıvas. belediyesinin yeni pınarı Sıvas belediyesi belediye kar- şısındaki eski kepenek pınarını kaldırarak Sıvas » Erzurum hattı müteabhidi Mühürdar zade Nuri Beyin İstanbulda bususi yaptı rarak meccanen gönderdiği me- murlarla yeni ve güzel bir pınar yaptırmıştır. yapılan cinayet (Baş tarafı 1 inci fad enddesinde bakkal Niy diyi kefil göstererek Bahçekapı- da Celâl bey hanında © sarraf Menteş Kasavi efendiden 60 lira borç para almıştır. Zihni aradan birkaç ay geçmesine rağınen bor- cunu ödiyememiş, Kasavinin mü- racaatlarını da reddedince sarraf icraya müracaatederek haciz ka- rarı almıştır. Menteş Kasavi ya- nında icra memuru olduğu hal- de Zıhmınin Feriköyündeki dük- kânına gitmiş, eşyaların kaldı- nılmasına başlanmıştır. Bu vazi- yet karşısında Zihni Menteş Ka- saviye: Paranın yarısını vereyim de haczi kaldırın diye yalvarmıştır. Sarraf bu sözlere inanmıyarak hacz'n (yapılmasında ısrar et- miş ve eşyayı kaldırtmak üzere bir arasa aramıya çıkmıştır. Zihni işin gittikçe sarpa sar- nn peşine takılmış, dükkândan 100 metre kadir uzaklaşınca bıçağını çekerek Menteş Kasa- vinin özerine atı.mıştır. Yahudi sarraf hemen feryadı koparmışsa da genç Arnavut miş bulunuyordu. Herço tu se- yabatten Türkler hakkında çok iyi inlibalar mubefaza etmiştir. | Ş mdi Gazi hazretlerinin rehber- hkleri altında memlekette hasıl o'an lerakki ve inkişaf safhala. | nm yakından görmek fırsatını bulacaktır. bu müşahededen Her- yo'da şu kanaat hatıl olacaktır ki Mustafa Kemal Türkiyesi yal- nız dahili terakkiyat sahasında ilerlemiş değildir. Aynı zamanda beyrelmilel mühim bir sulh âmili dır. Heryo Türkiye'nin Fransaya karşı oan ananevi dostluğunu bi- lir. Araya geçici bir takım hadi» seler girmiş o'makla beraber bu dostluk mahfuz kalmıştır. Bina” bıçağını sarrafın göğsine sapla” mış, Menteş Kasavı kanlar için- | de yere yuvarlanmıştır. Zihni sarrafın yere yuvarlandığım gö rünce kaçmış, sarraf otovobille hastaneye kaldırılmıştır. Menteş Kas.ri hastanede bir sâat sonra ölmüşlür. Kati! Mec- diye köyünde saklandığı bir evde yakalanmıştır. Zihni cinayeti itiraf etmiştir. | enaleyh bu dostluğa büyük biz kıymet veren Türkiye iki mem- leket arasındaki dost uğun da- ha möft bir şekilde dünya sulbuna hizmet edecek surette takviyesini arzu eder, dem'sinin dün yaptığr top'antıda söylemiş, bu | Bir borç yüzünden harp BE kar arına ilânı i Bir yıl sonra tayyareler yedi mi . Oo yüksekten uçabilecekler... Son günlerde İngiltere, sa ve Belçika arasında bir takım | hava korsanlarının kaçakçılık yap makal meşgul oldukları anlaşılmış ve bu üç devletin bu çeşit korsan - | lara harp ilân etmeleri kararlaştı- | rılmıştır. Kaçakçılık yapan tayyareleri & le geçirmek için takibat yapılmak | tadır. Bundan böyle kaçakçı tay- yare ogörüldükçe mitralyözlerle | İ mücehher seri bir takip tayyaresi hareket edecek ve bu kuvvet Fran İngiltere ve Belçika tarafın « ! i dan hazırlanacaktır. | Tayyarelerin en çok kaçırdıkla. ! rı mallar; öpek, içki, tütün ve | kokulardır. | Yüksekten uçacak Geçenlerde tek başına devri â- lem yapan tayyareci Villey Post, tayyareciliğin önümüzdeki yıl için- | de ne kadar terakki edeceği hak- kında mühim beyanatta bulundu.. Mister Post diyor ki: l (Baş tarafı Linci sayıafda) | beli, Suadiye gezilecek, akşam ü. zeri Turing klüp Park otelde bir ziyafet verecektir. Pazartesi günü Çamlıca ve Bey- lerbeyine gidilecek, Matbuat ce » | miyeti bir öğle yemeği verecektir . | Misafirler. pazartesi akşamı Yalo- vaya gidecekler, ertesi günü İstan- bula dönerek Ankaraya hareket e | deceklerdir. | VAKIT; “kardeş ve dost his leriyle bağlı olduğumuz Mısıra selâm mensup aziz misafirleri lar vâ “Hoşgeldiniz; der Mısırlı münevverlerin bu ziya « reti Türkiye ile Mısır arasındaki karşılıklı dostluğun, bir kere daha, tezahürüne ve iki memleketin bi - | ribirlerini daha yakından tanıma» | sına bir vesiyle teşkil edecektir. Heyet İzmirden geçerken diğını anlayınca Menteş Kasavi- | IZMİR ,17 (A. A.) — İskende- İ riyeden bu sabah limanımıza ge - len Ege vapuru ile Mısırın belli başlı doktorlarından ve gazeteci - | lerinden müteşekkil bir heyet gel miştir, Halkevi idare heyeti tarafından | karşılanarak şehre çikarılan heyet | âzası, vilâyeti, belediyeyi ve Halk- evini, erkek muallim mektebiyle sar'atlar mektebini ziyaret etmiş | ve Gazi heykeline çiçekler koy «| muşlardır. Heyet şerefine Halkevi tarafın. | dan birinci kordonda şehir gazinc» | sunda bir öğle ziyafeti verilmiş « tir, Ziyafette vali Kâzım Paşa ile| belediye reisi, Halkevi idare heye- | ti reisi, C, H. Fırkası idare heyeti reisi, boro reisi, memleket hasta »« hanesi başhekimi ve bazı doktor « Fran-; İ dır. “— Arzın sathından yedi yükselmek imkânı hasıl old | sonra saatte 300 den 700 milf! dar süratle uçmak imkanı * lacaktır. Bu çeşit tayyarelerifİ cuları kapalı kamaralar içil çacak ve teneffüs için kâfi va da oksijen taşıyacaktır. 4 İki sene geçmeden tayyr” en müthiş düşmanları ola? yenecekler ve âletlerine gü" wi bir tarafa bakmadan uçacti Tayyarelerin bir hasmı v dır. Bunlar tayyarelerin va birikmekte ve tayyarenin y tine mani olmaktadır. Bu # taraf edilecektir. i Ben yas tayyareciliği İ için bütün kazancımı harç © ğım.,, Mister Post ileride yap ler hakkında bir şey söyl ve bünü gizli tutmayı daha © sip görmüştür. 4 Mısırlı misafirlerimi? bugün Ege ile geliyor lar, matbuat mümessilleri bulunmuşlardır. / Ziyafetten sonra, hey Karşıyakaya giderek kız | mektebiyle dilsiz üni İ mişler ve akşam üstü ayni tanbula hareket etmişlerdi Otobüs seferld | (Baş tarafı 1 inci mr Her gün binlerce insan va” 4” şimendiferden, tramvayda” rak otobüslere atlamakta “oh daha çabuk, bazan daha mek için otobüsleri tercih tedir, 2 Sirf Sabah ve akşamları ye”, sim, Kadıköy, hele cums günleri sayfiye civarları | | otobüs istasyonları müthif labalıkla dolup boşalıyor. yl Bu vaziyet karşısında 9 hakkındaki nizamların 6 urılması lâzım gelmekte” / | Filhakika çok defa “İYİ | vislerine bel bağlıyan i$ ği leri bunların © intizam” V son derece şikâyetçidirle” wi treni veya vapurla irtibatı ye 5 büslerde bu intizamsızlık 48 ; vazi şürmektedir. #, Çünkü otobüslerin sal leri belli değildir, vap” |, Hy için bazan — saat hale on dakika kala harek # mahzur görmezler. pi di Bir de otobüsler? “de “if istirahati değil, selâm” yi yi nülmek icen ediyor: 19 ye la almıyacağ belediye“*” gif otobüslere 24 kişini" defa görülmektedir. larmı üzüntülü bi