18 Ağustos 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

18 Ağustos 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

Bir Viyanalı dost Bir çok eserlerimizi tercü- me eden M. Donn M. Heinrich Donn birkaç gündenberi © şebrimizdedir . > İ Bu Viyanalı genç Viyana- nın büyük ga» zetelerinde mu- harrirlik eden bir mühendis» tir ki Türkiye- yi çok iyi bil diği için şim- diye kadar M. Donn Abdülhak Hâmit, Tevfik Fikret, Abmet Hikmet ve diğer Türk ediplerinden bir o çoklarının eserlerini Almancaya çevirmiş, Viyana gazetelerinde neşretmiş- tir. İsveç, Danimarka ve Nor- veçte Türkiye hakkında birçox konferanslar vermiştir. Bu Viyanalı dostumuz Türki- yeyi harbiumumide esir bulan- duğu sırada kendisile beraber esir düşen 400 Türk zabitinden öğrenmiştir. Bize o Avusturyanın bugünkü vaziyeti hakkında şu malümalı verdi; “ — Bütün dünyanın çektiği mali müşkülâtı Avusturya da çekiyor. Ancak bu, bir iki sene evvelkinden daha hafiftir. Çünki Milletler cemiyetinin verdiği para Avusturyanın belini birazdoğrult- muştur. Şimdi Avusturyada Na- ziler ve Alman tahrikâtı ile çok meşgul olunmaktadır. Bir Nazi partisi vardır. Fakat gazeteleri kapatıldı. Propagandaları mene- dildi. Nazi partisine karşı baş- vekil M, Do'füs' “Vatani cephe,, isminde yeni bir parti teşkil et- miştir... mm Dahiliye tayinleri Ankara, 17 — Münbal o- lan mahalli (o idareler umum müdürlüğü muavinlik ve birinci şube müdürlüğüne Sarıyer kay- makamı Mehmet Hudaverdi, vi- lâyetler idaresi ikinci şube mü- dürlüğüne Çorlu kaymakamıAbi din, münbal olan Mudurnu kay makamlığını Gediz kaymakamı Necip, Ünye kaymakamlığına esbak Saideli kaymakamı Ibra- him, Malkara kaymakamlığına Yeşilköy nahyesi müdürü Hasan, münhal olan Zarusat kaymakam- lıgına eski Yalvaç kaymakamı Mufat, Nihat, Ermenak kayma- kamlığına esbak Tutak kayma- kamı Salâhattin Beylerin tayin- leri tasdik edildi —e— Hariciye tayinleri Ağ«ara, 17 Hariciye vekâleti | ticaret © müdürlüğün- de Nurullah bey sekizinci dereceden yedinciye, Kıbris kon- solosu Muhittin, ticaret işlerinde Behçet Şefik, evrakta Cemal beyler dokuzdan sekize, Bedri Tahir, Rodos muavin konsolosu Hasatı Rifat, beşinci dairede Nedim Veysel, şifre müdürlü- günde Emin Baha, kâtibi umu- milik kaleminde Fikret Şefik ! Bu nüfusun dörette üçünü teşkil beyler onuncudan dokuzuncuya, ikinci dairede Şakir Emin, kon- solosluk işlerinde Bekir Sıtkı beyler on birinciden onuncuya, Londra üçüncü kâtibi Vafi, ta- hakkuk şubesinde Hacı Arif, beşinci dairede Zeki Cemil, dör- düncü dairede Cemal, tahakkuk şubesinde Zühtü, evrakta Ferit, ikinei dairede Necdet Tahir bey» ler on ikinciden on birinci dere- ceye terfi edilmişlerdir. KR LR Np “o Memleket A Trakyada VAKIT Kırklarelinde hayat Gençlik hareketleri — Mubadil işleri— Maarif, sıhhat ve yol meseleleri Trakyadaki seyyar muhabirimiz den: Kırklareli, iki sathı maili ta- kip ederek ovaya doğru yayılmış- büyücek bir şehirdir. Serin hava- sı bünyeleri zaif olanları yıldırım gibi çarpar, Bir zamanlar Trakyanın meşhur bağ yeri sayılan bu şehir, floksera âfeti karşısında eski var- lığı kaybetmiştir. En nazarı dik- kati celp eden yeri belediye bah- çeşidir. Bahçe, Gazinin mermer- den yapılmış büstü ile süslenmiş tir. Bahçenin önü, şehrin yegâne asfalt caddesidir. Burada hükümet konağı olma » dığı cihetle devair müteferrik ma- hallerdedir.. Muhtelif dairelerde işi olanlar, bu yüzden çok müşkü- lâta uğramakta, en küçük bir iş için bir iki günü tahsis etmek mec. buriyetinde kalınmaktadır. Nüfus 17000 nüfusu barındıran şehir, günden güen harap olmaktadır. en eden mübadillerin bu harabiden mesuliyet hisseleri mühimcedir.. Buraya iskân edilen mübadille- rin ekseriyetinin köylü olması, metruk evlerin köylü işlerine yara mıyacak bir tarzda inşa edilmiş bulunması bunda âmil olmaktadır. Gençlik hareketleri Bura gençlerinin tesis ettikleri idman yurdu az çok futbol hare - ketleri gösteriyor.. * Ancak, genç: lerin lâzımı veçhile çalışamadık - ları söylenmektedir. Yazlık sine-| ma yanında, vali Beyin himmet - lerile muhasebei hususiye tarafın- dan güzel bir sinema binası inşa edilmektedir. oOKırklarelinin bu mübrem ihtiyacı bu suretle temin edilmiş olmaktadır. Mübadil işleri Mübadil işleri burada da çok fena idare edilmiş ve daha intaç edilmemiştir. Bu mesele üzerinde yaptığım tetkikat bu teahhürün is- kân memurlarından ziyade mal memurlarına âit olduğunu anla « dım.. Vilâyet makamı vekili beyle mülâkatım esnasında bu noktayi işaret etmem üzerine keyfiyeti tet- kik buyuran vali vekili bu hale se- bebiyet veren mal memurları hak- kında derhal tahkikat açılmasını emretti, Bana söylendiğine nazaran 931 senesinde iskân idaresinden ruh « satiye tezkerelerinin verilmesi için vilâyet defterdarlığına tevdi edilen bu evrakın yekünu binlerle ifade edilmektedir. Eshabının bütün ta. | kibatına rağmen çıkarılmıyan bu | evrak sahipleri münkesir olarak ta kipten feragat eylemişlerdir. Mülga Akhisar vilâyetinden gel mış olan varidat müdürü Bey tara fından mevkii muameleye vaz edil miştir. Makamı vilâyete takdim edilen ! evrak sahiplerinin beş kuruşluk! pul ile müracatlarının temini rica | edilmektedir. Köylünün en çok! meşgul olduğu bu zamanda işleri- | ni terk ederek bu işini takip etme- Kırklarelinde Gazi heykeli hususta ayrıca tedbir ittihaz ede. cektir. Mübadil işlerinden bahseder « ken Kırklareli tapu idaresinden bahsetmek lüzumunu hissediyo- rum. Bir ayda iki bin mübadile tas pu veren bu dairenin çalışkan me. murları vilâyetin bir takdirnamesi ile taltif edilmiştir. İskân işinin burada ne kadar fena gittiğine diğer misal da şu - dur ki Vekâlet, bundan allı ay ev- i vel iskânda mevcut dosya ve defa» tirin tapu idare heyetlerine devri emredilmişken bugüne kadar in » faz edilmediği gibi mülhakata da bugüne kadar tamim edilmemiş « tir. Metruk evmalin vakit ve zama » nile mübadillere tahsis edilmeme- sinden üç bine yakın emlâk harap olmuş ve enkazı hazine tarafından satilmiştır. Evvelce taahhüt senedi vermek suretiyle işkân âdi hakkından fe - ragat edenlerin a kân suretiyle iskânlarınm temini ve kendilerine arazi tevzi ve temlikini Vekâlet bildirmiştir. Bu emir üzerine dört yüze karip aile meskensizlikten ve arazisiz « likten kurtulmuş olacaktır. Dahi- liye Vekâletinin bu emri bu kısım mübadil ve muhacirler üzerinde fevkalâde hüsnü tesir bırakmış ve hükümetin (oObu yüksek şef« katinden son derece mütehassis ol- muşlardır. Maarif hayatı Şehirde beş ilk, bir orta mektep, bir Musevi, bir de Bulgar mekte- bi mevcuttur. Türk mekteplerinin okuyan talebe adedi 107 kız, 579 erkek olmak üzere 686 dır, Mu - sevi mektebinde 41 kız, 34 erkek, Bulgar mektebinin 98 talebesi var- dır.. Orta mektepteki talebe miktarı 130 — 140 arasındadır. Okuma çağında 1235 erkek ve 11115 kız olmak üzere 2350 çocuk vardır ki bunlar mektep olmama» sından dolayi mektebe gidememek tedirler. & Kırklarelinin mektep ihtiyacını izale tmek muhasebei hususiye bütçesinin ademi kifayesinden ka- | Hab i nedeki arkadaşlarının yanına git- erleri o w İzmirde Denize düşen adam çabuk! boğulmak için su yutmuş! Izmirde — Karşıyaka ile Sal- hane arasında denizde boğul- mak zere olan bir balıkçı kur tarılmıştır. Vak'a şu suretle ol- muştur : Salhbanedeki gümrük muhafaza | memurları saat on bir raddele- rinde deniz tarafından bir feryat işitmiş'er ve sesin geldiği tarafa Kayserid: Kurulacak büyü bez fabrikası hazırlığı Kayseri 17 (A.A)— Bur kurulacak büyük bez fabriki hakkında tetkikatta bulun Üzere şearimize gelen iktisat ” kâleti vekili Muhlis Bey V€ | mer bank müdürü Nurullah at Beyle bugün viiâyeti ziyar ettikten sonra dün öğleye yad! fabrika işile meşgul olmuşla” ' | bakınca denizde bir baş ile iki el görmüşlerdir. Denizde birisi kollarile işaretler yapıyor ve: — Yetişin ! Diye bağırıyordu. O civarda avlanan bir balıkçıya haber veril- miş ve balıkçı kayığını denizde batıp çıkmakta olan kazazedeye doğru sürmüştür. Biraz sonra kazazede tekrar detiz üzerinde görüldüğü vakit, kayık tam yanı- na varmış ve yarı baygın bir halde olan kazazede kayığa air. | narak kurtarılmıştır. Kazazede, Bayraklı iskelesine götürülmüş ve karakolda sıhhi tedbirler alı- varak hayatı kurtarılmıştır. Kazazede ifadesinde Karşıya» ka'da Sezai sokağında 11 numa ralı evde oturduğunu ve on altı yaşında Ali oğlu Mehmet ismin- | de olduğunu, sabahleyin erken- den yüzmek üzere Aleybeyinden denize girdiğini, yüzerek Salha- | mek istediğini, fakat yarı yolda kolu kesilerek, batıp. çıkmağa başladığını, öleceğini hissedince çabuk ölmek ve zahmet çekme- mek için deniz suyu yutmağa başladığını söylemiştir. Balıkçı Mehmedin hayatı kurtarılmıştır. | o ———— İzmirde kasaplar grev yaptılar İzmir Mezbaha şirketi ile kasap- lar arasında çıkan ihtilâf üzerine kasaplar et kesmemişlerdir. Bele - diye şehrin ihtiyacını temin için icap eden tedbirleri almıştır. saneessssasanaasn saran area ran tepler az çok tamir ve tevsi edil- miştir. Vilâyete mülhak köyler mektep | inşaatına çok hararetle çalışmakta tır. Köylünün maarife karşı iz - har etikleri alâka ve merbutiyet İ çok yüksektir. “İyi rehberler elin- de idare edilen bu köylüler Maarif i Vekâeltinin tanzim ettiği üç tip plân dairesinde mektep inşasına ! çalışmaktadır. Vali Faik Beyefen | dinin rehberlikleriyle 55 mektebin | inşasma başlanmış, bunlardan bir kısmı bitirilmiş, mütebakisi eylü « le kadar mutlak surette bitirilerek bu senei dersiyede tedrisata baş- lanacaktır. Vilâyetin diğer 97 köyünde mek tep ve muallim mevcuttur. Ancak 103 köyünde mektep mevcut olma !yıp bunların baziları da beşer o - nar haneden ibaret olduğu için a- l ralarımdaki mesafe ve kurbiyet na- zarı dikkate alınarak gelecek sene bu köylerin mektep ihtiyaçları da tatmin edilecektir. Orta mektep tedrisatının talebe velilerini memnun edemiyecek bir İ vaziyette olduğu, buna sebep ola- rak ta heyeti talimiyenin rahatsız- Jık ve saire gibi sebeplerle aylar- ca mektebe deyam etmedikleri b- yan dilmektedir. Kanunun mecburi hizmetler kıs mı tatbik edilmektedir. Köylünün okuyup yazmaları için muayyen| sini muvafık bulmıyan makam. bu bil olamamaktadır. Mevcut mek - | zamanlarda ders kursları açılmak» fabrika yerinin istimlâk mua nı tekemmül ettirmişlerdir. Vekil ticaret odasında © yemeği yedikten sonra bele! İ bale fırkası, kolordu kumandi"! lığını ziyaret etmiş ve elek iplik kumaş fabrikalarını te etmek üzere Büyana gitmişti” 0 ————————— Zelzeleden iki çocuk yaralandı Evvelki gece İzmirde hiss! len zelzelede Panayır saba! tisahnde emvali metrukeye milli inbidam binanın bir Ki taşları yıkılmış ve içinde ot! Harputlu Ayşe Hanımla ç Fatma ve Gülsüm Hanı yaralanmışlardır. Yaralılar memleket hastaf” sin “ kaldırılmışlardir. mapa # Kıbrıstan eşek aygırlğ getirilecek Zivant Uahâletinden Temir” lâyeti baytar müdürlüğüne si bir mektukta Eskişehrin Çift harasında teşkil edilecek 4 barası için satın alınacak aygırlarını mübayaa etmek re Kıbrısa derhal hareket bildirilmiştir. ta ise de köylünün dünya yek lerine ve gazetelere karşı gön diği alâka ve ihtiyaç tatmin memiş ve bu nevi okuma işler” zim edilememiştir. İstanbuldan gelen otobüsle lerden geçerken mutemadi: zete talebine maruz kalmı Bu ihtiyacın temin ve # # lar. mi köylünün minnet hisleri” edeceği muhakkaktır. Sıhhat ve içtimai muav? işleri ” Burada sıtma olmadığı gib ğer hastalıklar da korkuli recede değildir. Eksik olmı9*” şey varsa o da şarbon b8 öö dır. İki eczane ile tam 199 ia ve elli yataklı hastanesi V9” Yollar # Vilâyetin umumi yollar! pe” lometreye baliğ olmaktadı"” Mi nun 266 kilometresi gosedir” tebakisi tesviye halindedir. if yolların bozuk aksamının ve” pil” müteahhidine ihale edil” yy hassa Demir köy kazasi ye inşasma başlanmıştır. Yollarının pek sarp ii p geçmesi ve çok fena bir V a“ olması hasebile bu kazâ * ye ruk bir halde kalmıştır. “pit” zı zamanlar, bilhassa Te aa tı temin'etmek mümkür Miş... 4 gr g yi Pelvanoğlü