21 Aralık 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

21 Aralık 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

——.— veamil si GEGIKADUN Beyoğlunda 7925 koca bir ev fırtınadan çöktü! Beş altı kişi ağır surette yaralandı bir kişi enkaz altında kayboldu (Muş tarafı 1 İnel sayfada) derdik, Tahkikatımızm neticesi şu oldu: Evde oturanlar © Yelelan evde muhtelif aileler oturmaktadır. Üst katta madam Karnelya ile kocası Profili, ço - cukları Manoli, Marika Ove Te- mistokli, orta katta Haçık ile kr zı Melina, alt katta da kasap Li- gor, dansöz Virjini ile anası A- raksi O oturmaktadırlar. Hadise esnasında Virjiniden başkası hep» si evde bulunuyorlardı. Ev çatırdamıya başlıyor! Saat on sekize doğru ev, çatır- damıya ve şurasından burasından bazı parçalar sokağa © düşmeğe başlamış ve bu vazıyet evin karşr- sındaki kahvede oturanlarm dik» katini çektiği için o kahvedekiler Ligora vazıyeti haber vermişler - dir. Bunun üzerine Ligor yukarı kata çıkarak: — Madamlar... Ev yıkılıyor, canınızı kurtarmak isterseniz çr kınız! diye haber vermek istemiş» tir. Bu esnada madam Kornelya 'da işin farkına vardığı için eşya- larını kurtarmak çarelerini araş- tırmakla meşgul bulunmaktadır. Fakat tam bu sırada koca ev için dekilerle bütün mahalleyi yerin - den oynatan bir gürültü yan tarafındaki arsaya ve boş bir evin Almanyada evlenen evlenene! Berlin, 20 (Volf ajansı) — A- Yustos ve eylülde çokluğu bildiri * len evlenmelerin miktarı teşriniev- velde de devam etmiştir. Kanunların evlenmeleri kolay - laştırdığı ağustos başlangıcından teşrinievvel sonuna kadar 51 A - man şehrinde 806.000 evlenme ol muştur, Geçen sene aynı şehirlerde bu müddet esnasında 6.800 izdivaç ulmoştur ki bu hemen hemen yüz- de 30 nisbetinde bir artmadır. İzmirde garaj ve hâl İzmir, 20 (A.A.) — Şehrimiz» | de Emlâk ve Eytam bankası tara- fından yaptırılması takarrür eden bir umumi garajile balık hali için belediye ve banka fen heyet leri tarafından muhtelif plânlar hazırlanmıştır. Bunlar üzerinde yapılmakta olan son tetkikler bi- ter bitmez inşaata başlanacaktır. Bir deniz tayyaresi İstres, 20 (A.A.) — Schnei - der kupası için geçen sene Aso lantın sürat tecrübeleri yapmış ol duğu Bernard deniz tayyaresi, ka ra tayyaresi haline ifrağ edilmiş- tir. yız. Bu yüksek ve hayırlı müeş « sesemizden, aç çocukları dozur- mak hususunda esaslı yardımlar bekleriz. Hilâliahmer, aç çocuk. larımızı doyuracak vazıyettedir. Ancak yardım şekilleri nizamna» mesine uymamaktadır, ki bu mad delerin de kongrede tadil edil « mesini memleket çocukları ve yav sucukların yoksul ebeveyni namı- za temenni ederiz. Selâmi izzet üzerine çökmüş ve üzerine düştü- ğü evin de birçok taraflarını çö kertmiştir. Facia haber almır alınmaz der hal itfaiye ile sıhhiye imdat oto - mobili hadise yerine gelmişler ve İ enkaz altında kalan ev halkınm İ kurtarılması işine (o başlanmıştır. Çocuklar hafif yaralarla kurtul * muşlardır. Fakat diğerleri muh- telif yerlerinden ağır surette yara İs ve baygın bir halde çıkarılarak hastaneye gönderilmişlerdir. Ha- çik ilemadam Araksiye © gelince kendilerini uzun müddet bulmak bir türlü kabil olamamıştır. Niha- yet üç saat süren çok zahmetli bir araştırmadan sonra Araksi de bu- Tunmuştur. Garip bir tesadüf ese ri olarak enkazm en altında kal- masına rağmen Araksi çok ha - fif yaralıdır. Gözünü açar açmaz yapılan araştırmaları duyduğunu ve üç saat “İmdat, diye bağırdı. ğını Fakat sesini işittiremediğini, iyileşince kiliseye gidip dua ede - ceğini söylemiştir. Zabıta ve itfaiye dün gece geç vakte kadar Haçiği de aramakla meşgul (olmuştur. Kendisinin öldüğüne muhakkak göziyle bakı- lıyordu. Bundan başka birden © larak yıkılan evin öbür yanımda bulunan 14 nümaralı ev de boşak tılmıştır. Amerikada bir kararname VAŞİNGTON, 20 (A. A.) — Reisicümhur M. Ruzvelt, milli iş konseyine, memlekette sanayi sul | hünü tehdit eden her türlü ihtilâf. ları halle mezuniyet veren ve bu konsey tarafından şimdiye kadar | yapılan faaliyeti tasvip eden bir / kararname neşretmiştir. Bu kararname ile konsey, pat- ron ve işçi arasmdaki ihtilâfları uzlaşma, hakem ve ara bulma yol larile halle salâhiyettardır. Diyanet işleri reisi Rıfat Bey Diyanet işleri reisi Rifat Bey gözlerinden rahatsız olduğu için tedavi edilmek üzere (şehrimize gelmiş ve Cerrahpaşa hastahane - sinde tedavisine başlanmıştır. Altı çocuklu ailelere verilecek mükâfat 6 çocuklu ailelere sıhhiye ve » kâletinin tayin ettığı miktar üze - İ rinden mükâfat — verilmektedir. İ Yalnız bazı mal müdürlerinin bü | emri yanlış anladıkları ve müra « | caatçılara müşkülât çıkardıkları anlaşılmaktadır. Altı çocuklu si * İ leler üsülen vilâyete verdikleri is tida üzerine nüfus kâğıdı, ilmü - haber gibi evrakla vaziyetlerini tesbit ettirdikten sonra paranm tediyesi için ait oldukları malmüs dürlüklerine © gönderilmektedir- ler. Fakat malmüdürleri işe yeni den başlıyarak böyle kimseler - den altı çocuklu olduklarma da - ir ilmühabar ve saire istemekte - dirler, Vilâyet Tİ nin vazifelerini yalnız parayı tedi yeden ibaret olduğunu alâkadar - lara bildirmiştir. zo A Polis haberleri knelteseikeinkekn li Bir sândal devrildi İnebolulu Azizin kayığı paçav ra yüklü olarak dün Eyüpten köp rüye gelirken Cibali açıklarında deyrilmiştir. O sırada köprüden gelen Haliç şirketinin 16 numara İı vapuru tarafından Aziz kurta - rılmıştır. Sandal batmıştır. Bir elektrik faciası Kasımpaşada bir kahvede çe- lişan Rizeli Ali kahvenin elektrik» lerini yakarken cereyana © kapıl- miş, yanıp ölmüştür. Söndürülen yangın Beyoğlunda arabacı sokağında Makosyan efendinin < dört katlı kârgir evinden yangın çıkmış, si- rayet etmeden söndürülmüştür. Kalp durmasından ölüm Kumkapıda oturan 60 yaşmda Yordan dün Tahtakaleden geçer- ken birdenbire yere düşmüş, kalp durmasından ölmüştür. Birbirlerini dövdüler Yemişte sebze iskelesinde seb- zeci Şevki ile Naki kavga etmiş » ler, ve biribirlerini dövmüşlerdir. Çuval ilemi, çuvalsız mı? Unların çuval ile mi ve yahut çuvalsız olarak mı satıldığı hak - kmda Maliye vekâletinden soru - lan bir sual üzerine İstanbul Ti - taret odası bu hususta tetkikat yapmağa Kara Osman zade Su - at Beyi memur etmiştir. mealini Yeni Belediye zabıtası talimatnamesi il Yeni belediye talimatnamesi şehir meclisince seçilen bir encü» men tarafından tetkik edilmekte - dir.. Diğer taraftan alâkadar ve- kâletlerin de mütaleası sorulduğu gibi talimatnameden 100 tanesi de muhtelif müesseselere gönde » rilmiştir. Tetkik bir ay zarfında bitirilecektir. Yahya Kemal Bey Uzun müddettenberi (Pariste bulunan eski Madrit elçimiz Yah- ya Kemal Bey Romanya yoliyle şehrimize gelmiş ve dün O akşam Ankaraya gitmiştir. Yeni ölçüler 1934 yıl başından itibaren ye ni ölçülerin tatbikina başlanacak” tır. Ölçülerini şimdiye kadar dam galatmıyan tacirlere ticaret oda- #ı son bir defa daha tamim gön- dererek ölçülerini damgalatmala- rmı bildirmiştir. Ölçüler ve ayarlar baş müfet - tişliği de tacirlerin nazarı dikkati. ni celp için alâkadarlara malömat vermiştir. 21 kânun evvel 1918 — Kondradân gelen © haberlere nüzaran, Tötdlir kamarssmda Lord Robert Besil be- yanaita bulunarak İstanbaldam “Türklerin târttı fikrini tildmtin etmiştir . o Lard Sö bühassa Çanakkale ve Karadeniz boğazları nen, ağık bulunmasa atfı ehenmiyet eyle » dikte sanra debistir ki: “Bir kere ba esas telin edilirse İstan - bala haaçi devletin hâkim olması meselesinin ehemmiyeti ikinci dereeede Baler. - Geçenlerde Yunan kralı Aleksandr ie sarayı krali erkâumdan dört beş kisiyi kü » çük bir fino köpeği iurmiştır. — Şehrimize bir çok Fransre rahibi gel miştir. Bunlar mukaddema hükümet ta - rafından rapledilmiş olan nruhtelif nsektep - teri tekrar işgala başlamışlardır. — Kömür bakranı halâ devam ediyor. Anadolu şimedifer hattında kömür buhram dolâywiyis o Haydarpaşadan (hereket oden #ienler ancsk 18 günde Konyaya muvasalat etmekte dirler, Memleketi edecek (Baş karatı 1 inci sayıfada) Şunun içindir ki, devlet bütçe - sini intizamı temin uğrunda ye - künu küçültmek usulünü nihayet bir hadde kadar tatbik edebilir . İ Bir acı hakikatı açıkça söyliye - İ tutuldu. Bir yeni anlayışın, yim: O Bütçemiz, caiz olan had - den daha azma kadar indirilmiş - tir. Büyük ve pek mühim olan dev- letimizin vaziyetine ve ihtiyaçlarr- na kifayet etmemektedir. Bütçeyi artırmak için tedbir bulmalıyız . Yeni Türk devletinin en muğlak meselesi budur. (o Türk milletinin istikbali bin menfi şartın tesirin - den kurtulmuş, yalnız mali kudret şartına bağlı kalmıştır. Devletin mali kudreti için, yani bütçenin düzgün ve denk olarak yüksek ve yetişir olması için mem | leketin yeni vergi (omevzularma fazla güvenilmez. Asıl çare mem- leketin fazla kazanması ve bunun için de kendisine daha evvel faz- la sarfedilmesidir. Bu basit daireyi, doğru döner bir daire haline (getirmek, Türk milletinin en mühim vazifesidir . Memleketi imar edelim ve iktısa- di vağiyetimizi o yükseltelim de daha rahat ve bahusus daha kuv - vetli olalım diye hariçten bize bol para vermeyi kimse düşünmiye - cektir. | Vatandaşlarıma bu söz- leri gesaretle söylüyorum . Büyük i meseleleri halletmek için yaratıl- mış olan Türk milleti hakikatleri olduğu gibi bilmelidir. Milli mü- cadeleyi Türk milleti kendi para" siyle kazandı. On senedir cümhu- riyetin kurulmasını, memleket imarı, tecbizini ve müdafaasını kendi parasiyle kazandı. Hariçte Türkiyenin Oumranı ve saadeti için bir takım insanların para biriktirdiğini ( söyliyenler Türk milletinin aldatılabileceğini zannedenlerdir Türkiyede para iş- letmesinden hakiki ve maddi men faatler temini hevesi müteşebbis * ler için kuvvetli bir saiktir. Buna şüphe yoktur. Fakat dün- ya şartları gittikçe kararsız ve ka- rişik olmakta, hele (bu senelerde şartlar daha ağırlaşmaktadır. Bi - zim kabul edebileceğimiz şartlar- la müteşebbislerin menfaatlerini ve beynelmilel iktisadi şartların kararsızlığı (o icaplarmı bir araya getirebilmek (epeyce güç ve çok tesadüfidir. Memleketimizin istikbalini te - ne bırakamayız, bırakmamalıyız. Memleketin âtisi bizim himme - timize, bizim paramıza bağlıdır Biz evvelâ bu hakikatı bileceğiz . Bu hakikati anlıyacağız, kabul e- deceğiz ve kendimize maledece - ğiz. Bu mesele ancak, bir milli ül - kü gibi bütün vatandaşların kafa- larında olgun hale geldikten son - ra halledilebilir. Onun için mese - | leyi evelâ milletçe anlamağa çalış İ malıyız. Memleketin (imarı ve iktisadi inkişafı için dahili | istikrazların mahiyetini göstermiş oluyorum . Dahili istikraz sistemi milli kal - kımmanın en emin vasıtasıdır. Bu siyaset, vatandaşın devletine iti « madma, milli paranm kıymetine | güvenmesine, memleket © imarını ve inkişafı bir o borç bilmesine ve bütün bu yollarda kendi şah - smın ve ailesinin menfaatini em- | niyette bilmesine bağlıdır. sadüfi şartlarm tahakkuk etmesi- | imar sermaye Ergani bakır hattı gibi * milyon sarfolunan bir büyük if on milyonunu tedarik etmek # dahili istikrazdan başka çarelef İ anabilirdi. — Dahili iile yeni sistemin başlangıcı olm için kimse zorlanmıyor. Sister ve siyasetin muvaffak sayılma! vatandaşın anlıyarak ve istiyefi dahili istikraza iştirak etmesini dir, Meselenin düğüm noktası but dadır. Vatandaşlarımıza bunu latmağa borçluyur. Bunun için temadi konferans vermeliyiz. tandaşların her muhitine bu il yacı izah etmeliyiz. Yeni vatanı dahili istikrazlar İ pabilir. Vatandaşların anlayff na, gönül rızasına © istinat edi dahili istikraz siyaseti | se: İ noktai nazarmdan içinde bulu” duğumuz dar ve saka! daireyi niş, doğru ve müsbet işler bir zen haline getirecek tek vasıt8 çaredir.,, Istanbul plânı müsa* bakasına girenler İstanbulun müstakbel proj ni hazırlamak üzere beledi; açtığı müsabakaya dahil olan fi hir mütehassıslarından Her Ers” tanzim ettiği iptidai projeyi y ay evvel bir raporla beraber Dd dermişti. Fransız şehir mütehasali, dan M. Agaşile M. Lamber *, projelerini hazırlıyarak gönd, diklerini belediyeye bildirmif” dir. y Diğer Fransız mütehassıf! £ Prust İstanbula gelmeğe vakti oi a” madığını bildirmiştir. Bu iti müsabaka bu üç mütehassıs sında yapılacaktır. i Belediyeye gelen proje W€ | porları, şehrin bedii, iktısadi yaçlarına ait bir raporla bir heyete tevdi edecektir. ” Heyet mesaisini üç ay içi ikmal edecek ve raporumu b yücaktır. Bu rapor ve proje * meclisinin tetkikinden geçti” sonra hükümetin tasdikma SÖ rilecektir. Hükümetin tasdikinden bu üç mütehassısın biri şehir” sıl imar plânımı hazırlıyacaf” i —— Elekir.k tarifesi İstanbul Elektrik şirketi daki malümatı veriyor: Elektrik tarifesine dair / lerde intişar eden bazı müteğ'i havadisler üzerine şu ciheti " eylemeği münasip görüyoru?” fın Vekâleti çelilesinin kara" ,* cibince elektriğin fiatı 31 Kir nuevvel 1933 tarihine kada” * ,* vat saati 17 kuruş olarak ei lunmuştur. Bu fiat 1 kân gr 1934 ten itibaren 16 kuru$ raya indirilmiştir. King-Kon$| tw ji Muhalefeti hava mürasebevle “eğ. kalâde filmi göremiyenleri” racaanı Üzerine 'da ELHAMRA. | .4$ Türkçe kaş. #sinin irsesi bir temdit edilm #ÖT z KE