3 Ekim 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

3 Ekim 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

— 5 VvAKIT 3 B. teşrin 1933 | Mem İzmirdeki acıklı tren kazası nasıl oldu? Iki kadınla bir ç çocuğun hurdahaş olmasına sebep olan hadise Kazazedeler hastaneye nakledildikten sonra İzmirde Hilâl istasyonunda fes! ne olacağını düşünmeğe bile va - ci bir tren kazası mıştık. O Bu hususta gelmiştir: İ olduğunu yaz- | şu tafsilât | Saat 8,20 de Hilâl istasyonun - dan Burnovaya gitmekte olan 55| numaralı katar, önüne gelen iki | kadınla iki çocuğu on metre kadar | sürükliyerek, müteaddit yerlerin- den yaralamış, ezmiş ve hurdahaş © etmiştir. Zavallı kazazedeler, makine ö- ünde: sürüklenirken feci surette “feryat ediyorlardı. o Çocuklardan © birisinin bir ayağı diz kapağın » “dan kesilmiş, diğerleri bir mucize kabilnden sadece yaralanarak kur tulmuşlardır. Burnovaya 8,15 te Basmahane- | den hareket eden 55 numaralı ka- tar Hilâl istasyonuna yaklaşmıştı. | O sırada Karşıyakadan İzmire gel mekte olan 14 numaralı o havali katarı da, Hilâl istasyonuna gel - © miş, Aydın ve Kasaba hatlarının birleştiği yerden geçerek Basma » haneye yakın olan yerde durmuş- tur. Oo Bu katarla Karşıyakadan ve diğer ( istasyonlardan gelen yolcular iniyorlardı. Ayni trende o Aydın demiryolu | © kumpanyasında silici Ahmet E -| fendinin zevcesi 23 yaşında Ha - kit bulamadan O sürüklenirlerken katar nihayet durmuştur. Makine zavallı kadın ve ço » cukları on metre kadar sürükle - dikten sonra durabilmiş ve me - murlarla halk derhal kazanın ol- duğu yere koşmuştur. Tekerlek » ler altında kesik ve kanlı bir çocuk ayağı ile kesik ayağından kan a - kan sekiz yaşında zavallı bir ço- cuk ve vücudunun muhtelif yer - lerinden yaralanmış kadınlar alın mış, imdadı sıhhi otomobili geti - rilerek yaralılar memleket hastas nesine kaldırılmıştır . Hâdise adliyeye (o verilmiş ve müddeiumumi Übeyit Bey hâdise mahalline yetişmiştir. Makinist Hasan Fuat ve ateşçi Mehmet oğlu Ahmet Efendiler ne zaret altına alınmışlardır. Tahkikata göre kaza, kadın ve çocuk'ların katarın inilecek yerin aksi istikametinde inmelerinden olmuştur. muavini İki tren arasındaki mesafe çok | dardır ve kaza da bu yüzden ol - | muştur. Bu yerde bir insaniki tren arasında kalırsa kurtulması - na imkân yoktur. Makinistin fren, yaptığı da anlaşılmış ve bir ehli - vukuf heyeti o tarafından o katar! Pi mleket Habe rleri | yy yg gg yg Bursa valisi Abidin” Beyin VAKIT'e beyanatı Vilâyet için n yeniden yapıian yollar, frengi ve sıtma mücadelesi, hayvanları ıslâh | Cümhuriyet bay- ramı için iMemleketin her tarafındâ hararetli hazırlıklar, büyük taklar — Marş talimleri Çankırı, 2 (A.A.) — Cümhuri- yet bayramını kutlulama için alın- makta olan tertibat ve hazırlıklar her gün ilerlemekte ve bayramın mükemmeliyeti için yeni yeni ka- Şehirde muh telif müesseseler namma 15 tak yapılacak her taraf tezyin ve len- vir edilecektir. Yeni açılmakta olan cümhuriyet meydanında bir tak altına halk kürsüsü konacak burada üç gün müddetle konferanslar verilecektir. Fırkası tarafından hediye bayrakların köylerde yerleri meydanları tesbit edilmekte buralarda birer tak yapılmak için her kolda Halk fırkasının göndereceği rarlar alınmaktadır. Halk edilen ve ve altı hazırlanan yazılar, levhalar her tarafa dağıtılacaktır. huriyet marşı ile istiklâl marşının bir ağızdan söylenmesi için halk evinde açılan kursta devam edilmektedir. Kayseride Kayseri, 2 (A.A.) — | cümhuriyet bayramı hazırlıkları - | na devam edilmektedir. Kutlu: lama komiteleri her gün toplan maktadır. Alınan kararlara göre her köyden atlı ve yaya köylüler bayram şenliklerine iştirak etmek üzere şehre geleceklerdir. Hükü- met tarafından büyük bir balo ve- rilecektir. Ankara İstanbul radyolarından istifade etmek için sehrin muhtelif yerlerine radyolar konacaktır. Her taraf elektrikle tenvir edilecek resmi müessesat tarafından birçok tak - lar yapılacaktır. Konyada Konka: 2 (A.A.) — Cümhuri- yetin onuncu yıl dönümünü kutlu İlama komisyonu O toplanmalarına Yeni cüm - ekzersislere Onuncu ve ve hususi devam ederek yeni yeni kararlar vermektedir. Komisyon bütün | köylere tamim göndererek bu bü- yük günün lâyik o'duğu ehemmi - cer Hanımla dokuz yaşında kızı | müteaddit defalar hızlı ve ya -| yetle tesidi için hazırlıklarda bu- Lâtife ve yedi yaşında Şefika ile | komşusu Tepecikte oturan kırk | sekiz yaşlarında Akıle Hanım bu- | lunuyorlardı. Bunlar, Tepecik. | teki evlerine gitmek üzere tren - © den inerken istasyonun sağ tara - fına inecekleri yerde, kolaylık ok sun diye, sol tarafa inmişlerdir. Fakat o sırada Burnova havali treni de istim başlayınca iki kadınla ne yapacaklarını (şaşırmış, inmiş oldukları trene binmek istemişler. saçarak gelmeğe çocuklar se de buna da muvaffak olama-| mışlar ve karşı tarafa da geçme - mışlar ve karşı tarafa da geçeme-| mişlerdir | Makinist Salih oğlu Hasan Fuat | Efendi, iki kadınla iki O çocuğun katarın geçeceği yol üzerinde şa- ışırmış bir halde durmakta olduk - | larını görünce firen yapmış ise de hatarı durduramamış ve iki ka -| dınla çocukları önüne © katmış ve | sürüklemeğe başlamıştır. Zavallı kazazedeler, âkibetleri tahrik ettirilerek istenilen yerde durdurulup durdurulamıya» cağı tetkik olunmuştur. (o Ehlivu. kuf, raporu bugün adliyeye veri - İ leenktir ; Hacer ve Âkıle Hanımlarla 9 yaşındaki Lâtife kız vücutlarının muhtelif yerlerinden vaş— ismindeki yaralıdırlar, yaralarının ölüme se- bebiyet verecek şekilde olmadık - ları söylenmektedir. Yedi yaşındaki Şefika ismin « deki kızcağızın sağ ayağı teker - lekler altında kalarak kesilmiştir. Kızcağızın yarası ağır olduğun - dan kendisi baygın bir halde has- tanede yatmaktadır. Mücssif kaza tahkikatına de - vam edilmektedir. Baytar müdürü Konya, 2 (A.A.) — Ziraat ve- kâleti baytar işleri umum müdürü | bitirerek | Sabri Bey tetkiklerini İstanbula gitmiştir. İ lunulmasını bildirmiştir. Antalyada Antalya, 2 (A.A.) — Cümhuri i yet bayramının onuncu yıl dönümü İ hazırlıklarma faaliyetle devam e- dilmektedir. Merasime spor mey danında cümhuriyet (ve istiklâl Marş- kurslar marşlariyle başlanacaktır. ları halka öğretmek için açılmıştır. tertip edilmiştir. caktır, Balo ve müsamereler 22 tak kurula - Köylerde de merasim mey i danları “yapılmaktadır. Köy'er- den şehirde yapılan şenliklere iş - tirak etmek için heyetler gelecek- tir. Konyaya su Konya, 2 (A.A.) — On üç bu- çuk kilometre mesafede Tutlu suyunun şehrimize getirilme si için tetkikatta bulunulmaktadır. Suyun boruları ilk baharda döşene cek ve su yaz mevsiminden evel şehrimize getirilmiş olacaktır. bulunan tertibat alınmaktadır. | Gemlik, (Hususi) — Bursa va-| i lisi Âbidin Bey, uzun günlerden - beri vilâyet içinde gezmekte, ka- saba ve kasabalıları, köy ve köy- lüleri görmekte, konuşmakta idi. Son gün'erde buraya da uğramış, i Gemlik ve etrafında her yönden halka | Vali Abidin ziraat, hay - görüşler yapmıştır. Bey, yollar, maarif, vancılık, ticaret, adliye sorguları- ma şunları söylemiştir: — Vilâyet içinde devir ve tef- tişle meşgulüm. Bir çok yerleri gördüm, vilâyet halkı ile yakın - dan görüştüm. Halkın Cümhuri - İ sene evvel bazı kazalarda da üç dört doktor vardır. mücadelesi Orhanelinde de frengi Bazı kazalarımızda sıtma mücadelesi vardır. Frengi müca- İ delesi vazifesinde tamamiyle mu- vaffak olmuştur. Sıtma mücade- lesi mmtakasında yalnız kinin da- ğıtılmak suretiyle şafi tedabir de- gil, sivri sineklerin barınabilecek- leri bataklıkları da kurutmak üze- re tedbirler alınmış ve nitekim iki sivri sineği bol olan İ Gemlikte açılan kana'lar vasitası ile bataklıklar kurutulmuş ve siv- Bir iki senelik ri sinek azalmıştır. oklu bayraklarla halk fırkasında | yet prensiplerine, milli yürüyüşe | çalışmadan sonra güzel Gemliğin İ uygun surette hareket etmekte ol-! sıtmadan kurtulacağı tabiidir. E - duklarını ve büyük rehberlerinin | sasen hükümetçe yaptırılmakta o- gösterdikleri yolda yürümekte de- | lan büyük ameliyat yakında Bur- vam ettikçe daha iyi rahata, yaş yışa ve yükselmeğe kavuşmak ka- naatini beslediklerini anladım. “Vilâyetimiz mahsu'âtı çeşit| çeşittir. Halk, iki senedenberi ek| tiğinden, çalışmasından çok iyi likler görmüş, bu sene de iktisadi halinden çok memnün bir hale gel | miştir, Hükümetin iktrsadiyat hu- | susunda sarfettiği emeklerden mü teşekkirdir. Cümhuriyet devrin - de gördükleri rahatlığı, emniyet ve asayişi hiç bir devirde görme- diklerini söylemektedirler, “Gerek vilâyet tarafından, ge - rek belediyeler, gerekse köy ka - nununa göre köy ihtiyar heyetleri vasıtasile yapılan yol işleri, yapıcılık işleri işleri, halkta daha yükseğini ve çoğunu yap- mak üzere göğüs kabartacak bir vaziyette yürümektedir. Bir kaç yerde pansiyonlu mektepler mey - dana getirmekteyiz. Köyler bu suretle birer maarif kaynağı ola- caktır. Bir pansiyon, beş altı köy için aynı zamanda birer mektep maarif demektir. Ve tahsil derecesi iti - bariyle köydeki üçer sınıflı mek - teplerden daha yüksektir. “Vilâyet içinde sekiz yüz yedi kilometrelik yo'umuz vardır. Yedi yüz kadarı şosedir. Diğer kısmı ise tesviyei türab'ye halindedir. Mudanya — Bursa, Karacabey — Bursa, Gemlik — Bursa yolunda otuz kilometrelik bozuk kısım mü teahhide verilmiştir, yapılmakta - dır. Yeniden Bursa - İnegöl, Bur- sa — Yenişehir yo'unda emaneten silindiraj yapılmaktadır. Bunlar- dan başka yedi yerde yollarda amelelerimiz çalışmaktadır. Köy lülerin köy kanununa göre açtık- lari yollar bu rakamlara dahil de- ği'dir. Ben otomobille bir çok yollardan geçtim. Hiç bir rahat-| sızlığa uğramadım. Köylüler yol larını açmakta bugün de devam | etmektedirler. “Vilâyetimizde sihhat teşkilâtı da kuvvetlidir. : Bursa memleket hastanesi bir çok mütchassısları ile her türlü hasta'ıkları kabul ve sağlıklarına çalışmaktadırlar. Her | kazamızda doktor bulunduğu gibi sa ovasını da bataklıktan kurtara- caktır. Binaenaleyh vilâyetin ah- vali sıhhiyesinin düzelmesi için günden güne büyük adimlarla ça» lışılmaktadır. “Hayvancılığın ıslahı için alın- mış bir çok tedbirler, müracaat e- dilecek bir:çok müesseseler var - dır. Cümhuriyet hükümetimizin, büyük şeflerimizin bu hususta çiz- dikleri programa halk tamamiyle uymaktadır. Vilâyetin bir çok yer lerinde kara sığır hayvanat ıslah e dilmiştir. Köylerimizde çok gü- zel damızlık boğalar vardır. Bo- ğası olmıyan köylere de bir sene içinde boğa verilecektir. Karaca- İ bey harası vilâyet içinde her cins hayvanın ıslahı için büyük bir mü- essesemizdir. Vilâyet aygır depo su da zengindir. “Cümhuriyet adliyesinin vilâ - yet içindeki çalışmaları da çok iyidir. Her vatandaşın tam bir emniyetle müracaat etmekte ol- dukları yer adalet kapısıdır. Hal. kımızın her işinde gördüğü ufak bir sakatlığı, hakkını alacığını bütün bir itimatla adliyeye akset* tirmekte olduğunu gördüm... #iraz Ali oğlu Bozkırda bir yangın Konya, 2 (A.A.) — Bozkır ka- zasında bir yangın çıkmış dokuz dükkân iki ev yanmıştır. Konya belediye itfaiyesi Bozkıra giderek yangını söndürmüştür. Kaza kay makamının evi yanan evler meya- nındadır. Yangın dükkânların bi risinden çıkmıştır. lira raddesindedir. pılmaktadır. Zarar elli bin Tahkikat ya- Mütehassısiar dönüyor Konya, 2 (A A.) — İktusadi tetkiklerde bulunmak üzere şehri- mize gelmiş olan (O mütehassıslar Ankaraya dönmüşlerdir. ymm Çankırı'ya şimendifer Çankırı, 2 (A.A.) — Bugünden | itibaren Çarkırı — Ankara, Çan - kırı — Mersin, sun arasında Çankırı — Sam - her gün Oomuhtelif trenler işlemeğe başlamıştır.