29 Aralık 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

29 Aralık 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

€ iken kâh omuzu, kâh boynu, kâh “b ayakta, perdenin arkasında mıh © kik etti, e —T10— VAP mer Yama KA ARSEN VAKIT tefrikası Bu süretle gece olmadan biraz evvel iki kişinin konuşarak merdi- venleri çıktığını, sofada dolaştığı- nı sonra yandaki odaya girdikleri ni duydu; dinledi. Birisi; — Bonsuvar Matmazel, nasılsr- ŞERLOK HOLMES'e Fransada | | !'Yeni bir şımendifer kaza- İ sında dört kişi öldü İ © Vannes, Fransa), 28 #(AA) pa Paris Ekspresi, sis içinde '.af | üzerinde tamirat için çalışan 4 biri RT LÜPEN! TAI” Numara: 52 kişiyi ezmiştir.. Üçü ölmüş, ağır surette yaralanınıştır. Holmes kendi kendine: Lanıyi kazasında ölenler — İşte bir dejenere! Yarım de- Pars, 28 (A.4.) — Şark kum- li.. Dedi. Şimdi onu alelâde bir hâ | panyası yapmış olduğu bir tebliğ- disei tabiiye çileden çıkarmaya, | de kazada ölenlerin sayısını 199 şuurunu kaybetirmeğe sebep ola - olarak bildiriyor. Hepsi teşhis e bilir. i dilmiş ve aiieleri tarafından tanın İ met Bey (Kütahya) Lozan muahe i desinin mübadelei ahali mukave- ' lenames'ne tevfikan teskil edile- İ B. M. Meclisi marta tatil edecek almış taralı i men sayılammada) delesi muhtelit koz”'syonunua Val dru'mesına ait muka eslenamen'u tasdiki hakkındaki karun müze kere ve kabul edilmiştir. Bu münasebetle #öz alan Meh- rek bugüne kadar Faaliyette bulun muş olan bu mubtelit komisyonun ilgasmı mesut bir hadise ve bu ne- ticeyi Türk — Yunan dostluğu | ile Lehistan arasında Noyman, sofadaki saat gecenin | birini çalmeşya kadar oturdu,kalk İ &, dolaştı, Kitap okudu. Kendi kendine bir şeyler söyledi. Bir re- | sim çıkarıp baktı, Nihayet kor- kunç bir şeyden kaçar, müthiş bir | tehlikeden kurtulmak ister gibi) lâmbayı bile söndürmeğe vakit bu lamadan kendini elbiselerile ünl ğına attı, Yorganı başına çekti; | taybeldik | Saat bir buçuğa gelmemişti. Ko ca evde derin bir süküt vardı. Hol mes arkasındaki pencereden ara «| da bir başını çevirerek sokağa ba | nız? Hararetiniz var mı? Sancımız Yar mı? Diye sorduğunu duyunca bunun doktor olduğunu anlıyarak yerini değiştirdi. Arkadaki perdeye sak- | landı. On dakika sonra doktor yanm - da kâtibi ile odaya girdi. Artık or talik kararmaya başlamıştı. Elek - trikleri yaktılar. Holmes o daki - kada yalnız bu iki kişinin sesini işitmekle ve hareketlerini bu ses - İerden tayin etmekle iktifa etti, Gözetlemesi tehlikeli olurdu. Doktor Noymana ait olduğu an laşılan kalım, sert bir ses: kıyordu. Sokak uzaktaki bir fence | —Doktor Ratis, dedi. Ben yok- | rin ziyasile ancak karşıki evlerin ken kimse geldi mi? karartısını ve aç bir köpeğin koş- | tuğunu zorla farkettirecek kadar | karanlıktı. Hiç ses yoktu. Arada bir doktor Noyman şiddetli bir sarsıntı / ile yorganın altından sıçrayışı somye- de madeni sesler yapıyor ve bu sü künu ihlâl ediyordu. i Birden uzaktaki bir horoz sesi- ni, yakmdan diğer bir horoz sesi takip etti, Eğer doktor Noyman yorganın altından işitiğini bu ses: | le hemen başını çıkarıp soluk solu | ğa bu seslere kulak vermiş olma - saydı, Holmes bir horoz öttüğünü farketmiyecekti bile.. Doktor başmı odaya çevirmiş ve yastıktan kaldırmış, gözlerini oyluklarından fırlıyacak gibi bir! noktaya dikilmiş, burnu yarıştan | yeni çıkmış bir atım burnu gibi s0- luyarak inip çıkarak donmuş kal- mıştı, Bir şey bekliyordu. Bu baş - ka bir ses idi. Daha doğrusu yor - ganın altında iyice farkedemediği horoz sesinin tekerrürünü bekli -| yordu. İki dakika geçti, yavaş ya-| vaş sükün buluyordu, ki birden hem de belki yanı başlarındaki e- vin bahçesinde keskin bir s6$i çınladı. — Öğren. Baris. Daha ilk seste yatağmdan bir | ok gibi fırlıyan doktor Noyman | horozun bir düdük gibi uzayan nağmeleri devam ettikçe bütün vücudu kıvrılarak yerlere uzandı. Sanki asabi ve isterik bir kadını gıdıklıyorlarmış gib: irkildi, bü - küldü. Sonunda zehirlenmiş, takal lüs etmiş gibi yerde, kalın halının üstünde kıvrıldı, kaldı. | Uzaktan başka bir horozun ses! | yakındakine cevap verince kalktı, masasının başma geçti, titriyerek, derin derin nefes alarak bir şise - den bardağa boşalitığı bir da ilâcı içti. Başka bir horoz dayanamadı, bütün şişeyi dikti. Bu küçük şişede ne vardı, bu i-| lâç nasıl bir ilâçtr, bunu Holmesin bulunduğu yerde farketmes'ne imkân yoktu. Fakat doktor Noy- men bu ilâcı şişe ile içi | leden çıktı. Gözleri evind mış gibi büyüdü: fırladı, kolları gerild”, vücudu k ayakları füzumsuz, mânasız yere! sildi. Derin derin nefes sarsılıyor, yüzünde garip çizgiler, | başladı ve bir köpek gibi © buruşuklar, tebessümler hâsıl olu- | dı. ordu. | Holmes kendi e'nsinden bir ada | — Hayır doktor, yalnız matma zeli ziyaret için bir zat gelmiş. Ve bir dakika süküt, kanapele- rin gıcırtıları iki doktorun otur - 'duklarmı gösteriyordu. Gene dok- tor Noyman: — Sizden bir ricam var, Nabzı- mı tetkik eder misiniz? — Maalmemnuniye... Rahatsız - İk mu hissediyorsunuz? — Evet... Kaç akşamdır devam &den çarpıntı daha kesilmedi. Doktor Ratis muayenesini bitir- sonrâ: — Nabzınız 103 tür, Fakat mun #azama — Evet ama 103 azmı? Hiç tedbir faydalı olmuyor. Lütfen bir kalman... Noyman kendisine hazırlanan Mâcı içinciye kadar muavininin #on gelen Fransız tıbbi mecmuasın - daki bir yazıya ait mütaleasını din lemekle iktifa etti. Bu sırada Hol- mes onları gözetlemeği ihtiyata muvafık bulmıyarak yerinden kr- , muldamıyor; bir Buda heykeli gi- horoz lanmış, duruyordu. Doktor Ratisle beraber Noyman çıktı, yemeğe gittiler. Neden sonra doktor Noyman geldi, bir müddet kitap okumaya daldı, sonra bir ta“ kım ilâçlar aldı, artık Holmes ba- zan profilini, bazan arkasını gör- düğü bu iri adamı iyice tetkik et- mekten şekinmiyordu, Çünkü oda nın arkasındaki lâmba söndürül müştü, Yalnız doktor Noymanın masası üstündeki lâmba yanmak- ta idi. Bu abajurlu lâmba odanın dört tarafını karanlıkta bırakıyor du. Bundan dolayı Holmeş gözü - © nün ucunu perdenin kenarından çıkarmakta mahzur görmüyordu. Vakıâ küçük bir tıkırtı doktorun birden başını çevirmesine tahrik ederse Holmesin keşfedilmesi güç olmazdı. Fakat bu tıkırtıya sebep olmiyarak Holmes saatlerce dok- tor Noymanın her hareketini tet- çmez çi- | <n uğra- | elleri, azkatı ke-! almaya bırılda -| Noyman asabi bir takım kaller gösteriyor, kitap okumaya dalmış mıştır, Yaralılardan 92 si Paris hasta- nelerinde tedavi Birkağırın Vaziyetleri ağırdır. Ö- tekilerinki memnuniyet vericidir. Doktorların tasnifi ve vizite ücretleri Doktorların tasnifi ve vizite- lerin tesbiti meselesi etrafında | etıbba odası reisi Niyazi İsmet B. şunları söylemiştir: — Hekimlerin vizite ücretle- rinin tesbit edilmesi halkın zara « rma olur. Şimdi elli kuruşa kadar muayene : Ücreti alınmaktadır. Halbuki bir tarife yapılırsa en az bir liradan başlamak icap eder. Zaten vizite miktarı, semt, hasta- nın ve doktorun vaziyetlerine gö- re taayyün etmiş bulunmaktadır. Şimdi vizitesi üç lira olan doktor. lar bile sırasına göre bir liraya, hatta parasız olarak hasta mua- yene etmektedirler. Bu meseleyi memleketin âdetleri halletmiştir. (KONFERANSLAR | Güzel San'atlar Birliği Mimari Şubesi Kâtipliğinden: Konferans ve mimariye müleallik malzemei sanayiinde, vasi bir mikyasta kul- lanılmağa bâşlanan (Pollopas) (Trolitul) (Bakelit) gibi Plastik maddelerin, mimaride ve tatbiki san'atlarda kullanılması ve ilerde- ki alacağı istimal edecesi hakkın- da bu maddelerin amili olanlar dan (Her Heinrich Alter) tarafın- dan Güzel San'atlar Akademisi konferans salonunda 30 — 12 — 933 Cumartesi günü saat 17 de bir konferans verileceğinden bu alâka uyandırıcı mevzuu dinlemek üze re azanın ve alâkadar olanların gelmelerini rica ederiz. Münzevi seyyah Paris, 28 (A.A.) — Münzevi Seniz seyyahı Alain Garbaut, aym 20 sinde Markiz adalarma gelmiş: tir. —— Lehistan ihtilâlinin yıldönümü Poznan, 28 (A.A.) — Dün ak- şam 1918 ihtilâlinin 15 inci yıldö- nümü münasebetile halk, askeri kı taat ve hükümet mümessilleri şe- hir merkez'nde bir meydana top- lanmışlardır. Meydana Polonya bayrağı çekildiği esnada havat fi- l şekler atılmıştır. Bir dakika sü: | Kültan sonra Poznan kalesinden 12 ton atılmıştır. Bir heyet ibtilâle'lerin meza- rına b'r çilenk koymuştur, ran bu hem istırapâver, hem çok korkunç manzarası karşısında in- sani bir hisle koşup ona oyardım elmeği düşündü. Fakat nasıl yar - dım edebilirdi. tutup ellerini bağ- lamakla mı, yoksa bir hekim çağır makla mı? iDesvam var) edilmektedir. | nun samimi bir tezahürü olarak | ifade eylemiş ve alkış'anmıştır. Evkaf müdürlüğü bütçesinde 8500, 1933 senesi müvazenej umu miyesine dahil daireler bütceleri- | inin muhtelif fasıl ve maddeleri a- | ! rasmda 231 bin 990 liralık müna- ! kale yapılması, hariciye vekâleti memüurin kanununun (muvakkat | birinci maddesinin ve nahiye mü» | dürlerinin tayini hakkındaki kanu nun birinci maddesinin değiştiril- mesine dair kanun lâyihaları mü- zakere ve kabul edilerek ( divanı muhasebat dördüncü daire riyase ti için yapılan intihabat netice. | sinde divanı muhasebat azaların- | dan Feyzi Bey seçilmiştir. Tatil kararı Ankara, 28 (Hususi) — B. B. Meclisinin bugünkü toplantısı sa- at on döriten on yediye kadar sür müştür. Ali (Afyon) ve Cemil (Tekirdağ) Beylerin; 934 bütçesi | martta meclise geleceği için o vak te kadar tatil yapılması hakkında | İ ki takrirleri kabul edilerek 1 mart | İ parşembe günü toplanılmak üze- | re içtimaa nihayet verilmiştir. Meclisin tatili | üzerine brçok ! mebuslar bu akşamki trenle İstan bula hareket etmişlerdir. Mecliste sual takriri PARİS, 28 (A, A.) — Dün öğ- leden sonra meclisten Lanyi hak- kında 6 takrir verilmıştır. Bu ara- da 4 Fransız sosyalistinin mes'u- liyetler, imdat, heyetlerinin teşkil ve daha büyük bir emniyet terti- | batı alınması için neler yapıldı. ğmı soran takrirleri vardır. Gençlerin kütüpanesi islân dini ve medeniyeti ! hakkında umumi malâmat İ Asar ilmiye kütüphanesi bu nam altında yeni bir neşriyat silsi İlesine başlamıştır. Bu serinin üç İ kitabı neşrolunmuştur: “Müslü -| ! manlık nedir?,, isimli eser, Ömer Riza Bey tarafından büyük bir te tebbü ve itina ile hazırlanmıştır “İslâmiyetin asriliği, Avrupanm wlâmlaşması,, isimli eserin muhar | rirleri, Seyit Emir Ali, Mübeşşir | Bernarşat, Mevlana Mehmet Ali ve Ömer Rizadır, Mütecav'zin tarifi mukavelesi Tasüik münasebetile tel- grallar teatı ediliyor Ankara, 28 (A.A.) — Türke Aktedilen ve mütecavizin tarifine dair olan mukavelenamenin B, M. Mecisi tarafından tasdik edilmesi üzefi- ne hariciye vekili Tevfik o Rüşlü Beyefendiyle Lehistan (| hariciye nazırı M. Beck arasında zirdehi ! telgraflar teati edilmiştir. Hariciye nazırı M. Beck haz | ret'erine, Mütearrizin tarifine dair olup memleketlerimiz tarafından: sul- hun tarsini için sarfelunan messi- nin bir (o delilini teşkil eden ve Londrada aramızda imza edilmiş olan Oomukavelenemenin B, M. Meclisi tarafından ittifakla tas dik edilmiş olduğunu arzetmekle ! bahtiyarım. Samimi dostluk hissi» | natımı tekidime müsareat ederm. Tevfik Rüştü Tevfik Rüştü Beyefendi haz- retlerine, Geçen temmuzun üçünde Lor drada imza edilmiş olan ve müte- cavizin tarifine dair bulunan mu- kavelenamenin B. M. Meclisi tara fından tasvip edilmiş (o olduğunu bana iblağ etmek lütfunda bulun- manıza teşekkür ederim. Bü mu- kavele tarihi Türkiye ile Lehista- nın takibinden bir an hali kal: mamakta < oldukları sulh işinin tars'inine matuf mesainin yeni bir delili addeder ve hakiki dostluk issiyalımın kabulünü rica ede rim, © Beck Siyam kralı #merıkaya gidecek Vaşhngton, 28 (A.A.) — Ame rikaya yapacakları seyahat cenı- sında Siam kralı ile kraliçesinin “Beyazev, de ikametleri iç'n ken- dilerine davetiye gönderilmiştir. Seyyahatin tarihi belli değil. dir. Şe akal Asyalı talebe kongresi Roma, 28 (A.A.) — Roma'da toplanmış olan Asyalı talebe kon- gresi, dünkü gün mesaisini bitirip dağılmıştır. Kongre relsi, uzak, orta, ve yakın şark talebesi “için beynelmilel daimi bir merkezin te- sis edildigini haber vermiştir. Lele ra Rİ LERE RE İT Mu çağa ürik yoruz ei VR İLLER TE Yİ yek, Ahalartğğar caddesi, Exe ere Feyat bare iler MG Şİ Ga) “Yer yüzünde din geriliyor mu, | | ilerliyor mu?,, isimli eser Avrupa | ve Amerikanın tanınmış sekiz mu harriri tarafından yazılmıştır. İs- İ lâm âleminde din ve Türkiyede din bahisleri de Ömer Riza ve Eş- i ref Edip Beyler tarafından ilâve | olunmuştur. Bu üç kitabın fiatı 50 kuruştur. | kil eserler halinde devam edecek: | tir, Ö'çüler | Telgraf fen heyeti sabık müdü | rü, Radyo şirketi kom'seri ve kule li Askeri lisesi riyaziye muallimi Her nevi kirtasiyeçşyası BENİ RAE YAEe Hepxtürlü *Fotoğraf ek Rİ O re ET) İN ae iLE Gİ TİPİ Bu neşriyat silsilesi böyle müsla — | ssvvms.ssurussaısurannrm ananas Hasan Beyin yazdığı bu eser yeni ölçüler hakkında kıymetli malâma tı havidir. Herkes'n anlıyabileceği bir tarz da ve bu işlerde salâh'yettar bir ka lem tarafından yazılan bu eseri herkese tavsiye ederiz,