29 Aralık 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

29 Aralık 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

e Rv EMEN A e e ON A EM Kuru meyvacılar — İhracatçılar dün İzmirde — bir toplântı yaptılar İzmir, 28 (A.A.) — Tanzim «- — dilen nizamnamesini tetkik etmek “ve idare heyetini seçmek üzere şeh rimizdeki kuru meyva ihracatçıla- salonunda bir toplantı yapmışlar- “dır, Bu toplantıda Vali Kâzim Pa- şa ile fırka idare heyeti reisi Ha- - cim Muhiddin ve mmtaka ticaret “müdürü Saffet Beyler hazır bu- Tunmuşlardır. İhzar edilen nizamname birer birer okunmuş ve bazı maddeler üzerinde münakaşalar olduktan | — sonra €sas nizamname tespit ve ka bul edilmiştir. Bundan sonra idare heyeti seçi" mi yapılmıştır. Bu suretle kuru — meyvacılar cemiyeti teşekkül et- miş bulunuyor. © Dil bülteni çıktı © İ Ankara, 28 (A.A.) — Dil ce- © o miyeti tarafından (muntazaman neşredilmekte olan dil bülteninin « dördüncü sayısı zengin mündere- — catla çıktı, Bu nüshada Oumumi merkez heyetinin yaz çalışmaları “rı heyeti gmumiye halinde borsa | ve hangi eserlerin tarandığı hak- kmdaki izahatla beraber İbrahim “Osman Beyin dil bilgisi bölümle- ri ve Ahmet Cevat Beyin derleme , fişlerinden neler alındığı hakkın- ç daki yazıları, Besim Atalay Beyin dil araştırmaları Oo makalesi ve Fransızca kısmı vardır. Abonesi . m müsha itibariyle 300 kuruştur. ii Ankarada Akba ———— . Saytin ihracatımızın 1s- ; lahır dair rapor Bursa 26 (A.A.) — Geçen se ie Gazi Hazretlerile İktisat Veki- | Jinin şehrimizi teşriflerinde zey- | — İn ihracatımızın ıslâhı ve ihraca- ün mürakabesi etrafında mınta- oka iktisat müdürlüğünce bir rapor © hazırlanmasını işaret buyurmuş- p* dı, İktisat müdürlüğünce verilen .Tapor üzerine hazırlanan nizam. name bütün zeytin ihraç eden mın ların ticaret odalarınca kabul iştir. Ancak, ihracatın mu- — ayyen eb'atta kutularla yapılma- sı hakkındaki madde böyle bir ku > tu fabrikamızın olmaması yüzüne en tatbik edilemiyeceği bildiril Bursada Istanbul Sporcuları ri Bursa, 28 (A.A.) — istanbul klübüne mensup on kişilik ir grup Uludağda kış sporları 4 yapmak üzere buğün şehrimize gelmiş, kafileyi Bursa Dağ klübü - azaları karşılamıştır. © Yarın İstanbul ve Bursa spor- birlikte dağa çıkacaklar ——— Amasyada Ergani tahvil. lerine rağbet “Amasya, 28 (A.A.) — İkinci “tertip 1933 istikraz tahvillerinden mize gönderilen kısmı der- satılmıştır. İstek olduğundan rant bankası merkezden yenik m tahvil istemiştir. Yeşil Hilâl cemiyeti senelik kongre- sini dün Halkevinde yaptı Türk musikisi değil, bazı şarkılar insanı içkiye alış- tırıyor. Radyo Yeşil Hilâlin senelik kongresi | dün Halkevinde yapılmıştır. Cel seyi Mazhar Osman Bey açmış, sözü umumi kâtip profesör Fah- | rettin Kerim Beye vermiştir. Fah- rettin Kerim Bey azöyi selâmla» dıktan sonra geçen sene ölen arka dakların hatırasına hürmeten sü- | küt edilmiştir. Müteakiben sene- lik raporu okunmuştur. Buna gö- re Yeşil Hilâlin 933 senesi faali- yeti geçen senelere nisbetle çok parlaktır. Mekteplerle Halkevin- de radyoda müteaddit konferans» | lar verilmiştir. Cemiyet esaslı programla has reket etmekte, gençleri irşattan bir an geri durmamaktadır. Bu- nun en birinci misali içkisz müsa- mereler tertibiyle gezintilerdir. Cemiyetin meyva sarfıyatını çoğaltması hakkında milli iktisat ve tasarruf ocemiyeti ile bir disiplin dahilindeki mesaisi çok iyi neticeler vermiştir. Fahrettin Kerim Beyin okudu- ğu raporun son cümleleri şöyle bi- tiyordu: — Yeşil Hilâl hak ve ilmin müs bet düsturları üzerinde bu yolda çalışmaktadır. Dahiliye ve Maarif vekâletle- ri bu çalışmaları takdir etmekte dirler, İçki yerine meyva istihlâk edilmesi ve alkol (sanayiinde kullanılmalıdır. Cemiyet bunun için icap eden makamlar nezdin- de teşebbüsatta bulunmuştur. Dahiliye vekili memleket mü- messili sıfatile içki düşmanlığı faaliyetini takdir etmekte ve mü- zaheret vait etmektedir. Cemiyet alkolden üzüm usare- si yapılması hakkında Anadoluda muhtelifr konferanslar tertip et- miştir, Amerika, Lozan gibi beynek milel Yeşil Hilâl İstanbul Yeşil Hilâl mesaisini takdir etmektedir. Berlin, Paris, Amerika, Belgrat ile münasebet peyda edilmiştir. Yeşil Hilâl, uyuşturucu mad: | deler (o hakkındaki Oo mücadele ve temennileri hükümetçe tasvip edilmiştir. Heyet bu kayıttan son derece memnun olmuş, ve azalar memnu“ niyetlerini izhar etmişlerdir. Raporun okunmasından sonra Safiye Hasan Hanım beyne'milel içki düşmanlığı hakkında çok kıymetli bir konferans vermiş, Za- ti Bey de “alkol bir gıda olabilir mi?,, adlı bir konferans vermiştir. İbrahim Zati Bey içkinin gıda olduğu hakkında şimdiye kadar mevcut fikirlere temas etmiş ve şunları söylemiştir: ibrahim Zati beyin konferansı Umumi sıhhatla alâkadar her şahsın meseleyi mufassalan tetkik etmek vazifesidir. İçki kullanmıyanlar anti alko- lik kanaatlarmı takviye etmek ve | icabında bu kanatlarının doğru- luğunu ispat edebilmek için bu meseleyi daha büyük bir dikkatle mutalea etmek mecburiyetindedir ler ve bu mütalea tamamen takip» siz ve akademik bir zihniyetle ya- pılmak lâzımdır; eğer ilmi bir şe kilde ıspat edilmesi kabil olsaydı bu gibi şarkıları bile alkole gıdai va yahut tedavi- kâr bir kıymet izafe etmek bizim gibi içki içmiyenlerin kanaatlarını zı sarsacak değildi. Halbuki bu hal hakikat olmak- tan uzaktır. Biz alkol aleyhindeki mücade- leyi yaparken bilhassa içtimai sz- ha üzerinde duruyoruz. Bütün e'ddi içtimaiyatçılarla beraber he pimiz ittifak ediyoruz ki, alko- lizm kabil olan bütün vasıtalarla mücadele edilecek çok mütbiş bir âfettir. Umumi sıhhat ile şiddet- le alâkadar vekur bir nazır olan adamı da aynı fikir deydi... Bu zat alkolizmin vebadan, açlıktan, harpten ve bunların müşterek ma zarratlarından daha büyük bir â- fet olduğunu ilân ediyordu.. Alkol uyutucu mudur? Çünkü bu afet ber geçen gün bilâ istirahat kurban veren bir a- fettir. Fennin gösterdiği şekilde i alkolun hassalarını mutaleaya te- şebbüs etmekle her gün bütün mil | letler arasında yarattığı içtimai tahribattan dolayı aleyhinde mü cadele ettiğimiz bu içtimai tahri- battan karşı vaziyetimizi değişti- recek her hangi bir hadisenin zu- | hur edeceğinden korkumuz yok- tur.. “Eğer alkolün tedavikâr ev- safı hattâ besleyici evsafı haiz ok duğunu ıspat ederlerse biz gene alkolün narkotik yani uyutucu İ- lâçlar yanma ctzacı lâborütuvarı” ! na sürgün edilmesini istiyecektik. O, orada iyi bir arkadaşlık yapıp bilir. Fiziyolojinin müessisi bir narkotik zehir olduğu hakkındaki sözlerini biç bir zaman unutmama lıyız!... Mevzuun esasma girerken şu- Bu hassaten kaydetmek mecburi- yetindeyiz ki, alkolden bahseder- ken kimyada (C2 HS oH) formü- lünü taşıyan ve bu şekilde tama- men tayin edilmiş bir cisim olan (Alkol Etilik) i anlıyoruz. Bu cisim takdir edilmiş veya tahammür etmiş bütün alkolik iç- kiler içinde bulunmakta olup al- kolizmin ekser zehirlenme hadise lerini buna atfetmeliyiz. Yanlış fikirler Esasen yalnız likör gibi kuvve- tli içkilerle alkolün tesirine şiddet le maruz kalınacağı; ve tahanr mür etmiş içkilerin ise az alkolü ihtiva etmelerinden zararsız ol- dukları şeklinde her tarafta yayr- lan fikirler tamamen hatalıdır. Basit bir hesap bir bira barda- ğında, bir şarap kadehinde, bir yu dumluk bir kadehten alındığı ka- dar alkol mas edilebileceği anla» sılabilir, Hekikaten 300 santimetre mis kâplık bir bira bardağı 12 santi- metre mikâbı mutlak alkol ihtiva eder. Çünkü bira yüzde 4 miktarın- da alkolü havidir. 150 santimetre mikâbı haddı istiabisinde ve yüzde 8 nispet'nde alkolü havi bir kadeh sofra şarabı gene 12 santimetre mikâbı mutlsk alkolü havidir. Diğer taraftan yüzde 50 alkc- lü havi 25 santimetre m'kâbı hac- mindeki ufak bir rakı kadehi de gene aynı olarak 12,5 santimetre ' yat gayri kabili tedavi ve gayri ka dinletmemeli. mikâp mutlak küülü verecektir. Eğer hesaplarımıza devam €- dersek vasati olarak yüzde 6 ak kolü ihtiva eden bir litre şarabın 60 santimetre mikâbı alkolü havi olacağını görürüz. Bu miktar (Kroepolin) ve di- ğer âlimlerin mesaisine göre yir- mi dört saatte itrah edilemez mu- zır tesirleri bilhassa cümlei asabi- ye üzerinde elân bakidir. Alkol tahammür etmiş içkilerde daba fazla mahdut olduğundan midenin gışayi muhatisi üzerinde kuvvetli likörlerden daha az müh lik bir tesiri haizdir. Fakat bütün fark bundan ibarettir. Çünkü al- kol mide ve bağırsaklar tarafın. .Cenup hududunda Muhafaza memurları 34 kaçakçı yakaladılar Ankara, 23 (A.A.) — Gümrük- ler muhafaza umum kumandan- lığından verilen malâmata göre birinci kânun son haftası içinde cenup hududunda biri müsademe- li 22 kaçakçı vakası olmuştur. Bu vakalarda biri ölü 34 ka- çakçile 14 kaçakçı hayvanı, 317 kilo gümrük, 716 kilo inhisar ka- çağı tutulmuştur. —— — Hap'sanede bir isyan Fegucigalpa, 28 (A.A.) — “As- i sociated Press,, e göre, Santa Ro- sa hapishanesindeki mahpuslar, is yan ederek hap'shanenin silâh de- posunu ele geçirmişlerdir. Mahpus lar, bütün gün polis ve askerlerin hücumlarına şiddetle mukavemet etmişlerdir. Her iki taraftan mühir miktar- da ölü vardır. dan bir defa massedildi mi kan-|. da aynen cevelan eder ve e alınan mutlak miktara göre mazarratla- rını ika eder, bu miktar alkol, is- terse tahammür etmiş içkilerden İ “şarap, bira, konyak ve saire) gel | sin uzviyetimizin e höceyratınm sihhatı müsavi miktarda mutlak | alkol alındığı takdirde aynı sem- | dar ve muzır tesiri haizdir. İ Bu kadar sidetli, had zehirlen- | meleri doğurabilen cinsiyetimizin en hayati kaynaklarına nüfuz ic- ra eden bir madde hiç bir makul insan tarafından bir gıda olarak | tavsiye edilemez içkinin tahribatı Alkolun müzmin tasammüm sw | retiyle yaptığı toksik tesirden ar- tık kimse şüphe edemez!.. Alkolün teşrihi marazi tahav- vülâtma mütedair Manüel atlas- lastan aldığımız pek bariz misal- | leri ziktedeceğiz!.. Son beş sene esnasında Lozanın teşrihi marazi laboratuvarında mü | him bir materryel toplanmıştır. Bu materyel mukayeseli tetkik | yapmamıza ve alkolizmlerden do layı vefat eden eşhasın uzuvlarını | mikroskopide mütalea etmemize imkân vermişti Bunlar kazaen ölen yahut bir hastalık neticesinde vefat eden fakat hiç içki kullanmamış eşha- sın uzuvlariyle mukayese edilmiş” tir; bu istatistiklerin günde bir lit! reden br buçuk litreye kadar şarap yani 80 — 120 santimetre mikâp mutlak küül içen müzmin alkolik telâki edilmiştir. Bu teteb'uat neticesinde te- zahür eden ilk vakıa, o alkolikle rin daha erken öldüğüdür. Bun ların vefiyatının azam'si 40 ve 60 yaş arasında bulunmaktadır. Hal- buki alkolik olmıyanların vefiyat münhan's'nin azar azar yükseldiği ni görmek için altmış beş yaşını beklemek lâzımdır. 1 veZ numaralı tab'olar, uzuv lara göre zararların taksmi hak- kında b'ze sarih fikir verecekler dir. Başta tenasülü gudelerin tef s#'ratı gel'yor (alkoiklerde yize 85). (A'kolik olmıyanlarda yüzde 29). Bir defa daha alkolizmin nesil üzerinde mübl'k tesira'tına temas etmiş oluyoruz.. Alkol tarafından zavıflatılmış. tenasüli cürsumeler, küçültülmüş tereddiye uğramış ve madamülha | bili izale naksıselerle lekelenmiş olacaktır, ikinci derecede olarak alkollerde yüksek nisbetlerde kalp afetlerini görüyoruz (yüzde 70) sonra kilyenin (yüzde 64), kebe- din (yüzde 59) midenin (yüzde 45) nisbetleri geliyor. Halbuki alkolik olmıyanlarda bu uzuvlar çok daha az tehavülâta maruz kalırlar.. Uzuvlarımız üzerine alkoliz- min menfi tesirleri hakkında ista- tistiklerden çıkan netice uzun nu- tuklardan daha fazla herkesi ten- vir edebilir.. Birinci devrede tesemümle be- rabar ulkulüu tahriş “ettiği Wüveys râlın ozimayi bir şişkinliği müşa- hede edilir uzvun o hacmi artar; müzmin iltihap devresine girer va- zifevi ademi kifaye ihtilâtıyle be- raber şahmi tereddi devresi başlar nihayet alkolism devam ederse ni hai tasalluba varlır. Uzuv tamamiyle tahavvül et- miştir, Bütün hayati hüceyrat ölür ve bunlar hiç bir hayati kıymeti bu- lunmıyan lifi bir takım zevait en- sacile istihlâf edilir, Bundan sonra muallim Hadi Bey söz söylemiş, içki yerine ü- züm sarfiyatını çoğaltmak fikrini ileri sürmü, alkolsuz içki hakın- da malümat vermiştir. Bundan sonra Fikret Esat Bey kürsüye gelmiş, müsbet fikirlerin hakim olduğu bir yevirde kendini bayale kaptırarak iradeyi © zafa uğratan içki kullananların haleti ruh'yelerini tahlil etm'ştir. Radyoya hücum Kudsi Bey bazı şarkıların hal- kı içkiye alıştırdığını iddia elmiş, Türk musik'sin'n söylendiği gibi Tinliyen'eri içkiye tahrik etmeniği n, şarkılar kaldırılırsa musikin'n büyük bir rol oynıyacağını söyle m'ş ve ber gece radyola okunan bu g bi şârlılara hücüm etmiştir. Ra 'yodan artık böyle şarkılar din leyemeyiz, dem'ştir, Bundan sonra » Ali Saim Rey Yeşil Hilâl mecmuasının föaliye- tinden bahsetm'ş, Mazhar Osman Bsy de üzüm usarelerinin tamimi etrafında uzun bir konferans ver- miştir, Neticede bütün aza Yeşil Hilâl umdelerine sadık kalacağına and- içmiş ve intihabata geçilmiştir.