20 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

20 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Tütün konferansı dün son defa toplanarak dağıldı. Sov- yetler 600 bin lira kıymetin- de buğday alacaklar. FİATI 5 KURUŞTUR Piyasada emniyet Dikkat edilirse, opiyasamızın hassasiyetinde daima © mübalâğa oluyor. Meselâ: o Hükümetin her hangi bir kararı, gazetelerin her hângi bir haberi piyasayı; o karar ve haberin ruhunda olmıyan tür- lü türlü düşüncelere, hükümlere götürmeğe kâfi geliyor. Bunun ne- ticesi olarak ta maneviyat bozu- İuyor, emniyet amili - zayıflıyor. Her şeyde olduğu gibi, hassasiyet- te 'de ifrata gitmek iyi bir şey de- ğildir. İnsaflı olmak için şunu da ilâve edelim ki, piyasada ve umu- miyetle halkta, bu hassasiyet taş kınlığını doğuran şey; (o umumi, dünya vaziyetindeki düzensizlik- tir, umumi politika ve iktısadiyat- taki istikrarsızlıktır. Bundan bir ay evvel, 20 ağus- tosta Heyetivekile tarafından neş- redilen bir kararnamede takas ve kontenjan (© muameleleri (o hak- kında yeni bazı hükümler Okon- muştu. Bu hükümlere göre (eski bir kararname ile tatbik edilen bir sistem kaldırılıyor, yerine başkası ikame ediliyordu. Asırlık iktisat prensiplerinin, iktısat kanunları" nın her gün değişliği bir devirde yaşıyoruz. Böyle bir zamanda her hangi bir kararname hükümlerinin değiştirilmesinden tabii bir şey o- Tur mu? Bu tabii şey vâki. “oldu. Fakat arkasından da türlü türlü rivayet- ler çıkarıldı. Bu rivayetlere göre, Avrupada bulunan İktısat Vekili Mahmut Celâl Beyin takas siste mini kaldırmıya taraftar olmadı- ğı, hükümetin yeni kararı İktisat Vekilinin kanaatine uymadığı, bu yüzden Vekiller Heyetile İktısat Vekili arasmda ihtilâf çıktığı, bu- nun neticesi olarak vekilin istifa edeceği — yalnız kulaktan kulağa ete sütunlarında bile — söylenip durdu. Bu riva- hakikatle hiç bir münase- beti olmadığını izaha lüzum var mı? Bu rivayetleri bilerek ve inan- mıyarak hususi maksatlarla ortaya çıkaranlara diyeceğimiz yok. : Fa- kat bunlara samimi olarak inanan- lar; hakiki vaziyeti, İsmet Paşa Hükümetini teşkil eden zevat ara- sındaki ahengi, kabinede memle. ket meselelerinin nasıl o mütalea edildiğini, bele muhterem başve- kilin doğru, geniş ve uzak görüşle- hükümetçe verilecek kararlar- la ne kuvvetli bir nâzım ve hâkim olduğunu bilmiyenlerdir. e Hükü- metin daima gözönünde ( bulun. 'durduğu şey, dünün ve bug kararnamesi , bugünün vazi- yetine, şeraitine en çok uyan ka- yarlardır. Bundan başka bizim © rejimde memleket meseleleri yalnız mem- leket menfaati zaviyesinden tetkik | edilir. Alınacak kararlarda'yalniz | bu umumi menfaat amil olur. Esa- sen memleketin ticari ve iktısa di meselelerde verilecek (karar. | ların bir hususiyeti daha vardı Bu kararlar, o her şeyden ziya hesaba, rakama ve tecrübeye isti- nat eder. Rakamların, | vâkraların önünde durulmaz. O. | nun için bu gibi meselelerin hü: | kümet azası arasmda esaslı bir muhalefet mevzuu olacağı nadi- ren varittir. Ahlaşılıyor ki, Avrupadan dö- nen İktisat Vekili Mahmut Celâl Bey, Heyetivekilede umumi vazi- | yet hakkında izahat vermiş, son kararnamede açık ve müphem kalan noktaların nasıl doldurula. cağını göstermiş, müktesep hak. ların tanınmasının piyasada umu. mi emhiyet ve istikrar noktainaza- rından ne kadar mühim olduğu- na dokunmuş, en nihayet dünkü gazetelerde mevzuundan bahsedi- len yeni bir kararname ile'vazi: | yetin tespit edilmesi kararlaştırıl- mıştır. Hemen şunu da ilâve ede- lim ki, hükümetin evvelki karar. namesinden haksızlık esasının ii. tizam edildiği, hakkrmükteseple- rin tanımadığı gibi bir mana çı- karmak esasen doğru “değildi. Hükümet; 20 ağustos kararname. sine koyduğu hükümlerle, £ takas © Bimel sene Nos 2734 o ÇARŞAMBA - 20 EYLÜL 1933 ismet Pş. Sofyaya Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT Macar Hariciye nazırından sonra Lehistan Hariciye na- zırida müzakerelerde bulur- mak üzre Parise gidiyor. Gazi Hz.nden Bulgar milletine selâm Reisicümhur Hz. Başvekili sabahleyin Derince'den aldılar ve Ismet Pş. akşama kadar saraydâ kaldı Başvekilimizi teşyi merasimi pek parlak oldu ve Gazi Hazretleri de uğurlamada bulundular Başvekil İsmet Paşa Hazretlerile Hariciye vekili Tevfik Rüştü Bey dün #aat birde maiyetleri erkânı ile birlik- te Ertuğrul yatile Derinceye giderek İsmet Paşayı karşılamışlardır.. İsmet Paşa ve Tevfik Rüştü Bey sabah saat Dolmabahçe sarayına Yatta Gazi Hazretleri u- Rüştü Beyle görüşmüşler. Paşa Hazretleri akşama kadar saray- da kalmışlardır ve öğle yemeğini Ga- zi Hazretlerile birlikte | yemişlerdir. Başvekâlete Sıhhiye vekili R Beyin vekâlet etmesi takarrü tir. Bu sebeple İsmet Paşa di Bey'e uzun müddet görüşmüştü. fik Rüştü Bey saat 15,30 da Toki yan öleline giderek bir müddet isti- rahat etmiş ve orada bulunmakta o- lan Dahiliye vekil uzun müddet gi üştür. Rüştü Beyin avdetine kadar Hariciye Vekületine Şükrü Kaya Bey vekâlet edeceğinden, Tevfik Rüştü Bey ken- disine vekâlet işleri hakkında izahat vermiştir. Şükı ve tekrar Dolmabahçe sarayma gitmiş- ir, Sirkeci istasyonunda , İsmet Paşa Hazretleri ve Tevfik Rüştü Beyi teşyi edecek zevat dün ak- şam saat 18 den itibâren istasyona gel meğe başlamışlardır. Havanın yağ « murlu olmasına rağmen hhiye vekili Refik, Riyaset âtibi Hikmet, mebuslardan bir çok zevat, İrak, Yunan, Yugoslavya, İran sefinleri, Amerika sefareti müsteşarı Mıstır Shaw, Bulgar maslahatgüzarı M. Baklaciyeff muhtelit mübadele k: ii reisi Şevki ve komisyon erk Muhittin Bey, Ticaret odası er , Atina sefirimiz Enis Bey, Üniver site emini Dr: Neşet Ömer Bey, Bü: yük Millet Meclisi ikinci reisi Hasan Bey ve daha bir çok zevat vardı. Tev- fik Rüştü Bey saat 18,25 , müteakiben kışlarla karşıla ümbur Hazretleri is- vagonun önüne kadar gelmişler ve hep birlikte resimlerinin çekilmesine müsaade etmişlerdir. İstanbul Üniversitesi Diş fakültesi Bulgar talebesinden Lazara Lazaroff, Dimitri Dokoff, Kosta Dandalof efet- dilerden mürekkep bir heyet Başvekil İsmet Paşa Hazretlerini, teşyi etmek Başvekilimiz, bugün saat 11 de Sofya'da.. Bulgar resmi mahafili, şimdilik ketumiyetini muhafaza ediyor. İki Başvekil arasında Tük-Yunan misakına temas edilecek mi? SOFYA, 19 (Telefonla - Saat 23 - Sureti mahsusada giden muhar ririmizden) — Sofya bir bayram a- rifesi manzarasını almıştır. İstas - yon ve bütün ana caddeler, Türk ve Bulgar bayraklarile donanmıştır. Bulgar payitahtı, Ti riyeti Başvekilini misli görülmemiş bir surette karşılamağa hazırlanı - yor. İsmet Paşa Hız., yarın (bugün) burada saat 11 de bekleniyor. Kar« #ılama merasiminin çok parlak olar cağı anlaşılmaktadır. Başvekil M. Muşanov, bugün geç vakte kadar Hariciye nezaretindeki bürosunda meşgul olmuştur. Türk - Yunan mi- sakı etrafında muhalif Bulgar ga- zeteleri, Muşanov hükümetine cumlarında devam ediyorlar, Hü » kümet partisine mensup tele - rin lisâni ihtiyatkârdır. Resmi ma- hafil, ketum davranmaktadır. Baş- vekil İsmet Paşa Hazretlerinin şe- her türlü fena ihtimallerin önüne geçilecek ve çok hassas oldu ğundan bahsettiğimiz. piyasamız- da sarsılmak istidadını gösteren refine, yarın resmi ziyafetler veri- lecektir. İsmet Paşa ve Tevfik Rüş- tü Bey için sefarethanemizde busu- si daireler hazırlanmıştır. Diğer mu rahhaslarımiz Bulgarya otelinde misafir edileceklerdir. İki hükümet arasında ilk resmi o mükâlemelere perşembe sabahı olmadığı takdirde öyni gün öğleden sonra Hariciye binasında başlanacaktır. Müküleme ler esnasında iyor. Salâhiyettar bir Bul- lü bana şu beyanatta bu- — Türklerle Bulgarlar arasmda dostluk hiç bir suretle haleldar ol: mamıştır... Sofyayı, Türklere karşı dostane bir hava ile kaplanmış o- larak bulacakamız. 2, şeh - rin her tarafı Türk milli renklerine büründü, Halk, muhterem misafir. leri sabırsızlıkla bekliyor. Nözim NAFİZ emniyet ve istikrar kuvvetini bulacaktır. Siirt meb'usu MAHMUT hisleri eski için istasyona gelmişlerdi. Bulgar diş- $i talebe, Başvekilimize hitaben Tür- kiyede ve Türk Üniversitesinin dost (Devamı 5 inci sahifede) Burhan B.in taltifi Haber aldığımıza göre Romanya #por tüşkilâtı son içtimamda Türk at- İetizm federasye - Bu reisi Bürhanet- tin B. in Balkan ©- ni ğu büyük hizmete lerden bahsedilmiş kürü makamında olmak üzere Cultu re Merite nişanının ikinci | rütbesinin verilmesine karar verilmiştir. Bu su - retle hakikaten yo- rulmadan Balkan Bürhanettin Bey milletleri arasmda ki ının genişlemesi iç metli spor idarecimi rak, taltif edilmiş oluyor. Hatırlarda olsa gerektir ki, Bürhanettin Bey ge- gen sene Yunan hükümeti tarafından Fenix nişanın Chevalier rütbesile de taltif edilmişti, Elim bir kayıp Mustafa Fevzi Bey Pariste vefat etti ANKARA, 19 (Telefonla) — Paris ten gelen malümata göre, Manisa me- busu ve Adliye encümeni reisi Masta- fa Fevzi Bey, bir ameliyat neticesin- de vefat etmiştir. Bu haber, Ankara mahafilinde derin bir teessür uyandır muştır. MİLLİYET — Mustafa Fevzi Bey, Büyük Millet Meclisinin başından be- ri mebus idi, Bir aralık Şer'iye vekili oldu. Hükuk sahasındaki derin malö- matı, misli ender zekâsr ile temayüz Mustafa Fevzi Bey etmiştir.. Vefatı memleket ve Büyük Millet M: fi ir kayıptır. i ini hile diririz. Tel: Müdür 24318, Yam müdürü 24319. İdare ve Matbaa; 4310 hareket etti Yeni kararname hertaraf- Takasm tekrar iadesi hakkında hö yeti vekilenin son içtimamda verilen karara dair dün şe- brimiz iktisadi ma- hafiline mütemmim malümat gelmiş ve vaziyet tevazzuh et miştir. Bundan tam. bir ay evvel, 20 A- ğüster © tarihinde mühim bir kısım ik tisa. hareketleri durduran bir karar name neşredilmiş ti. Bu kararname « nin esas ruhunu top İıyan 15 inci mad lardan müşkül vaziyete düşmüştü. Kle- aring esasları üzerinde yapılmış ve ya an bütün muameleler durmuş, mmu- amelesi yarısi kalan bir çok eşya güm yani bedeli aynen iş olan 2,5 milyon liralık eşya da memlekete ithal edilmeden hariç- te kalmıştı. Bugün için, bu kıymetler basit bir hesapla beş milyon liranın i- çinde tahmin edilmektedir. Bu karar- name bir çok noktalardan il evvelki kararnamelerin hi cevapsız ve sakit bırakıyoı ki takı wuhtelif vecan alıcı nokta- kararnameleri hülcümeti ta- | ta memnuniyet uyandırdı Kararnamede ne gibi esaslar var? Maden şirketleri mümessilleri davet üzerine bugün Ankaraya gidiyorlar bileceği hakkında hükmü ihtiva ettiği halde, son karar- namede buna dair bir fıkra bulunmu- yordu. Diğer taraftan hükümetin Kle- (Devamı 5 inci sahifede) Kararnamenin Metni Gece yarısı Ankaradan kararnamenin metnini al- dık. Zinci sahifemizde okuyı Yarın açılma merasimi yapılacak olan deniz hastahanesinden bir paviyon.. Beyoğlu yeni bir sıhhat müessesesi kazandı.. Deniz Hastahanesi tekrar açılıyor lemimize büyük hizmetler eden bu müessesenin yeniden açılması Rumeli fenerinden tâ Kâğthaneye kadar şehrin İYazısı 6 ıncı sahifemizde| yarı parçası üzerinde Beyoğlu zükür hastanesinden essesesi olmaması yüzünden büyük müş- külâta uğrayan halkı pek ziyade mem- etmiştir. (Devamı 5 inci, sah ede)