29 Aralık 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

29 Aralık 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

2 elişi 1Z€ MEKTUPLAR Kadın ne zaman caziptir — Yarınki Sayımızda — Yazı İşleri “Telefonu? 24379 TZisel Yıl « Sayı: 5740 cu Yeni Bir Milli D i Ergani Bakır battı gibi elli milyon sar- folunan bir büyük işin on milyonunu te- darik etmek için dahili istikrazdan baş. Ka çarcier balunabilirdi. Dahili istikraz Şehu tutaldn. Bir yeni anlayış. bir yeni sistemin başlanıgıı olmak İçin kimse zorlanmıyor. Sistemin ve siyasetin su vafık sayılmaz - vatandaşın snlıyarale we İstiyerek dahili itükramna iştirak etmesindeğir. -İsmet Paşa - Memleketimizin muhtaç oldu- ğu ana demiryolları Türk bilgisi ve Türk sermayesile yapmak da- vasmı iptida ortaya atan ve bu davanın bin türlü müşküllere ve hatta muhalefetlere rağmen mu- vaffakiyetini temin eden İsmet Pş. yukarıya (kaydettiğim sözlerile İler basta olduğu halde bütün mem- yehi bir milli davanın temelini a- leket bundan istifade edecektir. tıyor. Bu dava Türk vatanının da | (Bu itibarla Ergani Bakır; hili istikraz ile imarı mümkün ol. | Nu yapmak için bir dahili istikraz masıdır. Şu kadar varki, mak- kaydine ihtiyaç yoktu. Bu yol için sadın tahakkuk etmesi için her kırk milyon lira tedarik edildikten vatandaşın bu davayı yi sonra geriye kalan on milyon lira- dediği gibi Ergani bakır hattı öyle | | bir teşebbüstür ki, bunun tamam- İ lanması için en aşağı elli milyon | Hira sarfolunacaktır. Bu paranın mühim bir kısmı devletçe hazır- lanmış, teşebbüsün icrasına da gi- | rşilmiştir. Bir iki sene içinde mut- | lak surette teşebbüs neticelenecek- tir, Yüz milyonlarca liralık bir mil- li serveti ihtiva eden bu maden her halde işletilecektir. Bilhassa Ergani madenile limanı arasındaki bütün şehirler ve köy- Mersin Bakıryolu- anlaması lâzımdır. Türk münev-| Yı ber hangi bir vasıta ile bulmak verlerinin bugünkü en büyük vazi- bir mesele teşkil etmezdi. Bununla fesi de bu hakikati kendi muhitle- | beraber dahili istikraz yoluna gi- rinde ve kendi vasıtalerile her sı- | dilmistir. Şimdiye kadar memle- rıf halk tabakasına anlatmaktır. Mehmet Asım Hakikaten Başvekil Paşanın | (Devamı 4 üncü sayıfada) -B. M. Meclisi Marta Kadar Tatil Edildi Adliye yangını dolayısile alınacak ted- birlere dair kawun kabul”edildi | önünden geçerken Türk mütefek- VANII Hediye kuponu Talebe birliği lün yerli büyük tezahürler No.— 11 Sayısı S5 Kuruş mallar için yaptı —- Beyoğlundan geçilirken gençliğin şehir tiyatrosunda operet görmek istemediği söylenildi. Türk dili ve Türkçe isimler üzerinde Milli Türk talebe birliği, ber senenin son perşembesini (yerli mallar günü olarak seçmişti. Dün 933 senesinin son perşembesi ol- duğu yük tezahürat yapılmıştır. Binlerce talebe evvelâ üniversi için talebe tarafından bü- te konferans salonunda toplan- mıştır. Burada iktisat (doçenti Muhlis Etem Bey kürsüye çıkarak yerli mallar hakkında güzel bir hitabe söylemiş ve kendisini tale- beden bir hanımla milli Türk tale be birliği reisi Zeki Beyin sözleri takip etmiştir. Bundan sonra Taksime doğru yürüyüş için hazırlanılmıştır. Ba. yazıttan geçerken talebeden İs- mail Hakkı Bey Türk (köylüsü! mevzuu üzerinde bir hitabe söyle | rosu önünde miş ve çok alkışlanmıştır. Türbe gençler, şehir tiyatrosunda, ilha ö mını daha çok balet sahnelerin- kiri Ziya Gök Alpın mezarı önün- İ den'alan'operetleri görmek de durularak bir dakika © susul-| mediklerini söylemişlerdir. | Bâu$, sonra merhumun Türklük! O Beyoğlu Halkevinin önünde | hakkındaki düşüncelerinden bah- | dd ateşli tezaltüret Yapılmış “Şa sedilmiştir. Halkevi önünde bir| çok gençler hitabeler söylemişler, “meydancıkia yerli mallar pazarı önü de ateşli tezahürlere sahne ol muştur. Talebe müesseseye gires durulmuş ve bazı | isle- yek deli nl çleyalşa İY bağırılmıştır Galatasaraydan sonra: . söylenen sözler ve hitabe | ler daha çok dil bahsi ile alâkadar ! olmuş, ecnebi ismi taşıyan mües- Ankara, 28 (A.A.) —B. M.)| larının gümrük resminden muaf Metlisi bugün reis o Kâzım paşa Hazretlerinin riyasetinde toplan- mıştır. Posta, telgraf ve telefon umum müdürlüğünün teşkilâtı | hakkındaki kanun lâyihasının ge- ri verilmesine dair (Başvekâlet tezkeresi okunmuştur. İstanbul adliye binasının yan- masından dolayı ortadan kalkan dosyaların yeniden tesisi hakkın- daki kanun müzakere ve kabul o- lunmuştur. Trotil fabrikası yapılması ve bu maksatla gelecek senelere şa- | mil taahhütte bulunması hususun- | da milli müdafaa vekâletine me zuniyet veren kanun ile Antalya vi lâyeti hususi idaresinden yapıla- cak iki yüz bin liralık © istakraza maliye vekâletince kefalet edilme si ve maden suyu şişeleriyle tapa» | olduğu gibi muamele vergisinden | de muafiyetleri ve bunların boş | ve dolu şişelerin devlet demiryol- ları ve deniz yolları idarelerince | nakillerinde tenzilâtlı (e tarife ile yüzde elli nisbetinde ücrete tabi tutulmaları hakkındaki kanunlar müzakere ve kabul edilmiştir. Türkiyeye ithal edilecek her nevi eşyanım gümrük resminin ve- rildiği gün cari olan usul ve rüsu» | ma tabi tutulmaları (hakkındaki kanun müzakere ve kabul edilmiş tir, Türkiye cümhuriyetiyle . İran devleti arasında Ankarada imza olunan dostluk muahedesinin tas dikine dair kanunun ikinci müza- keresi yapılarak kabul edildikten sönra Türk — Rum âhali müba-| (Devamı 10 uncu sayıfada) | Çocuk — Büyük anne! Yukarı çıkıyorsan, odama uğra da, romanımı da getir! Büyük anne — Yukarı çıkmıyorum kızım. Haydi kendin koş, al gel! | Çocuk — Sonra getiririm.. Şimdi rahatımı bozamam. İ baha kadar açık bulunma mesele | za rek yerli mallardan bazılarını al- Li mışlar ve halka göstererek Türk- lüğün sanat sahasında gösterdiği kudreti anlatmışlardır. Kafile Voyvoda yokuşu yöluy» a Ankara, 28-(A.A.) — İktisat la Tepebaşına gelince şehir tiyât- | | Vekili Celâl Bey, yılbaşında tat-| Pl m ey bikatna geçilecek olan ölçüler ka- | Barlarda yıl nunu hakkında bütün vilâyetlere | başı gecesi şu tamimi göndermiştir: “Ölçüler kanunu yılbaşında tat. bik mevkiine geçecektir. sele hakkında vekâletimiz müte- Bu me- Tophanede Dün toplanan kaymakam- lardan bir kısmı İstanbul vilâyeti kaymakamla- rı dün belediyede bir toplantı yap mışlardır. Toplantıda yeni muh- tarlık talimatnamesinin © tatbiki meselesi etrafında © görüşüldüğü gibi bar, sinema, kahvelerin ge celeri kapanma meselesi de görü- Bütün mıntakalarda emre tamamen riayet edildiği an- laşılmıştır. Aldığımız malümata göre, bars ların yalnız yıl başı gecesinde sa- | şülmüştür. Dün sabah Tophanede bir ka- | olmuş, * bazı dükkânların üst. | si de görüşülmüştür. Bu hususta | lerindeki odalarda oturanlardan dahiliye vekâletinden mezuniyet | on dört kişi hava gazından zehir- istenecektir. Yarın sabah tekrar | lenmişlerdir. Bunlardan O birisi toplanılarak muhtarlık (meselesi | ölmüştür. Bu odalarda hava gazı görüşülecektir. | tesisatı olmadığı için gazın nere Ölçüler kanunu | olması tabiidir. duruldu Talebe tezahiirata başlarken seselerden bahsedilmiştir. Bu ara da Artistik sineması müdürlüğüy» le konuşularak bu ismin değiştiril mesi hususunda vait alınmıştır. Gençler bundan sonra bir ağız dan istiklâl marşını (o söyliyerek Taksime varmışlar ve abide önün- de muhtelif hitabeler söylemişler dir. talebeden Zeki Beyin teklifi üzerine evvelâ istik- lâl sonra gençlik marşımın söylen- Tezahürat, mesiyle nihayet bulmustur. hakkında tamim vali talimat vermiştir. Halkın ih- tikâre maruz kalmaması ve ölçü- lerin bulunması için lâzım olan ted birler alınmış ve icraatın yapılmış Bununla beraber kanunun selâmetle tatbiki için-biz zat yakm alâkanızı davet ve tica ederim.,, Bir Facia. den çıktığı henüz anlaşılamamış i tır. Resmimiz facianın cereyan et» zihirlenenlerden tü- tüncü Hilmi Efendiyi tedavisi es- nasında göşteri$or. Bu hadiseye dair tafsilâtr dördüncü sayfamız- tiği bina ile, i da bulacaksınız.