27 Ağustos 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

27 Ağustos 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

—z — VAKIT Ağustos 1933 Siyonistler ve Araplar Yahudiler Araplarla ayni! seviyeyi istiyorlar | | PRAG, 26 (Hususi) — Siyonist | kongresi müzakerelere başladı . Evvelâ tebrik telgrafları okundu. İ Telgraf çekenler meyanırida Çe -| koslovakyanın Londra sefiri Mös- yö Mazarikle, Filistin hahamları Mösyö Godarla, Cocci de vardı. Profesör Brodetski Siyonist fa- al komitesinin siyasi raporunu o - kudu. Bu raporda deniyordu ki “Yahudiler Arapların fevkine çıkmak istemiyorlar, onlarla ayni seviyede bulunmak istiyorlar, Fi - listin hükümeti ne yahudilerin Fi- listine hicret etmelerine mümanaat göstermelidir, ne de yahudilerin toprak satın almalarına. On binlerce yahudi Almanya - dan çıkarıldı. Onlara ancak Filis - tinin kapıları açıktır. Raporun sonunda Siyonistlerin, İngiltere ile srkı frkı teşriki mesai etmeleri lüzumu bildirilmektedir. Amerika buhranından eski Reisicümhur mes'ul! NEVYORK, 26 (Hususi) — Detruadaki bankanın iflâsı mah - kemeye intikal etmiştir. Ayandan M. Kuzem, hit sıfatiyle mahkemeye çağrılma- sını i$teminştir. Bü meb'us, eski reisicümhuru, 1930 — 1931 deki iktısadi buhran dan mes'ul tutmaktadır . M6syö o Kuverin hususi kâtibi, sabık reisicümhurun Kaliforniya - da bulunduğunu ve bir kaç günden evvel gelemiyeceğini söylemiştir. emme m Çaldığı iğneleri yutan Yir kadın mevkuf! Paris, 26 (Hususi) — Burada garip bir vak'a oldu. Geçenlerde bir kuyumcunun evine girmişler ve eti soymuşlar, birçok elmas almığlardı. Hırsızlara Luizet iş. minde bir kadın yol göstermişti. Kadın tevkif edilmişti, Dün Luizet mahkemeye sev- kedilirken, birçok iğne yutmuş ve hemen hastaneye nakledilmiş- tir. Luizet ameliyat yapılmıştır. Sihhati iyidir, bu sefer yumruklamıya başla- mıştır. Birkaç taraftan hücuma uğrı- van köfteci Abdullah ta ekmek bıçağını kapınca İsmailin peşine düşmüştür. Kasımpaşadaki bu bıçaklı kovalamada bir ağacı si- per alan İsmail birden geri dön- müş ve Abdullaha kamasile sal- dırmış, onu omuzundan ağır su. rette yaralamıştır. Yere yuvarlanan mecruh bay- gın bir halde toprakların üstünde yatarken carih ismail hemen kaçmış ve ortadan kaybolmuştur. Yaralı Beyoğlundaki erkek hastanesine kaldırılmıştır. Hadiseden bir saat sonra memur lar İsmaili Kasımpaşada Kulaksız- — daki evinde yakalamışlardır. — İsmail “kaçarken © kanlı bıçağı civârda atmıştı. Memurların taz- yiki karşısında köfteciyi vurduğu bıçak Kasımpaşa iskelesinin yi- mındaki kum yığınlarının arasın- dan çıkarı! lir, İsmail mev- kuftur, > M. Huverin, şa-! ATİNA, 26 (Hususi) — Hestia gazetesi Yunanistanın o vaziyeti İ hakkında uzun bir makale yazmış- tır. Atina gazetesi, bu makalede M. Venizelosa yapılan suikast hâdi - #esinin muhakkak aydmlatılması icap ettiğini, aksi takdirde Yunan milletinin yarısının diğer yarısı - na karşı yüksek rütbeli zabitlerin yi tasvip ettiği şüphesini taşıyaca - ğını yazmaktadır. fında fena şayialar ( dolaştığını, hattâ bu şayiaların yarı resmi bir mahiyet bile almış olduğunu bildir mektedir. İ Gazetenin yazdığma göre bir ! hükümet gazetesi müdüründen şüp i he edilmekte, bu zatın menfür sui- kast faillerini bildiği zannolunmak tadır. Hattâ Atinanın kibar muhitine İ mensup ve büyük bir nüfuz sahibi kadın üzerinde de şüpheler toplan maktadır. Bu kadın nafta nezare- | tinde mühim bir mevki işgal eden | bir zatın karısıdır. ve yüksek bir a- ileye mensuptur . Ciddiyeti ve itidaliyle tanınmış olan Atina gazetesi bundan sonra söyle yazıyor: “Hükümet mahafili olduğu ka - bdarmahalefet mahafili'de bu if - Şaat üzerine düşünmelidirler. Hü - kümet şimdiye kadar kuvvetli bir siyaset takip edemedi. Bazan şid- dete, bazan da itidale meylediyor. Tereddütler kesilmesi ve bütün I siyaset adamları Kifisiya sokağı İ cinayeti faillerinin, ne kadar yük - | sek mevkide olurlarsa (o olsunlar, meydana çıkarılarak en şiddetli cezaya çarptırimaları lüzumunu anlamalıdırlar.,, Bu makale üzerine mütalea beyan eden mahalefet mahafili Hestia ga zetesinin Katimerini gazetesinin müdürü M. Vlahos'u, başvekil M/ | Çaldarisin zevcesi madam Lina | | Çaldarisi ima ettiğini söylemekte - dirler, M. Vlahos yüksek şahsiyetlerin isimleri etrafında dolaşan bu şa” yiaların önüne geçmek için, sui - kast tahkikatının umumi emniyeti ni kazanmış yüksek bir adliye me- muruna tevdi edilmesini istemiş » tir. Efkâr umumiyede, Hestianm mala göre vilâyetin şark tarafındaki bir sabaya | giden maliye tabsildarları, “09 köyden vergi bakayasını toplamak üzere hareket etmişler, fakat İ bu 300 köy içinde bir tek kişi bulamadıkları için eli boş dönmüşlerdir. Bülün bu 300 köy halkının köylerini terkederek hicret ettikleri anlaşılıyor de karışmış bulunduğu bu hâdise- | Hestia gazetesi, bu mesele etra- | alepte 300 köy Yerlerini, yu Atina suikastındaki şüpheli kadın kim ? Başvekilin zevcesini ima ediyorlar ve hadiseler gittikçe ehemmiyetleşiyor bu makalesinde Madam Çaldarisi kasttettiği zannı mevcuttur, Dahiliye nazırı M. Muncuridis , Hestia gazetesi müdürlüğünden bu hususta izahat istiyecektir. Mecliste bir itham Atına, 26 (Hususi) — Meclisi mebusan dün toplanmış ve mu- hacirin mahallelerinin Atina şeh- rinden tefriki hakkında hükü- metçe hazırlanan lâyiha müza- kere edilmiştir. Layihanın müza- keresi şiddetli münakaşalara ve Başvekil ile M. Papa Aanstasyo arasında bir hadi: 'bebi verilgiş Mi Çalgafis halit yi. | esadan M. Papa Anastasyoyı daima Meslisin sükün ve huzu- runu bozmakla itham etmiştir. Netice bu kanun lâyihası hükü- metin talebi veçhile Meclise ka- bul edilmiştir. Venizelos ve darbei hükümet Atina, 26 (Hususi) — Temyiz mahkemesi müddeiumumisi, Ad- liye nazırna gönderdiği bir mek- tupta tabkikatı işkâl edeceği beyanile M. Venizelosa yapılmış olan suikaste sit olan istizah i taktirinin tehiri müzakeresini ta- lep etmiştir. Nazırlar meclisi temyiz mah- kemesi müddei umumisinin bu talebini tetkik etmiş ve süikast tahkikatı etrafinda cereyan eden dedikoduları durdurmak ve sü- kün ve huzuru iade etmek için istizahın icrasına karar vermiştir, İstizah takririni veren Venizelist- ler de ayni fikirde bulunmuş- lardır. Atina, 26 (Hususi) — Kanunu esasi encümeni, toplanarak 6 martta Ceneral Palastras tara- fından indirilmek istenen darbei hükümetten dolayı M. Venizelos aleyhine takibatı kanuniye icrası için M. Metaks tarafından veril- miş olan takrir reddedilmiştir. Casusluk hadisesi Atina, 26 (Husasi) — Atinada bir casusluk şebekesi meydana çıkarıldığına dair olan neşriyatın büyütümüş olduğu anlaşılmış- tır. Bir başkasının kiralık kasa- sında bulunan ve bir memlekete ait olan kâğıtların şahsi bir takım potlardan ibaret ve tama- mile ehemmiyetten âri olduğunu ve. erkânı barbiyenin vesika ves yahut haritaları olmadığı tabak- kuk etmiştir. Ciheti adliye bunun üzerine kanuni tahkikatı durdur- , muştur, halkı rtlarını bırakıp gittiler, nereye gittikleri belli değil ! Beyrut, 23 iTaymis) — Halepten gelen malü- || Fakat nereye gittikleri belli değildir. Tahsildarlar kurtların boş evler arasında 'dolaştıklarını gör- müşler ve bünların ikisini vurmuşlardır. Birkaç ay evvel de bu havali halkının köylerini bıraktıkları şayi olmuş, fakat o zaman hükümet bu haberi tekzip etmişti. Halkın köylerini bırakıp * gittikleri teeyyüt ediyor. ' Buğday konferansında iyi bir netit Konferanstaki anlaşma müşterek menfaati düşündü Londra, 26 (A.A.) — Ibracat ve ithalât yapan alâkadar dev- letler arasında yapılan anlaşma” nın, hükümetlerinin tasvibine taliken imzası celsesi bir buçuk saat sörmüşlür. Celse, ibtiyat kayitlerini ver- mek, hükümetlerinin hangi şart- larla teklif edilen anlaşmayı ka- bul edeceklerini bildirmek istiyen birçok murahhasların müdabale- lerine sebap olmuştur. Bilhassa Sovyet .murahhası, | anlaşmanın tatbikinde mensup olduğu memleketin menfeatlerini korumak ve Sovyet hükümetinin alınması aray yeses miştir. Birçok hatipler, bildirdikleri hoktai Yüzumun. “iştirak rad sabahleyin nazarlarını tekrarlamışlardır. Sonra konfe- da , rans reisi M. Bennett, alınan ne- l ticeden ve anlaşmayı imzalıyan lerinden memnuniyetini bildirdi. Kanada mümessili, bu anlaş- mann dünya iktısadi kalkınma İngilterede yeni 'T. D. T. Cemiy harp gemileri Londra, 26 (Hususi) — lagik | tere hükümeti, rakip devletler bahriyesinin günden güne inki- şaf ettiğini nazarı dikkate alarak yeni barp gemileri inşası için geniş bir program harırlamıştır. Bu program, “kısa bir zamanda tatbik edilecektir. | Salâhiyettar o kimseler, kısa bir zaman zarfında müteaddit tahtelbahir, 25 kruvazör, 18 tor- pitonun inşasına başlanabilece- ğini söylüyorlar, logiltere donanması Amerika donanmasının dunundadır. An- cak Japon donanmasile müsa- vidir. Efrat kadrosuna 10,000 nefer iâve edileceklir. Almanyada 120 komünistin daha tevkifi , Dessau, 26 (A.A.) — Anhalt zabıtası komünist bir kurye yaka- lamış ve bunun götürdüğü vesika- ları müsadere etmiştir. Bu yazılar birçok gizli: silâh ve cephanenin ortaya: çıkarılmasını mümkün 'kıl- mıştır. Bunun. üzerine 120 kişi dünya iktisadı kalkı sında birinci muvaffakıyet sayılıyor, her memli iktisadi siyasetinin nazarı dikkate | oi. et.“ vista | kalıyor. devletlerin teşriki mesai niyet | İ mitesi ilk defa olarak Londri ! 18-9 da toplanacaktır. Uzak Şarkta har Sovyet suvarilerinin Mançukoda akınlar! Harbin, 26 (A.A) — ç ile Hengtao'ya hücum eden gönüllüleri ile Mançuri leri arasında sürekli ve müsademelet olmuş ve gönül! ler ağır zayiat vererek çekili lerdir. Harbin, 26 (A.A) — Manş koo hükümeti Hatbindeki $ yet Ceneral kopsolosuna bir y vererek Sovyet süvarilerini” | | dut üzerinde akınlar ya! İ protesto etmiştir. Protestod# İ İ | akınlar hemen durmaz ise f ciddi vahim âkibetleri olsol bildirilmektedir. * işinde “birinci muvaffakiyet duğunu söylemiş ve: gi — Her memleket, demi müşterek menfaat için fed lıklara razi oldu. Bana kal bu uzlaşma, kat'i olmasa refaha dönüş için kuvvetli unsurdur. İ o Amerika murahhası M. | phy, bu kadar müsbet bir il ceye vanlabildiğinden (dol memnuniyetini ve bunu ciba! mul bir mabiyctte iktisadi tecrübe olarak telâkki edil y icap ettiğini bildirdi ve dedi” — Bu ilk muveffakiyet, y i bir zamanda daha birçoklari rinden sonra celse kaldırıldı buğday konferansı kapatıldı. Şimdi, ihracat yapan devlet rin 1933-34 senesi için yapa ları ihtcalın miktarçı tesi Konferans tarafından te edilmiş olan istişari buğday tinin faaliyeti İSTANBUL, 26 (A.A.) — T T. Cemiyeti umumi merkez bugün saat 14 te umumi reis “ li İbrahim Necmi Beyin reisli tında Dolmabahçe sarayında lanarak ankete konulmuş ol. rapça ve Farsça sözlere gelen şılıklar (oOüzerine Osmanlı Türkçe karşılıklar klâvuzu ki yonunun hazırladığı karşılık lerini müzakereye devam fi Umumi merkez heyeti payi si günü saat on da tekrar top” caktır . vi , Amerikada rene Üniversitesi kuruluj" - Nevyork, 26 (Hususi) — Bur. da bir Yahudi üniversitesi 19 kül edecektir. Üniversitede | yabudi profesör kürsü alm dır. Profesörlerin siyasiyatla ye kadar olmaları menedilmişti” | Üniversiteye bayır eri. 60000 dolar vermişlerdi” g tevkif edilmişti, Bunlar en emniyetine karşı gizli tertibi” makla suçlandırılmışlardır.. ©