23 Aralık 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

23 Aralık 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

Karada — Misli — Havada Dünya ordularında kul- “lanılan ı yeni silâhlar (Skoda) fabrikası yeni bir pi | Yade silâhı icat etmiştir. Bu silâh- | la hem doğru, hem de aşırma en - | dahi yapılabilmektedir. Bu silâh / 4jırma endaht için 70 milimetre » lik ve doğru endaht için de 37 mi İimetrelik © kaliblere & maliktir. alibrenin tebdili 70 milimetreli öin içine 37 milimetrelik bir nam- Li geçirmek suretiyle kabil olabil- mektedir. . 37 milimetrelik için kullanılan Mermi 800 gramdır ve iptidai sü- Tati saniyede 600 metredir. Men- zili 7600 metre ve irtifa kudreti 5 dereceye kadardır. Daha yük - *ek irtifa için 70 lik namlu kulla» tilmaktadır. Bunun mermisi 3 ki- sıkletindedir, iptidai sürati sa- hiyede 190 metredir ve menzili metredir. Bütün silâh 185 kilo sıkletin- dedir, İkinci namlı olmazsa 167 kilodur. Bu silâh nakli esnasında Parçalara ayrılabilmekte ve nefer tarafından bisiklette taşmabil - mektedir. Amer'kalıların, ve İngilizlerin e buna benziyen piyade topları vardır. | İngiliz ordusu çoktanberi (A- Wtogire) denilen tayyareleri tec «' rübe etmekteydi. Bu tecrübelerin | uvaffakıyetle neticelenmesi ü -i o tayyarelerin orduya K& “| bulü takarrür etmiştir. Bu tayya- | reler hava muharebelerinde kul - ' lanılmıyacak, onlarla yalnız muh telif kıt'alar arasında daimi bir irtibat temin edilecektir. (Auto - 3iro) tayyareler her türlü arazi - de yere inebildiğinden, diğer tay Yareler gibi hususi inme yerlerine Muhtaç olmadığından ve süratle - tini de istedikleri kadar azalta - ildiğinden irtibat işlerinde onlar çok iş beklenebileceği ümit “lunmaktadır. Bu tayyareler ica- da süratlerini saatte 160 kilo- Metreye kadar arttırabilme'sterir. ! (Autogiro) tayyareler o kadar yavaş uçabiliyor ki, bir yerden ge çerken inmeye mecbur olmadan ş'fahen emirler alıp verebiliyor - lar. Yeni tayyareler hava nezare tine değil, doğrudan doğruya or - duya merbut bulunacaktır. M'lânoda tesis edilecek olan tayyare karargâhının inşasına baş lanmıştır. Burası tayyarelerin im melerine mahsus olan üç milyon metre murabbamdaki o sahasiyle Avrupanın en büyük tayyare ka - rargâhı olacaktır. Karargâh için intihap edilen saha bataklık ve sıtmalıdır. Oralarının kurutulma - sı Milâno şehrine de sıhhi yardı - mı dokunacaktır. İnşaatın 40 mil yon liraya baliğ olacağı tahmin edilmektedir. 5 — 9 teşrintevelde Romanya bu sene büyük askeri manevra - larını yapmıştır. Manevra sahası şarkta (Ploesti - Bükreş « Giurgi- u) hattı ve garpta Targu - Yiu- Filiasi - Bechet) idi. Manevralar | jeneral (Angelesku) nun kuman- dası altında cereyan etmiştir. Ro- manya kralı ile biraderi, harbiye nazırı (Samsonoviçi) ve erkânı - harbiye reisi jeneral (Lafaresku) da manevralarda hazır bulunmuş lardır. 'Tatimler'visi mikyasta ve Ro » #maryanın' büyük “birkısmı ihti va etmek üzere hazırlanmış ise de tasarruf yapılmak için kısmi bir manevra icrasına mecburiyet hâ - sıl olmuştur. Onun için bir takım askeri harekât yalnız haritanın ü- zerinde gösterilmekle iktifa edil - m'ştir. Hakem heyeti jeneral (Si- chit'u) nun riyaseti altında bulu- nuyordu. Bu manevralarda ayni zaman- da fenni talimler de yapılmış, şi - mendifer (nakliyatı, yol ve köprü (Oinşsat ve tamiratı ve istihbarat şebekeleri tedariki de nazarı dikkate alınmıstır. Amer'kan ordusunda kullanılan bu muazazm projektör 800 mil - Yon mum kuvvetindedir. Lâstik te kerleki bir araba üzerine d'k*' bir diği için bir kamyona bayisini istenilen yere kolayca nakledile - bilmektedir, Fıkralar Sağ ayak — Sol ayak Emirber sabahleyin zabiti - nin kunduralarını boyayarak o- dasına götürüyor. Zabit diyor ki: “«— Getirdiğin kunduralara iyice baksana a! İkisi de sol a- yak. Bunları nasıl giyeyim?. Git değiştir de doğru getir!,, Nefer gidiyor. Bir müddet sonra içeriye girerek diyor ki: “.- Dışarıda kalanları da gi- vemiyeceksiniz! Çünkü baktım onlar da iki tanenin sağ ayak kunduraları!, , Bir hazır cevaplık.. Sabık Avusturyanın Rusya hu- duduna yakın olan bir şehirde bir Avusturya fırkası bulunuyormuş. Fı.ka kumandanı olan (Miralay Çok sert bir adam olduğundan ©- nu hiç bir kimse sevmezmiş. Fır- ka zabitleri akşamları bir gazino da toplanırlarmış. Bu gazinonun sahibi şehirde hazım cevaplığı ile şöhret kazanmış olan iri yarı bir adammış. Bütün zabitler ak. şamları, gazino sahibinin sözleri- le çok alay ederlermiş. Bir akşam fırka kumandanı © lan miralay da gazinoya geliyor. Gazino sahibile alay edildiğini bil diği için onu masasına çağırarak diyor ki: — “Franz, şimdi sana şurada yirmi beş deynek atsam nasıl o- lur?,, Gazino sahibi Franz derhal miralaya şu cevabı veriyor: — “Siz bilirsiniz, miralay beye- fendi. Fakat siz bana yirmi beş deynek atarsanız bundan yalnız siz memnun olursunuz, o halbuki ben size yirmi beş deynek atacak olursam, bütün şihir halkı sevi « nir!,, Bomba tayyarelerine karşı avcı tayyareleri Amerikalıların bir tayyare küçük kruvazörlerin himayesi altında gidiyor (France Militaire) mecmua «| sında ceneral (Felix Marie) gece bomba tayyarelerinin avcı tayya » relerile defedilmesinden bahset - mektedir. Bu meseleye dair ya - zılan makalede deniliyor ki: “ : e Avcı tayyareleri karanlığa | de mevcut olan grupların a“'edine rağmen düşmanı keşfe muvaffak olabilir, bu iş halledilmiş demek- | tir. Avcı tayyaresi düşmanı ge- ce vakti görürse ona hücum et- mesi gündüz olduğundan daha az tehlikelidir. Çünkü gece bomba tayyareleri müşterek uçuşlar ya « pamazlar. Onun kendilerini lâ - yıkile müdafaa edemezler. Onun için avcı tayyaresi münferit düş - manla meşgul olacaktır.,, Zabitler neler bilmelidir ? Umumi harpte edinilen tecrübelerden sonra (The Army Ouarteriy) namm. daki İngiliz askeri mecmuasında binbaşı (Wimberly) umumi harp te yapılan tecrübelerden çıkarı - ; lan neticelere dair şayan dikkat | bir etüt neşretmiştir. Bu etüdün bazı mühim kısımlarını tercüme | ediyoruz: “Muvazzaf zabit büyük bir fikri elâstikiyete ve seri kav * rama kabiliyetine malik olmalı « dır. Bundan maksat, zabitin yal - nız gayri muntazır bir vaziyette iradesine hâkim olması değil, ye- ni silâhları en mahirane ve işe yarıyabilecek bir surette kullan - masını da bilmesidir. Onun için herbir zabitin vazifelerinden bi - risi de, silâh işlerinde görülen her türlü terakkileri mütemadiyen öğ renmesidir. Tayyareyle fotoğraf almak u- | sulü gittikçe ehemmiyet kespet - tiğinden her zabit tayyareden alı- nan resimleri okumasını ve hallet- Karar vermek hususunda gös terilecek isticalin ve bir kere ve - rilen kararın atlı kıt'alara zabit - ler tarafından süratle tatbik edik mesinin ne kadar mühim roller oynadığını Filistin muharebesi is- pat etmiştir. Onun için sulh za * manında yapılan talimlerde dü » şünmek için zabite verilen müh - let son mertebe kısaltılmalıdır. Her bir zabit bir mitralyözü i- yice kullanmayı öğrenmelidir. Mitralyözler muhafazasız bırakıl mamalıdır. Bütün zabitler tayyare silâhı - nın bütün teferrüatına vâkıf olma lıdırlar. Sık sık tayyareye binme lidirler. Harpten tayyareden bek- | lenilen vazifeleri bir zabit ancak bu suretle en iyi bir surette kavra mış olur. Bir zabit söz söylemesini iyi bilmelidir. Derste açık, vazıh söz söylemesini bilmesi kâfi değildir. mesini bilmelidir. Elde iyi harita | Bazan zabitler politikacılara kar- olmadıkça en ziyade işe yarıya - | şı maksatlarını anlatmıya mecbur cak olan bu tayyare fotoğrafları | kalırlar, Bu gibi konferanslarda dır. Motörlesen kıt'alarda bunun | iyi söz sövliyebilen bir zabit fik- esra bir kat daha artmak | rini en iyi bır surette müdafaava ana gemisi torpitoların ve Ceneral (Marie) nin fikrine göre gece bomba tayyareleri a» zami beş tane birden kaldırılabi « lirmiş. Muhtelif gruplar arasın - da verilecek fasıla tayyare (o ile kat edilecek mesafe ve bir de el bağlıdır. Her halde fasılalar © suretle hesap edilmelidir ki, son kalkan grup güneş doğmadan ev- vel karargâhıma avdet etmiş bu- lunmalıdır. Gece uçan tayyareleri bulmak ve defetmek için yerde dinleyici aletler veprojektörler bulunduğu halde gece tayyarelerini kovaia « mıya çıkan avcı 'ayyareleri bu va sıtalara malik değildir, Onun için avcı tayyareleri yerden yapılan müdafaa vasıtaları ile sıkı bir su rette beraber çalışmalıdır. Fakat mehtap olmıyan gecelerde bile, hava bir parça berrak olursa avcı tayyaresi gece bomba tayyaresini bulmakta güçlük çekmez. Bunu yapmak için avcı tayyaresinin ge ce bomba tayyaresinin bomba a » tabileceği mahallerin © etrafında dolaşması kâfidir. o Bunu yapa rak bomba tayyaresinin izini bul- du mu, o zaman ona karşı yapa cağı hücum gündüz © yapılacak * hücumdan daha kolay olur. Avcı tayyarelerile gece hü « cumları yapmak için kâfi derece- de harp tecrübeleri yoktur. Onun İ için bu tecrübeleri sulh zamanım da toplamak elzemdir. Avcı bom balarına gece uçuşları Fransız or- dusunda menedilmiştir. Bu mem- İ muiyet kaldırılmalıdır. Gece vakı olacak bir düşman bücumu esna» sında halk ve şehirler © üzerine bombalar atılırken avcı tayyare « lerinin bu sahneyi uzaktan seyret- meleri doğru değildir. O memnu- iyet kalktıktan sonra avcı tayya- relerinin gece uçuş lecrübelerine başlamalıdır.,, hı söz söylemektir: Onunla karşı karşıya gelen bir zabit dahi ona i karşı silâhı kullanmasını ayni İ muvaffak olur. Politikacınm silâs | bilmelidir.,,