3 Eylül 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

3 Eylül 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

Yeni Alman idaresi ve yeni propagandalar Alman propaganda teşkilâtının ve radyonun Almanlara göre iç yüzü BERLİN Bütün bir milleti sarsacak mo * (Otaperes) — deren propaganda usulü, harbi u » mumiden evvel henüz bilinmiyor- du, Bu devirde propaganda yalnız intihap zamanları yapılıyor ve ga- zete makalelerile içtimalara ve du var ilânlarıma münhasır kalıyordu. Harbi umumi esnasında İngiliz - ler; iyi kazanılmış bir propagan - da mücadelesinin bazan kazanıl - mış bir meydan muharebesinden daha kuvvetli tesirler yaptığını gö rerek vâsi miktarda propaganda - ya ehemmiyet verdiler. Fakat İn - gilizlerin bu propagandacılığı har bi umumi biter bitmez kendiliğin- den söndü. O kadar ki radyo dün- yaya yayılmıya başladığı zaman fennin bu güzel icadından propa - ganda hususunda istifade (etmek kimsenin aklına bile gelmemiş; bi lâkis radyonun siyasete karıştırıl - mıyacağına ve ancak bir eğlence vasıtası olarak kalması icap ettiği- ne dair kanunlar geçirilmişti. Bütün bunlar gösteriyor ki siya- si propagandaya bugünkü modern şeklini veren ve onu lâyık olduğu | mertebeye çıkaran Dr. Josef Go - ebbelstir. Propagandacılıkta fev - kalbeşer bir kabiliyete malik olan Dr. Goebbels ölenin berinin O boş tenkitlerine kulak asmıyarak za - manın icabatına göre propaganda cılıkta yeni yollar takip etmiş ve büyük halk kütlelerini sarmak, i - nandırmak, ve birleştirmek her türlü çareye baş için nasyonal sosyalistlik muvaffakıyet lerini Hitlerin fevkalâde natıkası ve sağlam idaresinden sonra Goe- bbelsin propaganda medyundur. Bu yeni propaganda sistemi kırtasiyecilikten nefret et- mekte ve Goebbelsin kendisi bir hükümet memurundan başka her şeye benzemektedir. e Gocbbelsin idare etmekte olduğu propaganda ve halkı tenvir vekâleti adeta bir halkevi demektir. Goebbels bura - da halkla ta yakmdan temas et - mekte ve merkezden uzak yaşıyan vatandaşlar endişe ve arzularını mektupla işbu vekâlete bildirmek- tedirler, oVekâlete her gün gelen mektupların adedi halkın bu dai -| reye olan alâka ve muhabbetini is pata kâfidir. Goebbels fırkasınm | henüz hâkim mevkie gelmediği za. | manlarda da halkla temasa çok e hemmiyet vermekte ve 0 zamanlar | radyodan İstifade çok içerlemekte idi. Bu endişe ile Goebbels, muhtelif hakikatları gra mofon plâklarına tespit ederek halka neşretmek usulünü bulmuş - edemediğine tu. Senelerce gevam eden tatbikat bu usulün hakikaten kıymetli oldu | ğunu göstermiştir. Bundan başka | fırka üniformasına bugünkü şekli- ni veren ve siyasi nutuk söylenen salonların dekorlarmı harikulâde bir tarzda tanzim ederek her içli - ma fevkalbeşer bi- mahiyet ver - mesini bilen hep Goebbelstir. Go - ebbels natyonal sosyalist fırkası - | nım bazı noktalarda İtalyan faşist lerini taklit etmesinde hic bir mah Yur görmemiştir. Meselâ selâm tar 8, yekdiğere hitap tarzı gibi bazı merasim hemen hemen faşistlerin- kinin azntdir. | vurmuştur. | İlabiliyöüne | | cektir. Gocbbels nasyonal sosyalist fır- kasının tam bir serbestiye malik ol 5 madığı geçmiş senelerde de mem nuniyet kararlarının ince nokta - larından istifade ederek azami de recede propaganda yapmasını bil- mişti, Fakat Goebbelsin fevkalâde kabiliyeti asıl nasyonal ( sosyalist fırkasının hâkimiyetinden kendini göstermiştir. Kendi icadı geçtikten sonra olan vekâletin başına sonra Goebbels göstermiye başlamış ve bilhassa adeta harikalar radyodan istifadeye çok ehemmi - yet vermiştir. Goebbelse göre içti- malarda bulunanların ve nutukla» rı rını dinleyenlerin miktarını rad- yo vasıtasile milyonlara çıkarmak mümkündür ki bu büyük bir nimet | tir. (Adolf Hitler) in başvekil ol duğu gece (Berliner Sportpalast) da söylediği nutku radyo ile mil - yonlarca halka dinleten ve Hitler | radyoda bir mukaddime yaparak (Sport pa söze başlamadan evvel | last) ın o geceki halini tam mâna“ sile canlandırıp dinleyicilere kat daha merak ve heyecan aşılı - yan hep Goebbels olmuştur. Rad - | yonun modern siyasi propaganda- | cılıkta haiz olduğu ehemmiyeti Dr. ! bir | Goebbels onuncu Alman radyo ser gisi münasebetile söylediği nutuk- ta izah etmiş ve şimdiye kadar ge- len Alman hükümetlerini radyoya | lâzım gelen ehemmiyeti vermedik lerinden dolayı tenkit ederek rad: | yoyu alelâde bir eğlence vasıtası | olmaktan çıkararak mühim bir si- yaset vasıtası haline koyan ancak nasyonal sosyalistler £ olduğunu | söylemiştir. Goebbels'e göre bu - gün tayyare ve radyo en mühim propaganda vasıtalarındandır. | Çünkü tayyarelerle yanrameler atılacak be « bütün bir memlekete yayılır ve radyo anı va hitte bir nutku bütün dünyaya ya- yar. Binaenaleyh hükümet radyo. dan çok istifadeler beklemekte ve onu en mühim bir siyaset aleti o- larak görmektedir. Fakat zama - nın ihtiyacatını ve halkın düşünce lerini esa$ ittihaz etmiyen bir kon- | feransm radyoda beklenilen neti- | seyi vermesine imkân yoktur. Dr. | Goebbels bu nokta hakkında dü - süratle | sündüklerini şöyle izah ediyor: | Biz bugün halkçılık devrinde ya - İ şıyoruz. Yapılan büyük işler hak. kında malümat istemek halkın en tabii bir hakkıdır. Radyo bu işte en mühim vazifeyi götebilir. Çün kü o inkılâbın kumandanlarile ne- ferleri arasında bir bağdır. Münev verle halkı biribirine en güzel vasıta radyo olduğuna şüphe yoktur. Bütün bir milleti bir tek fikir etrafında birleştire « rek bu büyük kütlenin dünya siyasetinde lâyık olan mev-| kii yaratmayı gaye edinen nas nal sosyalist hükümeti gibi bir hü- kümetin halkla daima temasta bu- | lunması bir vazifedir. İşte bu iti. barla hükümet radyoya lâzımse « len ehemmiyeti veriyor ve vi . bağlıyacak | arzularına Maamafih Goebbels radyonun | büsbütün bir siyaset oyuncağı ha. | line konulması doğru olamıyaca - ğını itiraf etmekte ve her tarafa yayılabilmesi için sevilen ve alâka gösterilen bir eğlence vasıtası ol - | AAA AAA KA AAA Selânik Bankası Tesis larihi: 1888 Sermayesi : 30. 000. 000 Frank İdare merkezi * ISTANBUL > Türkiyedeki Şubeleri: > Istanbul ( Galala ve Istanbul ) Izmir Samsun . Mersin. Adana Yunanistandaki Şubeleri : Selânik. Kavula. Atina. Pire 'âmam Eanka muameleleri. Kredi mektup'arı. Cari hesap: ları küşadı. OEsham ve Tahvilât Kasalar AK ili Istanbul! Belediyesi icar ilânları ——— Beyoğlu Beledıye Şubesinden : Bir dişi Sekiz gün içinde sahibi müracaat etmezse satılacaktır. Peşiktaş temizlik işlerine ait 1 katır 3 at 6/9/933 çarşamba günü saat 10 da Falih At pazarında müzayede ile satılacaktır. Almak isteyenlerin o gün orada bulunacak memura müracaat- (4571) Keçi bulunmuştur (4578; ları, Levazım anbarmda mevcut ve Arap harfleriyle basılmış bir çok evrak ile defterler Eylülün beşinci salı günü sast on üçden on dört buçuğa kadar mahallen müzayede ile satılacağından ta- liplerin mahalli mezkürda bulunacak memura müracaatları. (4575 Keşif bedeli 10812 lira 43 kuruş olan Fatih 37 nci mekte bin tamiri kapalı zarfla münakasaya konulmuşlur. Talip olanlar şartname almak ve keşif evrakını görmek üzere her gün Leva- ne müracaat etmeli, münakasaya girmek için de 811 lirahk teminat makbuz veya banka mektubu ile teklif mek- tuplarını 25 - 9-933 pazartesi günü saat on beşe kadar Dâimi Encümene vermelidirler. Mr eee eiieiiieei mak sıfatını muhafaza dir. h damları radyoda hükümet leri hakkında etmesi i- inaenal hü cap ettiğini söylemektedir. Radyo iş - ne sahne ve ne de sinema filmi ile izahat İ seçilmiş olmalı ve halka bu kıyas kabul etmiyecek kadar mü> him bir eğlence vasıtasıdır. O bu büyük meziyetini kaybettiği anda ölüme mahküm kalır, Bu itibarla radyo konferansları günün hadisa tı ve ihtiyaçları üzerine yapılmalı- dır. Şu kadar var ki bu hadisat bü- yük gayeye hizmet edecek şekilde nok- Goeb - diyor tadan gösterilmelidir. Dr. bels bundan bahsederketi ki: Bu gün hükümetlerin mesgul | olduğu en güç meseleler sokekta- | ki ameleyi düşündüren meseleler. | başka bir değil - den şey vermek le zaten halkın kafasını dolduran ş olacaktır. Rad yo halkın düşünce ve ıslırapları - şeylere temas elr ni ne kadar iyi görür ve onlara dair ne kadar canı vazıh nıalümat verirse vazifesini o kadar iyi yap- halkı bağlar mış olur kadar kuvvetle kendine Binaenaleyh radyo hükümetle mil- ve dinliyen o leti biribirine bağlıyan bir bağ ol. malı ve hükümet hudutlarını aşa- rak bir milletin ideallerini ,endi. şelerini ve nasıl çalıştığını dünya ya göstermelidir. kile MER LA mean alak e Deniz Yolları işletmi ACENTALARI : H aşı Te Karadeniz 2. nci Aralık Postâsi ERZURUM vapuru 3 Eylül pazar gül saat 18de Galata rıhtımındı kalkacak Zonguldak, inebol Ayarcık, Samsu, Fatsa Gir sun, Tirebolu, Görele, Tral z0n'a uğravarak Rizeye gid cek ve DÖNÜŞTE aynı isk lelere ilâveten Of, Pulathari Ordu'ya da uğrayacak yale Zonguldağa uğramıyacaktır. (4548) Ayvalık Sürat Postaf MERSiN Vapuru 3 Eylül Pazar saat) deldare rıbtımından kalkad ve Çanakkale, Edremit, Aywi lık ve Dikiliye uğrayarak mir'e gidecek ve dönüşte 3/ nı iskelelere uğrayacaktır. (4549) | BARTIN HATTI | Bandırma vapuru ber hafta pazartesi *İ petşembe günleri saat 18 i idare rıhtımından kalkacak £ diş ve dönüşte Ereğli, Zofi gu'dak, Bartın, Amasra, Kı rucaşile ve Cide'ye uğrayacali (45801 tır. Karadeniz Birinci aralık postas Dumlupınaf vapuru 5 eylül saiı saat 18 # Galata rıhtımından Gidişte Zonguldak, Sinop, Samsun, Ünye, Gireson, Vakfıkebir, Trabz6 ve Rize'ye Dönüşte Bü iski lelere ilâveten Sürmene'ye © uğrar Birinci Izmir sür'at İskenderiye postas! BG E vapuru 5 eylül salı günü G lata nbtımından İzmir, iskenderiye've kalkar İstanbul ikinci iflâs memu' ğundan : Müfis Sultanhama dura tüccarı Armanak Parag' yan efendinin alacaklılarına * lif etmiş olduğu kongordatof müzakeresi için alacaklıların İ | 9/953 salı günü saat 15 te iki if âs dairesinde hazır bulunnf 6976 ları n ounur. Vİ SİPAN vi ESKİŞEHİRDİ Vakıtve Habe! Gazetelerinin SA Ti MERKEZİ SONPOSTA | Kütüphanesidir ÇANAKKALE Şehitlerini Ziyaret 7 EYLUL Gülcemal vapurile RAKAM NAEASEEz Ra AEEE22E EA KATALAZ