14 Eylül 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

14 Eylül 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

--— 6 — VAKIT 14 Eylül 1933 e köyünden 12 zeybek şehrimize geldi Bir çok köy grupları arasında bu zeybekler birinciliği kazanmışlardı Pamukçu nahiyesinin şehrimize gelen 12 zeybeği Gazi Hazretleri Balıkesiri teş- rifleri sında orada bir zeybek- İer grupunun oynadığı zeybek ©- yunları takdirlerini mucip ol - muştu. Bu grup dün şehrimize gelmiş- tir. 12 zeybekten teşekkül eden grup, Balıkesirde fırka kumanda- nı Ali Hikmet Paşa tarafından hi- maye edilmekte ve Balıkesir ve ci- varında Halkevleri ve muhtelif te- | şekküller tarafmdan tertip olunan | davetlerde milli oyunlar oynamak- | tadırlar. Hepsi köylerinde iş güç sahibi olan yüz binlerce Balıkesir. li Pamukçu nahiyesindedir. Balı- .Almanlar Ada bir gün bir kap yemek yiyecekler Berlin, 13 (A.A) — Pröpagak da nazırı M. Goebbels, dün yapı- lan bir toplantıda “Kışın açlığa ve soğuğa karşı mücadele,, hareketi- nin başlaması münasebetiyle söy- lediği bir nutukta, bu mücadeleye ait teşkilât hakkında etraflı malâ mat vermiştir. M. Goebbels, mikyasta girişti büs sayesinde işsizlerin sayısında şimdiye kadar iki milyon kişilik bir azalma görüldüğünü hatırlatmış, ve demiğtir'ki: hükümetin geniş faliyet ve teşeb- “Hükümet, her şeyin yapılıp | bitmiş olmadığını pek iyi biliyor. Şimdi, asıl iş, işsizliğe karşı mü - cadelenin"ikinci safhasını açmak- tır. Sınıf ve meslek farkı gözetil - meksizin bütün millet gelecek kış mevsiminde hiç bir kimsenin so - ğuktan ve açlıktan sıkıntı çekme- mesini temin edecek surette hare- ket ederek bu yardım işine karış- ması gerekliğidir. Bu cümleden olarak her Alman her ayın ilk pazar günü 15 fenik tutarında bir kap yemekle iktifa edecek ve bu suretle tasarruf ede- ceği parayı bu yardım teşkilâtına verecektir. Muayyen günlerde toplanacak ianeler ve yapılacak eşya teberrü- leri biriktirilecektir. piyanko tertip olunacaktır. Tiyat- velar, sinemalar, konserler için yoksullara bedava bilet verilecek - tir.,, M. Goebbels, bu tafsilâtı ver- Ayrıca bir | Parise geldiği vakit, j kesirde birkaç sene evel tertip olur | nan bir müsamereye iştirak eden| birçok köy grupları arasında birin- ciliği kazanmıştır. Güçük Çiftlik park gazinosu sa- hibi Ekrem Bey Balıkesire giderek zeybekleri İstanbula getirmiştir. Zeybekler sokaklarda milli kı- | yafetleriyle gezmektedirler, İstan- bulda on beş gün kadar kalacak- lardır. Zeybeklerin gelmesi nasebetiyle dün Çiftlik gazinosun- da birçok davetlilere bir mü- ziyafet verilmiş ve zeybekler müteaddit o- yunlar oynamışlardır, M.Heryo döndü Pariste sağ cenahçılar nümayiş yaptılar Paris, 13 (A.A.) — Balkanlar- da ve Rusyada yaptığı seyahatten dönen M. Heryo, saat 11,25 te Pa- riste şimal istasyonuna gelmiş- tir. Radikal sosyalist fırkası reisi, İstasyonda M. Şoten tarafından karşılanmış, her hangi bir beya - natta bulunmak istememiş, kısaca şunları söylemiştir: — Biliyorsunuz ki, Bulgarista- nı, Türkiyeyi ve Rusyayı gezip gördüm. Bu seyahat hakkında her gün malümat aldınız. Gayet iyi bir surette karşılandığımı, ge- | rek benim, ve gerek refakatimde- ki murahhas heyet azasının bu çok | sıcak karşılanmadan pek ziyade memnun kaldığımızı söylemekten | başka ne diyebilirim?.,, Paris, 13 (A.A.) — M. Heryo sağ cena müntehasına zannedilen bir kaç nümayişçi düş- manca bağrışıp çağrışmağa başla- mışlardır. Halk bu çığlıklara kar $1 protesto ile mukabele etmiştir. Hadise çarçabuk kapanmıştır. Yol faciaları Marsilya, yolunda bir otobüs kazası olmuş, bir çok yolcu hafif yaralanmıştır. Ölen yoktur. dikten sonra sözünü şöye bitirmiş- tir: “Her fert her kes için, ve her kes her fert için.. Bizim çalışma düsturumuz ve remzimiz şu olmalıdır: “ Umum! menfaat, hüsüsi ve fer di menfaatten üstündür.,, mensup oldukları | 13(A.A.) — Tulon! Cümhuriyetin onuncu yılı nasıl kutlulanacak ? (Baş tarafı 1 insi sayıfamızda) ' kında vilâyet ve kazalardaki kut- lulama komitelerine bildirilecek- tir. — Kutlulama işi üç kısma ayrıl yapılmıştır. Birinci kısım, mem- leket dışındaki kutlulamıya aittir. Yabancı memleketlerdeki İ konsolosluk ve şehbenderlikleri- mizde yapılacak merasimin prog- ramı, yakında Hariciye Vekâletin- den bu dairelere tebliğ edilecek- tir. İkinci kısım, memleket için- de şehir ve kasabalarda yapılacak olan merasimdir. Üçüncü kısım köylerde yapılacak olan merasim- dir. Bu ikisi için de ayrı ayrı prog ramlar hazırlanmıştır. Şehir kasabalarda sabahleyin saat dokuz buçukta mahallin en büyük mülki- ye memuru ecnebi mümessillerin toplu olarak tebriklerini kabul e- decektir. Saat onda mahallin en büyük askeri memuru, kıtaatı göz- den geçirecek ve geçit resmi başlı- yacaktır. Geçit resminde askeri kıtalar, mektepliler, cemiyetler, es İ naf teşekkülleri ve halk kütlesi a- kın akın geçecektir. Cümhuriyet bayramının ilk gü- nü Ankarada Reisicümhur Hazret leri, on sene evel cümhuriyetin ilân olduğu gün köşklerinden çıkıp mec lise geldikleri ve meclisten köşk- lerine avdet buyurdukları saatte meclise gelip gidecekler, selâmla- nacaklardır. Cümhuriyet bayra- mınm birinci günü Ankara radyo- su verici olarak işliyecek, İstanbul radyosu yalnız alıcı olarak çalışa- caktır. Cümhuriyetin ilânı gününe ait hatıralar Ankara radyosunda fında ve ecnebi memleketlerde din | lenilecektir. Cümhuriyetin ilân e- dilmiş olduğu saatte yüz bir parça top atılacaktır. Şehir ve kasabalarda duvarlara asılmak üzere birçok afişler hazır- lattırılmıştır. Bu afişlerde birçok müesseselerimizin cümhuriyetten &velki ve sonraki hali, aradaki fark ve bugünkü tekâmül pek canlı ola- rak © gösterilmektedir. Afişlerin basılması bitmek üzeredir. Tab'ı bittikten sonra bunlar her tarafa dağıtılacaktır. Bez üstüne veya kâğıtlara yazdırılıp duvarlara, 80- kaklara, binalara ve sair (yerlere asılmak üzere birçok vecizeler ha- zırlanmıştır. Cümhuriyetin büyük i, faziletini, kıymetini göste- İren bu vecizelerden bir kısmı kü- | çük kâğıtlar üstüne tabolunup tü- tün inhisarma, şekercilere, çikola- lü; ! ta imalâthanelerine ve emsali yer- lere verilecek, bu küçük matbu kâğıtlar paketlerin içine konula- caktır. Cümhuriyet bayramında her ta- | rafta verilecek temsillerde oynan- | mak üzere yazdırılmış olan milli piyesler de Ankarada bastırılmak:- tadır. Bütün köylerde oynanmak üzere basit tertibatlı bir tek piyes yazdırılmıştır. Aka Gündüz Bey tarafından yazılmış olan bu piye- sin adı “Yarım Osman,, dır. Bu da basılmaktadır. “İ Şehir ve kasabalarda verilecek konferansların mevzuları da tes- bit edilmiştir. Büyük şehirlerde meydanlara hoparlörler ve ses bü- vültücü âletler konulacaktır. Bina- ların süslenmesi ve aydınlatılması ! sekli de tesbit olunmuştur. Bayra- Kımız devlet dairelerine, resmi ve | hususi müesseselere ve diğer bina- lara çekilecektir. Cümhuriyet H ! Fırkası içinde daimi bir bayrak mış, her biri için ayri programlar | elçilik, | ve| anlatılacak, memleketin her tara- | . tesi günü (Baş tarafı 1 İnel sayıtamnda) i Bey Halkevinde toplandılar. İeti - ma saat on sekizden yirmi bir bu- guğa kadar üç buçuk saat sürdü. | Bu son toplantıda iki taraf arasın- da bütün esaslar üzerinde mutaba- | kat hasıl olmuştur. | Dostluk munhedesi yarın (bu- gün) öğle üzeri imza edilecektir. Halkevindeki toplantıdan sonra Başvekil İsmet Paşa Hazretlerini gördüm. Mütebessim bir tavırla bana şunları söyledi: “ — Güzel, güzel konuştuk, her meseleyi hallettik, Yarın öğle üze- k imza edilecektir. Bu iti- | lâfla iki dost memleket * arasında mevcut dostluk rabıtaları daha fazla takviye edilmiş olacaktır.,, Yunan nazırlarının burada ika metleri müddeti bir gün daha uza- tılmıştır. Misafirler cuma akşamı İstanbula hareket edeceklerdir. Bunun sebebi evelce hazırlan- mış olan dört Omaddelik dostluk muahedesinin iki maddesi üzerin. İde bazı tadilâta lüzum görülmesi- dir. M. Çaldaris dün Yunan gâze- | tecilerine dostluk O muahedesinin iki maddesinde tadilât yapılacağı- nı söyledikten sonra iki defa tek. rarlıyarak demiştir ki: “— Dikkat ediniz, dostluk mu- ahedesi esas itibariyle katiyen de- gişmiyecektir.,, Misakta yapılacak tadiller vu- zuhu temin içindir. M. Çaldaris bu hususta da şöyle söylemiştir: “— Muahedenin . esasları çok iyi tesbit edilmiştir. Yalnız bu iti- lâfın şümulü daha biraz tevsi edi- lecektir. Muahede teşmil ediliyor. her iki hükümetin beynelmilel kon feranslarda (müştereken temsili noktalarına dairdir. İlk projede- ki maddeye göre Türkiye ve Yuna- nistan beynelmilel konferanslarda maddenin daha ziyade teşmil edi- lerek (Bulgaristan, Yunanistan, Türkiye ve Romanyanm beynelmi- | kabul edildiği söyleniyor. Rivayetlere göre İsmet Paşa | Hazretleri Sofyada bu bahis üze- rinde görüşecektir. İmza işinin teehhür etmesinin se bebi misakın hib bir devlet aleyhi- ne siyasi bir maksat gözetmediğini tesbit içindir. İktisadi itilâfın da ana hatları iki tarafın iktisat vekilleri arasm- da tesbit edilmiş bulunmaktadır. şekli kabul © olunmuştur. CHEF bayrağı, Türk bayrağının nizamna mesi mucibince tabi olduğu ebat ve nispete göre yapılmaktadır. C. H. F. bayrağını kırmızı zemin üzerinde altı beyaz ok teşkil etmek tedir. Bu altı ok, cümhuriyet H. Fırkasının halkçı, cümhuriyetci, milliyetçi, devletçi, lâyik ve inkı- lâpçı vasıflarını remzeden altı işa rettir. C.H.F. bayrağı cümhuriyet bayramında Türk bayrağının al. tında olmak üzere fırka binalarına i çekilecektir. Fırka mensupları da evlerine, dükkânlarına ve sair bi- nalara bu bayrağı Türk bayrağı ile birlikte asabileceklerdir. C. H, F. bayrağı cümhuriyet bayramından sonra da ayni şekilde çekilecektir. Cümhuriyet bayramında donan mamız teemamen İstanbulda bulu- nacak ve üç gün halk tarafından gezilebilecektir. Söylenildiğine göre bu tadiller | ayni tezi müdafa edeceklerdir. Bu | lel konferanslarda müştereken ay» | ni tezi müdafaa etmeleri esasınm | Misafir nazırlar cumar- geliyorlar “Mübadele komisyonu Yarın (bugün) muhtelit mübs” dele komisyonu Türk ve Yunan Baş murahhasları toplanarak ko misyonun lâğvi etrafında görüşe” ceklerdir. Mübadele komisyonü” nun altı ay sonra lâğvedileceği tah min olunmaktadır. Komisyon bU müddet zarfında son derecede gâY ret sarfederek eldeki işleri çıkar” mağa çalışacaktır. Bitirilemiyef işler her iki memleket mahkem€ lerine devredilecektir. Ayrıca Türk — Yunan muht€& lit hakem mahkemesinin işlerini bir an evel bitirmesi meselesi d€ görüşecektir. Bir gün teehhürün sebebi Atina, 13 — Ankarada bulunaf Yunan muhabirleri M, Çaldarisi Ankaradan hareketini bir gün sof raya bırakması misakın tevsii mak sadından ileri geldiğini bildirmek* tedir ve bu misak hututu esasiyesi nin Bulgaristana da bildirildiğini ilâve etmektedirler. Gazi Hazretlerinin Atinay! ziyaretleri ümidi Atina, 13 (Atina Ajansı) Yunan gazeteleri, Ankarada ya * pılmakta olan Türk — Yunan dost luk tezahüratınm açık ve samimi mahiyetini fevkalâde sena etmek" tedirler, Ve bilhassa Mazi Mus * tafa Kemal Hazretleriyle İsmet Paşa ve Tevfik Rüştü Beyin beya” natından pek ziyade mütehassif olmuşlardır. Bu beyanata, Yunaff hükümet ve milletinin Türkiye i* çin beslemekte oldukları hi tamamiyle tetabuk etmektedir. İki memleket arasmdaki uk renetin ilk kurucuları olan Türk devlet adamlarmın resimlerini neşreden gzeteler, Gazi Mustaf8 Kemal Hazretlerinin Atinayı ziya" ret ve bu suretle Helen milletinin hakiki hislerini bizzat müşahed€ buyurmaları ümniyesinin tahak * kuk ettiğini görmek ümidini izhaf ediyorlar. Gazeteler, Ankarada imza edi” lecek olan yeni misakın sulh içif pek mesut bir hadise olacağını v€ bu misakın hiç kimseyi endişey# düşürmemesi lâzım geleceğini Çünkü Türkiye ile Yunanistanı# komşuları ile iyi münasebetlerd€ bulunmakta ve aralarındaki anlaf manm bütün Belkan milletlerin” tesmilini istihdaf etmekte bulun ” İ duklarını yazmaktadırlar. - Kız enstitüsünde İ Ankara, 13 (A.A) — Yunan başvekili M. Çaldaris cenapları 19 İ Yunan hariciye ve iktısat nazır” rının refikaları bugün öğleden ©“ İ vel İsmet Paşa kız enstitüsünü 493” mişlerdir. Misafirler enstitünün atelye V9 dersanelerini gezmişler ve takibe” dilen tedris ve terbiye tarzi etrafi” da kendilerine verilen izahati bö” yük bir dikkatle takip eylemişle” dir. Misafirler enstitüden ayrıl” ken memnunivetle ve takdirleri" izhar eylemişlerdir. Yalovada ziyafet Cumartesi günü Ankaradan 8 tanbula gelecek olan misafir Yu nan Başvekili ve Nazırlarına p* zar günü İstanbul valisi ve beled k ye reisi tarafından Yalovada ö öğle ziyafeti çekilecektir. Mis3 ler, Yalovaya “Ertuğrul, gideceklerd'>. Ayni akşem “Eli, kruvaz Yunanistana Soğru yola çiköi lardır. örirle