22 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

22 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

ı »rpan Şapka ve tükürük Bir kaç gündenberi © gazeteler sekiz yüz sayfa yeni bir belediye talimatnamesinin hazırlandığın- daki karşılıklı vazifel bu talimatnamenin ilk formaları belediye nizamından ziyade terbi- ye ve medeniyet vazifelerine ait bir esere benziyor. İlk hamlede göze çarpan mad- deler insanı böyle bir hataya düşü- recek kadar gariptir. Sokaklara tükürmek, kalabalık yerlerde halkı rahatsız etmek, bi- İet gişeleri önünde sıra bekleme- den ileri atılmak, pencerelerden halı silkmek ve saksı sulamak, yan kaldırımlarda durup söhbete dal- mak ve bisikletle talim etmek gibi her terbiyeli insanın yapamıyacağı şeyler cezai müstelzim birer cürüm mahiyetinde ve madde (şeklinde tespit edilmiştir. Bunu okuyanlar şehir halkinin madde halinde işaret edilen bu ha- reketleri kir medeni insanm vazi- fesi telâkki ederek yapmakta hi- cap ve tereddüt duymadıklarına i- nanacaklardır. » Bu sütunda bir kaç vesile ile tek rar ettiğim sokak terbiyesi mese- lesi anlaşılıyor ki artık belediye ni- zamlarını harekete getirecek ka- dar ehemmiyet peyda etmiştir. Eski ve yeni belediye talimatna- mesinin cezai maddelerle menetti- ği bu hareketler dünyanın her me- deni köşesinde herkesin şahsi ter- biyesi ile ortadan kalkmış çirkin ve iğrenç hareketlerdir. Şahsi terbiye ve telâkkileri ile kendilerini bu hareketlerden me- nedemiyenlerin cezai maddelerle bu pis itiyatlardan kolay kolay fe- ragat edecekleri şüphelidir. İnsan böyle sokaklara tüküren, yerlere sümküren, geleni geçeni taciz edecek şekilde yan kaldırım- larda ahbaplarile söhbete dalan, iramvaylarda, gişe önlerinde etra- fındakileri itip kakarak © rahatsız €den insanların hususiyetlerini dü. şündükçe insanlık namına tiğsini- yor. : Esefle kaydedeyim ki bu çirkin hareketleri yapanlar arasmda ken- dilerini camiyet hayatınm yüksek seviyesinde zannedenler, smoking giyip dansedenlerden pek çokları vardır. Her zaman söylediğim gi vesile ile de tekrar edeyim ki bele- diye talimatnamesinin cürüm (ve kabahat olarak işaret edip muhte- Mf cezalarla tevsik ettiği bu hare- ketler her şeyden evvel cemiyeti. nin sokak terbiyesine aittir. Yürümesini, oturmasını, konuş- masını, bir yere girip o çıkmasını, aksırmasını bilmek frak giyip vale oynamaktan daha güç, fakat daha r, Burhan CAHİT Yeni İran Hariciye nazırı gitti Şehrimize gelmiş olan İran Hari- siye nazırı Kâzım Han dün Tahrana gitmiştir. BORSA (İş Bankasından alman cetveldir) 21 EYLÜL 1933 Akşam Fiatları Tahvilât Elekrik Tramvay Tünel Rakam Aöndolu . MM 4 Mümessil 5120 ESHAM İş Bankayı Nas Telefon, 2 .. 850 $ Bomoni £ 1925 — Hamiline (955 $ Terkos. o * 2725 » » Müsetie 102 ente 138 Tramvay 48, $ İiahtdey. 18, Anadolu Hisse 2715 $ Şark day 135 Be 320İ Balya 135 Şir, hariye © 1525 İ Şark m, sesi ÇEK FİATLARI Paris 1200 $ Prağ 15925 Londra 856 $ Viana 4575 Nüyorke 71.40 ie 36425 Brkeel 3,3025 £ Berlin 19153 Milano izli | Azsr Atina LL ii 3.1665 Cenevre 43.50 | Belarat 34743 Amsterdam VATGBE £ Bükreş 80.50 67,1175 İ Meskeve 1075 NUKUT (Satış) .BEBEBB. EB Yeni kararname vE Yarın şehrimize teblig edilmesi bekleniyor Yeni kontenjan kararnamesi, dün kamatma res - Kararname- nin yarına kadar tebliği bekleniyor. Yeni kararnameye tevfikan hakkı mük tesebi apmak üzere teşekkül komisyonun İstanbul maliye müralıp lerinden birinin riyasetinde İktisat ve kületi namına bir, Ticaret odası na - mına iki azadan mürekkep olacağı ve gümrüklerde çalışacağı ve takasa ta- bi malların muayenesi için evvelki ko misyon tarafından alman ücretin de indirileceği haber verilmektedir. İthallerine musaade edil- meyen eşya Eyiğlün birine kadar gümrüklere Avusturya ve Macarislana ihracatımız Avusturya ve Macaristanla ahiren yaptığımız tcaret (o mukavelelerinde, bu memleektlere vaki olacak ihracat takdiri kıymet esasına tâbi tutulmuş- tur. Şimdiye kadar bu takdiri kıymet işini hangi merciin yapacağı bilinmi- yordu, Dün gelen bir emirde, bu işin Ticaret odası idare heyeti tarafından yapılacağı bildirilmiştir... Fanilacıların teşebbüsü Fanila imal eden müesseseler, ye- kontenjan kararnamesile fanila it- tnın A listesine ithal edilmek su retile serbest bırakılması üzerine ba- 7: teşebbüslerde bulunmuşlardır. An- cak yeni tarifede, ince fanilaların res mi artlırlmış ve kalın fanilaların res- mi indirilmiştir. Bu nisbetlerin ne de» rTeceye kadar doğru olduğu tetkik e- dilmektedir. Bu seneki tiftik reköltesi,, her biri 81 kiloluk 40 bin balye olarak tesbit edilmiştir. Geçen seneden müdevver 4 bin balye stok tiftik te vardır. Bu se meki mahsulün 22 bin balyesi Anado lunun markezlerinde bulunmaktadır. 18 bin balyesi şehrimize gelmiştir. Tif tiğin balyesi s01 liradan satılmaktadır. Kuşyemi Kuşyemi rekoltesinin bu sene meb oldı w anlaşılmıştır. Almanyaya Yeni tarifelerin nakliyata tesiri Ihracat ofisi, yeni vapur tarifeleri- nin harice vaki olan (o nakliyataki | te- sirlerini tetkik etmektedir. Bu husus ta vekâlete bir rapor gönderilecektir. Grafit madeni Geçenlerde Kuzguncukda grafit ma deni neticesi, bu- Bun kuran kalemi E özelde şek ek verişli göstermişti, nebi fabrikasmın, bir kurşun kalemi fabrikası açmak için bu madeni buz lan sermayedarla temasa geldi ber verilmetkedir. Peynir ve 0 yağ yükseliyor borsasındaki he; peynir salağa hafif tereffü 'sörülmel tes dir. Son günlerde yağ fiyatlarında bir az yükseliş hissedilmektedir. İzmirde incir İZMİR, 20 iliiyet) — İncir fi- yatları bugün iki kuruş kadar tenez- Ankarnda kurulacak fabrika Uyuşturucu maddeler inhisar ida- resi, Ankarada kurulacak fabrika için hazırlıklar yapmaktadır. yp Topkapı müzesi rehberi Topkapı sarayı müzesindeki muh- telif kısımlar ve bu kısmlardaki oya mek bir rehber vücüde getirilmiş pkapı sarayı müzesi müdürü KAŞE lm e rehber belediye tarafından ingilizce ve fransızcaya tercüme edilmiştir. Mü Amerika sefiri An- karaya gitti Amerikanın Ankara sefiri M. Ro- bert Skinner dün akşamki trenle An- karaya gitmişti Boğazda sonbahar tarifesi Dünden itibaren Şirketi Hayriye tarifelerini tatbika başlamış, bazı iskelelere, bu meyanda Kuruçeş- me iskelesine esasen yalnız sabah ve akşamları uğrayan postalar da ka'dı- rılmıştır. Japon sefiri bugün geliyor Yeni geli 2 Vicomte intonov bu sabal le şehri- mize gelecektir. aaa MİLLİYET CUMA 22 EYLUL Poliste Nereye saklandı? Litros cinayeti tahkikatı devam ediyor Nüddeiumumilik ve zabıta , Litros dün rafa yazdığımız bu cinayette şüp- heler Yaninin üstünde toplanmaktadır. Yaninin srf Recep ağayı öldürmek ü- zere Yunanistandan geldiği ve cinayet- ten sonra tekrar Yunanistana kaçma ön çakıştığı. tahmin edilmektedir. Di- ğer başka sebepler de mevcut şüpheleri kuvvetlendirmektedir. Görülüyor ki (Yani) nin üzerinde ına göstermiştir. Hanım resmi görür görmezi — Tamam. Bizim bahçeye giren genç bu idi. demiştir. Bir çoban da fe- toğraf üzerine ayni teşhisi koymuş tor Bu kat'i teşhis üzerine yapılacak başka bir şey olmadığı polis ve jandarma, Yaniyi aramıya başlamışlar- dır. Yani dün akşam geç vakite kadar yakalanmış değil idi, Sandal hırsızları Unkapanmda Tekirdağı iskelesinde bağlı Hamdi efendiye ait sandal sabi- kalılardan Salâhattin ve Keçi Nuri ta- relından çalınmış ve bunlar Kabataş açıklarında dolaşmakta iken devriyeler görülerek yakalanmıştır. Yolda çalışırken Fatih yol amelesinden 28 yaşlarında Erzincanlı Hüseyin oğlu email Balat köprüsü başında yol tamir etmekte iken şoför Osman idaresindeki 2610 numaralı otobüs çarparak sağ baca ğından yaralanmasına sebebiyet vermiş- tir. Yankesici Samatyada Canbaziye mahallesinde Yeniçeşme sokağında 40 numaralı ev- de oturan seyyar esnaf İbrahimin gü- müş sastini yankesicilik suretile çe- lan Şehreminli Hasan oğlu Yakup ya- kalanmıştır. Kumar Samatyada 309 numaralı dükkânda Vahram ve Mustafa efendilerin kahve- sinde kumar oynandığı haber alınmış, yapılan aramada Adli, Akif, Şemsettin, Barbot oynarlarken yakalanmışlardır. Mahkemelerde Mahalle işleri Yapılacak teşkilât için proje hazırlanıyor Senebaşından itibaren mahalle muhtarlıkları mülgadır. Binaenaleyh yeni muhtar intihabatı yapılmıyacak- tr. Bu işi belediyeler yapacaklardır. htarlık işlerini tedvir için nasıl teşkilât vücüde geti- rilmesi lâzımgeleceği hakkında bir proje hazıriamaktadır. Belediye, son İs oktruvanın lâğvndan do layı varidatının azalması üzerine teşkilât yapamıyacağını, yalnız nahi- yelerde teşkilât yapılabileceğini Dahi liye vekâletine n caatla bildirmiş- & Vekâlet bu fikri muvafık bulma - mıştır. Belediye, muhtarlık işini her mahallede yapacaktır. Şehir pilânı raporları Şehir mütehassıslarından M. Lam- ber ve Agache'ın raporlarının bu ay sonunda belediyeye gelmesi beklen- mektedir. Evvelce davet edilen Pro- fesör Prest ancak teşrinievvel ortala- rında şehrimize gelecek ve burada bir müddet tetkikat yaptıktan sonra ra - porunu yazmak üzcre memleketi o - lan Fransaya gönecektir. Belediye su mütehassıs Kalner de raporunu bu günlerde yollayacaktır. Maslak yolu Maslak yolunda, Zincirlikuyudan İstinyeye kadar asfalt şose yeniden ta- mire başlanmıştır. ç Çöpleri belediye dökecek Belediye önümüzdeki seneden il baren çöplerin denize dökülmesi işi müteahhide vermiyecektir. Belediye bu işi kendisi yapacaktır. Şehrin m Darülbedayi bir teşrinievvelden iti baren temsillerine başlayacaktır. Sah nede yapılan tamirat ve tadilât ikmal «edilmiş, provalara başlanmıştır. Konservatuvarda talebe seçme imtihanları Konservatuvara yeni talebe seçme imtihanları teşrinievvelin birinde ba: layacaktır. iye kadar yü mütecaviz talip müracaat” etmiştir. KohsffVatuvara yeni bazı muallimler alınış; yeni dersler ihdas edilmiş - tir. Sâlim Sırrı Beyin kerimesi Azade Selim Sırrı Hanım da yeni muallimler meyatındadır. Denize atılan adam Davaya ağır ceza Dumlupmar vapuru bundan müddet evvel Karadenize yaptığı bir seferde vapurun kamarotu Feyzi Ef. ortadan kaybolmuştu. Bu hâdisede Feyzi Efendiyi aralarındaki husumet yüzünden öldürmek ve sonra cesedi denize atmak noktasmdan İstanbul ağır ceza mahkemesinde mubakemele ri yapılan komanyacı Süleyman 28 »e ti. Mahkemei Temyiz bu kararı boz- duğundan Ağır ceza mahkemesinde yeniden celse açılmış ve temyizin ka- yarı okunmuştur. Bozma kararında ka bul edilen delillerin etrafile izah edil memiş olduğundan suçlunun Feysiyi denize atması ve kamaradan silâh a)- ması mümkün olup olmadığının sübut noktalarına dokunularak bu cihetler- den yeniden muhakeme asılmasına lü ordu. in hazır bulunamadığı - nı, bu hususta onun söz söyliyeceğini söyledi. Suçlu vekilleri de bozmanın duruşma neticesinde olduğundan ba - hisle herhalde üddelamumi Kâ- şif Bey dosyayı yeniden tetkik etmek söyledi. Buna suçlu avukal lar itiraz eti ves eği meeke kalktı ve heyecanlı heyecanlı söyledi: — Benim nur topu gibi evlâdım ci- mayete kurban gitti. Ben evlâdımı ie terim. Onu bu adam denize attı, be. ni de atamlar, azaptan kurtulayım” Suçlu avukatlarından Esat Bey: — Eğer iddin makamı dosyayı mü. leyman hemen talesya alacak ise Sü salıverilsin, mevkuf olmıyarak muha keme edilsin.” eymen, da aya- Bu esnada suçlu ğa kalktı ve dedi ki — Eğer şu kadar suçum çıkarsa 5 dam edin. Suçlu hapis “ür Mele üddeiumumi — Kâşif tuzun müddet geçtiğini ve Du sr 'anın teferrüatını ve tafsilâtme ta- larak hatırlıyamıyacağını söyle - di ve dosyayı tetkik için istedi. Bun- dan sonra dosyanın müddeiumumiliğe verilmesine karar verildi. Süleymanın serbest bırakılmasını istemesi reddo- ve kaldı. da tekrar başlandı Eski şekilde karar istendi zayı azaltacak sebep dile, eski şekilde karar istemiştir. Mu hakeme, müdafaa için kalmıştır. Eroin Eroin satmak ve hırsızlık yapmak- kahveci başlanmı guya çekildiği vakit dedi kiz — Tavukpazarında bir kahvede çalışıyordum. Bir bey geldi. Eroin müptelâsı olduğunu söyledi. Yalvar - dı, yakardı. Be kullanmazsam, hasta olurum, dedi. Ben de belki kahvedeki şerir adamlardan bi- risinde vardır, diye bazı sabıkalıları gösterdim.” Kantar ve saire çalındığını da in- kâr etti. Muhakeme davacı Mehmet Efendi ile şahitlerin çağırılması için Neşriyat davaları “Mehlika Hanımı Bristol otelinde öldürmekten saçul Arif Efendi dava- sının yazılmaması hakkında mahke - mece verilen karara rağmen muhake- me #afahatını yazan Son Post gazete- hakkında ir lik ceza w- Dava dosyası Sultanahmet birinci sulh cezaya verilmiştir. Kalyoncukulluğundaki eroin fabrikası Kalyoncukulluğunda © geçenlerde a çıkarılan gizli eroin fabrika- sile alâkadar olmakla maznun Gala- tada Cümhuriyet şapka mağazası sahi bi Marko Efendi ve rüfekasının mu - hakemelerine dün 8 inci ihtisas meh- kemesinde devam edilmiştir. Dünkü celsede bazı şahitler, bu meyanda Emniyet ikinci şube müdürü Demir, Emniyet kaçak takibatı kısmı şefi Mennan ve komiser Lütfi Beylerle di- ğer birkaç müdafaa şahidi dinlenmiş tir. Zabıta erkânı, bu in nasıl ele geçtiğini ve tahkikatm sureti cere yanını anlatmışlardır. Diğer bazı şa - hitlerin ve bazı noktaların alâkadar dairelerden / istilimi için muhakeme Darülkedayi temsillere başlıyor bulunmadığı kay 1933 ediyede Maarifis Kadro hazır Refik Bey Ankaradan dönünce ilân edilecek Üniversite idare heyeti dün de iç- tima ederek dahili nizamname ve ta- limatnameleri in ihzarına devam etmiş kadr. mize dönmesi beklenmektedir. Refik Bey yeni kadroyu bir daha gözden çirdikten ve tasdik ettikten sonra ilan edilecektir. Rus sinemacılarının çevirecöği inkılâp filmi Maarif vekâleti umumi müfettişle rinden Reşat Nuri Bey Ankaradan şeh rimize gelmiştir. İnkılâp İsakkında Rus sincmacılarınm çevirecekleri film hakkında Reşat Nuri Bey Rus swat kârlara mihmandar tayin olunmuş - İlk tedrisat müdürü Bir hafta evvel şehrimize gelen ilk tedrisat umumi müdürü Reşat ve Şem- van Bey bugün Ankaraya dönecek- © aarif müdürlüklerinde değişikler Aldığımız ma'ümata göre bazı Maarif müdürlükleri arasında tebed- dülât yapılacaktır. Bu tebeddülâta a- it kadro Maarif vekâleti tarafından hazırlanmıştır. Yakında tasdika ileti - ran edecek ve tebliğ olunacaktır. Ye- ni kadroda İstanbul Maarif müdürlü- ünde değişiklik yoktur. Merasimlerde takılacak band Mülki Türk Talebe merasim- lerde taşmmak üzere kollara takıla- cak yeni bir bant şekli tesbit etmiştir. Bu bantlar ilk defa olarak Cümbhuri- yetin onuncu yıldönümünde taşına - caktır, Birlik idare heyeti dün içtima ederek Cümhuriyet bayramına talebe- nin ne şekilde iştirak edeceğine dair bir program hazırlamağa başlamıştır. Yetişemiyen mektep kitapları Orta mekteplerin Biyoloji, fen bil. gisi, riyaziye dersleri gibi bazı kitap- larının henüz yetişmediğini ve bu yüz den talebenin müşkülâta uğradığını Hususi tabı değildir. Dev let matbaası tabı işlerini ikmal ettik- çe kiti racaktır, Deniz hastanesi Vapurcular bir | eysti faale seçtiler Husi vapurcular şirketi idare de Lütfi Beylerden . bir dür Malmüdürlüğüne Tığı muhasebe müdürü Hüseyin Bey ta- yin edilmiştir. Haki ade erilvop külür © tüvvü hediye etmiştir. * Etibba odası idare heyeti ile hay- siyet divanı dün öğleden sonra dokter Neşet Osman Beyin riyasetinde toplan- pi) ve bazı mesleki kararlar. vermiş © Müddeti hitam bulan idare heyeti, haysiyet divanı azalıklarile yedek aza- nın intihabı 27 teşrinievvel pazar günü Çağaloğlundaki binada saat 13 te yapı- Muvakkaten Sıhhiye müdüriyeti bi- ee e inn yeni * Boğalar komisyonunda Fransız murahhası M. Pozzi ve Fransız sefa- reti ticaret mümessili M. Pessereau dün sabah Angkor vapurile şehrimize gelmişlerdir. * Lehistan ceneral konsolosu M. Romain Wagnerouvicz ceneral konsül Tük baki kalmak üzere sefaret ticaret müşavirliğine tayin edilmiştir. başka güne bırakılmıştır. Esrarcılar mahküm oldular Evlerinde 14 kilo kaçak esrar tutu Murtat ve Hasan Efendilerin 8 in- ci ihtisae mahkemesinde icra edilen muhakemeleri bitmiştir. Maznunlar birer sene hapse ve 14 bin küsur lira para cezasına mahküm edilmişlerdir. ———— Lâlelide ev.. Gazetelerde bir havadis gör « düm. Avrupadan İstanbul Üniver. sitesine getirilen ecnebi profesör- lere Lâleli apartımanlarında yer hazırlanmış. Avrupalı hocalara ha zırlanan bu yerlerin kiralarını ho- calar verecekler. Fakat bu seçme onlara bir kolaylık olsun, Üniver- siteye kolay gidip gelsinler diye ya pılmıştır... Bu fikre kim itiraz edebili 2 Yalnız benim hatırıma fena bir şey geliyor, Avrupadan gelen ec- nebi profesörlere yapılan bu ko- Jaylık neden Türk profesörlerden derig ediliyor. Onlar da kolay gi- dip gelmeyi, Üniversiteye yakın o- turmayı istemezler mi? Halbuki bunların bir çokları Beyoğlu tara- Tında oturuyorlar... Yazık değil mi Beyazıta kadar her gün taban tepsinler?!. Bunları da o civarda bir yere getirmeli... Ama Lâleli a- partımanı olmaz da Çadırcılar o- lur... Ve bu minval üzere meselâ belediye reisimizi de eee. kalkıp Divanyoluna kadar alen Eirlrenk Kil İİ nağını Harbiyeden kaldırıp Yere- batanda bir yere nakletmeli... Be- lediye erkânından Harbiye, Maç- ka, Ayaspaşa taraflarında oturan- ların da İstanbul cihetine nakilleri doğru olur. Ve eğer bu suretle her memura bu kolaylığı yaparsak rafında, kaymakam, na rleri, sulh hâkimi ve be lediye memurlarından başka me- mur oturmaz ve bugünkü haksız telâkki ile hep yabancı yatağı te - lâkki edilen İstanbulun en kesif nüfuslu semti bir yabancı yatağı olur gider... Bununla, İstanbul ta- rafı kazanır mı?.. Buna hükmet mek Beyoğlunun bugünkü gibi tamamen türklestiği zamana de - gil, tamamen yabancı olduğu bun- dan otuz. kırk sene evveline bak- mak kâfidir. O zamanlar da İstan buldaki mülk kıymetleri Beyoğ - lundan gene dun fiyatta idi... Biz bir şehrin mukadderatı üze rinde tesiri olacak fikir ve hare- ketleri büyük bir serbesti ile yapa- rız, lâkin neticesi ne olur onu bek- lemeyiz?, > FELEK i Zehirli Gazlara karşı Şehrimizde yeni bir cemi: yet teşkil ediliyor | lunan cemiyet şimdilik bazı vilâyetler- de şubeler açacaktır. 2 — Mahalle teşkilitmdan inülede eyle bir yardımcı gü- Mankeni mebllarde de Tpe5 tr, Maskelerin uçları muslaklara ge girilecek ve bu vaziyette teneffüs edile. cektir. Şayet sigara dumanı teneffüs © dilirse maskenin bozuk ve teneffösün yanlış olduğu anlaşılacaktır. 4 Cemiyet icap eden talim maskelerini sipariş etmiştir. Maskelerin bir aya ka- dar geleceği tahmin edilmektedir. Bu hazırlık devresi bir kaç ay devam ede- cek ve ancak ondan sonra asıl maske. ler getirilecektir. Şimdilik kava hücumlarma ilk ön- ce maruz kalacakları tahmin edilen ş€- hirler hakkında tetk'kat yapılmaktadır. Birinci tasnife giren ber şehrin nülu- Sedar. İstiyen alacak, istemiyen almıyacaktır. Cenevre içtimaları Murahhaslarımızdan Nec- mettin Sadık Bey gitti Eylülün 26 sında toplanacak olan Sadık Bey Cenevreye ciye Vekili Tevfik la Beyin Si dan doğruca Cenevreye gitmesi suk temeldir. İtalyan Darülfünunlular. dün geldi heri edec zim Eee derini dün akşam geç vakit gelmişlerdir. Ya. sn İtalyan sefaretinde İtalyam mite firler şerefine bir resmi kabul yapı. Jacaktır.