20 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

20 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Yeni Kontenjan kararna- mesinde neler var? JAMBA 20EYLOL 1933 Madenlerin ihracı mukabilinde bir sene müddetle kontenjana bağlı olmadan ithalâtta bulunacağız Rusya ile ithalât ve ihracat işlerinde yeni anlaşmalar yapılacaktır ANKARA, 19 (Telefonla) — Heye- ti Vekilice kabul edilip Âli tasdike ar- zedilen kararname şudur Madde 1 — 13887 numaralı karar Bamenin 12 İnci maddesinde yazılı ha- İı, kilim, tiftik, gülyağı, palamat ve hü- Tüsası, kereste, maden kömürü müstes- Ba olmak üzere bilümum ma: 1930 senesi veya: ondan evvel ler mahsulü tütün ile peynir maddele- Tinin ihracı ve buna mukabil kontenjan İistelerinde isimleri yazılı oşyanın kon- tenjan kaydile mukayyet olmaksızın memlekete ithali hakları 13374 numara- İk kararnamenin 3 üncü maddesinde tasrih edildiği veçhile 20 ağustos 933 tarihinden itibaren 3 ay müddetle mah- fuz tutulmuştur. labu maddelerin ihracı mukabilinde yapılacak ithalâtın ihraç tarihini takip eden 6 ay zarfında icrası şarttır. İşbu kararname tarihinden itibaren yapılacak ihracat mukabilinde konten- jan harici memlekete ithal edilecek mal- larihten evvel yapılmış olan mukabil memlekete sokulmak istenilen mallara ihracın yapıldığı tarihte mer'i olan hükümler tatbik olunur. İde 2 — Maden kömürü hariç olmak üzere bilimum madenlerin ih- vacı mukabilinde kontenjan | listelerin- de yazılı eşyadan, kontenjanla mukay- yit olmaksızın ithalât yapmak usulü bir sene müddetle ipka edilmiştir. An- tak 20 teşrinisani tari sonra ya- pılacak maden ihracatı mukabilinde il raç olunan kıymetin yalmız ©, 50 si ni: petinde ithalâtma müsaade olunur. Mü- tehaki “5 50 kıymete tekabül eden dö- vizin memlekete iadesi mecburi: Maden ihracatı mukabilinde. yi lacak ithalâtın da madenin gönderildi- ği memjJeketlerden vuku bulması, itha- lâtm vürut tarihinden itibaren 6 ay zar- fında icrası mecburidir. ladde 3 — Türkiye ile Rusya ara- #ında mal müvazenesi esasına müstenit wütekabil ithalât ve ihracat vaziyet İerini tanzim ve idare için tedbirler al- mağa ve Rus Sovyet Cümhuriyeti It tibadı hükümeti namına hareket eden Rus Sovyet ticaret mümessilliği ile an- laşma ve mukaveleler aktine ve tatbi- köne İktisat Vekâleti salâhiyetlidir. Madde 4 — Mülga ihracat tetkik heyetlerinin yerine İstanbul, İzmir An. talya, Mersin, Samsun, Trabzon, Fet- hiye, Milâs, Silifke, Çanakkale. dırma, İzmit, Kars, Edirne, Edremit, Iğdir, Ardahan, Artvin, Enez şehirlerin- de mahallin en yüksek mülkiye âmi- rinin veya varsa muavinlerinin riyase. tinde kezalik mahalin en yüksek mali- ye memurundan ve merkezden yönde- rilecek veya gösterilecek bir âza ile mahalli ticaret odasından müntehap i- | ki murahhastan mürekkep beşer kişilik birer heyet ikame olunmuştur. Bu heyetler yukariki maddelerde yazılı ihraç ve ithal işlerine ait maame- İeleri ve mülga tetkik heyetlerince der- desti infaz olan bilcümle işleri infaz e- denler. Madde 5 — Devlet bütçesile husu- si ve mülhak bütçelerden ve imtiyaz. hı veyâ inhisar işlerine müessese ve şirketler tarafından bedeli verilmek üzere memleket dahilinde Türk pa- rasile vuku bulacak ecnebi eşyası mü- bayaatı her türlü takyidattan hariç ve serbesttir. Birinci fıkrada yazılı daire, mües- sese ve şirketleri memleket haricin- den vâki olacak ecnebi malı mübaya- atı ise Türkiye ile Klearing mukavele- di yapmış memleketler © eşyası hakkım- da gezalik serbesttir. Fakat bu eşya, Türkiye ile Klearinz mukavelesi © yapmamış memleketlere sit ise döviz tediyatı için Heyeti veki- ie kararına ihtiyaç vardır. « Madde 6 — Beşinci maddede ya- gil devlet daireleri ve müessese ev şir- ketlerce bu kararnamenin neşri tari- hine kadar takas esasları dahilinde yapılmış olan mübayaa mukaveleleri hükümleri de bakidir. Birinci fıkradaki mukaveleler ile 14859 numaralı kararnamenin 15 irem ci maddesinin son fıkrasında tasrih e dilen mukavelelerin takas hususları - ve bunları infaz etmek üzere vekâleti ticaret umum müdürü, Mali- ye vekâleti varidat umum müdürü ile Divanı muhasebat riyasetinden irae © lunacak bir başmurakıptan ve iktisat ve Maliye vekâletleri hukuk müşavir inden mürekkep bir heyet teşkil 0- kararna. veler yapıl maçtır: A — Tarifenin 430 A komisyonun dan “yalnız fanila ve sizal dahildir.,, A Tüstesine alınmıştır. B — Tarifenin 276 C pozisyonun- dan “yalnız tebraho bül dir.,, birinci 3 ay için 150 bin kilo kön tenjan verilmiştir. C — Tarifenin 213 B. pozisyonun- dan yalnız birinci üç ay kilo kontenjan verilmişti Madde 8 — 13888 sayılı kararna- menin beşinci maddesinde mevcut M. listesi hakkındaki hükümler 14431 sa yılı kararnameye bağlı temmuz, ağus tos ve eylül aylarına mahsus ikinci M. listesi için de muteberdir. Almanyada üzümlerimiz Son ticari anlaşmanın daha geniş şekilde faydaları da görünüyor İzmir bağlarında kurutulmazdan resmi bahsettiğimiz Gazetemizin 5 eylül tarihli nüsha- sında “Celâl Beyin seyahati münase- betile,, başlıklı gayet objektif bir yazı intişar etti. Bu yazıda elde erilmiş an laşmaların yalnız ticari deği ilmi ve tekniği noktasmdan da husu- siyet ve kıymetleri hakkında izahat vardı. Başka bir gazete, asılar rakamlara dayanarak bi laşmanın zararlı olduğunu yazdı. Bu- sa da başmuhariimiz gayri kabili red cevaplarını verdi. Bu. anlaşmanm ne geniş şekilde faydalı olduğunu isbat için başka bir cepheden de neticelerini göstermek için aşağıya bir kılişe dercediyoruz. İş içinde olanlar ve Avrupayı tanıyan- | İsr bilirler ki, bu kabil yazılar ancak | altın dökerek temin edilebilir, halbu- | ki biz bu propagandayı da yaptığımız itilâf sayesinde temin etmiş bulunu- yoruz. Almanya halen askeri disiplin li bir memleket halindedir. Başlı ba- $ına bir nezaret olan propaganda ne- | reti, neşriyat ve propagandalar du tutulacak istikameti verir, Almanyanın en mühim bir meyva Bazstesi, Türk üzüm ve incirlerinin Yüksek vasıflarını teşrih eden bir ya. | manlarla tica zısında alım ve sarfiyatını arttırmaya #vvel potasa sokulan özümler (Bı mecmuadan aldık) çalışıyor. Bu yazısında İzmir üzümcü- lüğüne ait bir çok resimler de vardır. Daha dün üzüm ve incirin lüks sayıl. mak istendiği Almanyada üzümleri - miz lehine yapılan bu neğriyat, Al anlaşmamızın daha geniş sekilde faydalı olduğunu göster mez mi?. Reichstag yangını Bu meraklı « davaya ayın yirmi birinde başlanıyor LEİPZİG, 19. A. A. — Reichstag yan gını davasının birinci kısmı 21.9 da Leip- rig'de açılacak.ve 10 uncu ayn beşi ile | | dokuzu arasında bitecektir. Davanın ikin â Berlin'de yapılacaktır. salona girilirken herkes arıya | ek birkaç gazeteciden başka | hiç | | kimse fotoğraf makinesi getiremiyecek- ör. ciler, muhakemede hazır bulunacaktır. LONDRA, 18. A. A. — Reichstag yı gımt tahkile komisyona ün, öğleden « | | Daladier ve M. Paul Boncour ile görü- Birçok ecnebi konsoloslar ve adliye- HARICI HABERLER| Paristeki Görüşmeler Mükâlemelerde terakki görüldüğü kaydediliyor PARIS, 19, A. A, — Fransız - İngi- liz görüşmeleri dün 16,15 te bitmişti M. Daladicr İngiltere tarafından me- selenin kavranması için bir gayret ya: pıldığını söylemiştir. Vaziyet geçen hazirana nazaran terakki göstermektedir. Görüşmelere bu sabah (M. Norman Davis ve belki de M. Daladier'nin buzu rile tekrar baslanacaktır. PARIS, 19, A. A, — Fransız - İngi- liz görüşmeleri neticesinde dün neşre- dilen bir tebliğde, silâhları bırakma iş- lerine başlanmadan cvvel vaziyetin tet kik edildiği söylenmektedir. Karşılıklı bir itimat havası içinde noktai nazarlar teati edilmiştir. Her iki taraf mümessil leri muhtelif meseleler hakkında mevcut tezleri birbirine yaklaştırmak üzre men | sup oldukları hükümetlerin görüşlerini önletmeşlerdir. İngiliz murahhasları bu görüşmenin neticelerini hükümetlerine bildirmişler. dir. Yeniden bir görüşme yapılacağı zah | nediliyor. Amerika nie vaziyet alağak? VASHİNGTON, 19. A. A. M| Hull bugün Amerikanın, Londra konfe- ! ransmın başlaması muhtemel olan yeni mesaisine mürmessiller göndermeğe ha. zır olduğunu söylemiştir. Bununla beraber Amerika simdilik ye niden mesaiye başlanmasına alâka gös termemektedir ve bütün dikkati silâkla- rı bırakma konferansma © vermektedir. Amerika, bu konferans müzakereleri bi tinciye kadar deniz programının tatbiki- ni tehir edecektir. M. Hall, M. Norman Davis'in Avrupa ya silâhları bırakmak hakknda hiçbir umumi plân getirmediğini kaydetmiştir. Amerika'nın fevkalâde sefirinin daha zi yade ve başlıca, sadece bütçelerin kont- rolu ile dei fili bir silâhların kontrol yapılması ile alâkadar olduğu zannedi- Hiyor. M. Roosevelt 'in M. Daladiye'ye bir mektubu PARİS, 19. A, A. — İyi bir menbadari öğrenildiğine göre yarın M. Norman Davir'in Fransız nazırları ile yapacağı müzakerelerde, M. Davis, Fransa başve kiline Amerika reisi: ae ile bir mektubunu verecektir. Gayret kısa ve M, Norman Davis'e A- merika'dan hareket ederken tevdi edil. miş olan bu mektupta, M. Roosevelt ga yet dostane bir liran kullanarak silâhla- bir celenmesi lüzumu üzerinde tedir. M. Norman Davis, Paris'i PARIS, 19, A.A. rupa fevkalâde elçisi M. Norman Da- vis, dün 1745 te Londradan Parise” gel miştir, e M., Henderson Pariste'te PARİS, 19 .A. A. — Silâhları birak ma konferansı reisi M. Henderson dün akşam Parise* gelmiştir. Gazetelerin intibaları PARİS, 19. A, A. — Havas ajansın» dan : Gazeteler , Fransız-İngiliz konuş- malarının birinci gününden memnuniyet le bahsediyorlar, Matbuat silâh harakımı hakında Fransız ve İngiliz tezleri ara- sında bazı yakınlıklar görmekle beraber galebe çalınması icabeden mevcut güç- İlkleri de gizlemiyorlar. M.Kanyadan sonra Leh hariciye nazırı da Parise gidiyor PARİS, 19. A.A. — Havas ajinsi bildiriyor : M. de Kanya ile M.Eden şerefine verilen öğle yemeği saat 14,30 da miştir. Yemekten sonra Macar inisafirler ha- risiye nezaretinden ayrılmışlar ve mü- zakereler M. Daladier'nin huzurile de vam etmiştir. M. Kanya döndü PARİS, 19. A, A. — M. de Kanya yanında Mi. de Mariassy olduğu halde | dün 19 da Budapeşteye hareket etmiş- ör. Leh hariciye nazırı da Parise gidiyor PARİS, 19. A A. — Havas Ağansin. dan : Polonya hariciye nazırı M. Beck, bu ğün Varşovadan Parise gelmek © üzre hareket edecektir. M. Beck'in bu resmi ziyaretine frşn- sız mahafili hususi bir ehemmiyet veri- yorlar. M. Back'e ziyaretinde kalemi mah sus müdürü ile hususi kâtibi refakat'e- deceklerdir. Polonya ha şecektir. Bu görüşmeler Fransanm son günlerde Bul ile yaptığı görüşmeler | çerçevesine gir- #nektedir. Zira, orta Avrupa vaziyeti'ile Tuna havzasının iktisadi teşkilâta te- mas eden bütün meselelerin gözden ge- çirileceği muhakkaktır. Diğer taraftan si İâhları bırakma konferansında mevzuu baksolan meseleler hakkında da görü- şülecektir. Çinde zelzele Bir şehir harap oldu ve beş bin Çinli öldü ŞANGHAY, 19 .A. A.— Alınan son haberlere göre 23 ve 31 ağustos tarihle | rinde Sunztan vadisinde vuku bulan zel zeleler mühim hasar yapmış ve beş bin Çinli ölmüştür. Bir şehir temamen mahvolmuş ve içindeki halk — diri diri toprüklar altında gömülü kalmıştır. Japonya İstediğini y yapıyor Eski Alman müstemleke- lerindeki manda meselesi LONDRA, 19 .A. A. — Times gaze“ tesi, başmakales tarafından Bonin adalarında Port Floyd'da bir hava üssülharekesi yaparak Bahrimuhitte Sta tulmun muhafazasını sart koşarak Vas ton muahedesinin 19 uncu maddesi- nin ihlâl edilmiş olmasına hasrediyor ve diyor ki : “ Bu maddenin ihlâl edildiğine dair bir delil olmamakla beraber bu mıntakanın mermnu muntaka haline konulmuş olması ciddi bir zan teşkil eder.” Times, Japonya'nın Milletler Cemiyeti tarafından mandası altına veril; eski Alman müstemlekelerine karşı aldığı va- ziyelinden de endişe etmektedir. Japon- ya'nın 1935 senesinde Milletler Cemiye- tinden ayrılması ile bu mandanın da ni- bayet bulması tabiidir. Fakat Japonya manda hakkını Millet- ler Cemiyetinden aldığını kabul etme- mektedir. Barışma şartları Almanyanın Avusturyaya sürdüğü şartlar VİYANA, 19. A.A. — Newes Viner aaa gazetesi Avusturya ile Alman- rasında tabii muntazam münasebet İma yeniden başlanmâiı milliyetçi sosyalist fırkasının harici işler nin müdiri M, Rosenberg tarafından ileri sü rülen “ Sulh şartlarını” bugün neşret- miştir. İ Bu gerilirme'en dek göze | çarpanları sanlardır : “ Avusturya Almanyanın harici siya- sötinin ayni bir siyaset takip etmelidir. Avusturya milletler cemiyetinde Alman- yaya müzaherette bulunmalıdır. Avustur! ya önceden Almanya — ile arlaşmadıkça iktisadi mahiyette hiç bir itilaf aktetmi- yecektir. Almanya ile Avusturya merke- xi Avrupada takip edecekleri siyaset hakkında anlaşacaklardır. Avusturyanın dahili siyaseti Mütehakkimane ve Alman siyasetine uygun bir şekilde olacaktır. Avusturya gazeteleri Almanya aleyhin- deki mücadelelerini keseceklerdir. Avusturyadaki milliyetçi sosyalist fırka smın faaliyetten men'i hakkındaki karar kaldırılacaktır. Avusturyadaki milliyetçi sosyalistler hakkında umumi af ilân edi- lecektir. Avusturya tabistirden çıkarılan mülliyetçi sosyalistlerin tekrar Avustur- ya tabietine alınacaklardır. Almanyı kaçıp sığınan milliyetçi | sosyalistleri müsadere edilen mal ve servetleri kendi- lerine iğde olunacaktır. Karl Maks mes- leğine istinât eden ber türlü faaliyet Al-| “manyada olduğu gibi tatil ve menedile- cektir. Avusturyadaki Yahudiler hakkın ayni tahdit ve takyit tedbirleri almacak tır. Avusturya ile © Almanya dayanan sıkı bir yaklaşma ve uzlaşma te min edilecekti Bulgar kıral ve Kıraliçe döndüler SOFYA, 1I9.A. A, — Kral ve Kraliçe Avrupada yaptıkları seyahatten dün ak- sam Solyaya dönmüşlerdir. Pilsudski - Stalin mülâkatı yapılmıyacak VARŞOVA, 19; A. A. — Müreşal Pil. swdeki ile Stalin yoldaş arasında Rusya- da Küniniee Podolekide bi görüşme ye- pılacağı hakkında bir İngiliz gazetesinin verdiği haber, iyi haber alan mehafil ta rafından tekzip edilmektedir. Mareşal Pilsudaki şimdiki halde Za- leslaykide sayfiyede bulunmaktadır. 10 güne kadar Varşavaya dönecektir. Bazı gazetelerin söyledikleri gibi ne Moskovaya, ne de Kaininice Podolskey'e gitmek niyetindedir. İngiliz filosu mânavra yapacak LONDRA, 19. A.A. — İngilterenin mah asıl memleket sahillerini sus filosu, yeni baş komandan amiral Sör Villiam Boyle'nin idaresi altında olduğu balde manevra yapmak için İskoçya su- larma gitmek üzere Portland'dan hare- ket etmiştir. Bir yelkenli tayyare parçalandi PLANEN, İ9.A A. — Yelkenli tay- yareci Hcinze havalandıktan bir müddet sonra düşmüş ve ölmüştür. Tayyare par- çalanmıştır. M. Pichon öldü <hon dün Lons - le Saulnier'de ölmüş! . Cuba'da yeni karışıklık bekleniyor VASHİNGTON, 19 -A. A. — Konso- losluktan gelen raporlar, Cuba'da vazi- yetin daima ağır olduğu bildirilmekte- dir, Camazuay'da beş şeker fabrikası mü dürü şi çıkaranlardan şikâyet et- smektedirler. Soledad'da halk tehditkâr vaziyet al- mıştır. Stratosfere çıkacak Ruslar! MOSKOVA, 19. A. A. — Havaların | fona gitmesi üzerine Stratosfer balonu. nun uçuşu tehir edilmiştir. Başvekil Paşanın beyanatı Seyahatimden sulh mefküresinin yalnız istifade etmesi beklenebilir İSTANBUL, 19. A. A. İsmet Paşa Hazretleri o hareketlerinden evvel Anadolu Ajansına atideki beyanatta bulunmuştur: Komşumuz ve dostumuz Bulgaristan hükümetinin daveti üzerine Sofyaya hareket ediyoruz. Takriba iki sene evvel Ankarada kendisini tanımakla müşerref olduğum Başvekil M. Muşanofla ve komşu mem. leketi idare eden kıymetli devlet adamlarile yakından ve tekrar görüş- mek benim için ve Hariciye Vekili mizle fırkamızın reisleri için kıymet- li ve zevkli bir fırsat olacaktır. Se yahatimiz her şeyden evvel Türk mil dostane hisleri de ifade etm etinin en samimi v Bulgar milletine ye: ini yüksek evsafını takdir ek için bir vesiledir. ettiğimiz İki memleketi alâkadar eden meseleleriSofyada görüşmemiz tabii. dir. Sulh davasının samimi hadimi olan siyasetimiz ana istikameti dikkat ve basiretle muhafaza etm ekte olduğundan ve daima açık yü- rekle konuştuğumuzdan seyahatimden sulh ve beynelmilel anlaşma mefküresinin yalnız istifade etmesi beklenebilir. Balkanlarda sulhun ve eyi geçinmenin taraftarı ve Bulgaristan ile Türkiye arasında emni- yet ve samimiyei havasının kuvvetlendirilmesi ciddi arzamuz açık olarak anlaşacağından eminiz. olduğu Yeni Irak Kralı nışanlandı BAĞDAT, 19. A. A. — Yeni İrak kralı Gha: bik Hicaz kralı Alinin kızı prenses dün akşam sarayda yapılmış, fakat tü in amcası ve sa Aliye ile nişanlanma merasimi henüz resmi surettte bildirilmemiş. Düğünün altı aydan önce yapılma sı muhtemel değildir. Çankırı - Mersin hattı ÇANKIRI, 19, A, A. — Çanku tında yarından rı - Kayseri - Ulukışla - Mersin hat itibaren muntazam seferlere başlanıyor. Vapurcular İktisat vekili nezdinde ANKARA, 19 (Telefonla) tarafından kabul edilmişlerdir. Sınıf geçemeyen Bugün vaparcular, İktisat Vekili talebe hakkında karar verilmek üzeredir! 'ANKARA, 19 (Telefonla) — İkmale girdikleri halde bir gruptan sınıf geçmiyen talebenin yukarı sınıfa devam etmeleri ve lise mezun larının da Üniversite ve yüksek mekteplere kaydolmaları ve ikmale kaldıkları bu imtihanı, gelecek yıl « zeredir. #ermeleri için bir karar verilmek ü Keyfiyet Maarif Vekili Beye arzolunmuştur. Bazı incir tacirleri, mukavelelerini niçin feshettiler? ANKARA, 19 (Telefonla) — İzmirde alivre satış yapan bazı incir tacirlerinin mukavelelerini feshetmek için teşebbüslerde bulundukları haber alınmıştır. İncir reketler burada f M. Çaldaris Selânikte Atinalılar tezahuratla kar- şılamağa hazırlanıyorlar ATİNA, 19. A, A; — Atina ajansın- dan : Başvekil M. Çaldaris, yanında hariciye nazırı M. Maximos ve milli iktisat mazı- rı M. Pesmazoğlu ile beraber dün öğle- Başvekil Türk-Yunan dostluğu hak- knıda mühim bir nutuk söylemiş, bey» helmilel panayiri halkın alkışları ara- sında gezmiştir. M. Caldaris Selânik belediyesi tar fından şerefine verilen bir ziyafette bı lunmuştur, Kendisinin bügün öğleden sonra Atinaya gelmesi bekleniyor. M. Çaldarisin belediye ile bütün ce- miyetlerin iştirak edecekleri tezahürat ile karşılanması için hazırlıklar yapıl- maletadır. M. Zaimis'e telgraf ATİNA, 19. A. A, — Alina ajansın Reisicülmhur M, Zaimis'in kendisine geçtiği tebrik telgrafına başvekil M. Çaldaris cevaben © roisicümhura tebrik- lerini bildirmiş, iki illetin daima daha sıkı bir surette yaklaşmaları için çalış masını tavsiye etmiştir, Yunan ayanı misakı selâmladı ATİNA, 19. A.A. — Atina ajansın- dan : Ayan celselerinin yeniden açılı şında in fırkaları temsil eden muh- telif hatipler, Türk-Yunan misakmın imzalanmasını ışlardır. Başvekil vekili M. Kondilis büyük te- zahürat arasında iki devlet ve hükümet reisleri tarafından karşılıklı çekilen telg raflarokumuştur. Ayan meclisi reisi M. Gonatas, Türk» Yunan yaklaşmasınnı bütün Balkan dev etlerinin birbirlerine | yaklaşmalarının ilk adımı olmasını temenni etti. M. Venizelos Atinaya döndü ATINA, 19 — Mötyö ve Madam Venizelos bu sabah Masajeri kumpanyasının Angkor land Piya Pireye vasıl olmuşlardır. Mösyö Venizelos Liberal fırkası er- kânmdin Mösyö Gonatas, Mösyö So- fulis, Mösyö Papandren ile diğer muha- Nif fırkalar liderleri tarafından karşılan- mıştır. 'Mösyö Venizelos bugün siyasi va” ziyetini tetkik edecek olan muhalif fır- eri liderlerinden mürekkep bir içli Bu içtimada, muhaliflerin hükümete reketi İ karşı ittihaz edecekleri hattı İ dair kararlar ittihaz edilecekti iyatlarının düşürülmesi kasdile yapılan. bu ha tesir uyandırmıştı Mardin petrolları Tasfiyehane ya Ankarada, ya İstanbulda yapılacak ANKARA, 19. — Petrol arama ve iş- letme idaresi mütehassıs müdürü Cevat İ Eyüp bey Mardindeki tetkikatını bitir. miştir. Cevat Bey Mardinde petrol ara- wa işile meşgul olmuştur. Cevat Eyüp Bey tetkikatı hakkında hazırladığı ra- poru bugünlerde iktisat vekâletine ve- recektir.. Rapor petrolun aranması ve işletilme si hakkında mühim bazı esasları ihtiva et mektedir. Bundan başka rapor mütehas- sış müdürün noktai nazarım da İhtiva etmektedir. İktisat vekâleti rapor üzerindeki tet- kikatını bitirdikten sonra tesbit edilen esaslar dahilinde ikinci teşrin ayında faa Tiyeto geçilecektir. O vakta kadar de petrol sondaj ame. Hiyelerine nezaret etmek üzere Avrupa- dan mütehassıslar getirtilecektir. Mardinden çıkarılacak ham petrol ms keri bir yere İstanbula yahut Ankara faaliyete geçilecektir. Tevfik Kâmil B.in beyanatı SOFYA, 19 (Milliyet) — Türk - İgar Ucari müzakereleri münassbe tile Sofya elçimiz Tevfik Kâmil Bey şu beyanatta bulunmuştur: 'Kliring itilâfı ve gümrük tari m tenzili hakkında müzakera- ta girişilmişti. Her iki memleket tara fından ithal ve ihraç edilecek mahsu- lâtın miktarı tayini üzerinde bir iti laf hâsıl olmuş », Gümrüklerin indirilmesi hakkında da bir anlaşma ol muştur. in müvazenesi te- min edildiği surette K'iringin'de tat bik edilmesi hakkında anlaşılmıştır. Yalnız kompesasyon sistemi Tür- kiyede atıldığından mübadele husu- sunda itilâf, kendi aralarmra hususi muahedelerle halledilmesi Bulgar Milli bankasından istenilmiştir. Murah haslarımız malümat vermek ve tali - sat almak üzere muvakkaten gittikle ri Ankaradan yakında dönecekler - Fırtınadan 135 kişi öldü MEKSİKO, 19. A. A. — Reüiterin is- tihbarna göre Meksika körfezinde çıkan fırtına yüzünden 136 kişi ölmüştür. Tam. pico şehrinde 50 kişinin telef olduğu am- aşılmıştır. Bir çok yaralı varır. inlere siz, yersiz kalmıştır. İki © balıkçı gemisi batmış, 11 kişinin ölümüne sebe- Biyet verraştir. Mülyanlarca hasar vardır.