21 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

21 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Vapurcular dün toplanarak aralarındaki ihtilâfları hallet- tiler, yeni şirket için elbirliği ile çalışacaklar, FİATI 5 KURUŞTUR Ankaradan Sofyaya oimalıdır: Türk » er tlak bir samimiyeti cek kadar temizdir. Ankara ile Sof- sında en iyi bir dostluk politi- işaf halindedir. İlki memle- in irine karşı hususi emelleri birbirimizin ümü o uzun en Uzaktan verilen ya yanılmak mukadderdir. Bununla beraber o kadar endişeye kapılmıyo- ruz. Çünkü bu saatte Sofyada Bulgar ricalile temas ve müzakere halinde olan Başvekil ile Hariciye Vekilimizin, Bulgar dostlarımızm bütün endişele- rini tatmin edecek izahat verebile- çeklerinden emin bulunuyoruz. Muhterem İsmet Paşanın vereceği kzahatın, — teminatın ikati, kuv- veti üzerinde fazla ısrara lüzum var mı? Bulgar dostlarımız da çok iyi bi. liler ki, Türk Başvekili özü ve sö bir, verdiği sözü tutar, politika işle- rinde aslâ doğruluktan ayrılmaz, hü- lâsa özüne ve sözüne güvenilir, bir 'devlet adamıdır. İsmet Paşa İstanbuldan ayrılırken demişti” ki iyasetimiz; sulh davasının samimi bir hâdimidir. Ana istikame- #i dikkat ve basiretle muhafaza et- mehteyiz. Daima açık yürekle konuş- tuğumuz için seyahatimden sulh ve beynelmilel anlaşma o mefküresinin yalnız istifade etmesi beklenebilir. Balkanlarda sulh ve iyi geçinmenin taraftari ve Bulgaristanla Türkiye a- rasında emniyet ve samimiyet havası nın kuvvetlenmesi, ciddi arzumuz ol- duğu açık olarak anlaşılacağından eminiz.” Bazı Avrupa gazeteleri; Yunanlı. larla — olan ü hududun müşterek müdafaası halkında misa- ka konan hükmü; Bulgaristan aley- hine tefsir ediyor ve bundan Bulga- ristanın Adalarde, tenittir. Acaba bu rivayeti ortaya çı- karanlar, Bulgaristan muhtaç oldu- ğu mabreci, harp ile mi kazanmak istediğine kanidirler? Biz, aklı başın- da Bulgar dostlarımız harp macerasma atılacakların bu- İunacağına inanmıyoruz. Bu dostları- muzın arzusu; hayati telâkki ettikleri bazı ihtiyaçlarını sulh yoliyle temin etmektir. İmkân ile mukayyet olduk. tan sonra en doğru Yol da budur. Bu itibarla biz Bulgar ve Yunan dostlu- unun teessüsünde bilhassa Bulgarlar İehine bir çok menf, ediyoruz. Şurası muhakkak ki; ile Sofya arasmda teessüs edecek karşı yapabilecekleri hududu olamaz. Hepimiz biliyoruz: o Bulgar milleti, Büyük harpten pek zararlı ve yor. gun çıktı. Simdi rahatsız olduğunu, te- daviye muhtaç bulunduğunu iddia e- dip duruyor. İddialarında hal duğunu bir hamlede kestirip ta, yeni haksızlık olur, Yalnız bil- a onun bilme: p eden hakikat $u ki, istediği şeyleri ancak, sulh va- mtas'yle, o dostluk © münasebatında, fedakârlığın Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT ».. Hitler Alman hükümetleri hudutlarını kaldırarak yekpa- “ re bir Alman hükümeti mey- dana getirrnek isteyor. — Tel: 'Türk ricali Sofyada çok samimi karşılandılar Müdür: 24318, Yam müdürün 24319. İdare ve Matbanı 24310. Sofyadaki fena hava birdenbire değişti Yeni kararname ve Takas Muhalif Bulgar gazeteleri, Türk - Bulgar dostluğunun takviyesine bir mâni yoktur, iyorlar Gazi Hz.nin dost bulgarlara selâmı ve İsmet Paşanın beyanatı gayet müsait bir tesir yaptı SOL YA, Gerekli vebenilin ep den muharririmizden gece yarısı t fonla) — Başvekil İsmet Paşa ile Hari ciye Vekili Tevfik Rüştü B.in Sof- yaya iları çok parlek tezahü- Sofya istasyonu bayraklarla donan- Bulgar Başvekili M. Sofya Türk kolonisi ve muhtelif heyetler ta- müteaddit buketler verildi. İs- Hariciye vekilimiz İstas- görmek -arzusile binlerce kişi istasyo- mun etrafına toplanmıştı. al muz omuza denecek bir halde idi. İs- met Paşa ve arkadaşları, biraz sonra 0- tomobillere binerek doğruca Türk sefa- rethanesine gittiler. Başvekilimiz, yol- larda Bulgar polis imemurları tarafın- dan selâmlanıyordu. İsmet Paşa Hz. ve Tevfik Rüştü B. bugün öğleden sonra, M. Muşanofu ha- riciye binasında, Sobranya reisini par- lamentoda ziyaret ettiler. Ve kral Boris Hazretlerinin , saray- larına giderek kart bıraktılar. M. Muşanof Başvekil paşaya ve Ha» riciye vekili Tevfik Rüştü Beye sefaret- hanede iadei ret etti, İsmet Paşa, M. Muşanofla sefarethanede bir buçuk saat kadar baş başa görüştüler. Mülükatta iki memleketi alâkadar & a dim Gil memleketimiz arasında mevcut dostluk muahedesinin temdit edileceği kuvvetle nadolu ajansında inliher edi İbeyana> tı, havayı birdenbire Açzişiğrdi, Bilhassa Başviğkil Patayı Sirkeci is tasyonuna kadar Blşyi eden Gâgi Haz- vetlerinin dost Bulgar milletine “Selâm gönderdikleri haberi, burada o büyük memnuniyet uyandırdı. Mhalif gazeteler, kısmen Hisarle- rmı değiştirerek, misakın Bulgarlar 2 leyhine müteveccih olduğunu iddiadan vazgeçmişler ve bilâkis Türkiye ile Bul- garistan arasında dostluğun yeniden takviyesine bir mâni olmadığını. ileri #ürmeğe ve bir sene sonra müddeti bi ten dostluk muahedesinin temdidi ihti- mellerinden bahsetmeğe başlamışlardır. Kral Boris Hazretlerinin yarm (bu- gün) Başvekilimizi kabul etmesi çok muhtemeldir. Nâzım NAFİZ madolu Ajansının hususi muhabiri, : Başvekil İsmet Paşa Hazretleri ile Haritiye Vekili Doktor © Tevfik Rüştü Beyfendi ve refakatlerindeki | mebuslar öğle yemeğini hususi surette Türkiye sefatetinde yimişler ve saat 16 da Sara- ya defter mahsusu imzalamış- . Bandan sonra Başvekil Hazretle- riyle Hariciye Vekili Beyfendi makam- İsirmda M. Muşanof'u Ç ve müteakiben Sobranyada M, 'u ziyaret etmiş- 20.A.A. (Telefonla)— A- SOFYA, fi A idiler. Paşa Hazretleriyle Vekil Beyin sefarete avdetlerinde M. 2 ane da çk yam leme Pe Saat 20,30 da M. smet Pa- Hazretleriyle refikası şerefine Ünyon kapak hi teme yün Verne v9 b: yafeti hir süvare takibetmiştir. Bulgar nazırları, hâriciye nezareti ve Türk s€- fareti erkânı kordiplematik, konsoloslar, matbuat erkânı ziyafete ve süvarede ha zı lardır. ii Bulgar Başvekilinin hat SOFYA, 20 (A.A.) — Bulgar Ağı 81 bildiriyor: Başvekil M. Muşânotf İs- met Paşa Hazretlerinin şereflerine ver diği ziyafetin sonuna doğru aşağıda- kit irat etmiştir: Başvekil Hazretleri, te #lileriyle mümtaz refiki mesa- ileri Teyfik R Beyi ve Türkiye Bü yük Mi'ist Meclisinin güzide mümes- silen Lüyada, Bulgar hükümetinin Hususile ki bu bu bende, iki sene “evvel Ankaraya yapmış eld. ziyaretin ve gerek Türkiye cümburiyeti devlet adamları ve görek "Türk milleti tarafından gör- düğüm çok hararetli kabulün unutul- maz hatırasını canlandırıyor. Binaenaleyh, Türkiye cümhuriyeti- İare edenlerin ziyaretini kabul et- (Devamı 5 inci sahifede) reeeaaeaaaeieaaaaaeeeeeeeseeaeeeeeaaaeeaaaaaaa eek eeeaaaeaeeees ea eaaaeeeeeeeeseresanee 20,000 kilo afyon alındı Fiatlar yükseliyor, spekülâsyon yapanlarla mücadele var.. Müstahsil; vaziyetten memnun! Afyon İnhisar umum müdi Ali Sami Bey Afyon inhisar teşekkül ettikten sonra bu idarenin geniş bir şekilde faa- liyete geçmediği, fistlerin düştü hisarm mübayaa yapmadığı, harice sa- tış fiati verilmediği yolunda bazı meşri- yat yapılmaktadır. Idare erkânından bir zat dün bu hu- susta bir muharririmize atideki izahatı vermiştir; ” — İnhisar kanununun bötün şü vası içinde k. nabilir. Sofya temaslarınm hayırlı, dost ve komşular arasındaki suitefehhümleri giderecek ve onları bir araya getire- cek olan müsbet neticeler vermesini temenni ediyoruz. Tekrara lüzum a ile tatbiki ancak 1934 senesinde başlı yacaktır. Bugün eski malların ihracı eski tacirlere aittir. Bununla beraber afyon inhisarı faaliyete girebilecek va- ziyette olduğu gün yeni mahsulün bir kısmı müstahsil elinden çılamış bulunu- yordu. Diğer taraftan ibraç hakkınm sene sonuna kadar tüccara ait olması, inhi- ihraç finti üzerinde tam müessir lmesi için kendisine kâfi vermemektedir. İnhisar idaresi da bulduğu Fiatle işe başlamış ve bu fi- ati tedrici surette yükseltmekte bulun- muştur. zümrelerin menfaatinin temini demek değildir. İnhisarın satın aldığı malları derhal ihraç etmemesi ve bu yüzden kendisi- nin de tüccara rakip olmaması için malı bekletebilmesi icap eder, Avrupı daki stoklara nazaran yeni ihracatın da ilâvesile bu afyonların hayli beklene- ceği hesap edilirse, bunları ucuzca a- hp gene ucuzca satmak fikrinin mev- cut olmadığı anlaşılır. Bugün inhisar idaresi, morfin dere- <esini 59 kuruştan mübayaa etmekte. dir ki 12 derecelik afyonun okkası 1008 küruş demektir. İnhisar idaresi şimdiye kadar 20 bin kilo afyon satım almıştır.,, Aldığımız malümata göre inhisarm | bu fa.liyeti ve fiatler müstahsili çok | sevindirmekti | lerine uyar, hem de Bal- ssüs edecek devamlı bir sulk nizamı sayesinde umumi sulhün | biraz daha kuvvetlenmesine yarar, Sürt Mebusu MAHMUT | M. Çaldaris Atinada.. Bütün Atina sokakları Türk - Yunan bayrâklarıyla süslendi ATİNA, 20 A.A. — Atina Ajansın dan: Başvekil M. Çaldaris, Atinada muhtheşem bir sü- rette karşılandı . Şehrin başlıca yol ları Türk ve Yunan bayraklarile donan muştı, Resmi daire- ler ve umumi mey danlar da bayrak- lar ve gece elek- triklerle donanmış tı. Meşrutiyet mey danma toplanmış olan büyük bir kı labalık M. Çaldı si şiddetle alkışla mıştır. Atina bele- iye reisi, Türkiye Yunanistan ara sında yapılmış o - lan samimi teşriki mesainin yüksek mânasını kaydeden bir nutuk söyle (Devamı $ inci sahifede) yea Dahiliye Vekili gitti Dabiliye vekili Şükrü Kaya Bey dün akşamki trenle Ankaraya gitmiştir. BUGÜN 2 inci sahifede M. ÇALDARIS Türk - Yunan misakı karşısında Bulgar gazeteleri A üncü sahifede ! İKTİSADİ BAHİSLER Sinci sahifede SPOR. Takas sistemi muhafaza edilecek mi Bütün temenniler, böyle bir tedbire lüzum kalmaması noktasında birleşiyor Bundan tam bir ay evvel 14859 | numaralı kontenjan kararna, roluriduğu zaman piyasada hi tereddüt kısa süren esaslı bir tetkik heticesinde verilmiş yerinde bir karar ile nihayet zail oldu. İfade etmek lâzımdır ki, halka ya- pılmış vaitlere harfiyen riayet etmek bugünkü rejimin belli başlı umdele- rinden birim ieşkil eder, Bugünlerde meriyele girecek clan yeni kararna » menin ihtiva ettiği hükümler hangi şerait dahilinde olursa olsun verilmiş resmi sözlerin tutulacağında kimse » nin şüphe etmeğe hakkı olmadığını bir defa daha isbat etmiş ve bugün- ü ve mücadeleli iktısat havası işinde piyasamızda İstikrarı muhafa- za etmek gayesi mahfuz tutulmuştur. Böyle bir neticeyi esasen beklemekte olan iş âlemi, buna kısa bir zaman zarfında varıldığını görmekle herhal de emniyet ve itminanmda ne derece isabetli olduğunu anlamış oldu. Mahmut Celâl Bey, muvaffakıyet li görüş ve sezişlerile İktisat vekâle- 8 koltuğunu işgal ettiği gün Mili tsat cihazımızda takas sistemi geniş yer almış bulunuyordu. Kolaylıkla sa Vapurcular namma Ankaraya gi » den Mütercim zade Hakkı, Sadık za- de Rusen ve Naim Beylerden mürek- kep heyet dün şehrimize avdet etmiş- tir. Heyet azasından Mütercim zade Hakkı Bey, kendisile görüşen muhar- ririmize şu beyanatta bulunmuştur: “— Şirket mukavelei esasiyesi He- yeti Vekilece tasdik edil dika arzolunmuştur. ran ettikten sonra şirketin faaliyete geçebilmesi için —ânen muayyen 15 gün beklemek İö- zım geliyor. Bu itibarla şirketin tam faaliyete geçebilmesi bir aya kadar bil olabilecektir. Ankaradan mem- Dunen avdet ettik. Bugün vapurcular birliğinde bütün vapurcular toplana- caktır. Kendilerine, İktisat vekili Ce- lâl Beyefendinin bazı temennilerini iç gelen heyet, bundan sonra tam dairesinde ça larını vapurculardan temenni ettiğini ve bu suretle ortaya koyduğu proje- lerin muvaffakıyetle tatbik sahasma konulduğunu görmek arzusunda bu- lunduklarını vapurculara | bildirmiş - tir. Bundan sonra vapurcular barışmış ve şirketin faaliyete geçmesi için ha- bir âhenk ve Refiklerimizden biri, Tavşancil ile Dil iskelesi arasında demiryolundan bir rayın evvelki gece söküldüğünü hat bekçilerinden birinin görerek keyfiye- #i âmirlerine haber verdiğini yazmış ve hattın derhal tamir ettirilerek trenlerin süratle geçmesi temin edildiğini de ilâ- ve etmiştir. İ | Haydarpaşadaki Devlet Demiryol. ları işletme müfettişliğince temin edil- diğine göre, bat üzerinde sökülmüş ray yoktur. Yalnız bir ray parçasının iki vidasının düşmüş ve hemen yerlerine başkaları konulmuştur. Bu vidaları kimin söktüğü veya bun- ların nasıl düştüğü tahkik edilmekte. dir. Haydarpaşa işletme müfettişi Ab- dullah ve muavini Ferruh Beylerin de dahil bulundukları bir heyet, dün tah. kikat için Gebzeye gitmişlerdir. Tahki. kata orada ehemmiyetle devam edilmek» tedi ün akşam, İzmit muhabirimizden telgrafla şu malümatı aldık; tılan yani (tegosyabi) olan ihracat mallarımızla müşkülâtla satılan mal- larımiz takas çerçevesi içinde yanya- na bulunuyorlardı. Esasen aranan ve satılan mallarımızı takasa tâbi tutup memlekete döviz g ine müni ol- manın mazarratı gözönüne almarak takasın bu geniş çerçevesi daraltılmış tr. Ve takasa esas tutulacak ihracat maddelerimiz yeniden tesbit ve ilân © lunmuştu. Bu hareket, o gün için bir €esaret eseri sayılabilirdi. Fakat bu cesaretli adım henüz yaşını doldurma dan muvaffakıyet emareleri gösterdi ve böylece devam ederek hedefe doğ tk anla Baş Sllememiş ük tık ihraç edilememiş sik mal yoktur. Mahmut Celâl Bey, ge- çen gün alıman bu parlak neticeye te- az ederek bir münasebetle diyordu '— Elimizde daha stok olsa, onla» rı da satarım.” tebarüz ettirebilmek için şu birkaç ra kamın beliğ ifadesine dasız olmaz: 931 senesi (Devamı 6 ıncı sahifede) Vapurcular, aralarındaki ibtilâfları hallettiler Yeni şirketin meclisi idaresi seçildi, bir aya kadar faaliyete geçilecek Yelkenci zade Lütfi Bey zırlıklara başlanması karsı ir ”— Bugünkü içtimada barıştık. Tak- diri kıymet netayicine vaki olan itiraz- lar üzerine hakem kararı ayın 25 inde bize tebliğ edilecektir. Bizim de ara- mızda hiç bir ihtilâf kalmadığından bun- dan sonra Şirketin kurulmasına ve in- kişafına elbirliğile çalışmaktan başka (Devanız 6 ıncı sahifede) Sökülmüş ray yoktur! Tahkikat yapılıyor, hadise bir iki cıvatanın oynamasından ibarettir ı il iskelesi arasında olmuştur. üş değildir. Hattı kontrol e- den bekçiler Başvekil Paşanm geleceği akşam iki rayı biribirine bağlayan kı- sımlarm ber iki tarafında 4 — 5 civata nm olmadığını görmüşler, keyfiyeti der- hal işletme Abdullah Beye bil- dirmişlerdir. Ayni zamanda zabıta da haberdar edilmiştir. Başvekil Paşayı karşılamak üzere Derinceye kadar yatla gelen Gazi Hz. meseleden haberdar olunca vak'a yeri gelmişler, tahkikatın derinleşi rilmesini emretmişlerdir. Zabıta tabiki» kata devam etmektedi bakkında verdiği malümat şudur ANKARA, 20 (Telefonla) — şancil ile 1. da bir İism ray» hüdisesi © etrafında tahkikat yaptım. Öğrendiğime göre, rayların gevşetilniş olması zamanında (Lütfen sahileyi çeviriniz)