21 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

21 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

N “Türk - Yunan misakı kar- 'şısında Bulgar gazeteleri Misakın imzası Bulgarları emrivaki karşısında mı bıraktı? Son imzalanan Türk — Yunan mi- #akı haklında Bulgar | gazetelerinin noktai nazarlarını ve ö renmek faydadan bali değildir. Son pos- ta ile gelen Bulgar gazetelerinin bu hususta yazdıkları yazıları bülâsa ve iktibas ediyoruz! Milli Liberal fırkasımın naşiri efkâ- © rı olan Nezavissi most sulh ihtiyacının ne kadar şeeni ve büyük olduğunu söy- İedikten sonra diyor ki "San zamanlarda imzalanan bir çok misaklar, harpsonrasından bizi ayıran on beş seneye rağmen, umumi harbe yol açan sebepleri ve barbin neticelerini izale etmiş değildir. Ayrupa politikmst hâlâ hiç te iyi şeyler vadetmiyen bir mazi sikletinin yükü altmdadır. Beşeriyet iklısadi buhran darbeleri altında kıyrandığı bugünkü kadar, suk bü temin etmek zarureti hissetmemiş- ti. Türkiye ve Yunanistanda iki mem- İeketi ayıran bütün meseleleri hallettik. ten sonra, “siyasi münasebetlerini de- vamlı surette takviye etmek ümidinde- dirler. Fakat bu misakla bilhassa bizi alâkadar eden bir mesele ortaya çıkı yor. Memleketimiz için hayati ehemmi- yeti haiz olan Adalardenizindeki mah- Teç meselesi. Yeni misaka mazaran, iki memleket mütekabil temsil hakkını haiz oldukla- rma göre, bizi bu kadar yakından a- lâkadar eden bu mesele için Türk dost- larımızdan tam malümat beklemek hak- kamazdır. gazetesi, yeni mi- salta son küçük öülâf misakının husu- siyetlerini buluyor. Diyor ki: "Beynelmilel politikada muhabbet rol aynayamaz. Türk — Yanan misa- kında iki memleketin yakın maziyi ve henüz şifa bulmayan yaraları unuttu ran büyük menfaatler vardır. Bu mukarenetin bir kaç büyük dev- letin müzaheretile yapılmadığını kabul etmek müşküldür. e Ahvale rsak, bu eser Balkan münasebetlerini istihdaf ediyor. Misakın sadece bi tevciye edildiğini iddia edecek değiliz. Böyle bir şey kolayca haklı gösterilemez. Bu, daha ziyade Balkan yarımadasından da vâsi bir sahaya şamil bulunuyor. Fakat bu misakm, küçük itilâf misalında gör- mediğimiz bizim için nahoş tarafları da yok değildir. Cenupta olup bitenleri evvelce tah- min ediyorduk. Binaenaleyh memleke- timizde kimsenin bir sürpriz karşısında bulunduğunu düşünmüyoruz. Bir me- varet var, fakat kendimizi paniğe kap- tıracak sebepler yoktur. Kendimizi top- lamak ve iyi düşünmek kâfidir, Makedonya muhacir teşkilâtınm or- ganı olan Makedonin Ankaradaki Türk - Yunan tezahüratı i şayin ve baberleri dercettikten sonra, Bulgaris tandaki mes'ul âmillerin, son zamanlar da Atina ve Ankarada cereyan eden hâdiseleri, dikkatle takip edip etmedik” lerini ve icap ederse Bulgar menfaat. lerini koruyup koruyamıyacaklarını 80- ruyor. Diyor ki: ü valiye etmek gayesini takip etmek. te samimi iseler, © zaman iki memle. ket hududunun 'masuni: sak Bulgaristana ai hasmane bir ha- reket olur ve komşu memleketler için meş'um neticeler tevlit eder. Türk devlet adamları, Bulgarista- nin hayati menfaatlerinin Akdeniz yolu- nun kapanmasma müsaade edemiyece ğini bilirler, diğer taraftan böyle bir teşebbüs memleketimizin tasdik edil miş meşru hakkına muhaliftir ve Bal kanlarda sulh için meş'um meticelere yol açar, ... Liaptehev gurupunun organı olan Democratit cheski Sgovor, vaziyeti bedbinane bir görüşle tahlil ediyor. Bu in fikrince Mouchanov kabinesi, siyanetinde lee sürprizlerle vaziyete koymuştur. Bulgaristan hün samimi bir dostu olarak, başka memleketler arasnda hafilimizi hayrette bırakmaktan geri kalmaz. Sofyadaki müstakbel görüşme- lerde Bulgar hükümeti iki memleketi alikadar eden meseleleri; imi düşünüyordu. Fakat (o şimdi. ortaya Türk — Yunan misak: çıkınca, müzake- veler daha çok geniş bir plân dahiline intikal etmiş bulunuyor. Bir erari vâki #arşısında kalan Başvekilimizin vazife si güçleşiyor. ©; Müstakil Slovo gazetesi Sovyetlerle Türkiyenin rollerine dair görülmüş ve hat bekçisi keyfiyeti alâ- kadarlara haber vermiştir. Derhal lâzım gelen tedbirler alınmış- tır. Bu gevşetme ameliyesi, her ha: bir kazayı intaç edecek mahiyette bu- lunmadığı temin edilmektedir. unda evveldenberi devam e- den bir geçimsizlik dikkate rülmüş ve bu işin hat bekçisinin aley- bine bir metice vermek kasdile fen me- muru tarafından, yapıldığı zannı hasıl olmuştur. Tahkikat devam etmekte ”Bu iki hükümet Avrupa politika- $ı kombinezonundan çıkarılmışlardı ve adeta birer Asya devleti gibi telâkki e- diliyorlardı. Fakat geçen bahardanberi, bilhassa Hitler mevkii iktidara geldik- ten sonra, umumü dikkat tekrar bunla- rın üzerine teveccüh etti, O suretle ki bu iki memleket kendilerini diğer mem- leketler arasında mevcut münasebetle ri halle memur birer hakem gibi gör- meğe başladılar. Onun gibi meselâ İsmet Paşa ile Tevfik Rüştü Beyin Solyayı ziyaret. lerine iki noktadan ehemmiyet veril yor. Diyorlar ki, Türk hükümet adam- ları Karadenize mücavir hükümetler a- rasında bir misak imzası lehinde çalış- mak üzere geliyorlar. Ayni zamanda da Romanya, Bulgaristan ve Yugoslavya arasında bir tavassutta bulunmak niye- tindedirler. Türk devlet adamlarmın teşebbüs- lerinin netice vereceğini tahmin etmek mümkün değildir. Fakat şu var ki Türk payıtahtı her zaman Balkan politika Sınin merkezi haline girmiştir. Ankarada vuku bulan bütün gö: melerdeki gaye, Sovyetleri küçük itil iran mesafeyi kısaltmaktır. Tür- arkasında, yeniden doğan Al manyaya karşı bazı endişeler hisseden ve herne pahasına hükümetleri kendi- sine bağlamağa çalışan Rusya görünü- yor. Bidayette tecrit edilmiş vaziyette olan Sovyetler diğer bütün memleket- ler ve evvelâ Türkiye ile bir teşriki mesai politikasına avdet etmiş bulunu- Bu iki devlet, umumi harbin sonun- ön imzalanan munhedeleri beraberce müdafaa için elele vermişlerdir. Mua- hedelerin her türlü tadiline muarız olan devletlerle bilâtereddüt beraberdirler. Bu şerait dahilinde Bulgaristanm, bu kadar açıkça muahedelerin tadili «- leyhine vaziyet alan cenubu şarki kom- yusuna karşı vaziyeti ne olacaktır? Bulgaristan, kendisini tamamile Bul- gar olan araziden ve Adalardenizine doğru tabii olan yolundan mahrum bı- rakan bir muahede imzalamıştır. En müs- tacel ihtiyaçlarının sevki dolayısile Bulgaristan muahedelerin tadili aley- hinde vaziyet alamaz. Onun içindi harici siyasetimizde çok basiretkir bu- lunmamızı icap ettiren bir vaziyet or- tasında bulunmaktayız... Bir Yunan gazetesinin Bu'gar- lara cevabı Atinada çıkan nim resmi Messager d'Athenes misak hakkında yazdığı bir başmakalesinde bihassa diyor ki: "Türk — Yunan da arazi istatokosunun muhafazası hakkındaki madde, Adalardenizindeki Bulgar mah- retine neden müâni olsun? Nöyyi mua- hedesinin sarih ahklmına nazaran, sa dece iktısadi bir mahreç mevzuu bahis- konferansının mahreç bir memleketin arazi şersiti ile hiç te alâkadar değildir. 1923 Yunanistanda iktidar mevkiine gelen hükümetler, Bulgaristana böyle bir mahreç vermeğe hazır olduklarını 85; lemişlerdir. Bulgaristan , Noyyi mua- hedesinin tesbit ettiği Garbi Trakya daki İmanı düzeltmek ve techiz etmek için mali iltidarsızlığını ileri tinin bu tekliflerine dalma muarız ka- lan gene Bulzaristandır.,, Trakya teşkilât reisine göre .. Gene Slavo gazetesinde Trakya teş ilâtı reisi İvan P, Ormanciyev' makalede, hülâsatn deniliyor ki: “Misak, Noybi muahedesinin 48 in- ci maddesinin Bulgaristana Akdeniz nihayet vermiş oluyor. Bu misak öyle bir tesadüf neticesi değildir. Bulgar siyasileri bu misakın tâ yirmi seneden beri sazırlanarak meydana getirilmiş bir mahsu! olduğunu anlayamıyorlar. den genç Türkler Şarki Trakya ve fer dası sene Andoludan kâmilen Bulgar- ları kovdular. Şimdiki Türk - Bulgar dostluğuna rağmen bu Bulgarlarm tekrar döneceklerini / beklemek boş bir şeydir. İstanbuldaki Bulgar kolo- nisini istisna edersek, Edirnede 300, Kırklarlinde 150, Çatalca kazası Kur falı köyünde 70 Bulgar hanesi olduğu halde, o zamandan beri Türkiyedeki Ekzarhlığımız yeniden açılmadı. Açıl masmı da şimdiki Türk hükümeti is- temiyecektir. Bulgaristanda Türk e- kalliyeti meselesi olduğu gib, Türkiye de de Bulgar meselesi olduğunu unut- mamalıdır. Ankara muahedesi mucibince 1913 te Türkiyeden çıkarılan Bulgarlar, tekrar Türkiyeye o dönemiyecekleri gibi, Şarki Trakyada kalan Bulgar ba kiyesi de kendi kendine sönecektir. Bu, Bulgarları Şarki Trakyadan çı - karmakla, Bulgaristanın Midye - Enez hattına kadar olan emelinden vazgeç- mesine muadildir. Bir, Trakyada Bul arlığın söndürülmesi uğurunda Türk ve Yunanlıların yürüttüğü siyaset sında hiç bir fark olmadığını daima iddin etmekteyiz. Türk - Yunan misakı Trakya ve Akdeniz meselelorini 10 - 20 sene da- ha geriye bırakıyor. Fakat bu, yük . sek mefkürelerimizden vazgaçtiğimi- ze delâlet etmez. Kaybedilenleri, tedricen, fasılalar- in tekrar elde edeceğiz.” MİLLİYET PERŞEMBE 21 EYLOL 1933 HARICI HABERLER Hitlerin maksadı Alman hükümetlerinin hudutlarını kaldırmak BERLİN, 20. A. A. — Bavyera me- zahip nazırının verdiği izahata göre baş- vekil Hitler'in Almanyada yapmayi dü- şündüğü idari ve içtimsi islahat muhtelif Alman hükümetlerinin ortadan kaldırıl- masına kadar ileriye varacaktır. Nazır sözüne şöyle devam etmiştir : “ Başvekilin arzusuna göre gelecek za manlarda Almanyada hükümetiler ara #ında hudut kalmamalı, tamamiyle birleş miş bir Almanya vücuda gelmelidir. M.Beck'in Paris seyahati PARİS, 20. A. A, — Lehistan harici ye mazırı M. Beck'in bugün Paris'e gel mesi bekleniyor. M. Beck, saat 15 te M. Paul Boncout ve 18 de M, Daladicr tarafından kabul edilecektir. Akşam üzeri hariciye nezaretinde gere fine bir ziyafet verilecektir. Perşembe sabahı M. Beck, meçhul a ker abidesini ziyaret edecek M. Daladi ile M. Paul Boncour'a Polonya sefareti de bir öğle yemeği verecektir. Öğleden sonra da Rambonillet'de büyük bir mera simle Fransa cümhurreisi M. Beck'e “ gion #'Honncur'ün yüksek bir rütbesini verecektir. PARİS, 20.A.A.— Havas ajansın. ML Paul Boncour, M. Beck'e büyük bir rütbe veren bir emirname imzalamıştır. Zanmedildiğins göre bu “Legion &'hon neur” ün “Grand officer” rütbesi ve yanıdar. Bir ölüm MADROS, 20. A. A. — Hindistan'ın tanınmış kadın mutasav vıflarından Am niş Besant 80 yaşmda olduğu halde öl müştür, Bir hapishanede isyan VARŞOVA, 20. A. A.— Bydgosrey civarında Koronovo hapishanesinde müeb bet hapse mahküm edilmiş olan 60 mah- pus isyan etmiştir, İntizam güçlükle ia de edilebilmiştir. 8 memur asiler tarafım dan yaralanmıştır, Polonyanın harp borçları VA"ŞOVA, 20. A. A. — Hülüümet mehafili, harp borçları müzakereleri hak kında Amerikanın düşüncelerini anlatmak üzere Vashington'a hususi bir murahhas göndermeği | düşünüyor. Amerikan. borçların yeniden tetkiki için Polonya tarafndan yapılan teklife cevap vermedi gi hatırlardadır. Bununla beruber zannedildiğine | gö- re Polonya kâmunuevveldeki taksiti ver mek niyetinde değildi Reichstag “yangını davası AMSTERDAM, 20. A. A. — Holan- dalı avükatlardan Stolpsye, £ Leipzig” gitmiştir. Avukat, Reichstag yangınından başlıca müttehim olan Van der Lubbe, ile kendisini müdafaa için çalışmak üze ve temasa gi ME Snipvay, Vam dar Lohbo'iiniğileni nin arzusu üzerine hareket etmektedir. Yeni iş imkânları BERLİN, 20. A. A, — Kabine dün w- mumi iktisat meclisine bugün tevdi edi lecek olan projelerle meşgul olmuştur Bu projelerde mevzuu bahsolan iktisadi tedbirler, umum bir plân teşkil etmekte olup yeni yeni iş bahçedecek- tir. Bu plân sermayeler piyasasının isla hını, faizler miktarının indirilmesini, be- lediyelerin mali işlerinin düzeltilmesini istihdaf etmektedir. Buğday “ komisyonunda LONDRA, 20. A. A. — Buğday istişa ve komisyonunda Tuna ihracatçı devlet ler mümessilleri 45 milyon bu şellik v- mum ihracatın nasıl taksim edildiğini bil dirmişlerdri. Bu taksim şöyle kontajana konulmuştur. Macaristan, 39,1, Roman- ya 23, Yougoslavya 22, Bulgaristan 14,9. Amerika pamukçulari inflâsyon istiyor VAŞINGTON, 20, A. A, — Cemup dev, letleri 200 pamuk ziraatçisinin mümes- silleri yeniden banknot bastırılarak dola- ! ron suni bir surette düşürülmesini i mek için alınan kararı M. Roosevel'e bildirmek isteyorlardı. Fakat cümhürrei- #ı rahatsızlığını bahane ederek kendileri ni kabul etmemiş, zirant mazırı da © sant te başka bir işi olduğunu söyleyerek ken dilerile görüşmemiştir. Bu vaziyet infla- öon taraftarları için bir ret telâkki edil mektedri. Mümessiller nihayet ziraat nezaretinin alelâde bir meruna müracaat etmişler ve M. Roosevelt'in kendilerini kabul eden kadar Vaşingtonda kalacaklarını bildir- mişlerdir. Kübada çarpışmalar HAVANA, 20. A. A. — 12 mitralyaz-' le mücehhez 600 asker, yüksek tahsil ta lebesi ve işçi Zavas şehri yakininde Her nandey'in idaresi sinim etrafını çevi Zanu teslim olmağa mecbur bırakmışlar» dır. Birbirine düşman kuvvetlerin Hama indo civarında tüfek nieşi teati ettikle- ri söylenmektedir. Birbiri ardı sıra çıkan grevleren rahatı | kaçan hükümet birinci teşrinin 20 sinden itikaren günde 8 saat çalışma usulünün ine karar vermistir, | | M. Herriot Fransa pamuk almıyor mu Silâhları kontrol Almanyadan başka her dev let kontrola yanaşmıyor mu PARIS, 20. A. düriyor : Almanya müstesna olmak üzre bütün memleketlerin silâhların fili olarak bıra- kılması için lâzım bir şart telâkki etme &e başlamış oldukları kontrol meselesi, Fransızlarla Amerikalılar arasında yapı" lan mükâlemelerin belli başlı mevzuunu teşkil etmiştir. M. Norman Davis'in ya- kininde bulunanların fikrine göre bu mü- kâlemeler, Amerikan tezinin Fransız te- zine oldukça yakın olduğum ve aradaki ihtilâfların prensipten ziyade W müteallik © bulunduğunu göstermiştir. Birleşik Amerika, zaman zaman otoma- tik bir kontrol taraftarıdır. M. Davis, müzakeratın neticesini ka- © olarak öğrenmek istediğinden Roma ve Berlin'e icra edeceği seyahati hafta nihayetine bıralımıştır. zira Cenevrede Alman ve İtalyan heyetleri reisleriyle &ö rüşeceğini ümit etmektedir. Dünkü kâlemelerin gazetelerde bırakmış old intiba oldukça nikbinanedir. Gazeteler, Vashington ile Paris'in noktai nazarları- nın birbirine yaklaşmış olduğunu kay- dettikten başka, M. Mussolini tarafından Kont de Chambrun'un kabulü anında M. Paul Boncour'un İtalya sefirini kabul et- mesinin Roma ile Paris arasında bir iti- İf hüküm sürmekte olduğumu beyana müsait bulunduğunu yazmaktadırlar. İngilterede ne düşünülüyor? LONDRA, 20. A.A. — İngiliz hükü- metinin silâkları azaltma konferansa karı alacağı vaziyeti kararlaştıracak na zırlar meclisinin toplantısından evvel İn- giliz siyasi mahfelleri bu vaziyet hakkın “da bazı izahat vermişlerdir. Bu mahfellerin edindikleri malimata göre kontrol prensipi ile * Tecrübe dev- resi ” teklifi hükümetçe kabul edilmiştir. * Bu tecrübe devresi ” teklifinden mak- | sat — hürdeve bittikten sana — silâh » azultmn hakkında fili tedbirler alıp | smamiyacağını tayin etmektir. Şimdi üç meselenin bir karara bağlan- | mast ienpediyor I — Yamılacak kontrol makanizmasını tayin etmek, | 2 — Tecrübe devresinin müddetini tes | bit etmek. 3 — Bu tecrübe devresi bittikten som- ra tatbik edilebilecek tenzilit miktarla” rini kararlaştırmak. İşte mazırlar meclisi yapacağı toplan- da bu üç nokta hakkındaki fikir ve kara- ru tayin edecik . A, — Havas ajansi bil Bizden bahsetti Vichy'de inkılâbımızın ehemmiyetini anlattı VİĞHY, 20, A. A. — M. Herriot bu- rada şarka nit intibaları hakkımda bir kon feranş vermiştir. M. Herriot, Yunanis- tan, Letonya, Bulgaristan ve Türkiyede Fransaya karşı merbutiyetin büyük delik lerini görmüş ve kendisinden Fransaya gider gitmez bu hissiyata terceman ol- masının rica edilmiş olduğunu söylemiş tir. Reisicümhuru ile başvekili tarafından dostane bir kabule mazhar olmuş olduğu eden bahseden M. Herriot cüm- buriyetin ilinmdan beri Türkiyede ya pılmiş olan islahata ait dideate şayan bir tablo çizmiştri. Müteakiben © Rusyadan bahseden M. Herriot, Rusya seyahatinin iddin edildiği veçhile siyasi bir gayeye matuf olmadığını beyan etmiştir M. Herriot 161 milyon mufusa malik olan kara, deniz ve hava orduları 700 bin kişilik bir kuvvet teşkil eden bir mem leketi ve onun fen ve teknik sahasmdaki süratli terakkiyat ve teşkilâtımı katmak elzem olduğunu söylemiştir. M. Herriotnun beyanatı şiddetli alkış larla karşılanmıştır. Prague'da bir tevkif PRAGUE, 20. A, A. — Çekoslovakya da enilli Alman ferkası kâtibi tevkif edil. miştir. İsmi Otto izm lem tip son günlerde şu sözleri Bizim için Berlim, arel öz mühimdir. Alman atletleri dönüyorlar SARREBRUCK, 20 (A.A) — Pa- riste Colombes'da Fransız atletler yenen Alman atletleri dün aksam eks ptesle Paristen gelmişlerdir. Atletler, ötellerine kadar “Hlerst Weset-Liod,, şarkısını söyliyen halk tarafından teş yi edilmişlerdir. Başlıca sokaklar he- men yalnız Alman bayrakla, dona- tulmuştı.. Hatta Katolik fırkası naşiri olan Ander Zeitung, binası bile Hit. ler haçı taşıyan bir bayrakla donatıl- aştı. NEVYORK, 20 (A.A.) — Nevyork Ticaret gazetesine göre Amerikalı ban ker Neidker, Fransız mallarile müba- del edilmek üzere 3 milyon balye Amerika pamuğu satm almak için müzakerelere başlamak üzere Paris ten gelmiştir. Bu gazete her iki hük metin alâkadar tüccarlara kredi ya- pacağmı ilâve etmektedir. İyi haber lan Fransız mahafili ile pamuk m afili bu muameleden haberleri ol madıklarını bildirmişlerdir. Meri süs len 3 milyon balye için bu mahafi Madenciler Iktısat Veki- line teşekkür ettiler Celâl B. madenlerimizin satışlarını art- tırmak için tedbirler alındığını söyliyor ANKARA, 20 (Telefonla) — İktisat Vekili Mahmut Celâl Bey, bugün öğleden sonra adenciler heyetini kabul etmiş ve kendilerile üştür. Madenciler, yeni kararname ile temin edil himaye dolayısile teşekkürlerini Celâl Beye arzetmişler ve maden ciliğimizin inkişafi iş in temenniler ül bildirmişlerdir. Bu hususta Mak- mut Celâl Beyle görüştüm. Bana dedi ki, — Madeneileri davet ettim. Son senede satışı mühm nisbette ârtân madenlerimizin bu seyrini daima arttırması için ne gibi tedbirler alın- masını ceğim.” istediklerini öğreneceğim. Takası faydalı görüyorlarsa ipka ede Maden kömürü şirketlerini temsil eden bir heyet te şehrimize gek. miş ve Vekil Bey tarafından kabul edilmiştir. Hususi İdarelere Ait Paralardan Nakliye ve Bendiye Ücreti ANKARA, 20 (Telefonla) — İdarei hususiye, veznedarlığını ya- pan bankalarca nakledilen hususi idarelere ait paralardan posta nak- liye ve bendiye ücreti alınması icap edeceği Devlet şurası heyeti uma- miyesince kararlaştırılmıştır. Vapurcular Nizamnamesi Âli Tasdike Arzedildi ANKARA, 20 (Telefonla) — Vapurcular hakkındaki nizamname Icra Vekilleri Heyetince müzakere ve kabul edilerek âli tasdika arzo- lunmuştar, Sovyetlerle ticari müzakerat başlad ANKARA, 20 (Telefonla) İktısat Veköletile Rus Sovyet Tica- ret mümessilliği arasında müzaker e başlamıştır. İki dost memleket &ra- sında mal müvazenesi esasına müs tenit yeni bir anlaşmaya varmak ga- yesile başlayan bu müzakereye hususi bir ehemmiyet atfediliyor. Rus- Yanın memleketimize ve bu meyanda Şark vilâyetlerimize ithal ettiği mallara mukabil bizden htiyacı olan kâfi mikdarda hayvan, zeytinyağı, diltik gibi ihraç mallarımızı «ast temin edilecektir. 71000 yetim çocuk giydirilecek ZONGULDAK, 20 (A.A.) — Halkevi Cümhuriyetin onuncu yıl- #önümü bayramında bin fakir ve yetim çocuğu giydirmeyi kararlaş- tırmaştır. Erkek çocuklara pantalon ve caket, kız çocuklara da birer önlük yaptırılacaktır. Elbiselerin kumaşı Ziraat Bankasının Adana pa- muklu mensucat fabrikasına ismar'anmıştır. İsmet Pş. M. Maksimosa taziye elti ANKARA, 20 (Telefonla) — Başvekil Paşa geçenlerde kayınval. desi vefat eden Yunan Harciye Nazırı M. Maximosa telgrafla beya- nı taziyet etmiş ve M. Maximos bu alâkaya samimiyetle teşekkür etmiş tir, Nazım. Hikmet Bey BURSA, (Mülliyet) — Komünist - likten zan altına alnan şair Nâzım Hikmet Bey evvelki gün İstanbuldan şehrimize getirildi. Buradaki tahkika tın ikmali için İstanbuldaki diğer ko- münistlerin de şehrimize getirilmele- ri beklenmektedir. Bunlarm gelmesi" Bi müteakıp muhakemelerine başlana caktır. Bunlara Git M. Venizelos'un bir “iy eti ATİNA; 20 — M. Veniezlos m halef liderleri serefine bir ziyafet ver- miştir, Ziyafetin hitamında muhalifle rin, hükümete ka tutackları hattı | M. Dolfuss'un nişanı VATİCAN, 20 (A.A) Papa, Avusturya Reisicümhuru M. Mirklasa “Isa,, nişanını ve M. Dolfuss'e (Altın mahmuz) nişanını vermeği kararlaş - termişter, Viyanada Papanın mümessi Zi nişanları yakında kendilerine vere. cektir. Romanya prensi Nikola Belgrat'ta BELGRAT, 20 (A.A) — Roman- ya prensi Nikola, dün tayyare ile.Bel- grada geldi ve kral Alexsandre tara- fından büyük merasimle karşılandı. Prens, kral ailesinin misafiri olacak yâ yanlış, yahut ta hayali demektedi ler. Çünkü Fransa senede ancak 7800 hin balye pamuk sarfetmektedir. * Deniz hastahanesinin küşat resmi bugün yapılacaktır. Kadınlar ve halk için de yerler hazırlanmıştır. Pek temiz ve eskisinden çok farklı olarak bas zwlanan bastahaneden iki intiba bu pünasiketle danendiş dercediyoruz.