22 Eylül 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

22 Eylül 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

Rİ ni Eer 6 VAKIT Ki v 22 Eylül 1933 “Kömür 4,5 kuruşa © Sebebi Anadoludan kömür gelmeme- çıktı o siymiş, fakat tekrar ucuzlıyacak ! j Daha on beş gün evvel okka- — sı toptan olarak üç kuruşa, üç on paraya satılan kömür şimdi gene hı töptan olarak dört buçuğa çıkmış- © tır. Fakat İstanbulda kömür işle- © ri ile uğraşanlar bu pahalılığın se — bebini havalardan, yahut kışın yaklaşmasından ziyade Anadolu - dan kömür gelmemesinde bulu | yorlar, Anadolu sahillerinden her se. ne İstanbula kayıklar dolusu kö-| mür ve odun gelirken, bu sene o sahilerdeki ormanlardan odun ke silmek yasak edilince İstanbula odun ve kömür de gelmemiş,bu - nun üzerine İstanbulun odun ve mangal kömürü ihtiyacı sade Ça:| talca köylerine munhasır kalmış - ür. Son günlerde havalar bir az| bozulmağa başladığı halde Ana - doludan hâlâ buraya odun ve kö- © mür gelmemesi kömürün işte böy je dört buçuğa çıkmasına sebep olmuştur. Hattâ iki gün evvel Fındıklıda kömür depolarmdan birinin sahi- bi Edirnekapıya gidip oraya ara- balarla gelen kömürlerden on al- tı bin okka kadar kömür istemiş, fakat ancak bir iki bin okka ara- ba kömürü bulabilmiştir. Bununla | beraber Edirnekapısına gelen a - !raba kömürleri üzerine iş yapan kimseler, bir kaç güne kadar kö- mürün gene ucuzlıyacağını, çün » kü Anadolu sahillerinden odun kesilmesine ve bunların kömür yapılmasına izin çıktığı için beş on güne kadar Anadoludan İstan bula pek çok kayık kömürü gele. | ceğini, aynı zamanda Çatalcaköy- | lerinin de bir kaç gün sonra İş - tanbula kömür akını yapacağını söylemektedirler. Bü suretle beş on gün sonra İstanbulda kömür hem pek çok bollaşacak, hem ye- niden ucuzlıyacakmış.. © ————ccmmmumu———— © Edirnede Turing ve oto-| mobil kulübü açıldı Turing ve otomobil klübünün Edirne şubesi tesis edilmiştir. İdare heyeti belediye reisi Ekrem, fırka reisi İbrahim, emniyet mü» dürü Kerim, evkaf müdürü Esat, | fırka azasından Kara Bekir, na-| fa baş mühendisi Lütfi ve Şerif Beylerden müteşekkildir. Klüp Dedeağaca 50 kişilik bir s#Yahat tertip etmiştir. Seyahat beş gün devam edecektir. Klüp « yakında bir otel vücude getirecek, Edirnenin bir rehberi yapılacak - iter. İ . e o İzmir - Istanbul telefonu İzmir — İstanbul ve İzmir —| f Ankara arasında otomatik telefon | — tesisatına devam edilmektedir. | Nihayet iki ay sonra muhabere | imkânı hâsıl olacaktır. Şimdiki halde Bursaya kadar yapılan tesi- o sat sayesinde Bursa — İstanbul | © ve Bursa — Ankara arasında te - — Jefonla görüşülmektedir. Hattâ te — Jefon tesisatı Balıkesirden cenuba — doğru hayli uzamıştır. İzmir — Ankara ve İzmir — — İstanbul telefon tesisatı Bursa — - Yalova istikametindedir. Bu hat üzerinden muhtelif şehirlerle, me selâ Balrkesir, Manisa, Bursa vilâ.. ARAR KAKA Aa SERER sanar Esas 555 Mevkii ve Nev'i danı atik 58 cedit 76 rabba arsa. 317 sa. Bviâda yanlı arsalar bedeli bilesizayede satılacağından talip evvel 933 pazartesi günü saat ları. İnhisarlar Umum sânt'14 de Galatada” Alım, Satım Emlâk ve Eytam Bankası ibnöemmsszeeat0880ER ASR SEBARREREEE2sR22sa2s21 ri Satılık mutena Sultanahmette Binbirdirek mahallesi At mey Teşvikiye mahallesi bostan sokağı 4/8 kapı ve 29 harita No. lı 230 metre murabbai ar- Şehir plânı Mütehassısların hazırlamı- ya başladıkları rapor Şehrimizde İstanbulun müstak bel plânı etrafında tetkikat yapa- cak olan Fransız şehircilik müte- hassıslarından M. Proset teşrini | evel ortalarında gelecektir. İki ay evel İstanbula gelmiş olan M. A- gaş ile Lamber ve Herguç raporla” rını yazmıya başladıklarını bildir- mişlerdir. Bir ay zarfında bunla - rın raporları gelecek ve raporlar belediye fen heyetinde teşkil edi- len mimar bürosunca tercüme edi- lecektir. 933 tiftik rekoltesi 1933 tiftik rekoltesi 40 bin bal. ya olarak tesbit edilmiştir. Behe- ri 80 kilo olan balyalardan geçen sene malı olarak elde 4 bin balya stok vardır. Rekoltenin 18 bin balyası İs - tanbula gelmiş ve 22 bin balya Anadolunun muhtelif yerlerinde bulunmaktadır. Takasın tekrar iadesi haberi tiftik fiatları 6 ku ruş artlırmıştır. yetlerile, hattâ muayyen saatlerde kazalarla telefonla görüşülebile - cektir. ERASER Rn Arven eagsesezan i ilânları ğ ie “ RRESEENARAR RA Kerrar amamereannarışe arsalar Teminat Lira 38 No. lı 76 metre mu- 140 eri peşin tesviye edilmek şartile lerin iha'eye müsadıf 9 Teşrini- on altıda Şubemize müracaat. (6112) Müdürl .ue üğünden; Pazarlıkla 154 adet kapı levhası imal ettirilecektir. Taliplerin şartüame ve pümüneyi gördükten sonra pazarlığa iştirak etmek üzere 67,5 teminatlarını hamilen 25-9-933 pazartesi günü komisyonuna müracaatları,(4923) | MK öm loret lime ! o Memleket Haberleri o İMA AA AYAK Muğla valisi Omer . Cevat Beyin beyanatı Vilâyetin sıhhi vaziyeti - Ziraat işleri- Yol programı - Madenler Iki kardeş Biribirlerini öldürdüler İ İzmirde Karşıyakada Soğukku- yuda bir bahçe içinde iki kardeşin ölümiyle neticelenen bir cinayet | olmuştur. Karşıyakada Soğukku- yuda kahvecilikle meşgul olan Şa- İ bin çavuş isminde birisi vardır. Bu nun beş kardeşinden en büyüğü Hacı Muharrem isminde bir şahıs- Itır. Şahin çavuş, kardeşinin en kü güğüdür. Hacı Muharrem ile Şa- hin çavuş arasmda kız kardeşleri- ni evlendirmek meselesinden çık - mış bir mesele vardır. Son zamanlarda Şahin çavuşun işlettiği Soğukkuyudaki kahveha- ne önünde Hacı Muharrem bir ba raka yaptırmış, burada öteberi sat mıya başlamıştır. Şahin çavuş, a- gabeysinin yüzünü görmek isteme- diği için kendisine barakayı terket mesini haber göndermiş, Hacı Mu- harrem de barakayı bir müddet sonra başka bir yere kaldırmıştır. | İki kardeş arasında böyle haber gölürüp getirme vakaları fazlalaş- mış, nihayet ikisi de biribirine fe-| na sözler söylemiye başlamışlardır. Nihayet Şahin çavuş, bazı tanıdık- larma: — Ben ölürsem sakın cenazemi ağabeyimin mezarı yanına göm- meyin, uzak bir yere gömün! Demiş, bir saat sonra da karde- şi Hacı Muharrem, bahçesine gider ken koşarak arkasından yetişmiş ve tabancasını çekerek arkasından ateş etmişlir. Muharremle Şahin çavuş boğu- şurken Şahin çavuş ta yaralanmış, bir müddet sonra iki kardeş te öl- müşlerdir. Katilin üzerinde sekiz mektup bulunmuştur. Mektuplar, sağ kalan kardeşlere hitaben yazıl Ana - u Çocuğunu boğmuş izmirde Çavdarlı köyünden 21 | yaşında Şakir kızı Ayşe iki sene evvel gayri meşru bir çocuk do - | ğurmuştur, İki senedir bakıp bes- lediği çocuğunun işlerinde kendi. sine engel olduğunu ve çocuğu ol duğu için eskisi gibi itibar görme diğini gören ve hisseden Ayşe, onu ortadan yok etmeyi tasarla - mış.. Bir gece her kesin uykuda olduğu bir saatte çocuğunu köyün ! kuyusuna atmış ve kendisi de U- İ murluya giderek incir bahçele - rinden birisine bekçi olmuştur. Umurluda çalışan diğer köylü- ler, Ayşenin yanında çocuğunu görmeyince çocuğu ve yaptığını sormuşlar, Ayse, evlâtlık olarak tahtacıla- ra verdiğini söylemiş, fakat köy- lüler Ayşenin vaziyetinden şüphe ettiklerinden köye dönüşlerinde Çavdarlı muhtarına işi anlatmış - İ lar. Vazife sever muhtar, hemen tahkikata ve araştırmağa başla - mış ve köyün kuyusunda bir ço cuk cesedi olduğunu haber alarak | keyfiyeti hükümete haber vermiş” tir. Kaza cümhuriyet müddeiumu- misi İhsan ve jandarma kuman - danı Hüsnü Beyler vaka mahalli. mmm İİİ İ ne giderek çocuğun ölüsünü kuyu | | dan çıkartmışlar ve Hüsnü Beyin | MUĞLA, (Hususi) — Bir se-| nedenberi vilâyetimizde bulunan | keyfiyet itibariyle iyidir. Köylü - çalışkan valimiz Ömer Cevat bey her sahada faaliyetlerine çok can- lı bir tarzda devam ediyor. Vilâ- yette gerek yapı, gerek yol, gerek- | se istihsalât hususunda azami bir faaliyet vardır. Bu faaliyet saha- larını tesbit ve (VAKIT) karile - rine bildirmek (maksadiyle vali beyefendiden bir mülâkat ricasın - | da bulundum. (VAXIT) ın neşri” | yatını dikkatle takip eden valimiz ricamı kabul ederek, vilâyetin u - mumi vaziyeti hakkında şunları söylemiştir: “— Vilâyetin sıhhi ahvali iyi - dir. 933 senesinde memleket has - tanesine 10 yatak daha ilâve edi - lerek yatak adedi elliye iblâğ e - dilmiştir. Yeni bir pavyon daha yapıla - cak ve röntgen dairesi inşa edile- cek, bir röntgen makinesi getirile- cektir. Bunlar yapıldıktan sonra memleketin sıhhi ihtiyacı temin edilmiş olacaktır. Vilâyetimizin Kuduz tedavi edilmekte olan ma: hallere uzaklığı nazarı dikkate a- lan sıhhiye vekâleti son zaman - larda memleket. hastanesinde bir kuduz serv ıdas ve fenni ilâç - lar ve vesait göndermiştir. Vilâ-| yette frengi şayanı endişe bir de- recede değilse de mevcut olanlar- la mücadele edilmektedir. Her se- ne vilâyet hususi bütçesine frengi | mücadelesine tahs's edilen bir meb ! lâğ konulmaktadır. Iktisadi ve zirai vazivet Vilâyetin iktisadi vaziyeti buh- randan müteessirdir. İktisadi vazi- İ Mem Bis enli. mara yet geçen seneye göre yüzde yir » mi beş, otuz derecesinde düşkün- dür. Vilâyet iktısadiyatmda na - zım olan tütünün düşüklüğü ikti sadi vaziyeti daha fazla mütees - sir etmiştir. Buna mukabil vilâye- Bir aile kavgası Mihalıççığın Belen köyünden Hasan oğlu İsmail, annesiyle bir meseleden kavga etmiş, İsmail e- linde bıçak olduğu halde annesi nin üzerine hücum etmiş ve bir çok küfürler savurmağa haşlamış- te. Tam bu sırada eniştesi Ha- san oğlu Abdullah yetişmiş, kain validesini kurtarn:ek issrken İs - mail tarafından sırtına bıçak sap- lanmış ve bağırmıştır. Bu bağır ma ve çığrışmayı duyan Abdur - rahmanın karısı koşmuş, kardeşi İsmailin üzerine bir kaç sopa vur- muştur. İhtiyar heyeti araya girerek a. ralamışlar, her ikisi de kasabaya gelerek hükümete müracaat etmiş lerdir. Abdurrahman yarası a- ğırdır. İsmailde çok az bereler görülüyor.. aldığı tertibat sayesinde çocuk ka tili ana hemen yakalanarak adli- yeye teslim edilmiştir. tin diğer mahsulâtı kemiyet ve nün vaziyeli ve yaşayış tarzı şa » yanı memnuniyettir. bu seneki vol programı Vilâyetin yolları üzerinde aza- mi bir faaliyet sarfedilmektedir. Vilâyet yollarını iki kısma tefrik etmek suretiyle umumi kilometre tulü 717 4 37 kilometredir. Bu yolların yüz kilometresi iyi bir halde ve mütebakisi tesviyci tura- biyedir. Tesviyei turabiyelere ait köprüler ve menfezler yapılmış - tır. Bu seneki programa gelince: Bu sene vilâyetin mükellef a- melesi 17 bin küsurdur. En ziya- de Muğla - Tavas; Milâs- Ahi, Milâs - Küllük, Bodrum - Akyol, Dadya - Süleymaniye, Akçapınar Marmaris, Muğla - Gerekabat, Ur la - Köyceğiz, Köyceğiz - Fethiye, Fethiye - Eşen, Beşkavak - Kemer Tefi yollarında çalışılacaktır. Bu yollardan bir kısmı vilâyeti diğer vilâyetlere bağlamaktadır. Madenler Vilâyetimiz başlıca krom, zımpa ra ve bir miktar manganez olmak üzere üç nevi maden çıkarmakta” mar Marmaris, Köyceğiz ve Fethiye ka zalarındadır. Muğla mıntakasında sekiz imtiyazlı ,üç ruhsatlı zımpa- ra madeni, Milâsta dört imtiyazlı zımpara, Fethiye mıntakasında on kıt'a krom madeni; Marmariste bir manganez madeni vardır. 932 senesi içinde vilâyetten harice 24089 ton krom, 6600 ton manganez ve 3250 ton zımpara sevkedilmiştir. Hazine namına da 97 bin küsur lira resim tahsil edil. miştir.,, Vali beye verdiği kıymetli ma- lümattan dolayı (VAKIT) namı - na teşekkür ederek ayrıldım. M. Cavit Eşek yüzünden . cinayet Adanada Müminli köyünde hiç yüzünden kavga çıkmış, ve bir adam öldürülmüştür. Bu köyden Mehmet oğlu Veli, Ali oğlu Hasana ait merkebe vur- muştur. Merkep sahibi ile ara - larında bir ağız kavgası başlamış ve neticede Hasan, tabancasını çe kerek ateş etmiş ve Veliyi karnın. dan ağır surette yaralamıştır. Veli hastaneye getirilmiş ise de yirmi dört saat sonra ölmüştür.. Jandarma Hasanla bu cinayette ortak görülen Mehmet oğlu Yu - sufu tabancaları ile beraber ya - kalamış, adliyeye vermiştir. , ile. Konyada hapishane Konya, 21 (A.A.) — Üç vilâ- yette inşa edilecek üç büyük ha - ! pishaneden birinin Konyada pa « pılması kaz-rlaştırılmıştır. Hapis- hane en son sistem olacaktır. İn. şaat için b:; yüz bin lira sarfolu- nacaktır,