7 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

7 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

m 10—VAKIT 7 ŞUBAT 1934 Sürmeli Kapı Ma Yl e İğ Ayyy Ayyy Cinayeti YAZAN: S. VAN DİNE Perşembe, 11 teşrinievel saat | ra öldü. Bunun iki üç saat sonra 12,45... Vans ahçı Liyangı da salver- miyfi, Zabıta memuru His bu ada- ma karşı derin bir gayz duymakta idi, Onun fikrince şayet bu adam gesa yarısından evvel eve dön- müşse onu hemen tevkif etmeliy- di. Fakat Vans bu teklifi kabul et- medi. Ona göre Çinliyi tevkif et- mek hiçbir işe yaramazdı. Çinli bir şey biliyorsa, tevkiften korka- rak, onu söylemezdi. Çinliler, garplılar gibi değildi. Bir şey hak kında susmıya karar verdikten sonra onları bu kararlarmdan wzgeçirmeye imkân yoktu. Onla- ra işkence edilse bile seslerini çıkarmazlardı. Çinliler, Amrika hapishanelerinin iskence dai - relorine hep lâkayt kalmışlardı. Biz bu b-hsi konuşuyorken za bıta memuru Bürk içeri girerek Hise haber verdi: — Çinli yukarıya çıkıyor, brra- kayım mi? His bize bakarak sordu: — Ne dersiniz?.. — Cevap vermeden © evvel Gambel yemek odasında görün- dü Vans da ona sordu: — Çinli niçin yukarıya çıkı- yor?. Gzmbel biraz şaşırır gibi oldu ve cevap verdi: — Mis Hildanm yemeğini gö- türmesini ve dairesini temizleme- sini söyledim. Onun için yukarı çıktı. Yanıldımsa affediniz. Fa kst işimizle meşgul olmamızı söylemiştiniz. Vans uşağı dikkatle süzerek emretti: — Çinli aşağı indiği vakit o- Bu tut, yukarı bırakma! Sende aşa5:da kal. Şurada otur!, Gambel iğilmiş ve yemek oda- sma dönmüştü. Bir dak'ka sonra doktor Dor- mus geldi. Gene hiddetliydi. He- pimize sitem etti; — Sabahleyin beni kahvaltım- dan ettiniz, şimdi de öğle yemeğimden mahrım oldum. Be- nimle derdiniz ne?, Siz hiç yemek yemez misiniz?, His cevap verdi: — Biz buarda uğraşıyoruz. Ce- seli görmek ister mis'niz?. a Başka bir şey için gelmedim His öne düştü. Doktor onu ta- kip etti. Biz de onlardan ayrılma- dık. Doktor cesedin üzerine iğilerek Br'sbenin elini tuttu ve: — Ölmüş! dedi. Fakat bunu kim olsa anlardı?.. Sonra emretti: — Bu adamı kollarından tutun kaldırın! İki memur, cesedi kaldırarak kütüphane odasına (götürdüler. Kanapenin üzerine yatırdılar. Doktor cesedi muayeneye başla- dı. Vans sordu: — Doktor, iki kardeşten hengi- sinin daha evvel öldüğünü bize haber verir misin? Doktor ,cesedin kafa ve maf- sallarını muayene etti. Bunlarm kımıldama derecelerini ölçtü, sonra saatine baktı. — Kolay! dedi. Yukardaki ölmüş olması çok muhtemeldir. His sordu: — Bu adam dün gece saat do- kuz sularında ölmüş olabilir mi?. | Doktor tekrar cesedin üzerine j iğildi ve: — Belki! dedi. Yukardaki saat sekizde öldüyse, bu da ona doğru can vermiş olabilir, Doktor cesedi daha dikkatle muayeneye koyuldu ve birdenbi- re dikilerek kaşlarını çattı. — Bu da yukardaki gibi arka- sından vurulmuş | Bıçak aynı yere saplanmış!, — Kullanılan silâh ayni mi?. — Aymı keskin, sivri, dört kö- geli bir bıçak, Yalnız yukardeki- nin kanı için için akmış, bunun kanı dışarı fırlamış!. Vans sordu: — Bu zat ansızın ölmüş mü?. — Evet. Vans, maktulün kana bulanmış ceket ve yeleğini alarak tetkik etti. Sonra anlattı: — Maktul darbeyi elbisesinin üzerinden yemiş, gerçi ehemmi- yetsiz bir nokta. Fakat tahkike değer. Maktul hiç mücadele et- memiş mi?, — Hayır! Mücadele eseri yek- Maktul darbeyi ansızm yemiştir. Onun katili görmüş olması bile muhtemel değil! Katil yapacağı işi süratle, kolaylıkla yapmıştır. Markam ilâve etti: — Konkunç bir iş!. Dektor cesedi nakil için bir ruhsatname verdi, sonra kapıya doğru yürüdükten sonra geri dö- nerek sordu: — Bu evde başka ceset varsa onu da şimdiden göreyim.. Yoksa bütün günüm buraya gidip gel mekle geçecek.. His cevap verdi: — Gidip gelmekten ne çıkar. ! Altınızda mükemmel bir otomo- bil var. “ Doktor hepimizi selâmlıya; yürüdü, gitti, His, telefona koşarak nakil arabası istedi. Sonra geri döne- rek sordu: — Şimdi vaziyetimiz ne mer- kezde?. Vans cvap verdi: — Tam Gobi çölünün ortasım da! — Burası neresi?.. — Gobinin ta kendisi? Gobi, Mongolistanm keşfolunma- mış parçasıdır, Permirden Kingan dağlarına kadar, Yablonoy ve Al- tın dağa ve Nanşana kadar uzanır. ! Çinliler, Gobiye Samo yahut Han Hal derler. Mongollar da ona Sa mh... His bağırdı: — K3fi! Maksadını anladım! Sonra Markama baktı ve ilâve etti: (Devamı var) Maarif işleri ANKARA, 6 — Maarif Ve- talim | liye nezareti ile Elysee c'varmda ve terbiye dairesi âzası bugün Ma- arif Vekili Hikmet Beyin riyase- tinde toplandı. İçtima, tedrisata verilecek yeni şekille alâkadardır. Bu heyet, ilk ve orta tedrisatta ya- mektulle bu maktul aşığı yukarı | pılacak ıslahat prograrmnı ve ni- kâleti umum müdürleri, Dalâdiye | Sonuna kadar mukave- mete kârar veriyorlar kabinesi Mecliste itimat reyi aldı Paris, 6 (A.A.) — Başvekâlet şu tebliği neşretmiştir: “Hükümet Parislilerin sükün ve aklı selimine müracaat eder. Ef- kârı teşviş etmeyi meslek edinmiş olanlar en inanılmıyacık şayia” | lar çıkarmışlardır. Ne asker ne | de silâh celbedilmiştir. Lâkin si- yasi fırkalarla O eşki muharipler bugün için nümayiş icrasını tasav- vur etmişlerdir. U Bizzat eski bir| muharip olan hükümet reisi, silâh | arkadaşlarmdan kendi dileklerini siyasi galeyanı karıştırmamaları» | nı talep ve onları bugünkü vazi- yette nümayiş yapmağa davet €- der. Asayiş ve intizamdan hasıl olnn hükümet, her suretle onu muhafa- za etmeği bilecektir. Kabinenin beyannamesi Paris,6 (A.A.) — Bugün öğle- den sonra M. Daladye tarafından parlâmentodı okumacak kabine beyannamesinde hükümetin efâ- line göre muhakeme edilmesi ta- lep ve bazı devairde memurlarm ve mötotların yenilenmesini icap etiren bir tayakkuz gevşekliği ve mes'uliyet duygusu zaafı müşxhe- de edilmiş olduğu beyan edilmek- tedir, Beyannsme bütçenin 31 mart- tan evvel meclisçe tasdik edilmiş bulunmasını lâzım gelen kat'iyetle ifade ediyor. Bundan daha korışık zamanlar» da, büyük eslâfımız, demokrasinin nizamını muhafaza edecek enerji- ye maliktiler. Bugün cümhuriyet- perverler dünya yüzünde baki ka- labilmiş nadir hürriyet rejimlerin. ' iğ” den birint terakki temin et- mek istiyorlarsa ,o eskilerin izi ü- zerinde birleşip yürümelidirler, Vatanm menfaati namma, biz onlarm vahdetini dilemekteyiz. Polis müdürünün değişti- rilmesini protesto Paris, 6 (A.A) — Elli sekiz Seine mebusundan otuzu dahiliye nazırı M. Foot'a M. Chiappe'in çı- karılmasından dolayı bir protesto mektubu göndermişlerdir. Mebuslar “İntizam,, ordusu re- isini intizamsızlık (OUnsurlarına, Avusturyalılar, Hitlercilerin yaptıkları propagan- daları Milletler cemiyetine şikâyet ediyorlar Viyana, 6 (A.A.) — “Sonuna kıdar mukavemet,, serlevhası al- tmda Heimwehren'lerin ve başve» kil muavini M. Fey'in naşiri efkâ- rı Abend — Zeitung Berlin nota» sma, vazıh vakialarla cevap veri» yor ve şunlardna bahsediyor: “| — Münihten radyo ile yapı. lan neşriyatın sadece Alman va» tandaşları için yapıldığı yanlıştır. Zira, üçüncü imparatorluğun za- feri yakındır diye, Avusturya Na- zileri sabretmeğe davet edilmiş - tir. 2 — Avusturya polisi, vesaikle, Avusturyadaki Hitler hareketinin Alman parası ile yaşıdığını tesbit 3-— Avusturya rejiyonundan kaçanların biribirlerine uyan ifa- deleri, bu kıt'anm teşkili hakkın- da Alman iddialarmı cerhetmek- tedir, Gazete, Almanyaya, paralarını borçluları için saklamasını tavsi» ye ediyor ve şu neticeye varıyor: “Almanya tarafndan (teklif edilen idari ıslahatı istihfafla red- dederiz. Avusturya, Avusturyalı ve müstakil olarak kalacaktır.,, Milletler cemiyetine ne zaman müracaat edilecek? Cenevre, 6 (Havns ajansı) — Milletler cemiyeti, pazartesi günü Avusturya sefiri Baron Pflügel'in konseyin fevkalâde bir içtimamı talep edeceğini bekliyordu. Fa- kat dün öğleden sonra, Avustur- ya hükümetinin başvekil M. Dol- #fusa Milletler cemiyetini haber- dar etmeğe selâhiyet vermekle be raber teşebbüsatımı başvekilin Bu- dapeşteyi ziyaretinden sonraya bı- raktığını öğrenmiştir. Binaenaleyh, müracast cuma» dan evvel yapılamıyacaktır. Vi- yana hükümetinin bu tedbirli ha- reketi dahili siyasi hâdiselerle ol- duğu kadar (o Londradan geldiği söylenilen tavsiyelerle izah edil- mektedir. Kabine Cenevreye (omüracaat için ittifakla karar vermiştir. ve devletlere Avusturyanm Alman- ya ile olan münasebetlerine dair yüklü bir dosya verecektir. Vaşington, 6 (A.A.) — “Balti- more sun,, gazetesi başmakalesin- de hulâsaten şunları yazmaktadır: “Almanyanm, Avusturyanın da- hili işlerine müdahale etmediğine dair hükümet tarafından yapılın beyanat, Avustuya Nazilerinin bir tethiş rejimi tesis için Almanya” dan mali yardım gördüklerini söy» lemeğe lüzum bile kalmadan vaki- alarla tekzip edilmektedir. Eğer Avrupa milletler cemiye- tinin idam kararmı imzalamak is- temiyor ve demokrasiden geri kas lanı kurtarmak istiyorsa ,Alman- yanın sözlerini kabul edemez., “Gazi Hz. Konyada (Baş imeafı 1 inci sayfamızda) şılamak üzere Çumreye hareket ettiler. Keisicümhur Hazretleri geceyi trende! Konya sevgili Gazisine kavuşacağından lecek yolda Çiftehan (o kaplıcası gezile- cektir. : Niğdede ziyaretler Niğde, 8 (A.A.) — Reisicümhur Haz-|”9" retleri bu sabah şehri ziyaret ve yolda bulunan Çiftehan kapbcasını gezdikten sonra Ereğliye hareket etmişlerdir. Niğdelilerin fevkalâde hararetli teza- hürakı ile lardır. Bir heyet Gazi Hazretlerini (vilâyet hududuna kadar teşyi etmektedir. Ereylide Ereyli, 6 (A.A,) — Bu sabah Niğde- den hareket buyuran Gazi o Hazretleri Konyaya müteveccihen buradan geçtiler. kurban eden bu siyasi hareketten |lstasyonda tekmil kaza erkânı ve mermi- nefretlerini ve hayretlerini bildir. İrini ile azlin belli kütlesi tarafından m0- mekte, Paris halkmın bu açık hazsızlıktan dolayı derin bir şek'l- de cerihadar olduğunu ilâve et- mektedir. Konyada Konya, 6 (A.A.) — Reisicümhur Haz- İretleri bugün öğleden sonra © Konyayı Diğer taraftan on beş Paris be- eri ordu müfettişi İzzettin, koler- j lediye müşaviri, halka bir hitabe |du kumandanı Cemil Cahit Paşalarin C. te, M. Chiappe ile M.JH. F. vilâyet idare heyeti (o ve belediye > relsi Şevki Bey, Konyalılar namma, vi- lâyet ve ordu namma müşarünileyhi kar ——— ——— Renard'ın vazifelerinden ayrılma- lerm: icap ettiren kararı protesto etmektedirler. Protestoda hükümetin bu kara- rı “Paris'in istiklâl ve hayaiyetine tecavüz olarak tasvir edilmektedir. Fransanm paylahtınm sesini dik- katle dinlediği söylenmektedir. Yeni nümayişler Parir 8 (A.A) — Dün akşam, “Ateş Salip,, liler tarafından dahi. tertip edilen tezahürat polis ve ri- | yapt cümhur muhafızları tara- fından şiddetle dağıtılmıştır. Po- / Esler ve muhafızlar halka hücum | etmislerdir. Bügün yapılması muhtemel ka- ayni vakitte ölmüşlerdir. Belki bu | zamnamelerini, yeni maar'f ka- | rışıklıklara karşı yeni pol's müdü- maktul, yukardakindeh biraz son- | nun lâyihalarmı hazırlıyacaktır. | rü M. Bormefey — Sibour'un ida- resinde mühim ihtiyat tedbirleri alınmıştır. Polis müdürü, riyaseti geçirmişlerdir. Bugün şehir ziyaret edi- dolayı sevinç içindedir. Resmi istikbal yapılmaması hususun- deki arzuya rağmen balk kütle halinde ve civarmı doldurmuşlardır. Konya, 6 (A.A.) — Reisicüm- hur Hazretleri bugün saat 15te şehrimizi teşrif buyurmuşlar ve halkım çoşkun tezahüratile karşı- lanmışlardır. Bu meyanda İstas- yonda olan İokomet'fler sevinç düdükleri çalmışlardır. tezahüratı ve sürekli alkışları ara- smda köşklerine gitmişler ve bir müddet istirahatten sonra ordu müfettişliğini, hükümeti, C. H. Fırkasını, belediyeyi, kolorduyu ziyaret etmişler, müteakiben köşk- lerine avdet buyurmuşlardır, Ta sabahtanberi Gazisine kavuşmak heyecanile çalkanan Konya şimdi derin bir sevinç içindedir. Her ta- raf bayraklarla donatılmıştır. Halk arasında meserret şenlikleri ya- Pılmaktadır. Yozgat şehri ve büyük reisimizin irşatları Yozgat, GK(A.A.) — Relsicümhur cümbhur kıtaatı ve atir polis KUY- İHazretlerinin burada bulundukları sıra- vetlerini idare edecektir. da memleketin imar ve inkişafı yolunda Bu kuvvetler bilhassa Elysee, |emir ve işaret buyurdukları bususata ait dahiliye nezareti başvekâlet ve mebusan meclisini muhafaza ede- cektir. Kabine itimat kazandı bir program yapmak üzere valinin reis- liğinde umumi meclis, belediye, halk frkası ve halkevi azalarından mürekkep bir komisyon teşekkül etmiştir. Vilâyet umumi meclisi dünkü içtima- İmda Gazi Hazretlerinin sevim ve sevgi- Paris, 6 (Hususi) — Mebusan İlerine sit tebliği ve memleketin inkişafı meclisinin bugünkü içtimamda ye- ni kabine beyannamesini okumuş. |t9dar ayakta müzelere MAK, tur. Müzakerelerden sonra hükü-| ZAYİ — Üsküdar Bankasına metin teklifi kabul olunmuş, Dala- | git 12215 — 619 numaralı hisse diye kabinesine 217 muhalif reye | makbuzumu zayi eylediğimden karşı 300 reyle itimat beyan edil- | eskisinin hükmü yoktur. (18) miştir. hakkımdaki emirlerini (o celsenin sonuna İkadar ayakta müzakere etmiştir. No. 97: Abdullah