10 Eylül 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

10 Eylül 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

Gym 4722 Edremit'te bu sene bir hastane yapılacak Köy meydanlarında bayrak çekme merasimi heyecanlı tezahurlere vesile EDREMİT, (Hususi) — Bu sene 30 ağustos zafer bayramı em | sali senelere nazaran çok parlak | bir şekilde tes'it edilmiştir. Cümhuriyet meydanında top - lanan iki binden fazla halk me -| rasime iştirak etmiştir. Fırka ku.| mandan vekili miralay Kadri Be- yin kısa bir hitabesiyle başlanan| merasimde ordu namına en kı - demsiz zabit mülâzim Kemalettin beyin beliğ ve büyük zaferin bü- tün heyecanını yaşatan (hitabesi takip etmiş ve çok alkışlanmıştır. Bunu müteakip tayyare cemi - | yeli namına muhasip Sadık beyin nutkunu dinledik. 30 ağustos za -| feri gibi cihan tarihinde bir dö-| “öm noktası teşkil eden emsalsiz “in kudretine istinat eden ce- ün gayeleri çok güzel canlan- aştı. sitabelerden sonra geçit res- sai yapıldı. Gündüz kasabanın bir çok yerlerinde de eğlenceler var -| dı. Gece muazzam bir fener alayı yapıldı. Zabit yurdu sinema salo- nunda nezih bir balo vardı. Sa- bahlafa kadar tatlı bir gece geçi- rildi. | Maarif işleri İki senedenberi hususi bir şe - kilde maarif cemiyeti tarafından idame ettirilen Edremit orta mek tebi, bu sene resmi mektepler ara- sına alınmış olduğundan maarifin kıymetini çok candan takdir e - den Edremitliler memleketlerine yakışan bir orta mektep binası yapmayı tasarladılar. Mahalli yar | dımlarla işe başlandı. (Hummalı bir çalışma ile bu seneye yetiştiril- mek için o çalışılıyor. Bu suretle Edremidin mühim bir maarif ihti. yacı temin edilmiş olacaktır. Hal- kın mektebe gösterdiği alâka ve bu alâkaya ölçü olan ( teberrüatı sayanı takdirdir. Edremitte hastane yapılacak Memlekette bir hastane olma - ması yüzünden hâsıl olan müşkül vaziyetleri takdir eden Edremit belediye meclisi ve çalışkan reisi Cevdet Bey 1933 senesinde bir hastane açılmak üzere bütün gay- retile çalışmaktadır. Hastane yapılacak binanın bü- tün tamiratı bitmiş, (istihzaratın kısmı azamı ikmal edilmiştir. Pek yakında açılacak olan (hastane memleketin büyük bir ihtiyacını karşılıyacaktır. Bundan başka, belediye heye - ti; senelerdenberi bir yılan hikâ « yesi şeklinde devam edip gelen su meselesini sureti kat'iyede hal ve intaç etmiye karar vermiş ve bü- tün kudret ve kuvvetiyle bu işe sarılmıştır. Mali kudretsizlikle dört sene- denberi isale edilemiyen O Eybek suyunun bu sene memlekete isa - lesi kabil olacak bir şekilde lâzım gelen malt hazırlıklar yapılmış - | tır. İki sene gibi kısa bir zamanda mali ve idari makinesi bozulmuş oluyor olan belediyeyi en buhranlı bir zamana tesadüf etmesine rağmen | düzelten, ve bütçesini düzgün bir hale koyan belediye heyeti halkın mazharı takdiri olmaktadır. Köy meydanları Halk fırkasının çok yerinde bir teşebbüsü ile (Oköylerde köy meydanı tesisi ve bu meydana bi- rer bayrak çekilmesi © yolundaki şayanı takdir faaliyeti neticesi o- larak kazanın bütün (köylerinde bu yolda istihzarat yapmaktadır. 1 —9 — 933 cuma günü ilk o- larak iki köyde bayrak merasimi yapılmıştır. Bu merasimde ka - za cümhuriyet halk fırkası reis ve azaları da hazır bulunmuşlardır. İlk olarak merkezi kazaya tâbi Araplar köyünde bayrak asılmış - tır. Sabah saat 9 da C. H. F. kaza ocak nahiye reisi H. Vehbi B. ta- rafından Araplar köyünde bütün köylü huzuriyle merasime başlan. mış ve Vehbi beyin çok veciz ve heyecanlı bir hitabesinden sonra, köyün en ihtiyarı tarafından bay- rak hazırlanmış olan Oo gönderine çekilmiştir. Ayni'gün saat 12 de de Bos - tancı köyünde bayrak çekme me- rasimi vardı. Kaza idare heyeti reisi Cevdet, aza Ekrem ve Yusuf Beyler ve nahiye reisi H. Vehbi Bey bu merasimde hazır bulun - dular. Tam zevalde efradı 200 ze yakın bir kalabalık köy (meydanında toplanmıştı. Reis Cevdet Beyin bayrak ve bayrağın medlülü ve bilhassa Türk bayrağımın ulviyet ve şerefi ve taşıdığı remzi anla - tan açık ifadeli çok canlı hitabe- siyle merasime başlandı. Hitabenin gönüllerde hâsıl et- tiği heyecan, kalplerde bıraktığı tesir altında coşmuş olan halkın candan verdiği tazim selâmları ve alkışlar arasında köyün en ihtiya. rr Hacı dayı tarafından bayrak çekilirken, yüksek ihtisaslarla bir çok gözlerden muhabbet yaşları akıyordu. Cümhuriyet bayramına hazırlık Cümhuriyetin 10 uncu yıl dö- nümü için yapılacak istihzaratı ikmal yolunda merkezde teşekkül | eden komite faaliyetine devam etmektedir. Muntazaman yapılan içtima - larda birçok kararlar ittihaz e - dilmiştir, emsalsiz bir şekilde tes- k çalışılmaktadır. a ERİ Midyat yolunda bir kamyon kazası Mardin, (Hususi) — Geçen haf- ta Midyattan Gerzeye gitmek - te olan Cezreli Hacı Ali Efendiye ait kamyon yolun dar bir yerin - den dönerken devrilmiştir. Yalnız kamyonun çamurluğunda bulu - nan Ali efendinin oğlu Kemal e - fendi ölmüş; diğer yolculara bir şey olmamıştır. Zonguldakta Umumi tuvalet yerleri lâzım Şehrin sıhhati tehlike altında bulunuyor ZONGULDAK (Hususi) — Kucağında, her: zaman ön binerce insan kaynaşan koskoca Zonguldak şehri, o aylardanberi umumi halâszılık yüzünden ber - bat ve pis bir haldedir. Burada €- sasen umu 9 halâ yoktu, şehirde- ki eski ve yeni camilmin müte - addit halâları mümkün mertebe bu ihtiyaca cevap — verir - ken bunların pis ları ve urun sıhhati ihlâl ettik- leri nazarı dikkate alınarak ay - larca evvel evkaf tarafından ka - patıldı. Buna mukabil evkaf ida. resi tarafından kenar bir yerde birkaç gözlü modern bir halâ in- şasına başlattırılmışsa da evkaf umum müdürlüğü inşaatı menet - tiğinden bu da ikmal edilemiyerek yarıda kaldı. Şehrin halâ meselesi esasen ev- kuaf değil, belediyeye aittir. Ca - milerin halâları kapatıldıktan sön- desir kenarıdakı «.h. > yani akşamları terke- sin tenezzüh yaptığ" ve getinmek istediği yerlere tahtadan - birkaç göz'halâ yaptırmiştı. . Maamafih bunlara halâ da diyemezdik, sü-- suz olan bu yerlere girmek de teh- likeden hali değildi. Zavallı Zon. ) guldak esnafiyle Zonguldağa ha » riçten misafireten gelip giden ya - bancılar bir müddet ellerinde tene ke ibrik veşişelerle - bu * kurunu- vustai halâlara taşrmarak ayrıca 0- rada nöbet de beklediler, sıra da gözlediler. Nihayet bu halâlarda bulundukları mmtakada © iğrenç bir koku ve çirkinlik yaparak ge- leni geçeni son derece rahatsız et- ler üzerine bunlar da Şimdi şehir umumi O halâsızlıktan kıvranıyor ve mutlaka bu sebeple umumi sıhhatin tehlikede bulundu ğu zannediliyor. Bu, zandan zi « yade hakikate çok uygundur. Zon- guldak bilhassa evsiz, barksız ya bancı, amele ve bekâr memleketi- dir. Umumi halâ olmıyan bir yer. deki insanlar ne yapar? Geceleri hatta gündüzleri de her mahalle- yiher yeritelvis eder. Şim- di bu işlerle alâkadar (olanlara, Zonguldak belediyesile Zongudak sıhhat müdürüğüne ve daha baş - kalarına soramaz miyiz, şehirin u- mumi sıhhati bir tehilke altında mr dır, değil midir? Ve Zonguldağın i umumi halâya ihtiyacı var mıdır, | yok mudur?. | Varsa, her şeye tercihan bunun bir gün evvel temini lâzıni gelmez mi?. Güya, umumi sıhhati rmı kapatanlar bu suretle bilâkis umumi sıhhati tehlikeli (o vaziyete sokmuş olmuyorlar mı?, Şehrin ih- tiyacatına kâfi gelecek asri halâ- lar yapılmadan eldeki halâları ka patmanın zararlarını daha evvel - den düşünmek icap etmez miydi? | Ve eğer istenilseydi cami halâları İ temiz bir hale getirilemez miydi? Bu halâların sıhhate muzır olma - ları pisliklerinden temizlenmeme- lerinden değil miydi? İşittiğimize k olduk - | İtâbi değildi. miye başlaymca yapılan şikâyet - yıktırıldı. korumak maksadiyle cami halâla- ! yy gg gg ga mleket Haberleri kitabe İzmir hafriyatında - fevkalâde ehemmiyeti haiz.ve emsalsiz bir ki tabe bulunmuştur. Kitabe, profe- sör Keil tarafından derin surette tetkik edilmiştir. Kitabe her ne kadar kırık ve bu i sebeple noksan ise de İzmir şehri İ tarihiyle, Asya eyaleti tarihi, hatta Roma tarihi için harikülâde bir &- hemmiyeti haiz olduğu söylenmek i tedir. Kitabenin diğer parçaları bu- lunmak için inceden inceye hafri. yat yapılıyor. Bulunacak bu'par- çalar, elyevm bulunmuş olan iba- reyi tekmil edecek ve o vakit bütün kitabenin manası tamamiyle anla- şılacaktır. Bununla beraber elde mevcut kısımdan kitabenin esası anlaşılıyor, Bergama kıralı üçüncü Attalos, milâttan evel üçüncü senede öldü- ğü vakit kırallığı Romalılara bırak miştı. Bu suretle Bergama kırallı- ğı arazisi Romanın Asya eyaleti oldu ve eyalet vergisine tâbi tutul. du, Halbuki İzmir şehri ile, Berga- ma şehri ve daha bazı diğer şehir- ler serbest idi ve eyalet tekâlifine Tarihen malümdur ki, Roma imparatorluğunun eyaletteki “Mü- tesellimleri,, eyaleti istismar edi- yorlar ve halktan kendi menfaat. lerine yüksek paralar çekiyorlardı. İdığına göre, Bu sebepledir ki, serbest şehir- ler için resmen tanınmış hudutlar tayin ve tesbiti ehemmiyetle lâzım idi. Zira aksi takdirde “Publican- ti,, İer yani imparatorluğun eyalet te memurları olan “Mütesellimler,. İ serbest şehirlerin 'de varidatina el göre eski cami halâları tekrar a- çılacakmış. Fakat bunlar kapanır- ken bir daha açılacakları düşünül- mediğinden harap bir hale gelmiş | olduklarına binaen esaslı bir ta - mir edilmezden evvel kabili isti - fade olmadıkları söyleniyor. Beş, atı ay evvel Zonguldak belediyesi bin liraya yakın para harcıyarâk | yeni hükümet binasının önünde modern bir halâ yaptırtmış ve fa - kat yapıldıktan sonra orada bu - lunmasının çirkinliği vaki olan şi - İ kâyetler üzerine anlâşılarâk der - i hal yıktırılmıştı. Efendiler, mem - leketin, milletin parası gökten mi yağıyor? Madem ki, hükümietin ö - nünde umumi bir halâ fena bir manzara (teşkil (o ediyordu, bu- yapılmadan evvel (o düşnülsey-| di de hem verilen para havaya | İ gitmese ve hem de şehir, çok ihti- yacı olan aşri bir halâya sahip ol- saydı ne olurdu? Belediyenin bir | fen heyeti ve müşaviri yok mudur ki bü ve emsali gibi şeyleri daha evvel düşünüp taşınsın da, ona gö re işe başlasın. Esasen hükümet ö- nüne halâ yaptırılması ne mana « sız, ne gülünç şeydi. (Beledi - yemiz (obundan başka © çarşı ve maballâttaki temizlik — iş- lerini de büsbütün gevşetti. ..rers111 1000080000011 000000020000000000000EEREEEEEEIEİREERE EEE NEEEAAN, ) i J yay Ayyy İzmirde bulunan mühim nedir ? İzmir tarihini aydınlatan vesikanın öteki parçaları aranıyor koyacaklar ve onları da istedikleri gibi istismar edeceklerdi. O vakit mütesellimlerin bu ha reketlerinden birçok münakaşa ve imünazaalar çıkmakta olduğu tarih çe malümdur. İşte İzmir hafriyatında bulunan bu kitabe, bu hudut ve teklifat meselesini halleden bir vesikadır. Hudut ve vergi meselesi için mütemadiyen münazaa eden pars tiler, Roma Senatosuna müracaat etmişler ve Senato da bu mühim meseleyi hal için “Consül,, lerden birini intihap ve tayin ettirmişti. Bu “Consül,, ün ismi, kitabenin kırık tarafına rasgeldiği için oku” namadığından kitabenin tam tari" hini şimdilik söylemek imkânı yok tur, Kendisine havale edilen bu me- sele çok mühim olduğundan “Con sül,, bunu yalnız başına yapmak is etmemiş, Senatoya müdacaatla 30 dan fazla “Ayan,, dan mürekkep bir heyet teşkil edilmiştir. Bu Se- nato azalarının hepsininde ismi kitabede zikredilmiştir. Bunların aralarında tarihçe malüm ve meş” hur simalar vardır. Bu âyan hevetince ittihaz edi" len kararın yalnız bir kısmı kitabe" de mevcut bulunuyordu. Anlaşıl- serbest şehirler ile eyalet arazisi arasındaki hudutlar tamamiyle tayin ve tesbit edilmi$ ve.mabutların arazisi yani mabet- ler vergi ve tekliften istisna olun” muştur. Şimdilik bu kitabe alınan malümat budur. İzmir hafriyatıma devam edil- mekte ve bu kitabenin diğer par- çaları hararetle aranmaktadır. hakkında Yeni belediye kadrosundan on iki süpürüntücü kaldırılmış olduğun dan bu işlere de lâyrkiyle bakılam! yor. Her mahalle bundan şikâyet etmektedir ve herkesin de şikâye te yerden göğe kadar hakkı var © dır. Çünkü şehir ve mahalleler çok pistir. Bunları, ayni zamanda dok tor olan yeni belediye reisimizif dertlere âcil çareler bulacağım umuyoruz. ilsas Rami Yiğit Ali ağanın katili bu mu? BURSA, (Hususi) — Geçer hafta getirilen soyguncuların ele başisı Şad oğlu Hüseynin; şehit Çöngerli Yiğit Ali ağanın başınss? pa ile vuran şerir olup olmadığını” tesbiti için tetkikat yapılmakta dir. Bunun için bazı şahitler din “ lenmiş ve Şad oğlu Hüseynin baş muayene edilmiştir. Başında ir yara görülmüşse de bu yaranı» iğit Ali tarafından vurulan d9” benin yarası olduğu hakkında Diz hüküm: verilmiş değildir. Ödemişte yakalanan şerir ri nüz şehrimize getirilmemiş. Yakalananlar o kâmilen ( bur” toplandıktan sonra muhakemel? rine başlanacaktır. mm