10 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

10 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

BEDİ SN, Rİ RRRR mı nişana Yeni bir zabıtai belediye talimatnamesi için belediye halk arasında bir anket aç- mağı düşünüyor. m FİATI 5 KURUŞTUR 8 inci sene No. 2724 Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT e PAZAR 10 EYLÜL 1933 Bir İngiliz harp gemisi Irak “kralının cenazesini al- mağa gönderildi. Melik Gazi Irak: tahtına. çıktı. 2 (rl 151 müdürün Tel: (ime Meke na zen M. Çaldaris'in Ziyareti Türk - Yunan dostluğu yakın şarkta beynelmilel hayatın bir ana- nesi halini aldı. Her iki milletin de ihtiyaçlarına ve menfaatlerine uygun olan dostluğun buğün sami- e daha şahit olu- yoruz: Muhterem Yunan Başveki- li M. Çaldaris, Hariciye Nazırı M. Maksimos ve | İktisat Nazırı M. Pesmezoğlu ile beraber bir heyet, Türk milletinin misafiri (olmak üzere, bugün İstanbula gelecekler ve akşam üstü hususi trenle hükü- | met merkezimize hareket edecek- lerdir. Ankara muhterem misafir- | lerimizi kabul etmek için hazır | lanı ır. Bu nevi, siyasi | ziyaretlerde yaretçiler hakkında misafirper- verlik | göstermesi tabiidir. kat M. Çaldaris Ole heye ti memleketimize ayak bastıkla- | rı günden itibaren göreceklerdir | ki haklarındaki kabul, bu nevi zi- | yaretlerde gösterilmesi © taamül | olan hududu: aşarak iki komşu | milletin dostlağu namına samimi | bir tezahür şeklini alacaktır. Çün- kü Türkiyede Yunan dostluğu ar- | tık siyaset sahnesinden (o milletin kalbine intikal etmiştir. Ve Yuna- nistanda da bu dostluğun ayni $€- || kilde yerleştiğini İsmet - Paşanın | geçen sene Atinayı ziyareti esna- sında anladık. Hükümetler için böyle ziyaret vesilelerile nezaket ve misafirperverlik göstermek ko- laydır. Fakat halk kitlelerini ha- rekete getirmek kolay değildir. || Halbuki gerek M. Venizelos'un Ankarayı ziyaretleri ve gerek İs- met Paşanm Atina seyahatleri bi- rer milli tezahür şeklini almıştı. M. Çaldaris'in o ziyaretile bu Bir defa Türk dostluğunun Yuna- nistanda bir fırka meselesi olduğu ||| hakkındaki (iddialar fili surette tekzip ediliyor. Malümdur ki Türk - Yünan misakı, M. Venize- los'un hükümeti zamanında imza edilmişti.Gerçi gerek misak imza e- lildiği zaman,gerek ondan sonra da her vesile ile bu dostluğun bir fır- ka meselesi olmadığı tekrar edildi. Ve nihayet ( Çaldaris'in iktidara geçtikten sonra Türkiye hakkında eski hükümetin takip ettiği si seli benimsediği görüldü. bu dedikodular şimdi muhterem başvekilin ziyaretile ilk defa ola- rak filiyat ile tekzip edilmiş olu- yor. Bir taraftan kabi enin değiş- mesile harici si; de değiştir- miyen Yunan mi in siyasi ol- gunluğuna, diğer taraftan da Türk - Yunan (dostluğunun sağ- lamlığına delâlet eden bu vaziyet, yakın şarkın en kuvvetli bir sulh amilidir. Atinadan verilen haberlerde zi- yaretin ehemmiyeti tebarüz ettiri- liyor: Bu haberlere göre, Türkiye ile Yunanistan arasında imzalana- cak yeni bir misak ile hudutları mütekabilen masuniyeti kefalet altma almacak ve (o beynelmilel memleket teşri- ler. Hattâ bazı iç- timalarda Tür ile Yunanistan müştereken temsil edileceklerdir. Bu haberlerin ne derece doğru ol- duğu anzak muhterem Yunan Baş- vekilinin Ankaraya muvasalatın- dan sonra anlaşılacaktır. Bununla beraber, biz bütün bunları samimi bir dostluğun mantıki neticelerin- den addederiz. Hudutlarm müte- kabilen masuniyetini kefalet altı- na almak, öteden beri Türkiye ve Yunanistanm o Balkanlarda ileri sürdükleri bir siyasettir. Beynel- milel konferanslarda teşrikimesai meselesine gelince; esasen menfa- at birlikleri o bir kaç senedir bey- nelmilel konferanslarda (daima Türk ve Yunan murahhas! bir araya gelirmiştir. Ve bu teşi sainin en. semereli misalini son Londra iktısat ve maliye konfe- gördük. o Beynelmilel meseleler hakkında o Türkiye ile Yunanistan arasmda tam bir fikir mütabakati vardır. Milletler Cemi- yetinde beraber yürüyoruz, Silâh- leri müdafaa ettik. Londrada biri- birimizden ayrılmadık. Bu görüş bir hükümetin 2i- | İ Fİ Maliye Vekili Abdülhalik Beyin İstifa Edeceği Söyleniyor. Dün Üsküdarda Büyük Bir Yangın Çıktı, On Yedi Ev Yandı. ANKARA, 9 (Telefonla) — Ka binde bazı tebeddüller olacağına son günlerde deveran eden şa yialar üzerine iyi haber alan maha filde tetkikatta bulundum. Kabine- nin sinesinde mühim bir değişikliğe intizar etmek için hiç bir sebep gö rülmemektedir. Münhal bulunan Maarif vekâletinin eylül sonuna ka İİ dar vekâleten idaresine devam edil mesi mukarrerdir. Bu vekâleti uh- desine alan Dr. Refik Bey o zama- na kadar Üniversite teşkilâtı gibi mühim bazı maarif işlerini ikmal etmiş bulunacak ve Büyük Millet Meclisi Teşrinievvelde | toplandığı zaman münhal mebusluklar için in tihap yapılacaktır. Münhal mebus- luklardan birine Cümhuriyet Halk fırkasımca Riyaseticümhur umumi kâtibi Hikmet Beyin namzet göste | rilmesi ve intihap edildikten sonra Maarif vekâletine getirilmesi mu- hakkak addedilmektedir. Avrupa- da tedavide bulunan Maliye vekili ülke Resin ve in iş Abdülhal sm hir ialiçar İ hate Yunan nazırları bugün am mm Kabinede değişiklikler.. —————— Abdülhalik B.in istifası şayidir. Celâl | B.Maliye vekâlet vekill Hikmet Beyin Maarif Vekâletine gelmesi muhakkaktır. | | ç* Hikmet, Abdülhalik ve Celâl Beyler itibara alınarak vekâletten istifa e- deceği de şayidir. Abdülhalik Bey gibi çalışmaktan yılmaz muvaffak bir devlet ricali kabineden ayrıl- masının umumi bir tecssür uyandı-> racağına efkâr müttefiktir. Bu takdirde Maliye vekâletine yeniden bir-vekil tayin edilmiyece öle mepkamın. kabine, naelarır şehrimize geliyorlar Misafirle hususi trenle saat 16,30 da vi Bugün şehrimize gelecek olan Yunan Başvekili M. Çal. Ankaraya hareket edecekler daris ve kendisini hâmil bulunan Elli kruavazörü Başvekil Mösyö * Çaldaris ile Milli Iktısat nazırı Mösyö Pesmazoğlu dün Helli krüvazörile Atinadan hareket et- ler, bugün saat 15,30 da Haydarpaşa ya müvasalat edeceklerdir. Misafirler, evvelce de neşredilen program mucibince krüvazörde vali Mu- hittin, Celâl, Refik Amir ve Münir İb- rahim Beylerle Yunan sefiri Mösyö Sa- lardır. yapılacaktır. İstasyonda şereflerine bir tak yapıldığı gibi, istasyon binası Türk ve Yunan bayraklarile söslenecektir. tren saat 16,30 da Ankaraya hareket ©- decektir. M. Maximos ekspresle geliyor Mösyö Çaldarisin Ankarayi “ ziyare- tinde kendisine refakat edöcek olan Yu- nan Hariciye nazırı Mösyö ; Maximos bu sabahki ekspresle İtalyadan. şehri- ığundan, daris ile birlikte Atinadan hareket mek üzere, Atinaya gitmeğe vakit bu- lamamış ve İstanbulda kendilerile bir- leşmeğe karar vermiştir. Mösyö Maximos bu sabah Küçük- birliği, iki memleketin menfaatine uygun olan dostluğun tabii bir ne- ticesidir. Geçenlerde Türk - Yunan dost- luğundan bahseden bir garbi Av- rTupa gazetesi, buna şahit olduktan sonra beynelmilel siyaset âlemin- de mucizelere inanmak lâzımgel- diğini yazıyordu. o Türk - Yunan dostluğu mucize yapanlarm mari- feti değil realist © ve vi görüşlü çekmecede Hariciye vekâleti nama kalemi mahsus müdürü Refik Âmir B., Sirkeci istasyonunda hükümet namına vali Muhittin B., Başvekil İsmet Paşa namına Hariciye ikinci daire şefi Celâl ve Hariciye namına da teşrifat şef mu- avini İhrahim Münir, Hariciye umumi kâtibi Numan Rifat Beyler ve Yunan sefiri Mösyö Sakellarapulos İle sefaret ve konsoloshane erkânı tarafından kar- ılanacak ve şereflerine askeri merasim (Devamı 2 inci sahifede) Bugün şehrimize gelecek olan Yunan Hariciye Nazırı M, Maximos ve İkti- sat nazırı M. Pesmazoğlu devlet adamlarınm eseridir. Rea- list ve iyi görüşlü devlet adamla- rınm benimsediği bir ( siyasettir. Eugün misafir olarak memleketi- sxs selenler, bu dostluğun sami- ... ığıni de alacak vekâleten idaresi yolunu tercih ©- lunacağı ve İktisat Vekili Mahmut Celâl Beyin Maliye vekâletine de vekâleten idareye memur edileceği kuvvetle zannedilmektedir. İktisat ve Maliye işlerinin bugünkü şerait içinde arzet! â Haklar Yönimadak- Takas yüzünden yapılan şikâyetler nazarı itibare alındı ANKARA, 9 (Telefonla) — Taka sın kaldırılması üzerine valri bazı şi- kâyetler nazarı itibara alınmış ve hak iddin edenlerin iddiaları etrafında İk tbısat vekâleti tetkikata o başlamıştır. Müktesep hakların tanmması prensip olarak karorlaştırılmıştır. Tetkikattan almacak neticeye & iddia edilen haklarm hilesiz bir i mukabili olduğunu ikalı yet veren yeni bir kararname meşrine intizar olunmaktadır. Bu mesele İcra vekilleri heyetinin önümüzdeki içtima larından birinde bir karara bağlana» caktır, Suryeye İstiklâl veriliyor Fransa ile “Surye arasında bir muahede imzalanacak PARİS; 9, A. A, — Fas umumi vali- si M. Ponsat ile Suriye yüksek komise- Gazi Hz., Anhara istasyonunda karşıla mağa gelen zevata iltifat böyurularken ANKARA, 9 (Telefonla) — Anad olu klübü idare heyeti bu gece yeni bi- nasında bir ziyafet vermiştir. Ziyafette Gazi Hazretleri, Başvekil ill firik nizi KALI Mesöp Bay 04 kip Kere Kağili kükmkiiyeni. A İsa 5 o . . . Üsküdar tehlike geçirdi On yedi ev yandı, itfaiye yalnız ateşle değil, rüzgârla da mücadele etti Bir ölü ve yaralılar var Dün Üsküdar ge- ne pek'büyük bir yangın tehlikesi ge çirmiş, Ayazmada Ahmet Çelebi ma“ hallesinin “Açıktür- be sokağında 62 Dai rın da tesirile bir- den tevessü ederek bütün Üsküdarı teh dit etmeğe başla * mıştır, Yangın o ka dar fazla genişle me istidadı göster- İl miştir ki Kadıköy itfaiye grupu ile İs- tanbul grupundan bir takım yangına imdat için emir almışlar, deniz nakil | dır. Yangının gösterdiği genişleme is- vasıtaları da Jedelicap diğer vesaiti İ tidadı karşısında mevcut itfaiye grup- geçirmek için hazır bulu lar (Devamı 5 inci sahifede) İzmir, dün, en büyük bir gününü daha yaşadı Kurtuluş bayramı istirdattan beri görülmemiş bir surette kutlulandı IZMIR, 9 (Milliyet) — 9 eylül kur-| lül panayırnın açılması bu akmın tuluş bayramı bu sene görülmemiş su- | başlıca sebeplerini teşkil etmiştir. İki rette parlak ve emsalsiz olmuştur. İz. | gündenberi donanmamızı ziyaret eden ir. istirdattanberi böyle bir gün gör- | halk bugün de ayni şekilde ziyaretleri. iştir, Bayram çok muazzam ve par-| ne başlamış, böylelikle birinci ordunun lak olmuştur. müsadif kısımı bir bay- viliyetlerden ve vilâyeiin ka- blum en iie Bu sabah halkın birikmesi donan- Dünkü Üsküdar yangınında fotoğrafçımızın aldığı resimler ri M. de Martel ile görüşmelerinde, M. Paul Boncour birkaç ay kadar yapılacak olan Fransa « Suriye muahedesile meş- gul olmuştur. Bu muahede, Fransa mandası yerine Suriyenin istiklâlini temin edecektir. Meclis reisimiz İntihap mıntakasında tet- kiklerine devam ediyor eaaameneaeeriemeame AYVALIK, 9. A. A. —B. M. Meclisi Reisi Kâzum Paşa Hazretleri dün saat 5 de Ralya'dan Ayvalığa gelmişlerdir. Pa- şa Hazretleri yolda Havran'dan sonra Burhaniye'de de tevakkuf etmişlerdir. Kurtuluş ba; içinde çal- kanan Burhaniye halkı kendilerini has” raretle . Paşa Hazretleri Ayvalığa gelirken bir çak köylerde halk görü li ibtiyaçları tet- kik etmişlerdir. ... mi mürevviçleridir. Kendilerine boşgeldiniz derken, muhterem şa- hıslarında dost ve komşu Yunan milletini selâmlarız. Ahmet ŞUKRU izmire gelmiş, otellerde misafir kabul |, WAYİ ziyaret ile iştigal etmekte bir edecek mahallerde yer kalmamıştır. Bir kısmı da Basmahaneden itibaren Tilkkilik © hilk hes evlerde barımmağa eo; | erpui2da keşlerek ve: Kemeraltı be. bur kalmışlardır. raflarında diğer bir kısmı da kışla mey- Lamba» sönlebketlğniieen; de: fini biribi hordöün, vlan Gesi nanmamızın İzmirde bulunuşu ile 9 ey- (Devamı 5 inci sahifede) Eroinciler dün Eroinciler hakkında zabıtaca yapı lan tahkikatın ikmal edildiğini ve suç- huların mevcuden adliyeye | tevdi edil- diklerini yazmıştık. Suçluların muhaz kemesine yakında (8) inci ihtisas mah? kemesinde başlanacaktır. Kaçakçılıkla alâkadar görülenlerin, cektir. Suçlular şunlardır: Hikmet (3), ve İzzet (1) Beyler, Şaban (2) İlya Parar, (5) Yorgi Baklacı oğlu, (4) Davit Safra, (7) Davit Şilton, (6) So Gri ve is Efendiler.