9 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

9 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Yunan Başvekili M. Çaldaris ve yanındaki zevat bugün ha- reket ediyorlar, yarın şehri- mizdedirler. FİATI 5 KURUŞTUR 8 inci sene No. 2723 Sahip ve Başmuharriri: CUMARTESİ Siirt Meb'usu MAHMUT O EYLÜL 1933 Yunan tacirlerinden mü- rekkep bir heyet temasta bulunmak üzere bu ay şeh- rimize geliyorlar. 24318, Yazı müdürü: 24318, Matbam: 24310, Türkiyede Sigorta ee Her memlekette sigorta emniyetinin büyük ehemmiyeti vardır. Her hangi bir memlekette mallarını, mülklerini gorta edenler; eğer bir kaza vukuunda bedellerini - alacaklarından şüphe eder- lerse, orada sigorta emniyeti yok de- ektir, Memnuniyetle — ere ki, Türkiyede bütün manatile bir sizorta emniyeti tecessüs etmiştir, Mukavele ve kanunların ruhlarından ayrılmadıkça, nun için; bu sigorta emniyetini | boza- cak hâreketlere, misallere meydan ver- memek lâzımdır. Tebâsüs eden nizamı bozanlara karşı yalnız hükümetin de- iğil, bu mizamla ve bu nizamın temin et- tiği ibenfaâtle alâkadar olan | diğer şir- ketlerin de dikkatli ve hassas olması ta- bii Bir kaç gün evvel, Türkiyede çalışan yerli ve ecnebi bütün sigorta şirketleri, heyeti umumiye halinde toplanmışlar, şirketlerini alâkadar eden bazı mesele- ler üzerinde görüşmüşler,.. başında. bazı şirket ajanlar ilen meselelerin nu yapmıyan ve hükümetin tanzim et- iğ tarifeye sadık kalan şirketlere, bil- hassa milli şirketlere karşı rekabetten başka bir şey olmadığını iddia edenler; İ bundan böyle bu tarzda hareketlere mey- dan verilmemesi ve mevcut tarifeye ta- bi kalmması yolunda umumi bir karar ve teknik esaslarından ayrıldığı gün, memleketin sizorla emniyeti de sartıl- başlar, Snbalif kalmışlardır. Bunların istinat ettiği esbabı mucibeyi öğrenmedik, Yal- Bız şu var ki, memleketin sigorta emmi- yeti, hiç bir mülâhazaya feda edilemez. Hükümetin bu işler üzerinde murakip- leri var, İktısat Vekâleti sigorta Gisni- yetinin bozulacağını ve mevcut kanun- İara, nizamnamelere muhalif bir hare- çe gördüğü anda elbette müdahale ©- der, bozulan işleri düzeltir, Gönül ister ki, sirküle kendi menfaatlerini herkes- ten iyi takdir etsinler, başkalarının ve hattâ hükümetin müdahalesine meydan vermesinler.,. Bu satırlarla temas ettiğimiz bu işlerin mahiyetini daha iyi anlayabil- mek için onlara tekaddüm eden bâ- diseleri, teşebbüsleri hatırlamak fay- dalı olur: Milli am tesisi, tarifelerde yüzde ge hattâ bazı şeylerde yüzde yüz gibi bir tenezzülü icap ği “e dan başka bazı taraflardan müracaat ve şikâyetler mi dan bir sene evvel İktisat vekâleti, ta- rifeler üzerinde yüzde on beş nisbe- ünde bir tenzilât daha yaptırmıştı. Şirketler; fenni ve iktisadi le bu tenzilâtın doğuracağı zorluk: lardan bahsetmekle beraber tenzil ka» rarmda ısrar'edilmişti. Halbuki bu- na rağmen komisyon ve tarifeler ü- zerinde tenzilât muamelesi yine de- vam etti. Hesapsız rekabetler, yi nız şirketleri değil, sigorta sahipli ni de müteessir edeceğini gören Ve- kâlet; daha o zaman tarifeler esası- na mutlak pir sadakat temin edeceği: ni, hattâ bunun için kanun veya ta- limatname ile icap eden ahkâmın ko- kil rekabetlerden zarar gören yük bir ekseriyeti İer Iktısat Vekâletine müracaat ede- il ü müdahalesini ri- inüyorlar. Fransa gibi, na gidilmesi şiddetle saemüdilmiştir. Su da unutulmamalı ki, inkişaf ha- vi bulunan ve beynelmilel sigor- âleminde kendilerini pek iyi, pek dürüst tanıtmağa muvaffak olan mil. K Türk singorta şirketlerinin, manasız rekabet yüzünden zarar görmelerine meydan verilemez. Tekrar ediyoruz Bizce isin çıkar yolu, hükümetin tan- zim ettiği tarife esasına sadakatten ayrılı » Bu, hem memleketin sigorta emniyeti noktai nazarından lâzımdır, hem de bizzat şirketlerin ve sim larm menfaatlerine uy- gundur. Siirt Meb'usu MAHMUT 2 pr, Maliye vekilinin gözünde ameliyat yapılacak tüştü Bey telefonla Viyanada te- ltmda bulunan Maliye Vekili Ab- dülhalik Beyin sıhhatini sormuştur, Teessürle aldığı malümata göre Ab- dülkalik Beyin bir gözünde ameliyat ya Pılacak ve sun'i göz elin M. Çaldaris için Ankarada! hummalı bir hazırlık var Dost Yunanistanın muhterem misafir- leri muhabbetle karşılanacaklar ANKARA 8 (Te Vefonla) —Dost Yu nanistanın o muhte- rem misafirlerini karşılamak için An karada hummalı bir faaliyet göze çarp- maktadır. İstasyon caddesi üzerinde i- ki milletin bayrak renklerile | müzey- yen mutena bir tak hazırlanmaktadır. Yarın şehrimize gelecek olan Yunan Başvekili M. Çalda- ris için Haydarpaşa iskelesile | şimendi- « Yunan Başvekili Tak Türk, Yunan bayraklarile süs- e. ve elektrikle tenvir edilecek- — Yunan Başvekilini hömül Elli kruva- haricinde zırı M. Maximos ve milli iktısat nazı- rı M. Pespazoğlu'nun Ankaraya ha- Yeket İasusundaki kararlarını tebliğ Yeni Türk—Yunan misakı hak- Çaldaris misakın birinci in, sabık Başvekil M. Veni- za etmiş olduğu destlık ir kat daha tevsi ettiğini » Bu madde, hudutta mü- kan rejiminin ve yakın şarkta sulhun takviyesine hâdim olacaktır. ATİNA, 8 — Bütün Atina matbu- atı, İngiliz, Fransız ve İtalya sefirle- rinin, M. Çaldarisin Ankara seyaha- #ine karşı gösterdikleri alâkadan ve ye ni Türk — Yunan misakınm beynel- Iktısat Vekili Celâl Bey Evvelki gün Avrupadan | şehrimi- ze gelen İktisat vekili Celâl Bey dün mer, Sumer Bank umum müdürü Nu- rullah Esat, İş Bankası İstanbul şu- besi müdürü Yusuf Ziya Beyler Ti- caret müdürlüğü, Oda ve borsalar er- 'kânı ve iktisadi mehafile mensup di- ğer zevat teşyi etmişlerdir. Iktısat vekili Celâl Beyle | birlik- te gazetemiz başmubarriri, Siirt meb'- usu Mahmut Bey de Ankaraya git- iştir. Celâl Beyden dün bir muhar- ririmiz Haydarpaşa vapurunda mülâ- kat ricasında bulunmuştur. Celâl B. muharririmizin sorduğu muhtelif su- allere cevaben demiştir ki: «— Efkârı umumiyeyi tatmin edi- ci izahat ve malümat verebilmek için Ankaraya gidip vekâletteki mesai ar- M. Çaldaris, Hariciye nazırı M, Maximos İktısat Vekili Celâl Bey dün Ankaraya gitti Başka memleketler Türkiyenin iktısadi gidiş ve düzenine gıpta ediyorlar ilel «hemmiyetinden bahsetmekte- dirle, Yunan Emniyeti ümumiye müdürü Ankarada Şehrimize gelmiş olan Yunan emni- yeti umumiye müdürü M, Ange E- vert dün akşamki trenle Anka gitmiştir. M. Evert bir kaç gün An karada kaldıktan sonra M. Çaldaris ile birlikte İstanbula dönecektir. M. Evert dün vaki olan beyanatın. tedabiri ittihaz edeceğinden bizim kendisile teşriki mesai etmemize İü- zarfında Türk zabitasile temas ettim ve bazı şubeleri bu meyanda pasa- port ve parmal dairelerini gez- dim. Parmak izi dairesi tamamen mo- der bir şekilde çalısıyor, Burada Baş- parmak sistemi tatbik edilivor, ki bu sistem henüz bizce kabul edilememiş» tir. (Devamı $ inci sahifede) —— Dünkü gazetelerden birinde 20 ağustos tarihinde heyeti vekilece neş- redilmiş kararnamenin ihdas ettiği vaziyet üzerine İktısat vekili Mah- mali olduğu hakkında bazı mül Tar var. Bu mütaleaların hiç bir ha- kii müstenit olmadığını temin €- debiliriz. Bundan başka yeni kararna- mede Mahmut Celâl Bin esas fikirle" rine muhalif birşey yoktur.Hakkı mük teseplerin tanınması meselesinin. ka- kik edilmektedir. Celâl Bey Ankara- da bumu tacil edecek hakları olanla- va hakları verilecektir. kadaşlarımla temas etmekliğim ve be» nim burad bulunmadığım zaman o 6s- nasında işlerin tarzı cereyanı hakın- da izahat almaklığım lâzımdır. Yalnız iktisadi vaziyetimiz için benim ağzımdan değil, ecnebilerin ağzımdan söyleyebilirim: Her gitti- ğim memlekette, “Türkiyenin iktisa- di gidişi ve düzeni için gıpta ettikle- rini” söylediler. Hangi memleketlere iktisadi an- laşma yapacağımız hakkında muhar- ririmizin sorduğu suale cevaben de Vekil Bey demiştir ki: “— Her memleketle iktisadi saha- da anlaşmak başlıca arzumuzdur. Bu- na çalışıyoruz.” Gazi Hz. Ankarada.. Yunan ricalini kabulden sonra dönecekler ANKARA, 8 (Telefonla) — Ga- zi Hz. nin hususi treni saat 11 bu- çukta Ankaraya vasıl oldu. Aziz Şef istasyonda hararetle karşılan- hi. Reisicümhur Hazretleri venla- rında İsmet Paşa olduğu halde is tasyondan ayrıldı. Gazi Hz. öğleden sonra Anado- du klübünün yeni binasını ziyaret ettiler ve ince bir zevkle tanzim €- dilmiş olan klöp hakkında takdir. lerini beyan buyurdular. Reisicüm- hur Hazretleri çıhtıktan sonra şehirde gezinti yaptılar ve halk tarafindan alkışlandılar . Gazi Hz. Ankarayı ziyaret ede- çek olan Yunanlı misafirleri kabul ettikten sonra, hafta sonunda İs- tanbula döneceklerdir. Fevzi Pş. Izmirde “İZMIR, 8 — Şehrimize gelmiş olan Büyük Erkânharbiye Reisi Müşür Fev- zi Paşa Hazretleri bugün Yamanlar da- ğina çıktılar. Çocuk yuvasmı ve sair ba zı yerleri ziyaret ettiler, kumandanlık tarafından 0s- keri mahfelde mükellef bir ziyafet ve- rilmiştir. İZMİR, 8 — Buraya gelen filomuz. Yavuz ve üç torpidodan başka Hamidi- IZMIR, 8 (Nülliyet) — Müşür Fev- 2i Paşa Hazretleri Torbalıya kadar gi- dip geldiler. Şereflerine Belediye tarafın dünğekir yazinosunda bir iyafet veril. . Ziyafette Bahriye muzika ve orkes- tras çaldı. »Kurtuluş bayramı için civar ve mül- hakatlardan gelenler elli bin kadar var, Kral Faysal İsviçrede öldü pa Cenazesi bir İngiliz harp gemisi ile götürülecek BERNE, 8. A. A. — İrak Kralı Fay- #el sünt 24,30 da kalp sektesinden öl müştür. LONDRA, 8. A. A. — Kıral Faysalın naşı, İngiliz bülümetile hasıl olan an- laşma üzerine bir harp gemisine kona- rak İrak'n götürülecektir. Bu geminin Pazar günü hareket et- mesi muhtemeldir. BERNE, 8. A. A, — İrak Kralı Fay- sal aylarca rahatsızlık geçirdikten son İsviçrede vefat eden Irak Kralı Faysal Hz. ra bir kalp buhranı neticesinde Berne'- de ölmüştür. Kralın İraka götürülecek olan na'şı güzel kokularla doldurulmuş- tur. Son at yarışlarından bir enstantane.. Mıntaka kürek yarışları pek intizamsız bitti Sarı - Kırmızi takım dün de faaliye- tine devam etti Kürek şampiyonası dün Salacıkt yapıldı. Fakat o kadar gayri mun: zam oldu ki hattâ bazı çirkin vak' Jar bile tahaddüs etti. Burada en mi him âmil de hakem heyetinin ve bil- bassa deniz heyetinin idaresizliği İ- di. Bir heyet bizce tamamile bitaraf olmalıdır. O bugün klüplerin şikâ- yetlerini dinleyecek ve hepsine ayni derecede hak verecek ve doğruluk tan hiç ayrılmayan ap” merci ahh lıdır. Maalesef dün deniz heyeti- nin nizamsız kararları bu intizamsız- lığı yaptı. Az daha orada sporcular biribirine girecekti. Yarışlar şu şe- kilde oldu: Yarışlara sabah saat oOonda başlan dı. Ve kidemli müsabakası Galata- saraylılar kazandı. Kıdemsizler mü- sabakasında tek çiftede Galatasaray, iki çiftede Galatasaray, üç çifte, ve iki çifte dirseklide, Beykoz birin- ci gidu. Ve on altışar puvan aldılar. Fenerbahçe bu müsabakalara rinci müsabaka iki çifte dirsekli fıta- r arasında yapıldı. Galatasaray bir rinci, Fenarbahçe güncü oldu. Bu hâdise oldu. Ga rekçi; ire iliği mes netti. Bu mi haksız bir karardı iti- raz ettiler, fakat odinlenmedi. Tek çiftelerde Galatasaray birinci Fener ikinci geldi. İki çiftelerde ge- ne Galatasaray birinci, Beykoz ikin. ci, Fener ein midi. Asıl çir- kin hareket son üç çifteler yarışında oldu. Fenerbahçeliler kürekçileri halk. kında verilen kararı tekrar protes- to ettiler, hattâ müsabaka harici gir- mesini teklif ettiler gene kabul edil- medi ve motör hareket li fıtası başka kürekçi koyarak yarışa (Devamı $ inci sahifede) Çok kasvetli bir şekilde gaışmağa başlayan Sarı, Kırmızı takım yeni unsurlarile antreneman yaparken. Italyan izciler Boğazda bir gezintiden sonra Radosa gittiler Cesare Battisti vapurile şehrimize gelmiş olan Italyan izcileri “dün sa- bah şehir dahilinde gezintiler yap- mışlar ve camileri gezmişlerdir. Va- pur dün saat 15 te hareketle Boğaz içinde Kavaklara kadar bir gezinti yaptıktan sonra Radosa gitmek üze“ re Marmaraya açılmıştır. İzci kafilesinin kumandanı cene- İ ral Chinppe vali Muhittin Beyle Kol- ordu Kumandanlığımı ziyaret etmiş- $r. Ceneral dün şu beyanatta bulun- muştur: — Bir tetkik seyahati yapıyoruz. ii hatı ee e e el. seyahate iştirak eden talyan milletinin mensuptur. Bu tatile pr de amele ” ia dirsek dirseğe yoner çocukları görürsünüz. Bunlar hep lise, kollej ve darülfünun - tale- besidir « Bunlar mili? Ballila teşekkülü ta- yu maarif nezaretinin si altında tertip edilmi den hareketle Napoli, Mesina reyi ziyaret ettikten sonra İstanbula geldik. ber türlü tasavvurun fevkindedir. 1s- tanbulu unutulmaz hütsralarla ve te- essürle terkediyoruz.” İspanyol kabinesi istifa etti MADRİT, 8. A. A. — Kabine istifa etmiştir. | sına İzmir'de Körfez Burada gördüğümüz hüsnü kabul İİİ İİ yöde kebul cevabı Onuncu yıl Eser hazırlayanlar. vaktinde me ve Nafia vekiâletine bil- dirilen matbualardan posta ücreti &- İarımiyacağını gösteriyor. Bu maksada uygun eser hazırlıya: İl rak meşreden ve edecek zatların ka- | nunun bu maddesinden istifade için vaktinde Maarif Vekâletine müracaat # etmeleri lâzımdır. Yüksek komisyon alâkelılara kanu- nun bu maddesini vaktinde hatırlat- mayı vazife saydı, Bayram günlerinde ucuz tarife ANKARA, 6. A. A. — Cümburi- | yetin onuncu yılını kutlulema yük» İ sek komisyonundan £ Onuncu Cümhuriyet bayramı gün- lerinde yolcu tarifelerinde tenzilât yapılması için yüksek komisyon rica- ur idaresi, İzmirde Rıhtım tramvay şirketiyle, Üsküdar halk © tramvay şirketi ve şark demiryolların ana hat ve banli- vermiş ve yüks sek komisyon bunlara teşekkür et- mişlir.