22 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

22 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Zehirli gazlerden korunmak için bir cemiyet teşkil edildi. Yakında maskeler getirtile- rek tecrübelere | £ KURUŞTUR Herkes için sulh... Solya nutku samimiyet, kat'iyet ve vazuh noktai nazarından muhterem İs- mt Paşaya çok yaraşan bir şey oldu. Türkiye ve Türkiyenin hâlis ve sami- “ii siyaseti; ancak bu kadar güzel, bu Adar acık anlatılabilirdi!. Başvekilimi- zin temiz ve candan sözlerinin Bulgar efkür: umumiyesinde iyi tesirler boraka- cağmı, bazı gönüllerde uyanan tered- dütleri tamamen sileceğini kuvvetle u- muyoruz. Nitekim, son gelen malümat, hava- nın düzeldiği, fikirlere sükünet li i merkezindedir. Bu saatte Türk adamları arasındaki i bir cereyan takip eti gunu vetlerini, ; büyük bir ehemmiyet verdiği öted beri bilinen bir şeydir. Bugün bilinen bir hakikat daha var ki, o da Kral Hz. nin Sofyada cereyan eden müzakereler» Je yakından alâkadar olduklarıdır. Bul- geristanın harici siyasetinde kuvvetli surette âmil ve müessir olan kral haz- retlerinin bu alâkasında elbette husu- #i bir ehemmiyet ve mâna vardır. Bu münasebetle şunu da hatırlamalı ki, Kral Boris Hazretleri Başvekil ve Ha- riciye vekilimizle mülâki olmak için, kaç gün evvel Avrupndan avdet et- bulunuyorlar. Avrupanın umumi vaziyetini yakmdan görmüş, Avrupa ri- ealile sıkı temaslarda bulunmuş olan bu müdebbir komşu hükümdarın siyasi tecrübelerine, görüşlerindeki kudret ve İsabete dayanarak, memleketinin men- faatine en çok uyan, en doğru politi- ka yolunun hangi istikamette olduğunu göstereceğine herkesin emniyeti vardır. Anlaşılıyor ki Türk — Yunan mi- nakı, yalnız Bulgar efkârı umumiyesin. i, öledenberi Balkan işlerine püpheli nazarlarla bakmağa | alışanlar- da da bir mevi tereddüt uyandırmış. Bir kısım Bulgar gazeteleri, günlerden- beri, İsmet Paşanın "sulbu tarsin ©- den bir vesika,, diye ifade ettiği Anka- za misakının Bulgaristan aleyhinde bir şey olduğunu yazıp duruyorlar. Kana- etimizce bu gazeteleri, böyle düşün- .düklerinden ve yazdıklarından dolayı hemen mahküm etmemelidir. Muhakkak ki hakiki vaziyet ve Tür- kiye ile Yunanistan teşriki mesaiye sevkeden zihniyet esasından bilinmez- se verilecek bu gibi hükümlerde mut- Jak isabetsizlik olur. Biz Türlder, her vesile ile ifade et- tk: En büyük davamız, sull davasıdır. Sulhtan anladığımız mâna ise, muzta- rip halkımızın biraz daha rahat. nefes almasıdır. Gerek komşularımızla, gerek başka memleketlerle yürütmek istediği. miz teşriki mesai politikası, yalnız. bu gayeden mülhemdir. Türkiye ile Bulgaristan arasında — tıpkı Yuma nla olduğu gi il tilâflı hiç bir mevzu yoktur. iki millet a- İletin müşte- ceği müsbet neticeleri kim hesap ede- mez Hemen ilâve ed: im ki, Hanla bugünkü ticari tir. Buna yalnız imkân olduğu: temel; kâfi değildir. Zaruret olduğunu da ilâve edebiliriz. İşi bir de şu noktadan mütulen et- melidir? Biz, komşularımızla sıkı bir teşriki mesai yolunda çalışmak kararı. ; geçen hafta, Yunanistanla dostluk nı imzaladığımız gün vermiş de- , Senelerdenberi, harici si mizde dalma bu iz üstü ürüdük. Zaman geçtikçe, politika âleminin ye- ni tecrübe ve misallerini gördükçe tut- tuğumuz yolun hak ve hakikat yolu ol- duğuna daha çok inanıyoruz. Bunun içindir ki, dostluk dairesi yaz daha genişletmek, tecssüz eden dost- luklara her gün biraz daha genişlik vermek, dostluk münasebetlerini — bu- günün ihliyaşlarına, şartlarma en çok uyan — iktisadi sahalara da teşmil ct- mek yolunda her imkândan istifadeyi geri bırakmıyoruz. Böyle bir karar ve politikaya muhalefet için, makul, man- tiki esbabı mucibe bulunamaz. Başvekil İsmet Paşa, yeni Türkiye politikasının asil bir sembolüdür. O mmu- hataplarında vuzuh ve samimiyet ara- dığı kadar bizzat kendisi de vazıh samimi olmak ister. Türkiye Başvı Bulgaristanın politika havasında, Türk Yunan misakı o hakkında dolaşan göl geleri, endişeleri hissetmiş olacak ki, kunda o mevzua da temas edi; Fikirlerini, si i Bulunan memleketlerle ayni şeyi ya- pabilmeh imkânım: en büyük bir sa- mimiyetle tetkik etmeğe hazırdır!” İsmet Paşa tiyor ki, bizim dostluklarımızda inhisar. yoktur. Bazı mahafili, türlü türlü mütalealara sey. keden Türk — Yunan misakı gibi vesi- kaları başkalarile de imzalayabiliriz. Son gelen haberlerden, bu nutkun muhitte çok iyi tetir uyandırdığıra, düne kadar Türk — Yunan dostluğunu fena bir mânada tefsir eden gazetelerin başlanacak. Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT Milletler meclisi bugün cel- selerine başlıyor. Murahhas- lar perderpey Cenevrede top- lanmağa başladılar. Tevfik Rüştü ve Recep Beyler Türk 4 sefarethanesi önünde — İsmet Pş. Hz. Karşılayıcalar arasında.— Tel; M. Muşanoff Bugün müşterek teblig neşredilecek Kral Hz. ile Başvekilimizin yaptıkları mülâkata büyük bir ehemmiyet verilmektedir. Kral Boris Hz. program haricinde İsmet Paşayı yemeğe de davet ettiler Heyetimiz yarın sabah Sof- ya'dan ayrılıyor Varna'da Yavuz diretno- tumuzda bir çay verilecek Dünkü müzakere SOFYA, 21 (Hususi sürette giden muharririmizden telefonla — Saat 1355) — Bu sabah Hariciye nezareti binasında İsmet Paşa, M. Muşanof, Tevfik Rüştü Bey ve Türk, Bulgar sefirleri müzakereye başladılar. İçti- ma saat İl e kadar müsait bir have içinde cerayan etti, 11 de Kral Hazretleri İsmet Paşa yı ve Hariciye vekili Tevfik Rüştü Be- yi sarayda kabul etti.. Kral Hazret M. Muşanolf ve Bulgar ricali istas- yonda Başvekilimizi bekliyorlar ri Türk - Bulgar dostluğuna çok ehem miyet vermektedir. Yarım saat kadar devam eden bu mülâkatta son vaziye- tin görüşüldüğü tahmin ediliyor. Mü- zakerelere sefarethanemizdeki ziya - fette, M. Muşanov'un entim çayında ve akşam devam edilmişt Soğuk hava tamamen deceği kuvvetle söyleniyor. Kral Hazretlerinin program ekle - Ray hadisesi Emniyet umum müdürü ma hallinde tahkikat yapacak ANKARA, 21 (Hususi) — Emni- yet umum mü Tevfik Hadi Bey, Tavşancıl civarında gevşetilen hakkında bizzat tahkikat yapmak üzere bu akşam hareket etti. Kocaeli valisi Eşref Bey, mahallinde tahkikat la meşguldür. Eşref Bey, henüz tal (Devamı $ inci sahifede) tik bir millettir. Onun aklı selimi; men- faatlerinin ne taraftn olduğunu takdir edecek kadar yüksektir. Onun için Baş- vekilimizin e Sofyadan iyi | intibalarla ayrılacağı, müstakbel Türk — Bulgar dostluğunun inkişafı yolunda yeni ka- rarlar alınacağı, Balkan Birliği mefkö- resinin tahakkuku yolunda pek esaslı kararlara varılacağı hakkındaki ümidi- miz daima eski kuvvetini muhafaza edi- yor, Siirt Meb'asu MAHMUT —— Bulgar Başvekilinin gazeteiize beyanatı AN İsmet Pş. Hz. Sofya'da vagondan iniyorlar cinde yarın İsmet Paşa şerefine saray- da büyük bir ziyafet vereceği söyl, yor. Bu haber Sofya siyasi de çok müsait bir surette tefsir edi mektedir. Bulgarmatbuatıhakikiva- Müzakerelerin hüsnü sür celeneceği ümitleri izhar ediliyor. Nâzım NAFİZ SOFYA, 21 (Hususi surette giden (Devamı 5 inci sahifede) ziyeti kavramaya başladı Türk - Bulgar dostluğundan en küçük bir şüphe bile haksızlık olur!. SOFYA (Hususi muhabirimizden) - Zariya © gazetesi “Hoşgeldiniz, haki- ki dostlar ve kıy - metli komşula, rlevhasile yazı başmakalede diyor kiz “Serlevhaya koy- duğumuz sözleri Bulgar milletine ve hükümetine misafir olan Türk hüküme tinin ileri gelenleri» ni selâmlıyoruz. Son Türk - Yu- nan misakı Bulga- ristanda Türk bari- ci siyasetine karşı şüphe uyandırır gi- bi oldu. Fakat, An- karadan, bu misa- kın 3ncü bir hükü- mete muhalif olma dığı ve Balkan mil letlerinin dostluk münasebalı esası ü zerine kurulduğu katiyetle bildirildi. Yüksek misafirle rimizin Sofyada bü tün bu şüpheleri kö künden izale ede- ceklerinden emin ol duğumuz için kendilerini samimi; Geçen sene kânumu velde vuku bulan Bulgar » Türk g selârulıyoruz. EEE A, “Vw.” gazetesinde çıkan ve Türk - Bulgar dostluğu- nu ifade eden bir resim ile türkçe “Hoşgeldiniz.” başlığı | rüşmesinden beri aramızdaki ticari ve İ siyasi münasebetimiz hiç terakki gös. (Devamı $ inci sakifede) tenapları o Başvekilimizi Bulgar kralı Hz.dün IsmetPş.yı kabul etti ve uzun bir mülâkat yaptı Müdür 24314, Yanı müdürü 24318. İdare ve Mathanı 34316. istasyonda o karşılıyor Gümrük ve İnhisarlar Vekili Ali Rana B. Madenihracatınıkolaylaş- tıracak tedbirler alınıyor Ankaraya gitmiş olan Madenciler heyeti dün Vekâletle temaslarına başladı Macaristan, Fransa, Almanya'ya gönderilen eşya be- delleri hakkında İnhisarlar Vekâletinin bir tamimi Gelen malümata nazaran İktisat vekâletinden vaki olan davet üzerine Ankaraya gitmiş olan madenciler he- yeti dün vekâletle ilk temasını yap - Amerikada iktisadi vaziyetin maden piyasasınd. i tesir ile cevher fiy: bir düşüklük bi ketimizde İngil tröste ve bu W kron ve magnezit fiyatlarını da te: den hali bırakmamıştır.. Madenciliği» miz bu fena vaziyetin tesiri altmda muşta, ne, Türkiyede şimdiye kadar görülme miş bir mikdarı bulmuştur. Türk krom ların dünya piyasasındaki kaybedilen (Devamı 6 iner sahifede) a & Gümrük Vekâle- tinin tamimi ANKARA, 21 (Telefonla) — Güm- rük ve İnhisarlar vekâleti, aşağıdaki tamimi yapmıştır: takas itilâfnamesi iş olan Macaristan, Fransa ve Almanyaya giden eşyanın bedelle- ri kendilerine tediye edilirken ihracat gıların gümrük idaresinden tasdikli birer ihracat beyannamesi ibrazını Cümhuriyet Merkez Bankası mecburi kılmıştır. Bankı takas itilâfname leri hükümlerinin iyi bir şekilde tı biki için aldığı bu tedbire gümrük i- (Devamı 6 ıncı sahifede) M. Titulescu teşrinievvel . ortalarında geliyor Romanya Hariciye nazırı Cenevreden nazırı M. Titu- ek hüküme- timiz erkânı ile Türkiye ve Romanya- yi alâkadar eden meseleler etrafında görüşeceği yazılmıştı. M. Titulescu'- İ nun, Ankarayı ziyareti esas itibarile mukarrer ise de ziyaret tarihi henüz takarrür etmemiştir. M. Titulescu'nun decek olan Hariciye Ve- Rüştü Bey ile birlikte An- elmesi muhtemel olduğu gi- Rüştü Beyin o Cenevreden avdetini müteakıp gelmesi de ihtimal dedir. Dün şehrimizde bulun- olan Romanya sefiri M. Y. Corp Cenaplarını görerek bu hususta fikir- lerini sorduk. Romen diplomatı bize yu beyanatta bulundu: Titulescu'nun teşrinievvelin on beşine doğru Ankaraya gelmesi muhtemeldir. Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey yakında Cenevreye gidece- ğinden iki nâzır orada görüşerek zi yaret tarihi hakkında bir karar vere- ceklerdir. — Bu seyahatten maksat nedir? — Bu seyahatten maksat iki mem- Jeket arasındaki dostluk münasebatı- /Tevfik Rüştü B.le beraber gelecek mi? M. Corp ni takviye etmel manya arasında ith; (Devamı 5 İl Türkiye ile Ro- hifede)