21 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

21 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

i İtalya ile ticaret mukavelesi müzakerelerine yılbaşında Romada başlanacak. Murah- haslarımız gidiyorlar. FIYATI 5 I 5 KURUŞTUR. Memleketi imar Edecek sermaye ; Başvekil İsmet Paşa ANKARA, 20 (Telefonla) — Ya- rın çıkacak olan Ülkü Mecmuası bi- rincikânum nüshasında Başvekil met Paşa hazretlerinin mtideki dik- hate şayan makalesini neşretmekte- dir: Memleketin imarı ve kuvvetlendi- rilmesi hareketine ara vermeden de- vam etmiye mecburuz. Cihanın vazi- yetine ve gidişine Türkiyeni: refahı, emniyeti ve il yete bağlıdır. Milletler arasında ©- | min ve sağlam vaziyet en nihayet üm- ran ve menediyet vasıtalarile ve her sahada varlıkların miktarı ile ölçü- Modern bir devletin idaresinde intizam ilk şarttır. £ Devlet idaresinde İntizamın temeli ise mali intizamdır. Mali intizam gerek Türk tandaşı, devletin hayatı için büt- Bütçe müvazenesi olmadan bütçe ye- künu ne kadar kabarık olsa gene idarede emniyet ve intizam yoktu: ler sd mine ye koydurmak için ie Her Devi hususi ve o umumi (müesseseler- de vatandaşların bayat ve mai- şetlerinde de ayni zihniyetin hâlim olma sını da bir milli gaye gibi takip edi- yoruz. Şimdi meselenin diğer yüzü- nü göstereceğimi Bütçe müvazenesi demek bütçe- nin ihtiyaca ve maksada kifayeti de- yen bir bütçede intizam bulunabilir. Fakat, zene mektep tarlaları sulamama: rikaları inşa etmemenin hülâsa has- taları tedavisiz bırakmanın ve mem- leketin silâhlarını kâfi bulundurma- manın zararlarını ve tehlikel zah edemez. Memleketin ihtiyaçları" durmadan giderilmek lâzımdır. Bunun içindir ki devlet bütçesi intizamı temin uğrunda yekünu kü- çültmek usulünü nihayet bir hâdde kadar tatbik edebilir, Yaziyetine ve ihi etmemektedir. Bütçeyi arttırmak için tedbir bulmalıyız. Yeni Türk devle- tinin en muğlâk meselesi budur. Türk milletinin istikbali bin menfi şartın tesirinden kurtulmuş yalnız mali kud- Tet şartına bağlı kalmıştır. Devletin mali kudreti için, yani bütçenin düzgün ve denk olarak yük- sek ve yetişir olması için memleketin yeni vergi vermek mevzularına fazla güvenilmez, asıl çare memleketin faz- Ja kazanması ve bunun için de ken- dizine daha evvel fazla para sarfe- dilmesidir. Bu fasit daireyi doğru döner bir daire haline (o getirmek Türk milletinin en mühim v-fesis dir. Memleketi imar edelim; ve iktr- sadi vaziyetimizi yükseltelim de da- hat rahat ve bahusus daha kuvvetli olalım. Diye hariçten bize bol para vermeyi kimse düşünmiyecektir. Va- tandaşlarıma bu sözleri (o cesaretle söylüyorum. Büyük meseleleri halletmek için yaratılmış olan Türk milleti hakikat- Teri olduğu gil ilmelidir. Milli mü- cadeleyi Türk milleti kendi parasile kazandı, On senedir cümhuriyetin kurulmasını memleket imarını, techi- zini ve müdafaasını kendi parası ile hazırladı. Hariçte Türkiyenin ümra- »: ve sandeti için bir takım insanla- rın para biriktirdiğini | söyliyenler Türk © milletinin aldatılabileceğini zannedenlerdir. Türkiyede para işletilmesinden bakiki ve maddi menfaatler temini hevesi müteşebbisler için kuvvetli bi #aiktir. Buna şüphe dünya şartları gittikçe kararsız ve karışık olmakta, hele bu senelerde şartar daha dır. Bizim kabul edebileceğimiz şartlarla müte- şebbislerin menfaatlerini ve beyne milel iktsadi şartların kararsızlığı bağlıdır. Biz ileceğiz. Bu ha- kikati anlayacağız. Kabul edeceğiz ve kendimize mal edeceğiz. Bu mesele ancak bir milli ülkü gi i kafalarında halledi- lebilir. Onun için meseleyi evvelâ milletçe anlamağa çalışmalıyız. Mem- Jeketin imarı ve iktisadi inkişafı için dahili istikrazların o mahiyetini göster. Miş oluyorum. Dabili istikraz siste- mi milli kalkınmanın en emin vas- tasıdır. Bu siyaset vatandaşım dev- etine itimadına, milli paranın kıy- ine, memleket ima- emniyette bil- mesine bağlıdır. Ergani bakır hattı gibi 50 milyon 8 bnel m sene No. 2826 Kabi ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT PERŞEMBE 21 KÂNUNUEVVEL . 1983 İngiliz Hariciye nazırı Parise geliyor. Musolini ile de gör şecek. Nadir Şahı öldüren iki katil Kâbilde idam edildi. Tel: ( Müdür; 24318, Yazı işleri müdürü 24118. İdare ve Matbani 24510. o Ekmeğin kilosundan bir kuruş vergi alınacak.. ANKARA, 20 (Telefonla) — Hü mal edilmiştir. Millet Meclisirie devlet varidatını artırmak gaye: korumak için aldığı faydalı tedbirle dır. vam için bu yeni karar pek yerinde ehemmiyeti takdir olunmaktadır. edileceği tahmin olunmaktadır. Zi aldığı buğday stoku tahminin iki rumağa devam için behemehal âcil reti hasıl olmuştur. Dün akşam Dün akşam saat on yediye doğru Beyoğlunda Büyükziba | sokağında son yağmurlar neticesi beş odalı bir a ” Büyük bir gürültü ile çöken bi- na mahale halkı arasnda derin bir heyecan uyandırmıştır. Gece bir mu- harririmizih yaptığı tetkikat neticesi kuruş vergi alınması kararmı vermiş tir, Bu hususta yapılan tetkikat ik- tak dim olunmak üzere bir kanun lâyi- hası hazırlanacaktır. Hükümeti böy 'e bir karara sevkeden âmil yalnız de ğildir. Hükümet bilhassa buğdayı Köylünün elindeki buğdayı Ziraat Bankasına satın aldırmağa de- Ekmek vergisile senede (4) mil yon liraya yakm bir varidat temin Yenivergiyle4milyonlira| varidat temin edilecek Maksat yalnız devlet varidatını arttır- i i mak değildir. Faydalı tedbirler alınıyo: kümet ekmeğin beher kifosundan bir re devam imkânı temin arzusunda” görülmekte ve Ankara mahafiinde at Bankasının bugüne kadar satın iç mislini bulduğundan buğdayı ko- bir tedbir ve karşılık bulmak zaru- Beyoğlunda 5 odalı bir ev çöktü Beş kişi yaralandı, bir kişi enkaz altında| & kaldı, üç ev tahliye edildi 8 numarada deri ve kundura tücca- rı Aron efendinindir. Evde (12) ki- e A ansızın çöker çöl yük bir dehşetle sokağa fırlamışlar- dır. Bunlardan altısı hiç bir şey ol- madan kürtumuşlar, beş kiracı ağır ve hafif yaralanmışlardır. | Türkiye - İran Hudutları i Komisyon tam bir itilâfla işini bitirdi Fazlı Bey Tran hududu dahilinde Maküda top- Yanan Türk « İı ihi yonu vazifesini bitirmiştir. Komisyon da Türk murahhas heyeti reisi olan bi rinci umumi müfettişlik baş müşaviri Fazlı Bey dün şehrimize gelmiştir. Bu- rada birkaç gün kaldıktan sonra Ankara ya gidecektir. Komisyonda İran murah- has heyeti riyasetini Rumiye valisi Naz mi Han temsil etmiştir. Heyeti murah- Banamn Nazmi Han ve İran hükümet adamları son derecde teshilât göster - mişlerdir. Heyetimiz ayrılırken bilhassa bu büsnü kabule teşekkür etmiştir. Dün bir muharririmiz Fazlı Beyle görüşmüş, tür Ezki İstanbul vali “muavini olan Fazlı Bey'muharirimize şu beyanatta bulunmuştur: — Orada işimiz hudut emniyetine müteallik mukarrerat ittihaz etmekti. Esasen iki tarafın devlet adamları iyi sudur: Yaralılar Beyoğlu Zükür hastanc- | mümenbet ge ei Çöken © ev. Büyüksiba” sokağında (Devamı 5 inci sahifede) temi İndi ane) Op eee — — Tü irk gençliğine hediye Sovyet amele ve mühendisleri bir mo- törsüz tayyare göndermek isteyorlar Sovyet Rusya tayyare fabrikala rında çalışan amele, mühendis, tekni- siyen ve memurları tarafımdan Türk ; hediyeye karar verdi sporcu gençliğine bir motörsüz tay- yare hediye edilmiştir. Hediye ile be- yaber gönderilen mektupta deniyor “Türk spor teşkilâtı mmümessilleri- nin fabrikalarımızı ziyareti hatırası alma! le yeni Türkiyenin spor- arasında mevcut dostluk di, Dahili istikraz yolu tutu'du. Bir anlayışm, bir yeni sistemin baş- ncı olmak için kimse zorlanmıyor. Sistemin ve siyasetin muvaffak sayıl- ması vatandaşın anlayarak ve istiye- rek dahili istikraza iştirak etmesin- dedir. Meselenin döğüm noktası bu- radadır. Vatandaşlarımıza bunu an- yede bu eğlenceli sporu teşvik mak- 4 ei diyemizi ğiniz adrese göndereceğiz. Plânörü- müzün Türkiye için iyi bir haberci ve muvasalatının bu yeni spora bir başlangıç olmasını temenni ediyo- ruz, İleride karşılıklı yapacağımız maçlarda Türk plânöristlerinin de bu- lunacağmı umuyoruz. , latmağa borçluyuz. Bunun için mü- temadi konferans vermeliyiz. Vatan- daşlarm her muhitine bu ihtiyacı i- zah etmeliyiz. Yeni vatanı-dahili istikrazla yı biliriz. Vatandaşların © anlayışına, gö nül rrzasma istinat eden dahili istik- raz siyaseti sermaye nokai mazarın- dan içinde bulunduğumuz dar ve sa- kat daireyi geniş, doğru ve müsbet işler bir düzen | haline getirecek tek vasıta ve çaredir. İtalya ile iktısadi Müzakere Mümtaz ve Avni Beyler bugün Tiryesteye gidiyor İtalya ile hükümetimiz arasında yeni esaslar dahilinde yapılması mu- karrer ticaret anlaşmasını müzake- resine yeni senc- nin ilk has heyetimiz me yanında (buluna » cak olan | İktisat Numan Rifat B. ya ile ticaret yapan ihracatçılarımız- dan bazılarile temas etmişlerdir ve ondan sonra Ticaret Müdürlüğü ve O- fise gitmişlerdir. Aldığımız malümata nazaran bu- gün Mümtaz ve Avni Beyler Triyes- teye mütevectihen hareket edecekler « dir. Orada Avrupaya transit ihraca- trmız hakkında tetkikat yapacaklar- dir, Bu tetkikatta bilhassa oradaki 4- rait, ihraç ettiğimiz eşyanın ne kı bir kısmının İtalyada kaldığını tesbit edilecektir. Bu noktalarda Türk ve Italyan istatistikleri ötedenberi biribi- rine uymayan rakamları ihtiva et- günü de Harici - an Rifat ve Tica- ü Naki Beyler şeb- rimize gelerek şimendiferle Romaya üz melik MÜ oki se sü- ratle müsbet bir netice almacağı ka- naati kuvvetlidir. Murahhaslarımız yarın geliyor ANKARA, 20 (Telefonla) — Roma büyük elçim'z Vasıf ve Hariciye vekâ- leti umum kâtibi Naman Rifat, ticaret umum müdürü Naki Beyler cuma günü buradan hareket ederek cumartesi günü trenle İstanbuldan Romaya gidecekler - Tiyatro ve sinemaların kapanma saatleri Dahiliye vekâletinden gele emirde “saat yirmi dörtten (evvel, kaydınm mevcut olduğunu ve kaymakamlıklar da kendi mamtaka- Beyoğlu mmtakasındaki sinema sahip leri Beyoğlu kaymakamlığına davet yıp 23,5 ta bitmeleri tesbit edilmiş- tir. Bu karar Beyoğlu sinemalarında bugünden itibaren tatbik edilecel Bu takdirde ne sinema sahipl ne de halk için müşkül olabilecek bir vaziyet yoktu. Fakat, dün akşam geç vakit Da- hiiye vekâletinden vilâyete gelen ye- Bi bir emir hem bu vaziyeti alt üst etmiş, hem de gerek halkın ekseri- yeti, gerek sinema sahipleri tarafın. (Devamı 5 inci sahifede) Dün sabah, hava birden bire sertleş- ti. Öğleye doğru rüzgür, eee Bakkalın çırağı sarılıp, sarmalanmış, kar altında koşa koşa dükkâna girer - kon, tablakârla karşılaştılar; tablakâr, gülüyordu: beyhude tereddüde sevkedildiğini Sinema ve tiyatro saatleri meselesi dün gene karıştı! Dahiliyenin dün verdiği bir emir bu mü- esseselerin 23 te kapanmasını bildiriyor Vekâletin bu emri alâkadarlarca Belediye kanununun ve Zabıtai Belediye talimatnamesinin takyit ettiği haklara müteariz hukuki bir mesele olarak görülüyor Sinema ve tiyatroların kapanma sa- atleri hakkında dün yeni emrini bil- diren Dahiliye vekili Şükrü Kaya B. İstanbulda ilk kar Dün hava birdenbire sertleşti. Kömürcü dükkânları dolup dolup boşalıyor | — Yazzıh sanal,, Genç olacaksın. Bunlar az gelir. Evdeki kilimi yorganı sırtla da sıkağa ele çık. Çırak, morarmış parmaklarını boh - layrak cevap verdi: — Ne yapalım. Üşüyorum!.. Gevrek gevrek alay etti: — Utan da bu lafı itme!.. Üşüme ne dir? Senin yaşında delikanli: üşür mü ki? Bizim Tibliste olsan halin neye va- (Lütfen sayıfayı çeviriniz) Dün şehrimize selen Bulgar güreşile ri ve kongresini yapan Hukuk Talebe aniyatğ — Yenbiş : milim