14 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

14 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Odun, kömür fiatları yük- seliyor. Mamafi bir aya kadar külliyetli odun, kömür gele- ceği temin ediliyor. z FİATI 5 KURUŞTUR Misak Sahip ve Başmuharriri; Siirt Meb'usu MAHMUT Irak hükümeti Milletler ce- miyetinin Asuriler meselesini Irak arazisi dahilinde tetki- kine müsaade etmiyecek. e PERŞEMBE 14 EYLÜL 1933 rojesi Aynen Kabul Edil DR — ——— Yunan Başvekili M. Çaldaris ve nazırları şerefine verilen ziyafet ve süvara Misak imzalandıktan sonra.. Ankarada Dün Uzun ve Samimi Toplantılar Yapıldı Türk-Yunan dostluğu! Realitelere dayanıyor! Siirt Mebusu: MAHMUT ANKARA, (Telefonla, Başmu- harririmizden) — Birkaç günden beri doftumuz ve komşumuz Yu » nanistann* devlet adamları, ara » —— bulunuyorlar. Ankara te - mnasları, şü 1. Vöri anlaş e amele dağa leri adımlara yol açacak. Şimdi den anlaşılan hakikat şu ki, - ki memleketin müşterek politika- sı; sulh ve emniyet siyasetidir. Bu siyaset yalnız devlet adamlarını « zm şahıslarile kaim değildir. Bel- ki daha şamil bir devlet ve millet politikası olmuştur. İsmet Paşanın dediği gibi, Ankara ve Atinanın münasebatmda hâkim olan kat'i realite budur. a Muvaffak olmuş politikalar; herkesini haklarını, menfaatlerini ayni derecede gören politikalardır. Sulh nizamı kurmak için topla - nanlar, eğer alâkadarlar arasında bir fark gözetirlerse hiç bir anlaş- maya imkân kalmaz. Türk-Yunan müşterek politikasında böyle bir ruh yoktur. Müşterek politikamız- da hodbinlik yer bulmaz. Bütün uyuşma ve anlaşmalardan #ave, mevcut nizamı korumaktır. Sulhün edamesi için dayandığımız esaslar da, başkaları aleyhine bir mâna a- ramak, ışığa çamur atmaktır. Ay- ayni muahedeleri yapmağa hazmiz. üze bundan açık de Açı Wil olur mu? Tarihin yarattığı infialleri, yal- nız vatanlarının menfaatlerini, sulhün nimetlerini bilenler unuta- bilirler, Türkler ve Yunanlılar me- de nyaya pek güzel bir ders verdiler. Ortada realitelerden mü- him bir politika varken, hislerden doğma bir politikaya gidilmek, ge çici bir politika yapmak daima mümkündür. Bunu bir memlekette mahdut birkaç devlet adamı bile yapabilir. Fakat böyle bir politika devamlı olamaz. Devamlı olmak için içten gelmesi, umumi menfa- atlerden mülhem olması,. bütün halk arasına. yayılmış bulunması Izımdır. Yunan - Türk dostluğu- nun kuvveti işte buradadır. Bunun gibi bizim Türk - Sovyet dostluk politikamız da böyle kuv- vetli temellere istinat etmiyor mu? Gazeteler yarın öbürgün imza - lanması beklenen misakm hususi- yetlerinden bahsediyorlar. Bu mi- saktaki ahkâmın evvelkilerine nis ANKARA, 13.(Te Iefonla) — zim ve dost milletini bayraklariyle | süslü yalnız - görünüş ve gösteriş değil, Man zaradan ruha kad her şeyde sevği ha vasi var artık en m tereddit ve bedbin 0» lan bir yaham-r goz 20 ag bir anane halini al- dığımı görmekte ge“ Dost milletin muh- terem başları derin ve eyi görüşlü ga- zetecileri dostluğumuzu ve inkilâbımızı çok eyi anlıyorlar. Muhterem misafirlerimiz şehrin ber ta- rafını dolaşıyorlar birçok müesseseleri gördüler. Muhtelif ziyafet ve balo top- lerimizle tanıştılar. Bozkırın ortasında tabiatın ve ikli- min rağmına o kurduğumuz ve adına “ Ankara ” şehri dediğimiz umran abi- desinden milletimizin & ve devletimizin müspet , hamleci ve muvaffakiyetli işle- ikal ettiler, Gittikleri her yerde görüştükleri her Türk ve Yunan türk dostluğunun nasıl yerleşmiş olduğunu gelip geçici bir hevesten çok uzak kav- ranmış ve €n eyi netice olarak bir duyğu ve ce mahsulü duğunu gördüler. Akdeniz kıyılarında Türklerin ve Yu- nanlıların doğurmuş ve cihana örnek ver miş olduğu kültür ve medeniyetlere ye- ni bir terbiye ve kültür örneği ilâve 6- dildiğini Ankara'nın bütün — kapleri ve faları ile bu örneğin bir atölyesi halin de işlediğini yakından müşahade etti- ler. bulun- Yunan misafirlerimiz Türkiye İş Bankası umumi merkezinde İktısat Vekili Mah- mut Celâl ve Sürt mebusu Mahmut B. lerle Ankaranın üç gündür coşkun tezahür lerle tebaruz eden bu samimi havası de- Zil böyle iktisadi ve siyasi menfaatların birliği gibi en tabii ve müsait bir şarta malik bir dostluğun inkişafı için en faz- la muhal görülen bir münasebeti bile neşvünema bulması için müsait, sıcak ve munbit bir ilim oldu. İki başvekilin hariciye ve iktisat ve- kâllerinin samimi müzakerelerine en el- verişli havayi hazır bulundurmayi her Ankaralı sanki vazife edinmiş gibi, Dost milletin değerli şahsiyetlerine ve uya- nık gazetecilerine duygularını her te- masta anlattı. İki dost milletin hükümet leri tarafından yarın imzalanması bekle- nen ve başvekillerle hariciye vekilleri- nin özlerinde konuşmaları devam eden misakin ruhunu kuvvetlendirerek o ve kıymetini artıracak messiye bugün de de- vam edildi. Bu maksatla muhtelif yerlerde bir çok defalar uzun ve samimi toplanma- İ lar oldu. Ankara yalnız alâyişe ve merasime İ dayanmaktan uzak misafirlerini bağır (Devamı 5 inci sshifede) Ankaradaki temas ve görüşmelerin neticesi Resmi tebliğde misakın ruh ve manası tebarüz ettirilecek.. ANKARA, 13 (Telefonla)— | laşmıştır. Muhterem misafirler İsmet Paşa ile M. Çaldaris, Hari | Ankaradan cuma günü ayrıla - ciye vekilleri ve iki memleketin | caklardır. Bu arada iki memle- Atina ve Ankara sefirleri Hal- | ket arasında mevcut tâli işler kevindeki çay ziyafetini takip e- | görüşülecektir. den konserde bulunamıyarak İğrendiğimize göre dün ve Halkevindeki içtima odasında | bugün vaki olan temas ve görüş müzakereye çekilmişlerdir. Bu | meler neticesinde evvelce hazır görüşme 17 buçuktan 21 buçu - | lanmış bulunan misak projesi - ğa kadar fasılasız dört saat de- | nin aynen kabul ve imzası karar vam etmistir. İçtimadan çıkar- | aşmıştır. Ancak bu devamlı gö- ken gerek İsmet Paşa ve gerek | rüşmelerden maksat misakın ra- M. Çaldaris misak üzerinde an- | humu kuvvetlendirecek vuzuhu laşma hâsıl olmasından ve işle- | temin edecek ifkâr teatisi ol - Gazi Hz. Reisicümhur Hz. dün akşam Boğaziçinde bir deniz gezintisi yaptıktan sonra Dolmabahçe sa rayına dönmüşlerdir. Ça ANKARA, 13 (Telefonla) — Gazi Hz. Yunan Başvekili ve arkadaşları şerefine, İstanbul - dan ayrılmadan evvel bir ziya- fet vereceklerdir. Bağdat halkı Cenazeyi bekliyor Milletler Cemiyeti Irakta tahkikat yaptıramıyacak BAĞDAT 13 (Hususi) — Şehir gün geçtikçe kalabalıklaşıyor. Her taraf- Kom ela tan heyetler geliyor. havası içinde mer- hüm Kral Faysal Hz. nin tayyare ile Hayfadan gelecek maaşına intizar edi- liyor, Kral Birinci Gazi Hazretlerinin sarayları imatemli bir manzara arz& Cenazenin cuma namaza ye | tiştirileceği ümit e- diliyordu.. - Fakat matem lamento bahçesine gömülecektir. Cenaze alayma İştirak için İrak'ın her tarafından gelmiş bin- lerce asker daha şimdiden hükümet merkezinin etrafında toplanıp çadır kurmuştur. Yeni Kral babasının yolundan yürüyecek BAĞDAT, 13 (Hususi) — Kral Bi rindi Gazi Hz. nin merhura pederinin şimdiye kadar takip ettiği politikaya devam edeceği muhakkaktır. Gazete- ler İrakın komşularma, bilhassa Tür- kiyeye karşı daima dostane bir politi- ka takip edeceğini ve bu şaşmayan politikadan ayrılmıyacağını yazıyor - LONDRA, 13 (A.A.) — Morning İ Post'a göre irak hüküm üzerinde Milletler Cemiy: dan Asuri meselesi hakkında bir tah- kikat yapılmasına müsaade etmeme- ğe kati surette karar vermiştir. Gençlik teşkilâtı Federasyon Reisleri Ankaraya çağrıldılar Ankarada Halk fırkası kâtibi umu- misi Recep Beyin riyaseti altnda ve çhesi- Hamdi Emin Bey deceklerdir. gi İ Kaymakam Cevdet Beye bir şeref hatırası verdiler SofyadaKaradenizmisakı için müzakere mi olacak? Ticari müzakerata başlanmak üzere murahhaslarımız tekrar gidiyorlar M. Litvinoff'un Ankara ziyaretinde de Karadeniz misakı görüşmelerine devam edilecek.. İstanbuldan Pro- le Rusya Hariciye komiseri M. Litvi - ve İsmet Paşanın Sofyada vaki olucak mülâkatları, Kara- deniz misakının ak di için kat'i müza- Baret giziyincik > zere bir fırsat teş kil edecektir. Bu misak hakkında İle tsiat konferanı 68 masında Londrada ıstidai mükâleme- le ek ağn ler'cereyan etmişti. Yunanlıtanm Ka- radenizde menafii mevcut olduğun - dan Yunan hükümeti de müzakeratın cereyanından haberdar edilecektir. Fnkat simdilik Yunanistan böyle bir . —— — Beynelmilel üç büyük temas arifesindeyiz. İtalyan güreşçileri ve Bulgar futbol- cuları dün şehrimize geldiler Yunan yüzücüleri cuma günü geliyor Viyana muhasarası VİYANA, 13 (A.A.) — Avusturya Bu haftaya beynelmilel temas haf- tası demek en doğru harekettir. Çün- kü üç gün içinde üç büyük ve beynel- imilel temas yapacağız. Bu temasların birincisi ve şüphe- siz ki en mühimmi İtalyan güreş e pile yapacağımız maçlardır. güreş âleminde ikincilik kategorisine dahil bulunan İtalyan güreş takımın- da bir çok beynelmilel kıymetler var dır.. Bundan birkaç gün evvelki ya- 9 zımızda İtalyan güreş takınımın kuv- vetini bertafsil anlatmış ve demiştik ki cuma günü Taksim stadyumunda yapılacak güreş maçlarmı bütün dün ya çok titiz bir merakla bekliyor. Bu iddiamızda tamamen musırrız Yarın çarpışacak | olan İtalyan takımının, kuvvetlerini ve gelen güreşçilerin dü ya güreş muhitinde ibraz ettil muvaffakıyetleri aşağıya dercediyo » (Devamı $ inci sahifede) betle daha ileri oldüğ İ Jar. Bu netice tabiidi is politikada beraber yürümek ka- rarında idi. Her iki taraf bu kara- rı verdikten sonra müşterek men- (Devamı 5 inci “sahifede) ajansı bildiriyor: Dün Viyana muha- rebesinin 250 inci yıldönümü dolayısi le yapılan merasime iştirak etmiş olan kaymakam Cevdet Beye Avusturya Reisicümhuru gümüş bir şeref hâlıra 8 vermiştir. rin ikmalinden mütevellit mem- | muştur. Yarın imzayi müteakıp nüniyetlerini şen bir çehre ile | neşredilecek olan müşterek res- ifade etmişlerdir. Misakın yarın | mi bir tebliğde misakın ruh ve öğle üzeri imzalanması karar - | snânası tebarüz ettirilecektir. Dün şenrimize gelen İtalyan güreşçileri.