28 Aralık 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

28 Aralık 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

Pdr Küçük Masal: Karakış Soğuk odada tirtir titriyorlardı. | Anrğrleri iki gün evvel biraz ek. mek bulabilmek için çıkmış gitmiş henüz gelmemişti. Babaları ise geçen sene gene böyle bir karlı günde gözlerini dün yaya kapamıştı. Üç kardeştiler. En büyükleri A- li henüz 12 sine bile girmemişti. Ö tekiler henüz 10 ve 8 yaşlarında idiler. Ali iki kardeşinin en büyüğü ol duğu için bir soğuk günde onlara lâzım olan şeyleri temin etmek va zifesini kendi üzerine aldı. — Evet.. Kardeşlerim.. diyor | du. Evet.. Merak etmeyiniz. Şimdi gider ben size odun kömür bulur, ondan sonra da biraz ekmek ali- | binecekleri yerde Alinin evine doğ | rm. Ali birdenbire sokağa fırladı.. | Fakat sokağa çıkması ile gözleri- nin kararması ve vücudünün titre mesi bir oldu.. Müthiş bir fırtına çeneleri biri- birine geçiriyor, ağaçları bile yer- lere yatırıp kaldırıyordu. Fırtına- nın arkasından da lâpa lâpa ya-| gat kar her tarafı bem beyaz ört- müştü. | Ali bu manzarayı gördü.. Etra- İma baktı, Yırtık caketinin yaka- sını kaldırdı, Ne yapmak istediği- mi kendi de bilm'yordu. İleriye doğru giderken bunu dü- şünmeğe başladı. Kar. halâ yağıyor frrtma halâ devam ediyordu. Alinin yüzüne şiddetli fırtına kamçılar attıkça Alinin aklı başına geldi. Ufak ze- kâsr ile vaziyeti düşündü. — Bana biraz para lâzım.. dedi. Para.. Para.. Sokakta hiç kimse yoktu. Bu pa rayı nereden bulacaktı. Etrafına bir kere daha baktı, Lâpa lâpa ya ğan karlar arasında gözleri evle rin bacalarını gördü. Apartman- ların tepelerinden çıkan dumanla: ra baktı. Buralarda yaşıyan insanları dü şündü, Bir evin kapismı çalup bir sey istemeği kendisine uygun bu- lamadı. Bu dilencilik olacaktı. A- | li dilenci olmağı o dakikaya kadar | zihnine getirmemişti. Bu esnada bir ses oldu: — Oğlşm.. Oğlum.. Ali Birdenbire başmı çevirdi. Köşe başından ihtiyar bir * hanım çıkıyordu. Kucağnda kos koca» | man bir de bohça vardı. — Oğlum.. Şu bohçamı bana | tramvaya kadar getirir misin? — Peki efendim., âli bohçayı aldı. Hanımın arka sından yürümek istedi. Fakat hax Bun kar üzerinde yürüyemediğini ileriye sürerek: — Yavrum.. dedi.. Şu elimden de tutuversene.. Ali bunu da kabul etti. İlerli- yorlardı. Konuşmağa başladılar. Ali başından geçenleri birer birer anlattı. Babasınm öldüğünü, anne sinin iki gündenberi gelmediğini, belki de bir yerde bir felâkete uğ- radığını lâve etti. ihtiyar hanım.. Bu sözleri din lerken gözleri ufalıyorve kızarıyor du. Ali sözünü bitirmeden o ağla Hikâgesi lum olmak istermisin?.. Ben has- athaneden geliyorum. Senin yaşın da bir oğlum vardr. Dün ölmüştü. Şimdi onun elbiselerini almağa gitmiştim. Bu bohçadaki eşyalar da onun son yadiğârlarıdır..,, Ali bu garip sual karşısında bir. denbire: — Peki.. dedi.. Fakat derhal bu cevabını geriye aldı.. Olamaz..! Olamaz.. diye bağırdı. Ne içi. — Kardeşlerim ne olacak... — Onlar da benim çocuklarım olacak... -- Öyle ise.. Peki.. Eve gideyim kardeşlerimi de getireyim.. Ali ile büyük hanım tramvaya İ ru ilerlediler. ... Ev ufak bir kulübeydi. Ali iterit mez kapı açıldı. İçeride bir çığlık vardı. Taşlıkta en küçük kardeşi ağlıyor.. Odadan da bir kadın se- si.yükseliyordu. — Ne var.. — Annem hastalanmış.. Ali büyük hanımı unuttu. Koşa rak içeri girdi. Annesi soğuk oda- da kuru tahta üzerinde yere uzan mış yatıyor ve (ölüyorum. Ölüyo rum) diye haykırıyordu. Annesi A liyi görünce birdenbire gözleri par ladı: — Ah yavrum.. diyebildi. Ve birdenbire gözlerini kapadı. ... Şimdi üç kardeş büyük hanımın en sevgili evlâtlarıdır. Yavrularım düşkünlere yardım etmeği kendi. nize en büyük vazife biliniz. Masalcı Güzel çocuk mü- sabakasına iştirak edenler: 2 Li B izmit Cümhuriyet Halk Fırkası vilâyet idare he- yeti reisi Esat Beyin kızı Türkân H. mağa başladı: — Yavrum.. dedi. Benim oğ- 1 Kim icat etti ? |! Elektriği kim yaptı? Çok eski zamanlarda eski Yu- nanlılardan Tales isminde bir â- lim kehribarı sürtünce cisimleri çektiğini gördü. İlk elektrik makinesini Alman- yada Otodökerik isminde dam 1650 senesinde yaptı. İtalyalı âlim Galvani 1791 sene | sinde bu işi intizam altına soktu. Telefonu kim yaplı? Telefonu evvelâ 1854 senesinde Bursel düşündü. Amerikalı Gra - ham Bel 1876 senesinde tatbik et- ti, Elekirik pilini kim yaptı? İtalyalı Aleksandır Vulta 1800 | senebinde pili buldu. İşe. yarıyan pili de Jorj Klanşe 1876 da bul du. Elektrik fırınını kim buldu? 1881 de elektrik furununu Si- mens buldu. Bir pute içinde elek- trik ile bir kaç kilo gram çeliği e- | ritmege muvaffak oldu. | 21) AKLA RA 1 & 3 4 KLAN ALANA AL Gürbüz müsabakası Çocuk 1933 senesi başında (güzel ve güzbüz çocuk müsabakası açmış, birçok güzel yavrular tavımıştık. Bundan başka güzel ve gürbüz İl yavrulara bediyeler de vermiştik “1934 senesi güzel ve gür büz çocuk müsabakası,, na da gelecek haftadan itibaren baş lıyacağız. Oxuyucularımızın buna şim diden hazırlanmaları için şu şartlarımıza dikkat etmelerini rica ederiz: 1 — Yavrularınızın son re- simlerini çıkarınız. 2— Bu resimler kartpostal büyüklüğünde olacaktır. 3 — Resimlerin arkasına kimin yavrusu olduğunu oku- naklı yazacaksınız. 4 — Bu resimleri (VAKIT çocuk sayıfaşı muharrirliğine) göndereceksiniz. Memleketin her tarafından bütün müsabakaya gönderi lecek resimler (o gazetemizd basılacaktır. Bundan sonra yapılacak seçme şeklin. gelecek per şembe günü ilân edeceğiz. Şimdiden çocuklarınızın toğrafını hazırlayınız MAK AE ANNA bir a- | AAA ALAK LAK Bunları | Allahın Allahm nehri neresidir biliyor | musunuz? — Hindistanda Himalâyadan çı kan ve Bingale körfezine dökülen | Ganj nehri. Himalâyalar dünyanm en bü- yük dağlarıdır. Kat kat yükselir. Bu dağların içinde en müthiş ca - navarlar vardır. Yağmur çok yağ | dığı ve çok ta sıcak olduğu için a- ğaçlarda çok büyük ve yaprakları serttir. Yani insanlar zorlukla ya- şıyabilirler. Bu ağaçlar mıntakasmdan daha yükseklere çalılıklar ve nihayet buzlar mıntakası başlar. Bu mınta kalarda müthiş uçurumlar arasın da sular akar ve bu kollar toplana toplana Ganj nehrini vücude geti rir, Hintliler bu nehrin kaynağına | doğru gidemedikleri için Ganjı | yüksele yüksele Allahın yanından akıyor zannederler ve bu nehire (Allahin nehri) ismini verirler, Bunun için Ganj Hintlilerce çok makbuldür. Günahı olan Ganj da br kere yıkanırsa günahları te- mizlenir, i Doğan çocuklar ilk defa Ganj- da yrkanır, Ölen Hintliler ölülerini yaktık- tan sonra küllerini Ganja atarlar. Allahın nehri bu külleri alıp cem nete götürür, Eskimolar kimdir? | Buzlar memleketinde aşiyan insanlar Eskimoduf: "Şimdiye kas * dar yapılan araştırmalarda Şimal buz memleketlerinde Eskimolara tesadüf edilmiştir. Eskimolar deyip te geçmeyiniz. Bunlar çok medeni insanlardır. | Muntazam evleri, muntazam pos- taları, muntazam elbiseleri vardır. Fakat bunu söyleyince aklınıza ev yerine muazzam apartmanlar gelmesin. Hayır. Eskimoların evi | | buzların altmdadır. Muntazam pos | tarını taşıyan köpeklerden elbise- | leri de halis ayı postundandır. Cenup kutbunda Eskimo| var mı? Biliyor musunuz Eskimolar yalnız Şimal büz memleketlerinde vardır: Cenubi | buz memleketlerinde şimdiye ka» | dar henüz bir insana tesadüf edil ! l memiştir. Japonların evi? İ Japonyadaki evlerin yüzde dok | sanı tahtadandır. Hattâ dağlar ! mıntakasındaki evlerin hepsi bi- rer katlı klübedir. Milyonerlerin evi bile böyledir. ? samısmaşzmiiyisinenii 7, / - 2 Nehri Çün Je Suyada volkan varuır. Bu yanar dağl#j men çok zaman fışkırır, ateş kürür. Ateş püskürmese bile leler fazla olur. Tabit taştan binalar derhal çöker. Halbuki ta binalar kolay kolay çökme Belli almıyan adala Asyanın şarkında büyük bit yanus vardır. Bu deniz öyle $ tir ki... Dünyanın en büyük fır! sı tayfunları burada olur. En büyük volkanlar birden” burada çıkar, Birdesibire:koll bir ada batar. Bir kaç gün s0” bir yeni ada ortaya çıkar? On beş gün sonra bu adayı # pek | mek isterseniz yerinde bulamı Dünyanın en sıcak yel Dünyanın en sıcak yeri ner? dir? Biliyor musunuz. Dünyanın en sıcak yeri Hin* tanm garbinde Tar çölü denil mıntakadadır. dali Kartalların Kurnazlıkları Kartallar bazan avlarını d kolay ele geçirmek için bir © kurnazlıklar yaparlar. İşte onlardan birisi, kuvvetli hayvan gördükleri zaman ü kartallar bir araya gelirler ve birden uçmağa başlarlar, O zaman korkan hayvan bir re doğru kaçmağa başlar. Kai lar bunu farkedince hayvanı uğ” rumların kenarına doğru götül mek isterler. Bir tane kartal da bu hayvaff üzerine çullanır. Birdenbire hücuma uğrıyan vallı hayvan sersemleşir, başı & ner ve uçurumdan aşağıya yuv lanarak ölür. Artık o gün kartallara dehş& * bir ziyafet vardır. j | BİLMECE | 750 okuyucumuza hediye veriyoruz Bu haftaki bilmecemiz yep 7' 4 bir şekildedir. Bu bir darbı seldir. Yalnız sessiz harfleri ** dır. Sesli harflerini siz bulunu# darbı meseli ortaya çıkarınız. (Ç. kk. şnç.b.ky.r.l.r.) Doğru halledenler arasında ! okuyucumuza muhtelif hediyeli vereceğiz. Hediyelerimiz içi! çikolata, kitap, kart, bisküvi “ dır. $ İsmlerinizi ve adrenlerinisi kunaklı yazmız. $ hal varakalarını (Vakit g cuk sayfası muharririne) adresi” gönderiniz.