20 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

20 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

l | İ İdeal neşriyat Radyonun ilk (o toessüsünde gelenli (kulaklıklarla dinlenen) aletler ile pek Yakın ecnebi memeleketlerile | mahalli radyolar dinlenmekte iken radyo her ke- #9 iyi ümitler vermekte ise de bir çok seler radyonun bugünl &eğini kimse hatırma ( getirmiyordu. O Zamanki bir kaç saatlik basit programın şimdiki gibi genişletilerek her hususta İstifnde edileceği zannolunmuyordu. Az bir zaman zarfında dev adımlaril ilerliyen radyo aletlerini programları ile merkezleri de ayni süratle takip etruj- tir, Radyolar hiç şüphesiz ki musiki dinle- ir vasıta olmakla bera- tenvir edön en medeni bir alet olmuştur. Şimdiki halde Avrupada 138 radyo is- tasyonu balifaaliyettedir. Bunların na: bir program neşrettiklerini bir istatistik Yaparak karilerimize bildiriyoruz. Kadın saati yalnız ev kadınlara mah- tanzim €dilen ve ekseriyetle gündüz- İeri neşrolunan bir program kısınıdır. Kad saatine bir hafta zarfında bü» tün Avrupa merkezlerinde 70 saatlik bir program tahsis edilmiştir. Çocuk saatine Avrupa radyolarında bir ehemmiyeti mahsusa verilmektedir. Bu kısım neşriyat bütün merkezlerde bir hafta zarfında 150 santi işgal eder. Ço- <uklara mahsus mektep dersleri 4. 140 #aati geçiyor. Hıfzıssııha ve doktor tavsiyelerine 30 inat kadar ayrılmıştır. Aktüel saatlere programlarda 30 saat ayrılmaktadır. Ameleyi alâkadar eden bir haftalık ne, tiyat Sovyet ittihadı postaları ekseriyeti teşkil ettiği halde 65 saatten aşağı deği dir. İ Bundan maada köylü ve çiftçi saatine pek ehemmiyet verilerek programda 140 #aat gibi fazla bir zaman işgal etmekte. dir. , Muhtelif bilgilere 75 saat, Pazar haf. ta günlerinde gerek radyo ve gerek selerden nakledilen dini ve ruhi neşriyata 25, ve maalesef edebiyat için de bir haf- ta zarfında yalnız 30 saat ayrılmıştır... | Haberler, tamim, reklâm ve konferans ar için 250 saat ayrılmağla bu pek mi him neşriyat için pek fazla bir yer ayır- mamış oluruz. Malümdur ki Avrupa merkezlerinin hepsi müstakilen program neşretmemek- | te idiler, Bir merkezde verilen neşriyat memleketin diğer kısımlarından da ko- laylıkla işidilebilmesi için yardımcı mer- kezler vardır ki baş merkezlerin neşret- | tikleri programları bir kablo ile naklede- yek aynen kendileri de meşrederler. Bu- yalnız başa program neşreden merkezlerin adedi yukarda gösterdiği- miz miktarla kıyas edilemez. Ayrı, ayrı proğramı bulunan takriben 70 merkez vardır. Bunlar günde vas Kararname mem- nuniyet uyandırdı (Başı i inci sahifede) ring esası dahilinde hariçle yapmış olduğu anlaşmalar akim bir vaziyete düşmüş gil ünüyordu. Takasın tat İ bikile kalkman bir kısım ihraç mad. | delerimizin de, başta madenler olmak. üzere, vaziyetleri meşkük bir hal a yordu. Evvelki gün içtima eden H. Yeti vekile memleket iktısadiyatında derin izler bırakacak olan bu vaziye- ti nazarı dikkate alarak, icap eden &cil tetbirlerin ittihazına yarayacak bir kararnamenin esaslarını tesbit et- Bu akşam radyoda| Başvekilimizin Sofyadaki nutkunu dinleyeceğiz! Bu akşam Sofyada Başvekilimiz İs- met Paşa ve Harıciye vekilimiz Tevfik Rüştü Beyin şereflerine verilecek ziya" fette irat olunacak nutukları Sofya te- lefon kabloları vasıtasile Istanbul rad- yosu nakledecektir. Saat 20 raddelerinde İstanbul rad- yosundan bu nutuklar o dinlenebilecek- tir. Königsvusterhausen merkezi Yüksek dalgalarda çalışan ve hari- ce karşı Almanyayı nimresmi temsil eden Königewusterhausen şimdi 75 kilovat takatindedir. Güzel işitilen bu posta bir müddet evveline kadar 35 kilovatlık daha za- yıl bir merkezdi. Son zamanlarda Al man radyo idaresi takatini 150 kile- vata yükseltecek olduğu Königewus- terhansen'i iyi dinlememiz müm kün olacaktır. İtalyan sergisi Italyan radyo sergisi 28 Eylülde açı lp 8 Teşrinievvele kadar devam edecek- tir, Sergide merakla beklenen en mühim şey uzaktan görülecek (bir tiyatronun nakli olacaktır. Markoni, tecrübelarina devam ediyor Geçen haftalarda bir o ajans telgrafla Markoninin gayet kısa dalgalarl, Şe tecrübeleri pılmakta olduğu bildiiliyordu. “Elektra, yatı üzerinden yapılan bu — tecrübelere devam edilerek 30,40 santimetrelik en kısa dalgalar 500 kilometrelik mesafeden duyulmağa muvaffak olmuştur. 9 saat çalıştıklarını kabul ederek mecmu- unu bir hafta zarfında 4410 saatlik prog- ram vermiş olurlar. Yukarda bahsettiği” miz musiki haricindeki kısımlar ise 975 saatlik bir program © tutmaktadır. Şu halde merkezler umumi neşriyatlarının takriben dörtte birini bu gibi faydalı şey lere hasretmişlerdir. Buna skeç ve ti ro ile daha bazı program kısımları da Jâve edilmemiştir. laşılıyor ki radyo verdikleri ehemmiyet kadar dinleyicile- rini her şeyde tenvir için de âzami gay- retlerini sarfediyorlar, Turgut MİTAT Bir dedikodu yuvası Romanyada Oradea şehri hava işitilen gizli bir radyo merkezi hali fa- aliyettedir. Herkes tarafından merakla dinlenen bu meçhül © istasyon her gece sant tam dokuzda başlamakta ve neşri. yakının en karakteristik & ciheti hus dedikodular. yapma” şirmi, ve ayrılmak üzere © imiş ve daha bunlara benzer silevi dedikodular, Polis bu dedikodu ER mahallini bir türli bulamadığını iddia etmektedir. Halk rasındaki bir rivayete görede Polisin bu hususta bir kastı mahsusu olduğu i- leri sürülüyor. Yunanistanda radyo Yunanistanda şimdiye kadar munta- zaman işliyen bir merkez imal edilmemiş tir. Bundan iki sene evvel bir merkezin imali için Avrupadan bir çok © malzeme getirilmiş ise de merkezin tesisine mu- vaffak olunamamıştır. Bu malzeme geçen kış Selânikte açılan panayıra reklâm ol- mak üzere imal olunan o muvakkatım r- kezde kullanılmıştır. Son aldığımız vir habere göre Yunanistanda yeni bir n sr-| © kezin yapılması için bütçeye 5 milyn drahmi tahsisat konmuştur. Eyfel istasyonu Pariste Eyfel kulesi üzerinde imal &- dilmiş ve “Eyfel rerkezi,, ismi verilen 1400 küsur metreli Fransız faaliyetine son beynelmilel müsaade tir. Bu Kânunusani bidayetinde ökmen ni hayet verilecektir. de sesi işitilen Avusturya Başvekili Dallfuss Lendra sergisi Bu seneki sergilerin en larından biri Londra sergisidir. sergisi olimpiya şeklinde olup teşhir edi- en aletlerin cümlesi bir bakışta görüne bilmektedir. Sergide bateri aletlerinden en son sistem gramofonlar radyolara kadar her fabrikanm mamulâtı yer al ZA mıştır. Bilhasan Baird sisteminin de yeni televizyon aletleri nazara çarpmaktadır. Resmimiz serginin bir köşesile sergi- ye çıkarılan en küçük dört kimbalı radyo aletini gösteriyor. Aletin içerisi- ne elektro - dinamik boparlörlerin en kü- gük bir modeli konulmuştur. Telefunkenin 30 uncu devir senesi Almanyanın ve hattâ | Avrupanm en tanınmış telsiz telgraf ve radyo imi sesi olan Telefunkenin 30'cu yılda olduğundan Berlinde mezkür mü. tarafından her tarafa büyük hoparlörler konulmuş ve umuma konserler dinletil- miştir. Müessesenin mühendisleri 30 se- nelik telsiz ve 10 sene radyonun geçirdi- ği tarihlerine sit mühim verilmiştir... Ismet Paşa Hiz. Sofyaya hareket etti (Başı 1 inci sahifede) sinesinde gördükleri kardeş sevgi tikten sonra seyahatin, Türk ve Bul- gar dostluğunu temin etmekle kalmı- yarak bütün Balkan yarımadasını sul kavuşturması temennisini izhar ci- mişlerdir. Başvekil Paşa Bulgar taie- beye teşekkür etmiştir. Dişçi mektebi Bulgar talebesi Ga- zi Hazretlerine takdim edi cümhur Hazretleri kendilerine iltifat etmişlerdir. Gazi Hazretleri İsmet Paşaya te- veccüh ederek: — Bizden Bulgar dostlarımıza Mmişti Yeni kararnamede bazı esaslar Bugünlerde neşredilecek olan yeni bütün karışılık ve müphemiyetleri iza- le edecek mahiyettedir. Kararname iâsaten şu esasları ihtiva edecek - 1 — Takas - kaldırılmış değildir. Memleketimizin takas için takip ede- ceği yol ve hangi maddelerin takasa tal kasi ve takas prensibimiz tesbit o- lunacaktır, 2 — Son kararname yüzünden hâ- #ıl olan vaziyetlerin izalesi için şu tet- birler alınmaktadır: A — Bülün mukaveleler evvelce malüm olan şerait içinde kemafissa- bık tatbik olunacaktır. B — Mal ihraç c: hal edemiyenler bu ithalâtı yapabi! €eklerdir. Kararnamenin hususiyeti, evvelki kararname ile bağ terek gösterilen sadakatti Sek yol tesbit edilmiş olacaktır. Al Ermez mevsuk malümata nazaran, bu defa takas işlerine bakacak komisyon lerde ve Gümrük ve İnhisar- lar vekâleti tarafından teşkil edile - tektir, Diğer taraftan yeni kararname ma 'erimiz hakkında çok mühim bi kümleri ihtiva etmekle beraber ilerisi İşin de yeniden almacak tetbirleri ha Zırlamaktadı acnat edilmek Zere takas işile alakadar maden şir - Ketleri mümessilleri dün Ankaraya İidırılmışlardır.. Bu davet üzerine İya madenlerinden Refi, Baştaştan Orhan, Fethiyeden Rilyati, Borasit jirlketinden Ali Nihat, Dağardı şir- inden Paluka Bey ve efendiler bu- samimi selâmlarımızı götürünüz. Demişlerdir. Gazi Hazretleri, vagona kadar çı- karak İsmet Paşa ve Tevfik Rüştü Bo- ye ve refikaları lere i; mişlerdir. Tren (Yaşa Gazi, yani $a) sesleri ve alkışlar ket etmiştir. Büyük Millet Meclisi Re Re- isi Kâzım Paşa tarafından, İsmet P: şa ve Recep Beyin refikaları Hanme- fendiye Mühendis mektebi Bulgar ta- lebesi tarafından mükellef | buketler takdim edilmiştir. Gazi Hazretleri istasyondan ayrı- lrken halk tarafından şiddetle alkış; Janmışlardır.. Hususi trenle gelenler İsmet Paşa Hazretlerini almak üze re Bulgar hükümeti tarafından husi bir tren şehrimize gönderilmişti Tren sabah saat 5,30 da Sirkeciye vi sıl olmaştur. Bu tren ile Sofya sef miz Tevfik Kâmil, Bulgar şimendifer. leri umum müdürü M. Boşkoff, Bulgar protokol müdürü M. Stailoff ve Hari. ciye nezareti memurlarından M. Nau- moff şehrimize gelmişler ve dün al sam İsmet Paşa ile birlikte Sofyaya gitmişlerdir. > Beraber gidenler İsmet Paşa Hazretlerine Harici; vekili Tevfik Rüştü Beyden maada Halk fırkası umumi katıbi Recep, Af- yon mebusu Ali, Falih Rıfkı, Hariciye dördüncü daire şefi Cevat, Başvel let kalemi mahsus mü riciye kı Amir Beyler refakat etmektedi İsmet Paşa Hazretleri Varna tari hareketle, 25 eylülde bulunacaklardır... Avdet için Yavuz zırhlısı tahsis ©- dilmiştir. Yavuza iki torpido muhribi de refakat edecektir. Bu vesile Türk donanmasının mühim üç'cüzü ———— rün Ankaraya hareket edeceklerdi maden ihracatmda mühim fa İokunmuştu. Yeni himaye tet- birlerini gören madenciler istikbal den çok emindirler. de Bulgaristanı zi; tar, Sofya seyahatına ait resmi proğram SOFYA, 19 (A.A) — Bulgar A- jansı bildiriyor: Türkiye Başvekili İs- met Paşa Hazretleriyle Hariciye Ve- Tevfik Rüştü Beyin Bulgaristan- daki ikametlerine ait program: Hususi tren 20 eylül çarşamba saat 11 de Sofyaya muvasalât edecektir. Misafir- ler, istasyondan hükümet erkânı, meclis reisi ve diğer şahsiyetler tarafından kar- şılanacaktır. Refakatlerinde refikaları bu lunan İsmet Paşa, o Tevfik Rüştü Bey Türkiye sefaretine ineceklerdir ve orada şereflerine hususi bir öğle yemeği veri- lecektir. Türk vekilleri saat 16 da sara giderek isimlerini kaydettirecekler- Sant 16,50 da Başvekil © ile meclis ecisini a edeceklerdir. Bu ziyaret derhal iade edilecektir. o Saat 20,30 da başvekil M. Muşanof bir akşam ziyafeti la ve ziyafeti bir resmi kabul takip e sabahı saat 9,30 da şehir gezilecek saat 13 te Türkiye sefiri tara- fından bir öğle ziyafeti, saat 17de ba vekil tarafından çay ve saat 20 de emil operadaki temsilden sonra 22,30 da yine başvekil tarafından hususi bir supe veri- lecektir. Cuma günü sant 10 da Türk vekilleri ile Başvekil arasmda mükâlemat cereyan. edecek ve müteakıben misafirler kral ta rafından kabul edileceklerdir, saat 17 de Türkiye sefiri tarafından çay ve'sant 21 de meclis reisi tarafından akşam zi- ya verilecektir. cumartesi günü saat 10 da Küs Epik Varna'ya hareket ederek saat 16,45 te Turnova'ya muvasalât ede- eeklerdir. Şehir ve tarihi esörler ziyaret edildikten sonra saat 20 de trende akşam yemeği verilecektir. Türk vekilleri pazar günü saat 8 de Varnaya muvasalat ve şehri ve Eksinograd saraymı gezdikten sonra saat 18 de vapurla İstanbula hare ket edeceklerdir. Bulgar - Yunan görüşmeleri Atina gazetelerinin verdiği bir ha- bere göre Mösyö Çaldaris Ankarada Dale sefiri Mösyö Antonoff ile Bul- m ve Yunanistan arasmdaki mı ilk meseleler elrafnda görüşmüştür. Mösyö Antonoff, Mösyö Çaldarise, Türk — Yunan müzakeratının Bulgar. larda husule getirdiği endişeden bah- setmiştir. Yunan başvekili büna ver- diği cevapta bu müzakerelerin iki hü- kümet arasında teşriki mesaiyi, sulhu ve dostluğu takviye etmek maksadına matuf olduğundan hiç bir endişe tev- lit edecek mahiyette olmadığını ve mi zakerelerin hiç bir hükümete müteve: ih gidiğiı piri p ret etmiş olacak; | Çaldaris, Bulgarintanın, iki bi ksörnet arasındaki ticaret muahe- desinin temdit. edilmemesinden müte vellit iktesadi ihtilaf etrafında müzake- ratta bulunması lâzım geldiğini söyle haiş ve Bale: iktasadi. te sefiri Mösyö Sakellaropulos ile Mösyö Antonoff arasında uzun bir mülâkat vuku bulmuştur. Ba mülâlemelerin ne- ticesi yakında belli olacaktır. ri Çaldaris, Yunan Bulgar mü- zakeratına, Cenevreye gidecek olan Bul- gar Başvekili Mösyö Muşanoff ile be- , Cenevrede dovama muvafakat et- miştir. Bulgar gazetelerinin mütaleaları SOFYA, 19 — Bulgar gazeteleri Bayveklimizin seyahatini memnuniyet e arasında mevcut iyi münasebet bağlarını daha ziyade. kuv- vetlendireceği ümidini izhar etmekte. dirler. Bulgar gazetelerine göre: Bu daki- kada il İcket arasında, neticelen- işi halini alan iktisadi mü- isna edilecek olursa halle- dilmemiş en küçük hir mesele dahi mev- cut deği ibarla konuşulacak bir mesele yoktur, da denilebilir, Buna mukabil Bulgaristan ile Yunanistan arasında bem siyasi, bem iktisadi, hem de ticari bazı ihtilâflar mevcuttur. Acaba Türki- ye bu ihtilâfların halli için ne dereceye kadar tavassutta bulunabilir, Yunanis- tan ile akdettiği misaktan sonra bu ta- vassut vaziyeti ne dereceye kadar mü- saade eder, de durulacak mesele- dir Türk — Yunan misakının umumi bir Balkan itilâfına mukaddeme olahi- leceği hakkında mühtelif toraflardan iz- bar edilen ihtimallere gelince; Bulga- rislanın herkesle dost geçinmek istedi- ği meydandadır. Bulgar gazeteleri bu şekilde hülüsa olan mütalcalarından sonra Başvekilimizin seyahatini müteakip Bal kanlarda siyasi ufkun daha ziyade ay- dınlanacağı ümidini izhar etmektedir. Türk - Yunan kardeşliği ATINA (Milliyet) — Yunan Baş- vekili Mösyö Çaldaris ile maiyetindeki diğer mazırlara Ankarada yapılan sami- mi tezahürat hakkında Yunan gazete leri sitavişkâr bir lisanla beyanı mahzu- ziyet ediyorlar, Elline Kon Mellon bu münasebetle diyer Te kukeinda Türk bükümetile Türk milletinin heyeti murahhasamıza karşı, gösterdikleri, inü kabul ve merasimi istikbaliye, tipik bir hatırnüvazlık ve ta- ziz hududunu haylıdan haylıya aştı. Bu hüsnü kabul, dost bir milletin değil, fakat kardeş bir milletin resmi istikbali idi. Bu kardeş millet, bütün Türklerin kalplerinde gayet derin kökler salmış hakiki ve riyasız bir muhabbetten “do- lerini Yunanistana karşı tebarüz - | ize çarpan. | konferanslar | | Amatöre kolaylık Bateri ve akümülatör ile çalışan alet- lerin fazla lâmbaları da parazite maruz kalmaktadrılar. Fazla parazit olan mem- leketlerde aletin toprak hattı parazitin bir misli o artmasma yardım eder, Toprak kullanılmıyacak olursa bittabi da o nisbette azalır. Şu takdirde yapı- ak bir şey vardır. Toprak yerine ikinci | bir anten kullanmak ayni uzunlukta ve diğer ikinci anteni de anten ile rmuvazi yapmıyarak mümkün olduğu kadar amut ve hattâ yukardan aşağı tesis edecek 0- lursa da bunu toprak yerine kullanacak olursanız parazite karşı en iyi bir ted- biri almış olacaksınız. İ — Bu anteni imalde kullanacağınız tel | âdi sobacı teli olabilir. | Ajans haberleri ve radyo İ © Her yerde ajans haberleri memleket. teki dinleyi il ii l cenebi ri celp etmek üzere bir çok memleketler» | de ajans haberleri muhtelif * lisanlarda dinletilmektedir. İtalyanın şimal merkezlerinde akşam haberleri Alman lisanile, Avusturyalılar İtalyan lisanile, Çekoslovakyalılar, Çek | ve Rus lisanile, Breslau merkezi İtalyan | «a, Ruslar da ötedenberi haber ve propa- İ gandalarını dünya lisanlarile neşretmek- | tedirler. Rus fabrikalarında Rus amelesi yaptıkları fena işlere mu- kabil ceza olmak üzere fabrika müdü: leri tarafından kendilerine bir “kötü ma- dalya,, verilir. Kötü madalyayı kazanan (1) smele- nin de bütün radyolar vasıtasile i- lân edilir. Ruslar amelenin | çalışmakta gayret gösterdiklerini temin etmek ga- yesile bu usulü tatbik etmişlerdir. Bu seneki radyoların çoğu bu ölete benzemektedir. Milletleri İdare edenler M. Mâssolini Gazi Hz.inden takdirle bahsediyor Pariste çıkan Paris - Soir , Paris - Midi gazeteleri mü: Mösyö | Mar- cel Lecain iki gündenberi şehrimizde bulunmaktadır. Meslektaşımız zamanın büyük adamları hakkında yazacağı bir eser hakkında tetk'katta bulunmakta- dır. Mösyö Lecain bize demiştir ki: — Bugün memleketler pr mke YA for- smile ile değil, büyük adamların deha- Bu sebeple bu zevatın mesai tarzla" rı, kurdukları formülleri anlamak için seyahat ediyorum. Bu tetkikatımı bir eser halinde neşredeceğim. Şimdiye kadar Hitler, Avusturya Başvekili Dollfuss, Mussolini ve Stalin ile görüştüm. Buraya da Gaziyi gör- mek için geldim. Hitler, insanları iyi idare etmesini bilen bir adamdır. Halka iyi hitap et- mesini ve halkı cezbetmek için onların ruhuna ve kalbine nüfuz etmeği pek i- yi biliyor. Bu sebeple dahilde muvaf- fak olmuş ve Alman birliğini vücuda getirmiştir. Hitlerin masizi yoktur. Bu- na dair bir şey söylemek kabil değil dir. Harici siyasetine gelince; biraz beceriksiz bir adamdır. Çünkü şimdiye kadar kerkesi kendisinden uzaklaştır. mıştır. İtalya, Almanyadan yüz çevir. mekte olduğu gibi Avusturya da ayni şeyi yapacaktır. Mussolini, bir dâhidir. Çok faal bir mazisi vardır. Takip ettiği idare tar» sında çok muvaffak olmuştur. Mussoli »i, kendisi ile görüşürken bana Gazi: Hiç şüphe yekter ki; dün kendi'veği mi murahhaslarını bu kadar samimane kabul eden bir memleket için, milleti de ayni hissiyatı tamamile besli- ütün Ellen'lerin ruhlarından ken- diliğine fışkıran bu hissiyata artık ne bir tahmin, ne bir hal ve ne de resmi bir muamele istikâmet verir. Ellen'ler sulh uğrunda masraf olan büyük gayretler edebilir. Asırlarca devam eden bu kadar mü- maferetler ve mücadelelerden sonra Tür- kiye ile Yunanistan, sarsılmaz dost lakları sayesinde milletlerin biribirile dost ol ve müştereken çalışma» er iin örer sümme veşkil "etisişler a NECMİ TAHSİN BEYE: 1 — Varşovada 2.9.9033 akşamı ve- rilen alaturka konsere dair geçen haf- taki sayıfamızda malümet (overdik. Türkçe spikerin kim olduğu bildiril- 2 — Istanbul Telsiz Telefon Şirketi eskiden senelik abone ücretlerini iki- şer taksitte de kabul ederdi. Geçen se neden itibaren bu usül | kaldırıldı ve şimdi 10 lira defaten tediye edi mecburiyetindedir. Yalnız resmi lerden nısıf ücret, yani senede beş lira alınmaktadır. Bunun haricinde hiç, kimse istisna edilmiyor. BURSADA TEOMAN BEYE: 400 ile 800 Khz (200 ilâ 500 metre) arasında bahsettiğiniz merkezler bu- yurduğunuz gibi bütün gün çalıştıkla rı halde Bükreş ve Odesa istisna mek üzere en kuyvetlisi de gündüzleri memleketimizin hiç bir tarafından işi- tlememektedir. Buna dair “Gündüz memleketimizden dinlenen merkez- ler,, başlığı altında bir yazı hazırlan- mıştır. Ya bu, ya gelecek haftaki sa- yıfamızda neşredilecektir. Fading 800 - 1500 kiloherz (200 - 500) metre arındaki merkezlerde bilhassa fazladır. Bu dalgalarda sa» baha karşı çalışan muntazam prog- ramlı bir İngiliz merkezinin çalıştığı" mı işitmedim. Sabaha karşı saat 4 ve 5 raddelerinde yalnız bazı Rus mer- kezleri çalışır. Bunlardan bahsettiği- niz dalgalardakileri (Odesa ve bir Moskova istasyonu olabilir. İstanbuldaki uğultuya gelince: İs- tanbul merkezinin bu meziyetinden bahsetmiyen hiç bir taşra (o kariimiz kalmamıştır. Bunun sebebini yazmış- tık, Buna slelekser ayni dalgada bir telsiz telgraf ve bilhassa 1192 metres de çalişan kuvvetli Lüksemburg rad- yo istasyonu sebebiyet veriyor. Saat sekize kadar İstanbulu dinliyebilme- niz, henüz bu saatte Lüksemburgun tesir etmemesinden ileri gelir. Kışm saat altıdan itibaren ayni tacizata şa- hit olacağınız muhakkaktır. o Ancak merkezimizde bir tadilât yapılmakla bu tacizata mâni olunabilir. o Çünkü Lüksemburg haksız olarak ve beynel- na bu dalgayı işgal etmek: * Malümdur ki O merkezler gittikçe kuvvetlenerek uzaktaki zayıf istasyon” ları uzaklara dinletmiyorlar. Güzel işitilmek için artık kuvvetli kezin imalinden başka çare kalma- mıştır. Beyoğlu bir sıhhat Müessesi kazandı (Başr 1 inci sahifede) Hastane şimdilik 200 yataklı olarak edilmiştir. Gelecek in güzide mütehassıslarla takvi- ye edilmesi mi Hastane bi- nası büyük bir emek ve himmet sarfile yeniden tanzim edilmiş, boyanmış, a-; meliyathaneler, tesisatı fenniye ve sih- * hiye eskisine nazaran tekemmül ottiril. iniş, kovuşlar yeniden tanzim eli. Hastaneye yakında mükemmel bir” Fontken ve elektrik tedavisi kısmı ilâ- ve edilecek, yeni cihazlar getirtilecek- tir, Hastane eskiden halka yalnız klinik. tedavi ve müayenesi yapardı. Bu defa mühtacindan erkek ve kadm hastalar rm kabul edilmesi de kararlaştırılmış. tr. Bu meyanda doğum bastaları da" vardır, Hastanenin açılma merasimi bazı u- faktefek eksiklikler de yetiştirilebildiği takdirde yarın yapılacaktır. Hastanenin yeniden tesisi için De. niz müsteşarlığı sıhhiye şubesi rei miralay Mazhar Şefik Bey Ankaradan şehrimize gelmişti. Küşat merasimini müteakip Mazhar Bey Ankaraya avdet edecektir. Hastanenin halka daha geniş bir su- rette yardım etmek kaydile açılmasm- dan mütevellit sörurlarmı ifade i gılma günü Kasımpaşada halk tarafın- dan ayrıca tezahürat yapılması da mus rreemeneserenen mer sseranesensesasmnsneasenımnoossssrnn ve onu çok takdir ettiğini söyledi. Istanbulda herkesin çalıştığını görü- yorum. Şehirde büyük bir ticari faa İiyet var. İktısadi buhran kendini settirmiyor. İstanbul asri bir şehir aşka, “ Bul er Loti ve Farrere' in tasvir ettiği gibi bir şark şehri ol. maktan çıkmıştır. Fransa, Türkiyeye daima dost ela- rak kalmıştır. Fransa, Türkiyenin hayranı ve takdirkârıdır. Türkiyenin cümhuriyet idaresi altın- da başardığı terakkiyatı, alâka ile ta- kip etmektedir. Fransa, Türkiyenin büyük bir der- let olmağa namzet bulunduğunu ve dev- etler konserinde büyük bir rol öyna- yacağını tahmin etmektedir, Bu sebep- İe, sermayesi ile Türkiyeye yardım et-. meğe ve ona iktisadi müzaheretlerde bulunmağa hazırdır. Bu yardım, klâsik bir suretile değil, > işlerine iştirak etmek suretile yapıla bilecektir. Meselâ yol, demiryolu, fab- rika, köprü inşası gibi işlerde Fransız sermayesinden istifade edilebilir. Türk» lerin de, Fransada mevcut olan bu va- ziyetten istifade edeceklerini ümit ede