26 Kasım 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

26 Kasım 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

Tiyatro ve operet Halkevi töüsil şubesinden Samiye Hanım anlatıyor ii sahnesinin güzide un - “ şi an Samiye Hanımla kar- tiraj — Kendisine sualle - zamandanberi rol 4 ve bir, lt, düşünmeğe basladı rinde k sonraellerini dizleri üze #netliyerek cevap verdi: di çalan ne kadar oldu bil - Na; B hir tiyatrosunda Faruk Akın piyesi oynanıyor Samiye Hanım niye men biraz evel girdiğim tir, aaldığım ilk rol bu piyes- du, in bir proloğunu hatırlarsınız SX Tamam. İşte o proloğu o Bakü mektepli kız bendim. O ğin, heyecanımı hiç unutmıya - ka ai, Proloğ biter bitmez hal - Pay cağı vazıyeti âdeta sinir hiyle beklemiştim. Pübeyi an sonra halkevinin temsil he de devama başladım. til tah andanberi halkevi tem - Sing i Azası ve © talebesiyim. kı aşka hiç bir tiyatro ile a- Yoktur. / İkinciyi sordum: m tay Profesyonel ve amatör ar »| 'en kimleri beğeniyorsunuz? Profesyonel demekteki mak #ehir tiyatrosu sanatkârla- 8, bunlarm sanati hak - — “ad beğ Teki, fikir yürütebilecek bir kud. main Mecbuy Iğım için süküt etmek JİN sahın, deyim. Muhsin Be- yin ediniz Amatörlerden © bahset- 5 Ha... Evet... Tinin, iğin hayranıyım. İşte Fakat memle - çe htelif gençlik teşekkülle- e on) illerinde bulunmadığım yl, ve hakkında da bir söz Mep ecem, Film san ketimizde yeni başlıyan Kirleri zsYii halkında ne gibi fi - Miş ge? ketirin etündü ve birdenbire Ü tek Sinemanın, bugünkü yük « Mevkii terçih 9 Tâğmen, O tiyatroya iYorum, — baki âlâ... Bizdeki © operet — Bizde düşünüyorsunuz? Ya ali bu salgın, bütün ım vlan ve lirik ti- subesi bulunan çok gözlerini bir | disiplininde gösterdiği | Hansa arms semen enmne mekan 0a0 m0 amme bAN 040 10000 ASAN SAN AFAFENEMEAME KANA amm. Gençlerle Başbaşa ş | kadınlı ve mevzu itibariyle (o pek hafif ve eğlenceli bir operet şekli- dir. Diğerlerini daha tecrübe et « mediğimiz için yalnız veyalnız bu hakim şimdilik.. Bu tarz, operet zannedersem bütün dünyada sal - gın şeklde. Amerikanın, Avrupa- nın yaptığı filmlerin yüzde (75) şinin mevzuunu bunlar teşkil edi» yor. Fakat ben klâsik Viyana o- peretlerinin meftunuyum.. (Tos- ka), (Maskot), Bayader) ne kadar güzel operetlerdir. — Pek âlâ Samiye Hanım. Bu İson sual... Gayeniz ? | o —Gayem.. Şimdilik heveskâr ilık.. Bilâhare her heveskârın ide lali olan yüksek bir sanatkâr Oo ol- mak, ismimin, dolayısiyle mem- leketimin, hariçte bu sanat yolun da da alâka uyandırması... İşte ye- gâne arzum. Teşekkür ederek ayrıldım. E- | sasen onların da provaları başla - mak üzere idi. Melih Nazmi Gençler 'mahfelinde İki eser muvaffakiyetle temsil edildi Cümhuriyet gençler (o mahfeli ikinci müsameresini; mahfelin e» debiyat şubesi şefi Baha Hulüsi Beyin yazdığı (Bir kadın ağladı) isimli iki perdelik piyesiyle Reşit Asımın (Lâbiş) ten o naklettiği (Eminönü cinayeti) isimli bir per delik komedisini oynamakla ver - miş oldu. Piyesin en zor rolünü Baha oy- nuyordu.. Diğer roller ise Nurul» lah, Mehmet, Sadri, (Yusuf Muzaffer Beylerle Güzin, Canan ve Sabahat Hanımlarda idi. Eser yazılış itibariyle güzeldi. Hanımlar bilhassa çok muvaffak oldular. Sabahat hanımla Sadri ve Mehmet Beyler (o sahneye yeni çıkmalarma rağmen aldıkları rol- leri muvaffakıyetle o başarmışlar- | dir. İkinci eser olan (Eminönü ci » nayeti) de güzel oynıyanları altın cı senenin ikinci müsameresinin de | muvaffakıyetle başarılması genç- lerin hevesini bir misli arttırmış - tır. »* Trenlerdeki garip şeyler Trenlerin istasyondan kalkma» | dan evvel bir memurun elinde çe- | kiçle tak tak tekerleklere vur- i duklarını görürsünüz. Bu bir muayenedir. Tekerlek « lerin üzerine çekiçle vurulunca güzel ve alışık bir ses çıkarır. | o Fakat eğer tekerlekler kırık ve İ ya bir yerinde arıza varsa derhal | kötü ve bozuk bir ses çıkarırlar. Bu vazıyet karşısında da tren hareket edemez, Eğer iyi ses ve - rirse trenin işlemesine müsaade €- dilir. Faydalı ö Karli ii film | çevirmek usulleri | Londra, karanlıkta film çekmek için keşfedilen bir usulü tatbik et- mek üzeredir. Bu evelce Telövision hadisesin de kullanılan © şuaatın yeni bir kullanış şeklidir. Bir Telecivision lu stüdyoda bir kablo veya telsiz telgrafla resmi çekmek istenilen şey Photo — ölâctrigue bir plâğın önüne konur, sonra tahtelhamra şuaat sarfiyle aydınlatılır. Yalnız foto elektrik plâklarının mütees - sir olduğu tahtelhamra şuaat göze görünmediğinden resmi (o çekilen şey tamamiyle karanlıkta imiş gi bi gözükür. Karanlıkta film çe - virmek için kullanılan prensip te aynıdır: Aktörler ziyadar (o lâmbâlarla aydınlatılacakları yerde üzerleri « ne göze görünmiyen fakat sinema tahtelhamra pellicule tesir eden tahtelhamra şuaata huzmeleri tev- cih edilir. Böyle bir pellicul devolupman- dan sonra tabit filmler kadar va - zıh hayaller verir, Bununla beraber (£ tahtelhamra şuaat cilde ve kumaş o nescleri- ne hafifçe nüfuz ettiğinden böyle bir filmde elbiselerin ve cildin ren gi ziyada çevrilen filmdeki renk- ten biraz farkh gözükür. Yalnız bu tarz film çevirmenin bir mah - zuru var ki o da vaz'ı sahnenin ka» tiyen artistleri kontrol edememek imkânsızlığı içinde olmasıdır. Yakaya takılabilecek bir mikrofon Telsiz telgraf neşriyatı bilhas - sa radyoda verilen konferanslar esnasında bazan dinleyicilerin dinlemesi güçleşiyor ve çok defa da imkânsızlaşıyor. Bu sabit mikrofonlara alışamı- yan hatiplerin kırmıldamasından dönmesinden, ilerlemesinden ve ya gerilemesinden binnetice mik- rofonda her sesin şiddetinin değiş mesinden ileri gelir. Hatipler, dinleyicileri izaç etme- den hareketi temin için İngiltere- de elbiseye tesbit (o edilebilecek bir mikrofon keşfedilmiştir. Bu âletin kalınlığı 25 milimetre ve ağırlığı 40 gramdır. 10 metre lik bir tel bunu sadayı yükselten âlete bağlar. Bir kauçuk kılıf ta telin elbise- ye sürünmesinden mütevellit gü- vültüyü söndürüyor. Vagonlarını dezenfekte etmek için Bir İngiliz şimendifer kumpan - yası vagonlarını (o dezenfekte et- mek, bilhassa mikropları ve tah - taları aşındıran kurtları mahvet - mek için bambaşka bir usul kul » lanmaktadır. Bunun için içerisin den bildiğimiz rayların geçtiği 25 metre uzunluğunda, 6 metre ge- nişliğinde çelik bir üstüvane kul - lanılır,. Dezenfekte edilecek va » gonlar üstüvaneye (o sokulduktan sonra iki menfezleri (oağır demir kapılarla hemen kapanır. Üstüvaneye açılan buhar boru- lariyle hararet 50 dereceye yükse- tilirken, hava boşaltma makinele riyle de üstüvanenin havası tahli- ye edilir. Altı saat süren bu ameliyeden Yıldızda Hâkimiyeti Milliye şe - hir yatı mektebinde cümhuriyetin İ onuncu yılı münasebetiyle bir ser- | gi açılmıştır. Sergi maarif erkâ- İnr, Beşiktaş kaymakamı OoŞevket | Beylerle civar mektepler talebesi ve yüzlerce halk tarafından ziya - ret edilmiştir . Sergide Gazi köşesiyle Lozan ve Sevr muahedelerini mükayese- li gösteren kısım'ar canlı ve toplu bir fikir verecek mahiyettedir. Hakimiyeti Milliye mektebinde açılan sergiden bir intiba Burada çocukların faaliyeti ve fikri kabiliyetleri bariz bir şekilde görülmektedir. Fzcümle bu sene liseler için alınacak parasız İeyli İon üç erkek talebe için müsabaka imtihanında İstanbuldan iştirak e- den yüzlerce talip (arasından bu mektep mezunlarından yedi efen- di kazanmışlardır . | Mektep talim heyetini bu mu - vaffakıyetinden dolayı tebrik e « deriz. mek maksadiyle Ankara (ticaret lisesi talebeleri aralarında bir te - şekkül vücude getirmişlerdir. 18 ikinci teşrin 1933 günü ders ten sonra toplanan talebeler heye- canlı bir toplantı yapmışlar ve ci- gara aleyhinde tezahüratta bulun- muşlardır. — Tetkikat neticesinde bu mektep talebesından altmış al- tı kişinin cigara içmekte olduğu anlaşılmıştır. Toplantı esnasında bulunan cigara içen talebelerden sızlıktan ve hararetten tamamiyle mahvolurlar. Bu dezenfeksiyon tarzı eskiden yetini de oldukça arttırıyor. En çok kelimesi olan lisan Missouri üniversitesi profesör- lerinden doktor Ramsay O hayatı- nım mühim bir kısmını belli başlı lisanların ihtiva ettiği kelime ade- dini saymağa hasretmiştir. Bu meraklı adam, bu nezih eğ lence sayesinde öğrenmiş ki en sonra kurtlar ve mikroplar hava - | zengin lisan İngilizcedir. Bu li - Cigara düşmanlığı kurtlar tarafından yenip kemirilen | tahta vagonların dayanma kabili- Ankara Ticaret mektebi talebesinden bir grup Talebe arasında cigara düşman lığını uyandırmak ve cigaraya kar şı olan temayüllerle mücadele et - senet vermişlerdir. " Cigarayı terkeden talebeler a» rasında uzun seneler cigara içmiş (olan bir de muallim bulunmakta- dır. Toplantı salonunu terkeden İve cigara içmemeğe karar veren talebeler cigara paketlerini umu * mun alkışları arasında yakılmak suretiyle sepete atmışlardır. Talebeler arasında cigara düş- manlığına önayak olan Ankara ticaret lisesi talebesi, bu hareke - tin bütün gençliğe teşmili husu « İ sunda canlı bir mesaiye girişmiş » ler ve bütün mektep gençliğini bu otuz dördü, cigara içmemek hu - | faydalı karara davet etmişlerdir. susunda mücadele komitesine bir | Gençleri tebrik ederiz. ———— — — ———— —— İsan takriben 250.000 kelime ihti - va etmektedir. Yalnız bunlardan 50 bin kadarı bugün artık kulla « nılmıyacak kadar eskimiştir. İkinci olarak 184,706 kelime ile Almanca geliyor. Fakat bu keli. melerden çoğu birer (o mürekkep kelime olduklarından Almancada bakikatte 71,075 basit kelime var- dır. Sonra Macarca 120,000 keli- me ile üçüncü (geliyor. Nihayet Fransızca (93,032, İspanyolca 70,683 ve İtalyanca 64,642 kelime ibtiva ediyorlar, Bedi Nuri .l