22 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

22 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Tarihi tefrika: 117 Yıldızdan Ordu Köşküne Yazan" $.N. Har haklar (Miiyet) indim Abdülhamit ve Mitat Paşa Mitat Paşa, Tuna Vilâyetin > esir ticaretini İslâmiyette esaret var mıdır? — z cevabı beklemeğe bile lüzum görmemişti! Mitat Paşa, Kafkasyadan hicret © eden Çerkes muhacirlerin iskân “ile meşgul olduğu sırada, esir tica- © retinin de sureti kat “ geçmeğe karar vermi; Vali paşa, çerkes muhacirlerinin ileri gelenlerini hükümet konağın- © da vilâyet idare meclisi odasında ki abul etmiş, iskân ve esaret mev- zuları üzerinde hasbühal yolile on- “ların da fikirlerini, mütalealarını — sormuştu. Çerkes beylerinden Hacı Hüse- yin, Hamza Savtuh ve Ahmet Meh- hami Beyler; kendilerinin nehir ve deniz kıyılarından daha geride, i- © “çerlek, ziraate, hayvan besleyip ye- © tiştirmeğe müsait tarlal ları bulunan yerlerde iskânlarını Vali paşadani rica ve niyaz ettik- ten sonra esaret meselesi, köle, ca- | riye alım satımı hakkında, işin iç yüzünü, hakika'i gösteren malü- mat ve izahat vermişti: “Asir, nesli bel çerkes olan. “lar hiç bir vakitte kızlarını satamaz lar ve satmamışlardır. e Kızlarını, nikâhsız olarak kimseye veymez- ler; odalık, halayık lâkırdısını bile kabul etmezler. Eskiden istipdat zamanlarında, bizim târaflara ge- len bazı paşalar, Beyler, almak is- tçwişler ve arada hasıl olan muva- fakat üzerine Allahın emrile nikâh- lanarak evlenmişler ise de nadirat- tandır..Bizde kızların evlenmeleri için başkaca âdetler vardır. “ “İstanbulda, Mısırda, Tunusta, saraylara ve konaklara cariye, ha- “layık; müstefreşe yani odalık diye satılan, alnan kızların çoğu vak! le Rus, Çerkes hudut kavgaların. da, Rus köylülerinden (Mujik) e- sir edilip Kafkasyaya getirilmiş o- lan kızlardır. Bundan başka, saray- lara ekseriya Gürcü, Lezgi kızları alınırdı. Çerkeslerden de bazı kız- Jar alınmış ise de bunlar, mahalle- rinde öksüz, hâmisiz kalmış çocuk- © lardır ki şunun bunun çalıp kaçır- ması tarikile ucuz pahalı satılmış- lardır. “Tanzimat devrinin iptidalarına © Kadar olan esaret ve bu kötü tica- © ret böyle Hamdolsun, Tanzi- » matıhayriye ile hürriyet, müsavat “ilân olunduğundan çerkesler evlâdını para ile satmağı | İ E ve esasen ÖZ kabul etmediklerinden alınmak üzere Valiler, Mutasarrıf- Ja», Zaptiye © alaybeyi ve Kır Ser- 'darları tarafmdan vukubulan mü- raraatlar, hattâ büyük büyük vaat-| lai ve tehditlere boyun eğilip öyle bir'alış veriş teklifine mütavaat ve © muvafakat edilmemiştir. mera- | saraylara | kaldırdı. — Mitat Paşa, merkezden ik “Madem ki Devletlü Vali Paşa- mız, bizleri bu hususta himaye bu- yurmağı, esirliği büsbütün kaldır- mağı vadediyorsunuz, bu emrinizi canla başla dinleyip bütün muha- cirlerin kendi aralarında eskiden kalmış bulunan Rus köylü ©- sirlerini azat edeceklerini ve her ne suretle olursa olsun köle ve cari ye alim satımma nihayet verdir- meği taahhüt eyliyoruz!,, Muhacirleri ileri gelen ve 8öz anlayıp anlatacak olanları gittik- ten sonra Mitat Paşa, mecliste ha- zır bulunan Vilâyet Kadısile Mü- fettişihükkâmdan ve Müftü Efen- diden bu esaret maddesinin vechi şer'isini sormuş ve mumaileyh: — İslâmda (hürriyet asildir. “Hürülebeveyn” ürdür; Rıkki- yet ancak harp esirlerine matuftur, onların bile rubkai rıkkiyyete gir- melerinden bir müddet sonra “Tah- riri rakabeleri,, yani âzat edilme. leri matlup ve memduhtur. Kura- nikerimde bir çok surelerde “Tah- riri rakabe,, emrolunmuştur. Bü- yük günahların afve mağferet buyurulmasını bir bayır ve ameli salih olacağı yazılmıştır. Diye tafsilât ve izahat vererek Vali paşanın olbaptaki fikir ve mü- taleasını ve teşebbüsatı vakiasını tepcil ile terviç etmişlerdir. Bunun üzerine Mitat Paşa, İstan- bula gönderdiği mazbatanın meni- esaret hakkındaki fıkrasını cevaba intizar etmeksizin yedi büyük san- cak ve kırk sekiz kazayı ihata eden 'Tuna Vilâyetinde tatbika başlamış ve orada bu hayırlı işe muvaffak olmuştu. ve İslâmiyet, insaniyet, medeniyet şan ve sıarlarına lâyık ve muvafık bir tedbi Madem ki Tanzimatıhayriye fer- manı hürriyeti temin ediyor, Ahkâ- muislâmiye de esareti meneyliyor- du. Binnefs Çerkes muhacirleri de ayni bis ve emel ve emniyede bulu- nuyorlardı; artık tereddüde, teem- İ müle, teehhüre, merkezden başka ca cevap beklemeğe ne hacelti? Maslahatın muktezayi tabiisini he men tatbik ederek hem binlerce insanları esaret boyunduruğundan kurtarivermeli, hem de sarayların, saraylıların bunca tekellüflerin- den, masraflarından, israflarından milleti, devlet hazinesini korumak lâzım ve zaruri idi. Mitat Paşa, Tu- na Vilâyetinde bu vecibeyi ifa et- işi (Bitmedi) Yarın: Abdülhamit ve Mitat Paşa 4 Saray, esir ticaretini himaye caddelerinde saraylılarm arabalarla - Divanyolu Afet H. Atina asarı atikasını geziyor inde Afyon mebusu Ruşen Eşref Beyle refikası bulunduğu halde, Se. lânikten buraya gelmiş Grande Bretagne oteline inmiştir. Afet hanmefendi kendisini ziyaret e- — den gazeteclere atideki | beyanatta bu- — gözlerimle bütün Eğe havzasını görmek Manmuştur © — Türk tarihini tetkik cemiyeti âza- #indan ve ayni zamanda Ankara İsmet paşa kız enstitüsünde muallimim. Kendi ve asarı atika noktai nazarından tetkike bni ikmal etmek istiyorum. Zira Eğe havzası etrafındaki memleketlerde zen- gin ve kıymetli tarihi eserler vardır. İş- | © &k bu maksatla dost Yunan memleketin- de bulunuyorum. Bu ane kadar seyahat programımıza dahil olan yerlerden Se- İniği ve asar atikasımı, Olmtosu, Pells- yı, Vardar etrafında kurutulan araziyi, Selânik üniversitesile kütüphanesini ve Selânik pamayırını ziyaret ettik. Gördükderimiz, yalnız asarı atika nok- — tsi nazarından değil, fakat dost Yunan milletinin faaliyeti noktai nazarından da bizde tayanı memnuniyet itibalar ve ih lar uyandırmıştır. Bundan çok me- sut ve bağliyarız. Evkafın İzmirde yeni inşaatı IZMIR, 21 (Milliyet) — Evkaf i- — daresi burada mezarlıkbaşı meydanın 'da, soğuk hava mahzenini havi 43 dükkânlı bir hal yaptıracaktır, İsmet | daris saat ediyor. — İstanbul gezintileri. kandil piyasası” M. Çaldaris Cenevreye gitti Atinadan ayrılmazdan evvel M. Venizelos'la görüştü ATİNA, 21. A. A. — Dün öğleden son ra M. Venizelos M. Çaldarisle siyasi va- ziyet hakkında görüşmüşlerdir. M. İn milletler cemiyetinin v6 komitelerinin Yunanistan alâkadar eden müzakerelerinde bulunmak üzere Cenev- ve gitmiştir. Meclis işlerine başvekil döndükten son ra tekrar başlanacaktır. Romanın nufusu “ROMA, 21 (A.A.) — Romada bu gün 1,075,000 nüfuş vardır. Avusturya kabinesinde değişiklikler VİYANA, 21 (AA.) —M. Deli. fusı kabinesinde değişiklik yapmış ve başvekiletle hariciye, emniyeti umumi. ye, milli müdafaa ve ziraat mezaretleri- ni kendisi deruhte etmiştir. Başvekâlet muavinliğini M. Fey yapacaktır. Mi Vaugoin ile M. Minetler Yen - Yeni kabineye iştirak etmektedirler. Bundan başın Çoşmne alıcalarında da Ev kafın harap kaplıcası tamir edilecek, kırk odalı bir otel voya ufak daireler: Paşa Bulvorındaki arsalarda da bins- | den mürekkep bir apartuman inşa et- lar ve bir halk sineması yapılacaktır. | tirilecektir. Filhakikâ bu pek iyi, pek musip | i Nişanlısı MİLLİYET CUMA 22 EYLOL 1933 Milletler meclisi Bugün toplanıyor Murahhaslar peyderpey Cenevreye gidiyorlar CENEVRE, 21 (A.A.) — Milletler Cemiyeti meclisi ilk celsesini saat 10, 30 da yapacaktır. Bu toplantıda Fran- sa ve İngiltere hükümetleri, Hariciye pezaretlerinin yüksek memurları tara fından temsil edilecektir. Filbakika M. Paul - Boncour'la M. Eden'in Cenevreye ancak cumartesi sabahı gelmeleri beklenmetkedir. Bu- na mukabil Almanya ve İtalya mümes silleri M. Fon Neurath ile Baron Aloi- si Cenevreye bu akşam geleceklerdir. Meclisin kat'i ruznamesinin tesbi çin bu akşam, âdet olduğu üzere, bii- susi bir toplantı yapılacaktır. Bu top- lantıda bi'hassa İrak hâdiselerinin tet kiki işinin geri bırakılması hakkında- ki müracaat hakkında bir karar veri- i toplantı fileriyat sa hasında mesai iştiraki komisyonu: afyon nizamnamesile meşgul kom. nun hazırlıkları raporların tetkikine hasredilecektir. Ekalliyetler meselesi, i Alman ekal- liyet meselesi de gene bu umumi içti- mada müzakere olunacaktır. Şu hül- 'de mecliste cumartesi ve pazar günle- rinden evvel ehemmiyetli bir mesele konuşulacak değildir. Sulhün istikbalı Fransızlara gi göre silâh kontroluna bağlı 21 (A.A.) — Temp gaze n yazısında şunları bahsedi- diyor: Herkeste silâhları bırakma mesele- sinin can alacak noktasma gelindiği hissi vardır. Cenevre konferansının. neticesi ve Avrupa sulhünün istikbali yakın gü lerde alınacak kararlı Temps İngiliz gazetesini dair mevsimsiz haberleri ihtiyat kay- diyle telâkki etmek lüzumu üzerinde israr etmektedir ve yazısına devam 6- derek diyor ki: “Görüşmeler esnasında Rhin'in son sahilinin tekrar işgali meselesinin dü- şünüldüğünü zannediyoruz ki tama - men yanlıştır. Şimdiki halde fili bir kontrol sayesinde ayni zamanda bü - tün milletler için tatbiki bir tenhhüt teşkil edecek olan tedbirler hakkında başlıca devletler arasnda makul ye; mahdut bir formülde sağlam bir aa - laşma yapılmaktan başka bir şeyi şünülmemektedir. merikalılar Almanyanın b suretle olursa olsun tekrar silâl ması fikrine aleyhtardırlar Temps İtalya ile olan müzakerele- rin memnuniyet verici şekilde olduğu nu söyliyerek yazısı bitiriyor. LONDRA, 21 (A.A:) — Reuter'A- jansından: —* Sir John Simon M. Eden ile bera- ber hafta sonunda Parise, oradan Mil- letler Cemiyeti konseyinde bulunmak üzere Cenevreye gidecektir. Sir John Simon Paristen geçerken M. Eden tarafından hafta başımda kendisine tebliğ edilmiş olan Franz görüşleri bakımda İngilterenin — düşüncelerini bildirecetki hiyette olmıyacaktır. || Silihleri buralıma halkında Fransa ile İngiltere arasında müzakerelerin bir il dair olan haberler iyi haber alan ma | bafil tarafından katiyen tekzip edil- mektedir. İrak kralının Prenses Aliye HE. şehrimiz- dedir, yakında gidecektir Evvelki günkü ajans haberleri ara- sında, yeni İrak kralı Birinci Gazi Hiz. nin nişanlandığı haberi de vardı. Yirmi bir yaşında ki kralın nişanlısı Aliye Hanımefendi kralm amcazadı dir, Dün, o Prenses Hanımefendi" şehrimizde bu- lunduğunu — haber aldık. Prenses Ali- ye Hanımefendi, va- Hidesi “ Hanımefendi ile birlikte yazı ge- girmek üzere üç ay kadar evvel Iraktan şehrimize gelmiştir. Kendileri Emirgân- da Şerif Aptullah Paşanın yalısında ikamet etmektedirler. Irak sefarethanesinden aldığımız ma- lümata göre, Aliye Hanımefendi vali- desi Hanımefendi ile yakında Bağdada döneceklerdir. İtalya Veliahtı Almanya'da MUNICH, 21 (A.A.) — İtalya ve- | Uahüi ile zevcesi, Berlinden tayyare ile gelmişler, Bavyera hükümeti nama Dazır M. Essen tarafından karşılanmış» lardır. Misafirler, müze ile valinin. Birinci Gazi Han İ sümden dolayi sadece masum olarak te- yaret etmişler ve tayyare ile Mi <itmişlerdir. HARICI HABERLER Reichstag”ı Kim yaktırdı? Muhakeme adli olmaktan daha ziyade siyasi IPZİĞ, 21 A.A. — Volff ajansı bildiriyor » Reiştag meclisini yakmakla zanmaltına alınanların muhakemesine bugün başlan mıştır. Mahkeme esnasında Berlindeki senebi elçilikleri erkâm ve üçte ikisi ec- nebi olmak üzere yüz yirmi gazeteci bu- hunmakta idi. Felemenk avukatlarından Pauvels ile Stomps'un daha evvelce müdafaa vekilliği teklifle: bul etmemiş olan Van Der Lubbe mah- ialine verdiği cevap- tutmak istemediğini Mahkeme reisi muhakemenin. başladı bildirdikten sonra demistir ki Mahkeme binası dışında izhar edil miş ve önceden tasarlanmış fikir ve rey- ler hakimlerin üzerinde hiç bir tesir yap müdafaa vekilleri tamamiyle serbesttir.” Birinci teşrinin on birinden sonra mahkemeye Reiştag binasında devam © dilecektir. İtihamaameye göre mazmunların beşi kuvvet ve şildete müracaat ederek dei ğe kalkışmışlardır, Reiştag meclisini yakmak suretiyle ilk isyan işaretini ver- mişler ve bu suretle vatana hiyanet şu- unu işlemişlerdir. Van Der Lubbe reisin sorduğu suale apta komünist olduğunu in- Reisin diğer sorgularına ce ir kaç defa zabıta ile kendi flar çıktığım, devletin sü- kün ve huzuruna karşı gelmeğe meylet- miş olduğunu itiraf elmiştir. Mahkeme nelere bakacak? BERLİN, 21, A. A. — Havas ajansı muhabirinden : Reichstag yangını maz- nunlarımı müdafaası, mahkeme tarafın. dan tayin edilmiş avukatlar tarafından temin edilecektir. Yalnız Torgler'in ava kalı tanınmış bir avukattır. Bu avukat, cümburiyet rejiminde sağ cenah maznun | larını müdafa elmişti. Mahkemenin ecnebi müdafaa avukat- larını reddettiği malümdur. Leipzig mahkemesi, şu noktaları ay- dınlatacaktır 1 — Nezaret altında bulunan suzi müsaade olmadan kimsenin yeceği resmi bir dairenin yakılması na sıl kabil olmustur ? 2.— Yangın mahallinde yalnız bir kun dakçı yakalanmıştır. Halbuki polis teb- liğleri, bu kadar kışa bir zamanda mı telif yerlerde yangın çıkarabilmek için “ Birkaç kontal kundak” icap ettiğini kaydetmektedir. 3 — Tevkif edilen kundakçı bir Hol- landa'lıdır, eski bir komünist © fırkasını bu yangının mesulü olarak, “sosyal de- mokrat fırkasmı da suç ortağı olarak gös termiştir, Halbuki, şimdiye kadar komü nistler ve sosyal demokratlar kundakçı» larla alâkaları olduğunu inkâr ettiler ve aleyhlerine hiçbir delil bulunamadı. .emenin siyasi ciheti, adli ciheti- ni çok geride bırakacak mahiyettedir. Beynelmilel komisyonun kanaati LONDRA, 21. A. A, — Reiştag yan- gını beynelmilel takip komisyonu şu ve ticeye vermiştir. Van der Lubbe komünist fırkası aza” sından değil, bilâkis bu fırkanın düşma- nadir, Her ne cihetten olursa olsun Reiş- tağ yangını ile komünist forkası arasın- da bir münasebet bulunamamıştır. Müttehim, Torgler, Dimitrofi, Popoff | ve Taneff zleyhlerine | izaat edilen cü- Tükiki edilmekle kalınmamalıdır. Ayni ba manda İcendilerine Reiştag yangını ile bilvasıta ve bilâvasıta hiç bir münase- betleri yoktur. Reiştag yangınının milli sosyalist fırka sını idare edenler veya onlarm hesabına çalışan kimseler tarafından çıkarıldığını dair şüphe ettirecek mühim ve ağır se- bepler vardır. Beynelmilel komisyonun elinde mev- cut vesikalar, şifahi şehadetler Van der Lubbe'nin bu cinayeti yalnız başına ya- pamıyacağını tesbite meydan vermekte dir. Ve böyle bir yanızın böyle bir dev. rede milli sosyalist fırkası için bir nimet olmuştur. Reiştaga girmek ve çıkmak i- gin bütün vasıtalar tetkik edildikten son, ra bu yangını yapanların, Roiştag reisi görülmüştür. Nihayet beynelmilel tahkik komisyonu, bu işle meşgul olan adliye dairesinin yan gının milli sosyalist forkasımı idare eden- ler veya onların hesabıma çalışan kimse ler tarafından çıkarıldığna dair olan şüp heler hakkında tahkikat yapması lüzu- munu görmektedir. Eğer Leipziz mahkemesi esnasında ve ya diğer mahkemede meydana çıkarıla- cak veyn yeni hadiseleri nazarı itibare al mak üzere beynelmilel tahkik komisyo- nunun tekrar toplanması icap ederse bu komisyonu bir daha toplayarak yeni bir rapor hazırlamasını temin için ciddi gay Milâsta bir hadise Türkçe konuşmak istemiyen Yahu- diler taşkınlık yapmak istediler MİLAS, 21 (Hususi) — Yılbaşı bayramı dolayısile bugün Havra- da toplanan Museviler türkçe konuşturma hareketi aleyhinde tezahü: ratta bulunmuşlar ve türkçe konuşturma birliği reisile kâtibini dövmüş lerdir. Konuşma taraftarlarile aralarında mühimce bir arbede olmuş- tur. İşe hükümet vaz'ıyet etmiştir. Bu nankörce hareket halk üzerinde büyük bir nefret uyandırdı. Elen hükümetinin dostluk hatırası: Başvekilimize nişan ATİNA, 22 (A.A.) — Reisicüimhur M. Zaimis'in imzasını havi o- larak neşredilen bir kararnamede Türkiye Başvekili “İsmet Paşa Haz- retleriyle Hariciye Vekili Tevfik Rüştü ve İktisat Vekili Mahmut Ce- lâl Beyefendilere Sawveur nişanının ve Hariciye kâtibi O umumü man Rifat Beye Phenix nişanının birinci rütbelerinin ihda edildiği be- yan edilmi; Atina Ajansı Anadolu Ajansının notu; Dost Elen devletinin bu muteb er nişanlarının ricalimiz için ve bi- zim için çok İkeymetli birer hâtıra olduğunu memnuniyetle kayvdede- “1 nl Bey Eskişehirde ANKARA, 21 (Telefonla) — İktısat Vekili Mahmut Celâl Bey bu günki le trenile Eskişehire hareket etti. Celâl Bey cuma günü Eski- şehirde kalacak, orada bitmesi yaklaşmış olan şeker fabrikasını teftiş ettikten sonra akşam trenile İstan bula gidecektir. İktısat vekili camar İ tesi sabahı İstanbulda bulunacak ve birkaç gün orada kalacaktır. ri Macar Başvekili ne zaman gelecek? PEŞTE 21 (Milliyet) — Cümhuriyetin onuncu yıldönümü münase betile Macar Başvekili M. Gömböş Ankarayı ziyaret ettikten sonra kü- çük Türk şehirlerinden Podosto'da ölen Macar milliyetperverlerinden Rakotsi'ye yapılacak merasime de iştirak edecektir. Macar Başvekili - nin Ankara seyahatine, Hariciye vekili M, Kanya ile bir haç yüksek memur da iştirak edecektir. Avdetlerinde, Sofyaya uğramaları muh. temeldir. z Sıhhiye ve Dahiliye vekilleri ANKARA, 21 (Hususi) — Sıh hiye vekili Dr. Refik ve Dahiliye ve- kili Şükrü Kaya Beyler bugün geldiler. Cumhuriyet bayramında avans ANKARA, 21 (Telefönla) — Cümhuriyetin onuncu | yıldönümü münasebetle devlet memurlarına açıktan bir maaş verileceği hakkım da bazı gazetelerin yazdığı haberler asılsızdır. Ancak teşrinisani ma: aşı 29 Teşrinden evvel verilecektir. > Üç büyük hap ishane yapılıyor Ci 21 7 A.) — Üç vil âyette inşa edilecek üç büyük umu- mi hapishaneden birinin Konyada yapılması kararlaştırılmıştır. Hapis hane en son sistem olacaktır. İnşaat için beş yüz bin lira sarfolunacak- tır. Cenupta yakalanan kaçakçılar ANKARA, 21. A. A. — Eylülün üçüncü haftası içinde cenup ha- dutlarımızda beşi müsademeli 29 kaçak vakası olmuştur. Bu vakalar. da ikisi yaralı olmak üzere 31 kaçakçı 37 kaçakçı hayvanı, 1,400 kilo gümrük ve 1,385 kilo inhisar kaçağı ile 3,800 defter sigara kâğıdı, 6 tö- fek , 2 tabanca tutulmuştur. Afyon treni yoldan çıktı UŞAK 21, (A.A.) — Bu sabah Afyondan gelecek olan posta tre- ni Yıldırım Kemal istasyonunda makasın açık bulunmasından raydan çıkmıştır. Zarar yoktur. Trenin altı saat gecikmesinden Uşak'da bekle- yen İzmir avizuso yolcuları ayrı bir trenle gitmişlerdi Amerikalılar Kaçıyor Kübada komünistlerle mücadele şiddetlendi LA HAVANE, 21 (ALA.) — "As sociated,, e göre Cuba'da vaziyet da- İngiliz Muhafazakârlari LONDRA, 21 (AA. Birmin- ghamda teşrinievvel 5 ve 6 da yapıla- cak olan İngiliz muhafazakâr fırkası. nın senelik toplantısında başlıca 3 me sele mevzuu cağı zannediliyor. ha ağırlaşmıştır. Adada oturan bir çok Amerikalılar, harp gemilerine sığınmışlardır. 4 torpi to rauhribi daha, Cubaya gelmek üze- re Vaşingtondan emir almışlardır. San Martin hükümeti, halic eden komünistlere karşı şiddet dele etmektedir. Komünistlerin evlerinde ara: lar yapılmıştır. Antilla civarında | Tacajoda işçiler bir şeker fabrikasının O Amerikalı ve Canadalı memurlarını esir almışlar. dir, Bu feci vaziyete rağmen San Mar- tin hükümeti istifa etmemekte israr et- mektedir. nutkunda M. San Martin, hükü- hürriyeti ve vatanı temsil et- tethiz İs müca- retler sarfedilecektir. Amerika Sovyetleri tanıyor NEVYORK, 21 (A.A.) — İyi bir membadan haber verildiğine göre A- merika kânunusanide kongreye davet edilmeden evvel Sovyet Rusyayı tanı- yacaktır. M. Rooseveht'in Hariciye ne- il Hitler inkılâbı ve bilvasıta tesirleri ile müteessir olan bazı murahhaslar, Alman yahudilerinin İngiltereye mu- baceretlerine müsaade edilmesini İsti. yeceklerdir. Yalnız bu muhaceretin mil İli menfaatlere dokunmaması şarttır. Diğer taraftan, mubafazakâr mat- buatın mühim bir kısmının yardımı ile birlerin kifayetsizliğinden şikâyet ede- cektir. £ milli hükümetle, hükümet ta olun geniş bir kısım arasında üyük ithaflar, kamaralarda Wins- e meki, Lord Lloyd, Lord Dalis- burg ve bir çok dostları tarafından müsaade edilen tezlere istinaden Hin- distan meselesi üzerinde olacaktır. Bu nokta üzerinde mühim mücadele lere intizar ediliyor.