7 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

7 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

— 4—VAKIT 7 ŞUBAT 1934 ( MAHKEMELERDE | | Selis haberleri Ticaret gazetesi Aleyhine yeni bir dava açıldı “Ünyon,, sigorta şirketi direk- törü M. Antuvan Piyos tarafından “Iktısadi Hafta, ve “Ticaret, ga- zeteleri aleyhine açılan yakışık al- mıyan neşriyat davaları, İstanbul üçüncü ceza m-hkemesinde, neş- riyat müdürü İrfan Bey hakkında hapse mahkümiyet kararı veril. mekle © neticelenmiş, bu karar, İrfan Bey tarafındın temyiz edil- mişti, M. Antuvan Piyos, “Ticaret, gazetesi aleyhine yeni bir odava açmıştır. Davacı, aleyhindeki neşriy-ta devam edildiği iddia- sındadır. Karısını öldüren gardiyan hakkındaki tahk'kat Şüphe üzerine, karısı Hüsniye Hanımı öldüren hapishane gardi- yanlarından Hasip (hakkındaki tahkik-tı yapan müddeiumumi muavinlerinden Sadun Bey, tah- kikatını bitirmiş, dosyayı istintak hâkiml'ğine vermiştir, .İstintak hâkimi, tahkikatı de rinleştirecek, şüphenin hakikt bir esasa istinat edip etmediği anlaşı- laca'tır. Axsam gazetesi aleyhine açılan dava başlıyor " Fransadaki mali (o rezaletten basederken, bu hâdisede mühim rolü olan Staviskinin kendisini öl- dürdükten sonra alının bir res- mini neşrettiği için, “Akşam,, ga- zetesi aleyhine acılan matbuat ka- mununa mula'if hareket davası, müddeiumumilikçe İstanbul bi- rinci ceza mahkemesine verilmiş. | ti Bu muhakemeye cumartesi gü“ nü saat onda baş'anacaktır, Besinci hukuk mahkemesi Adliye sarayı yandıkt-n sonra, Alay köşkünde yerleşerek çalışan İstanbul beşinci hükuk mahkeme- si, cumartesi günü postahaneye taş'nacaktır. Sulh mahkemelerine ait kasalar Adliye s-rayı enkazı arasında bulunan sulh mahkemelerine ait kasalar, bugünlerde bir heyet ha- zır bulunduğu halde açılacaktır. Bu kasalar, açılacak son kasalar- dır. Hukuk ve ticaret dosyaları Adliye sarayında yanan hukuk ve ticaret dosyalarını yeniden ha- zırlama işi dev-m ediyor. Birinci ve ikinci tetkik büroları, günde on, on beş ise bakıyorlar, şa Memurlar âm'rlerinden müsaade almadan oto- mobile binemiyecekler Tramvay, vapur, otobüs, tren işliyen yerlere ve buralıra civar olan mahallere vazifeten (giden belediye memurlarının otomtobille gitmeleri yasak edilmiş olmasına Feci kaza Bir çocuk kamyon altında öldü Dün Samatyada gene feci bir kaza olmuştur. Belediyeye ait 129 numaralı kamyon saat on bekte Samatyadan geçerken 13 yaşında bir (o çocuğa çarpmıştır. Kamyonun altında ka lan çocuk hemen ölmüştür. Çocu- ğun hüviyeti anlaşılamamıştır. Şo- för Salih yakalanmıştır. Kalp durmasından ölüm Eyüpte İslâmbeyde Narlık 40- kağmda 15 numaralı evde oturan polisl'kten mütekait (o 60 yaşmda Salih Ef, dün Halk kırzathanesin- de otururken kalp odurmasmdan ölmüştür. Kaçak köylü cıgaraları Eyüpte Çamur iskelesi sokağın- da oturan motörcü Trabzonlu Şev- kinin evinde kaçak esya bulundu- ğu polise ihbar ed'lmis, yapılan a- ramada 40 kilo köylü sigarası bu- lunmuştur, iki kilo esrar Dün Yalovadan İstanbula ge- len Ali ef, isminde bir yolcunun ü- zerinde gümrük muhafaza memur- ları tarafından araştırma yapılmı$, iki kilo esrar bulunmuştur. Al! ef. yakalanarak müddetumumiliğe ve- rilmiştir, Yük arabası çarptı Arabacı Tahsin'n sürdüğü yük arabası Beyoğlunda Yakoya çarp- mış, başından yaralamıştır. Üç kişi bir olup dövdüler Yağkapanında sakin mavnact Hüsey'n ağayı, Ahmet, Kâmil, Hü- seyin isminde üç kişi dövmüsler ve başından yaralamıslardır. Her üçü de yakalanmışlardır. Alacak yüzünden kavga Unkapanmda oturan marangoz Camal ile Osman alacak yüzünden kavga etmişler, birbirlerini o döv- müşlerdir. Yorgan hırsızı Vefada oturan Nazmiye Hanı- mın evine sabıkalılardan Ahmet İ girmiş, yatak ve yorgan çalmış ise de kaçarken yakalanmıştır. iskele yıkıldı Yapı ustalarından Musa Ağa Be- yoğlunda bir evin tamiri için iske- le kurarken, iskele kazaen yıkıl- mış, Musa Ağa düşerek kol ve ba- cağından yaralanmıştır. Kaçak şarap yakalandı İnhisar ve muhafaza memurları dün Büyükadada & Petro Mavridi- nin evinde araştırma yapmışlar, 80 kilo kaçak şarap bulmuşlardır. Şaraplar musadere edilmiş, Petro hakkında zabıt tutulmustur. m Mim Semai Bey Gülhane hastanesi cerrahi hocası operatör Mim Kemal Bey rontge- nin tahribatı neticesi olarak sağ e- linin küçük parmağından ameliyat geçirmeğe (mecbur Okalmıştı. Kemal Beye gezmiş olsun deriz. aşak Piyasada toptan satış rağmen bazı memurların âmirleri- | ne sorup müsaade almadan otomo- bile bindikleri anlaşılmıştır. Bele- | diye reisliği tarafından dün şube- K lere bu hususta bir tam'm yapıl- fiyatları mış, şube âmirlerinden müsaadesiz | İstanbul tcaret ve zahire borsasında otomobillere binen memurların o- (ve hariçte satılan maddelerin topdan #e- tomobil masraflarmın kat'i surette |tı3: fiatı dün şu şekilde idi: verilmiyece”; telli edilmiştir. Tıp Fakültesi profesörler mec- Visi hastabakıcılk dersinin fakül- 538 — 95 kuruş arasında, tenin her amfmda , ckunmasma SEE kar, er eydi ağam sefarei Kahve, 70 — 72 kuruş, Tiraon 504 Pr. Malş Dil mektebinde dün ilk dersini verdi Profesör Malş dil mektebi için | ça seçilen hocalara vereceği dersle- rin ilkini dün Edebiyat Fakülte- sinde garp edebiyatı dershanesin- de vermiştir. * Bu derslerin mecmuu alir tane olacaktır. İkincisini bu akşam, ü- çüncüsünü yarın akşam ve diğer üçü de gelecek hafta verilecektir. Dil mektebi hocaları 20 kadar» dır. Sınıflar talebenin ecnebi dil bilgisine göre ayrılacak ve her sı- nıfta 30 — 40 talebe bulunacak. tır. ——— m Hukuku düvel ordinaryusu Sofyada Hukuk Fakültesi, hukuku düvel ordinaryusu profesörü Dr. Karl Strupp, Bulgaristandan vakı davet üzerine Solyaya gitmiştir. Profe- sör Sofya ünivers'tesi ile fen aka- demisinde sömestr tat'li esnasmda bir kaç konferans verecektir. Şişirilen ciğer ve tavuklar! Tavukçuların kestikleri tavuk ve emsali hayvanları, ciğercilerin de ciğerleri şişirerek saattıkları be lediyeye yapılan şikâyetlerden an- laşılmıştır. Bunun üzerine bazı belediye memurları muhtelif mmtakalarda- ki bir kaç tavukçu ve ciğercinin dükkânına müşteri sıfatile gitmiş- ler, zayıf tavuklarm gırtlakların- dan ve ciğerlerin de müteaddit su- retlerle şişirildiğini, bundan baş- ka tavukların arka taraflarına sa- rı reknte zağfiran boyası sürülerek yağlı gösterilmesine savaşıldığını görmüşlerdir. Bunlar hakkında zabıt tutuldu- ğu g'bi böyle hilelere de meydan verilmemesi şubelere bildirilmiş- tr. —.. Konservaluvarda İmtihanlar Dünden itibaren Konservatu- varda Şubat devresi irstihanlarına başlanmıştır. İmtihanlar on gün kadar sürecektir. Charles BOYER ve ANNABELLA tarafından tersi! edilen HAR P ilmine Fransır ve Jspon sefabi har biyesirin büyük br kısmı iştirik etmiş'erdir. ml | 15 Yıl Evelki VAKIT | LL —— 7 ŞUBAT 1919 Bey, — Ormiyeti Akvam encümeni tarafndan —— adedi 560 kuruş, maden > kömürü 15| şu tebliği resmi neşredilmiştir: “Cemiyeti Hasta bakızılız dersleri İlira, nebat 1,5 — 2,5 kuruş, petrol 715) Akvam encitmeni Sals altşamı kuruş, kilosu 21 kuruş, pirinç 12 —22 etmis ve teferrüntim tetidikinn miniş İzlem, sabun 22 — 23 kuruş, ce; İlk Iki maddelik tetkieatı hitam bulmuş ve başlamıştır. bu madieler kabul edilmiştir. Enclimen diğer Fransada rejim buhranı A” (Baş tara 2 taci sayılada) Ben bu kitabı yazmakla politi- oyununun kaidelerini #hmal et- miş oluyorum. Akalliyeti temsil eden bir aza bu kaidelere göre her- kesin ve herşeyin aleyhinde bu- lunması, fakat hiç bir müspet tek- lifte bulunmaması, nihayet reyden istinkâf etmesi lâzımdır, Halbuki bu kitap, görülecektir ki, kimse a- leyhinde değildir. Sadece müs- pet teklifler yapmak için yamılmış- tır. Binaenaleyh hiç bir vakit Tey- den de istinkâf etmez. Bundan başka diğer bir tedbir. sizliğim daha var: Ben hâdiseler. den şikâyet edecek yerde bunların sebeplerini anlamağa çalıştım. Şu» nun için ki, bu sebepler iyi ise bun- ları takviye etmek, fena ise bun- ları da izale eylemek istedim. Bu tedbirsizlik beni zahiri bir tena- kuza doğru götürdü. Beynelmilel meselelerde ben daima hukuk © saslarmndan bahsetmişimdir. Hem © zamanlardaki bütün dünya hâ- diselerin tesiri altında baş eğiyor- du. Dahili işlerde ise mevcut re- jimi gayet şiddetli bir surette ten- kit ettim. Çünkü maksadım sade. ce rejimi kuvvetlendirmek ve kur- tarmak idi, Bizim zamanımız İtalyan tarih- çisi (Tite « Live) nin iki bin sene : hastalıklara, ne de bu hastalıklar için kullanı- lan ilâçlara tahammül edebiliyor. Fransa da, bütün dünyada oduğu gibi, sabırlılar tedavi hususunda müşkülpesenttir. Bununla beraber biz gene işimize devam edelim! Taklit kuvvetleri zamanımızda çok rağhettedir. Bunünla bera- ber ben bu taklitçilik kuvvetine karşı mukavemet gösterdim, Zan» netmem ki, Fransa düçar olduğu karışıklıklardan kurtulmak için ne bolşev'kl'ğe, ne de faşistliğe veya naziliğe gitmeğe mühtaç olsun. Fransanm kendi tarihi ananeleri içinde kendi dertlerinin devası da vardır. “Ya bolşevikl'k, yahut mutlaka faşistlikten başka çare yoktur, tar. zında şimdi moda olan fikirler beni iğrendiriyor. Memleketi ye n! kapitalizmin fenalrkları ile yeni komünizmin fenalıklardan biri- ni intihap etmek mecburiyetinde bırakmak? Hayır, Fordun zavallı makinesi ile (Gandi) nin meyus hayali saadeti arasında? Hayır. Bizim, memleketimizin o asırlar içinde başka milletlere en mükem mel imtisal nümuneleri veren ahlâ- ki ananeleri bize yeniden hayat bulmak için kâfi bir menba teşkil eder. Bu vatanı kurtarmak için Fran- sa 1914 ten 1918 senesine kadar harp etti. Simdi materyalizm eğe makinesile Fransayı tehdit eden diktatörlük kütlelerinin toptan ve mitralyözden elbette daha ehem- miyetsiz olan hücumları karsısında zaafa ve aczemi düşecek? Fran- | reklerinde hisseden herkes bir faraziyeyi reddeder. Lâkin o halde dikkat Çünkü bizim medeniyetimiz aley hinde gayet şiddetli bir taarru: hareketi başlamıştır ve bu medeni yeti müdafaa etmek için Fransa: nm iyi halde bulunması lâzımdın Fransa diğer bir çok memleketli gibi uzun bir tarihe maliktir. U: zun devrelerin mahsulü olan sut: timaller prensipleri bozmuş, ideali mevkiinden düşürmüştür. Şahsi menfaatler umumi menfaati hissini öldürmüştür. Oligarşi, Ko alisyonu idare kuvvetini kırmı ter. Bu idare kuvveti ki, müş terek muvaffakıyetler ve şahsil hürriyetler için en esaslı bir şart tr. Derin bir rslâhata ihtiyaç v. dır: Kanunların rslâhıma, ahlâkla rm rslâhma,. Bana şöyle bir itiraz ileri sürül mesin: “Eğer Fransa dahf adam ların idaresi altımda ise bu tarzdı ıslâhat âbestir. Yok eğer zayıf ve kabiliyetsiz bir takım adan m elinde ise faydasızdır.,, bir kere dahi adamlar var mı? Sonra memleketim idaresinde en büyül şöhret kazanmış olan kimseler bir takım hataların avdeti yüzünden hizmetlerinin silindiğini, kaybo- lup gittiğini görmüşlerdir. Bu hâ- talarm başlıca mesulyeti ise reji- min noksanlarına aittir, Fransada asgari bir icra otoris tesi, asgari bir parlâmento hürri- yeti, asgari bir maliye nizamı, as“ gart bir intihabat vekarı, asgart bir medeni ahlâk ile Fransanm nındayız. Çünkü kendi haline br rakıldığı takdirde bugünkü rejim uzun zaman devam etmiyecektir. Diğer bir ifade ile benim iste | diğim ıslâhat belki kâfi değildir. Lâkin en zaruri bir rslâhat derece- sidir. Bu asgari bir programdır. Yarınki şeflerin fikirlerini ve ira“ delerini ellerinden alımıyalım, âlâ.. Fakat şunu bilelim ki, dedikleri- miz yapılmadığı takdirde en çok fikirleri olan, en kuvvetli irade sahibi bulunan adamlar selefleri- şeyleri tekrar etmeğe mahal yok- tur. Pikir için mücadele adamlar ile uğraşmağa da ma- bal yoktur. Biz inandığımız şeyi srlüyonuz Söpeliimiz şap yap mal istiyoruz. Eğer bunda mu- Yaffak olursak büyük maksadım”. za varmış oluruz. İ Ben bu kitabı yazmak ile bün- Pariste içtima || mezunların iştirakiyle sızlığm mazisine ait gururu, Frân-|f stanbul Halkevinde senelik | kongresini. . İsızhığm istikbaline ait ümitleri yü-| yapacaktır. | Bu akşam ARTİSTİK sinemasında Sevimli, neşeli ve Lupe VELEZ cerbezeli artist EDMOND LOWE ve VİCTOR Mac LAGLEN ile beraber temsil ettiği Fransızca sözlü KARA BiBER filminin ilk iraesidir. ilâveten: FOX JOURNAL