8 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

8 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

8 ŞUBAT 1934 SON HABERLER : TELGRAF - TELEFON - RADYO Günün Siyaseti e Hitlerin ilk yıl dönümü Hitler, iş basında ilk yilmi tekisille.| DE İmiş, ikinci (o Yılına girmiş bulunuyor. vesika | Kendisi hiç şüphe yok ki, iktidar imev- kiinde geçirdiği ilk yıl içinde muvafakıyetler kazandı; Almanyada (işsizlerin sayısını iki milyona indirdi. Fiatları istikrar ettire- rek daha emin ©saslara dayandı. Çift. İiklerin satılmasını kanun ile (O menetti, Komünizm, . #ındıkalizmi, siyasi kleri- kalizmi imha edercesine silip o süpürdü. e 2--VAKIT Dar b Avusturya başvekili M. Dolfus Budapeşteye gitti Viyana, 7 (A.A.) — Başvekil M. Dolfus beraberinde nazırlardan Mİ. Torbostel ve Macaristan Vi- yana s2firi M, Melky olduğu halde İ Budapeşteye hareket etmiştir. Reishspost gazetesi bu seyahat hakkında neşrettiği bir makalede dıyor ki: “Heriki memleketin müşterek Macaristan Sovyet Rus- yayı resmen tanıdı Roma, 7 (A.A.) — Macar hü-| ğer bir düşünceye nazaran Sov- kümeti Sovyet hükümetini res. | yetler birliğini garp âlemine yak- men tanımıştır. Bu husustaki no- | laştıran hareket Sovyetler birliği- İ talar dün Romadaki Sovyet sefa | nin Milletler cemiyetine girmesile retinde Potemkin yoldaşla Maca- | neticelenecektir. ristanın Ankara sefiri olup murah- | . Sovyetler birliğinin Macaristan has olarak Romada (bulunan M. | tarafından tanımmasından iktısat Junkert arasında teati edilmiştir. | noktai nazarmdan çok büyük bir Moskova ve Budapeştede (iki | fayda beklenmektedir. Bunun- rin evvelce bildirdikleri metalibe | benzer dilekleri havi bir vermişlerdir. Yukarı Avusturyadaki Heim- wehren'len bu hareketlerine kuv- vet vermemek için iyice silâhlan- mış ve teçhiz edilmiş bin kişi hazır | lamışlardır. Bunlar Linz'e gel- mişlerdir. mühim siyaseti hiç bir devlet aleyhine mü- teveccih değildir. Bu siyaset sa- dece onların mesai iştirakini kuv- vetlendirmek maksadını gözetmek tedir.,, Diğer taraftan Neues Wiener Jurnal gazetesi de bu seyahat mü- nasebetile İtalyanın Avusturya ve Macaristan ticaretine Triyeste yolu nu teklif suretile, göstermek niye- | Tyrol hükümeti erkânı arasında yapılması düşünülen eyaletlerde- ki bütün idare meclisler azalıkları arasında da sosyalist (o fırka- ların idare mevkii haricinde bira- kılması hakkındaki prensip muci- bince umumi mahiyette değişiklik- ler yapılmasına bir başlangıç teş- kil edip etmiyeceği düşünülüp s0- ruşturulmaktadır. İAbnanyada nizamı, intizamı tesis. etti. Almanların milli birliğini sağlamlaştırdı. İsofu, hemşehrilik bağı ile daha siki bağ. lıyan ve hepsini devlet birliğinde ayni ciyelerini doğrulttu, derecede mühim varlıklar sayan yeni bir medeni arkadaşlık vücude getirdi. So- İkakları boş gezen gençlerden temizliye- rek onları iş kamplarına sevketmekle #8- hükümetin mütekabilen © sefaret | tesis etmeleri gelecek sene kânu- | nu sanisine bırakılmıştır. O za-| mana kadar M. Junkert Moskova- | da Macaristanı temsil edecektir. Malyanin teşebbüsile mi oldu ? Budapeşte, 7 (A.A.) — Buda- Peşte mahfellerinde zannedildiği- la beraber Macaristanın evvelce küçük itilâf memleketlerinden al- dığı bazı maddelerin artık Sovyet ler birliğinden satın alabileceği ve Sovyetler birliğine ziraat makine- leri, elektrik cihazları, tohum, ve ehli hayvanat ihracatı yapabileces ği kaydolunmaktadır. Almanyada nasıl karşılandı? Almanyanm dahili siyasetinde bu iş| ne göre Sovyetler birliğinin Ma. k leri başaran Hitler harici © siyasette de| caristan tarafından tanınması |. | Berlin, 7 (A.A.) — Sovyetler mühim mevkiler elde etti: talyanm teşebbüsü eseridir. e Bu birliği ile. Macaristan © arasındı Almanyayı soygılı bir o devlet yaptı.) husustaki müzakerelerin Romada | diplomatik münasebatlarm yeni- Artık Almanyayı Küçük gören, küçük yapılmış ohusı bilhsğsa ehemmi- | den başlamasına Alman gazetele- sayan kimse © kalmadı. Sonra Hitler, yetle kaydedil tedi Diz ri çok büyük bir o ehemmiyet ver- köhne diplomasi usulüne bir darbe indi-| * mektedir. Diğer tinde bulunduğu müsaadekârlıkla- rı bildirdiği zannında bulunuyor. Viyana, 7 (A.A.) — Bazı mah- filler M. Dollfuss'un Budapeşte seyahati ile Macar milliyetçi s0s- Budapeşte, 7 (A.A.) — Yarı reşmi Pudapesti — Hirlep gazetesi Avusturya başvekili M. Dollfussun Budapeşte seyahati münasebetile neşrettiği bir makalede İtalyanın yalist fırkasının idare merkezinde yapılan araştırma bir münasebet görmektedir. Burada iki bom- banm ele geçirildiği söylenmekte- dir. Macar gazeteleri bu hususta hiç bir şey yazmamaktadır. Karışıklıklar devam ediyor Viyana; 7 (A.A) — Tyrol hü-| kümet merkezinde vaziyet hâlâ ka rışıktır. “İçtimai müdafaacılar bu halden istifade ederek kuvvet top- | layıp yapmaktadırlar. Filhakika bir çok yeni müfrezeler İnsburuc- | ka girmişlerdir. Bundan başka İnsbruck'daki köylüler meclisi toplantısının He- imwehren (İçtimai müdafaacılar) tarafından ihlâl edildiği de bildiril mektedir. © Tyrol'daki köylüler meclisi M. Dollfuss'un siyasi programına ye- niden itimat beyan efmiş, içtimai müdafaacılarla bir anlaşma elde edilmesini dilemiştir. Heimwehren teşkilâtmın giriş- tiği hareket yukarı Avusturyaya da sirayet etmek üzere bulunuyor. Bu teşkilâtın reisleri yukarı Avusturya valisi 14. Sehlegel'i ziyaret etmiş- ler ve Tyrol'daki Heimwehren'le- Zabitlere verilen |Hazine tahvilleri vergilere harcırahlar Maliye vekâleti defterdar- lıklara bir tamim yolladı Ankara, 7 (Hususi) — Maliye Vekâleti başka yerlere nakledilen ümera ve zabitın ailelerine veri- len harcırah meyanmda seyahat yevmiyesi için verilen beyanna- hangi vasıta ile tir. Vekâlet; © memurlern masraf evrakı müsbite cetzelinim üçüncü numarasında kayitli birinci harcı: rah fıkrasını zabitan ve memurini askeriyenin bir yerde yirmi günü geçen ikamet (o yevmiyeleri için Milli müdafaa vekilinin mezuni- yet tahriratı bulunması şeklinde değiştirmiş, bu şekli alâkadarlara — «bildirmiştir... işim bu konuşmalarda oynadığı rolü ehemmiyetle kaydederek diyor ki: “Bugünkü meseleler merkezi Avusturya ve oradan bütün Avru paya yayılıp genişlemek suretile karşılıklı münasebetler (o çerçivesi dışma dostluk ve yardım teklifin- de bulunuyor.,, Budapeste, 7 (A.A.) — Avus- turya başvekili M. Dollfuss, Pester — Uoyd muhabirine vaki beyana- tında bilhassa demiştir kiz “Avusturya milletler cemiyetine yaptığı müracaatı sebepsiz olarak ve keyif için yapmış değildir. Fa- kat artık kararımızı almış bulunu- yoruz. Bu yolu sonuna kadar ta- kip edeceğiz.,, Londra, 7 (A.A.) — Daily He- rald gazetesinin yazdığına göre Avusturyanm milletler cemiyeti- ne müracâatı ihtimali meselesi et- rafında İngiliz hükümetinin fik- rini almağa M. Dellfuss tarafın | danmemur edilen Avusturyalı yük sek memurlardan M Schuler dün Londradan ayrılmışlardır. M. Schu ler Avusturyanın Cenevrede ya- pacağı bir teşebbüs (o karşısında İngilterenin alacığı vaziyet hak- kında resmi teminat elde etmiştir. karşılık tutulacak Ankara, 7 (Hususi) — 932 büt- çesiyle 927 mali | yılı nihayetine kadar olan hazine borçlarına kar- şılık olmak üzere © verilen yüzde Zile 5 faizli hazine tahvillerinin 928 senesinden evvel tahakkuk e- den vergi borçlariyle mahsup edi- lirken vilâyet hisseleri için kabul edilmediği anlaşılmıştır. Maliye vekâleti bunun üzerine bu tahvillerin — vilâyet hisseleri de kabul olunmasını tamim amimi Yeni Nafia vekili kim olacak? Ankara, 7 (Hususi) — Maliye Vekili tayin edilen Fuat Bey tara- fmdan şimdilik vekâleten © ida- | re olunan Nafia V. ine İstan- bul mebusu yerek açık diplomasi usulünü terviç et- mekle milletler cemiyetini sarstı. Lehiş- tanla anlaşarak onu tatmin etti. | İngil. tere, İtalya ve Fransayı telâşa düşür. dü. Avusturyayı âdeta içinden fethede- rek kabzasının içine aldı. Propaganda kuvvetiyle Sar mücadelesini kazandı. Bu dahili ve harici muvaffakıyetleri tanımamak mümkün değildir. Fakat Almanyada, hükümete O hür- met, sevgiye değil, korkuya istinat e diyor. Siyasi balta ile uçurulüyor. Ananeri (o adalet, yavaş yavaş ölüyor ve onun yerini ihti. 1âİ adaleti kaim oluyor. Hitlerden evel, hayatı çok parlaktı. Alman musikisi, Avrupaya hakimdi. Bu fikir © ve sanat hayatından hiç bir iz kalmadı gibi. Ko. vulan, atılan, yakılan fikir o ve sanat yerine bir şey gelmedi. Tabrip etmek kolay, yaratmak zordur. Hitlerin ilk yıl dönümünde onun mu- vafiakıyetleri Almanyanm fikir Alman (edebiyatı, ———— Budapeşte, 7 (Macer ajansı) —Macaristanm Sovyet Rusya nez dindeki elçiliğini Moskova sefiri nin vaziyeti bütçe noktai nazarm- dan tesbit edilinciye kadar Ankı- radaki M. Minchel Arnoldi ifa e- decketir. rr Sofyada nümayişler Salyazı Gi) 55» Salya! muhtelif yerlerinde dün akşam komünistler bazı nümayişler yap- İ mışlardır. o Lâyipzig muhakeme si neticesi olarak Almanyada mev kuf tutulan üç komünistin serbest bırakılmasını istemişlerdir. ve bir çok adamları tevkif etmiş” tir. | İ Türkiye — Isviçre Bern, 7 (İsviçre ajansı) — Fe- deral meclisi, Türkiye ile aktedil- miş olan ticaret ve klering itilâf- larını tasvip etmiştir. Beşeri Posta müdürlüğünde Ankara, 7 (Husususi) — Posta Zzifesine başlamıştır. mahkümlerm © kelleleri Alman filmleri bütün! ve muvaffakıyetsizlikleri İnamına söylenebilecek sözler eği yok. Amerika hükümeti hiç bir veçhile|diyetini tekzip etmektedir. Macaristanın Ankara sefiri! taraftan beyan edildiğine göre! Macaristan bu suretle hareket et- İ mekle Sovyetler birliği hükümeti tanımağa hazırlanan küçük itilâf- tan önce davranmış oluyor. Bundan başka ileri sürülen di- Amerika ile Nevyork, 7 (A.A.) — M. Hirotanın Amerika ile Çin arasında gizli bir mus- hede mevcudiyetinden şüphe ettiğine ve İbu muahede mucibince Amerikanın Çin İhavacılığını inkişaf ettirmeği taahhüt et- tiğine dair beyanatı üzerine, Çin hükü- metile Çin hava şebekesini müştere ken işleten hususi havacılık O şirketinin mümessili şu beyanatta bulunmuştur: Bu mushede o kadar gizli olmalı ki, mevcudiyetinden bizim bile £ haberimiz Londra, 7 (A.A) — Dün akşam, milletler cemiyeti birliği idaresinde, al-| bert Hall de, Vikont Cecillin © riyaseti! ve Belçika, Polonya, Türkiye, OÇe- koslovakya, Çin, hükümetleri ve Fran- sa siyasi mümessillerinin o huzuru ile! milletler cemiyeti lehine bir tezahürat, yapılmıştır. Vikont Cecil, söylemiş olduğu nu- İngiliz plânı İngilterede tenkit deiliyor Londra, 7 (A-A:) — Sir John Sime-| nun beyanatını takiben Avam Kamara- sında yapılan münakaşalar © esnasında, İngiliz muhalefet erkânı, İngiliz silâh ları baralıma plânnın esasında | bir çok ekaiklikler (olduğunu, bu eksikliklerin plânı Almanyanın lehine pek müssit va: siyete getirdiğini söylemişlerdi... Hattâ müstakil işçi fırkası reisi M. Maxton “Beyaz kitap,, ım İngiltere hü- İkâmetinin değil, Almanya bülkkümetinin. eseri olduğumu £ söyliyecek kadar ileri gitmiştir. ———— “İdisindem sonra birçok mektedir. Bu gazeteler bu vak'a nın çok derin bir memnuniyetle karşılandığını, çünkü bu hâdise - nin Almanya tarafından Sovyet- lere karşı uzun müddettenberi tat- bik ve takip edilen siyaset çerçes vesi içine girdiğini yazıyorlar, Çin arasında gizli bir muahcdei? Çin hükümetiyle mezkür şirket arasında ki anlaşmalara iştirak etmemektedir. Ayni zata göre, Japonların asabiye- tne sebep, bazı müstakil Amerika tayyarecilerinin Çin tayyarecilerini Ota- lim ve terbiye etmeleriyle Amerika ha- va inşaat şirketlerini temsil etmeleridir. Diğer taraftan hükümet, Çin havacı- lığımın inkişafı hakkında Amerika ile Çin arasındaki gizli bir muahedenin mevcu- Londrada Milletler cemiyeti lehinde tezahürler yapıldı tukta milletler cemiyetinden hariç haki- ki sulh olamıyacağmı kaydetmiştir. Ken- i şahsiyetler ayni vadide söz söylemişlerdir. Içtimada büyük bir ekseriyetle, İngile terenin milletler cemiyetine bağlı oldu- yuna dair kararlar alınmıştır. Bu karar- ler İngiliz hükümeti silâhları o bırakma işi için her şeyi yapmağa teşvik etmek- tedir. O — —ğ—ş— aman a m — — Sinop umumi meclisi Sinop, 7 (A.A.) — Vilâyet w- mumi meclisi toplanmıştır Meclis 934 senesi hususi idare bütçesini tanzim etmek üzere mesaisine de- vam etimştir. —— | Aydın köyleri Ankara,, 7 (A.A.) — İzmir vi- lâyetinin Tire kazasına bağlı Ka- raağaç Çamköy Bozköy, Dağyeni köy, Habipler, o kızılcagedik ve Dampunarı köyleri bu kazadan ayrılarak Aydın £ vilâyeti merkez Üsküdar kaymakamı Ankara, 7 (A.A.) — Üsküdar İllinmuş ve evvelce vekâlet emrine kazasına merbut Germencik nahi- yesine bağlanmışlardır. ve telgraf fen müşavere heyeti re- | kaymakamı İzzeddin Bey görülen | almmış olan Beykoz kaymakamı » Tali Beyin| isliğine tayin edilen Zeki Bey va- | lüzum üzerine vekâlet emrine a- | İhsan Beyin o memuriyetine in