8 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

8 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

ZİŞAN o— 8—VAKIT 8 ŞUBAT 1934 Mya Ty yg yg yg yy yy (Memleket Antalya mebusu Rasih B.in VAKIT'e beyanatı Antalyada yeni yol Antalya Antalya, (Hususi) — Memle- ket işlerindeki yüksek alâkasma şahit bulunduğum O meb'usunuz Rasih Beyi misafir (bulunduğu Halk fırkası binasmida ziyaret et- tim. Ricam üzerine bana su heya- natta bulundular: “.- Memleketimizin her vilâ- yetinin birer hususiyeti olduğu gi- bi Antalyanın da hususiyeti dokuz aya yakın bir bahar devam eden iklime malik olmasıdır. Görüyorsunuz ki bugün tama men bahar hayatı yaşiyoruz. Üç ay yazı da bol suları ve yeşillikle- ri, denizin lâtafeti karşısında sı- cakları tahammül edilmez halde bırskmıyor. Antalya pek yakın bir atide memleket halkınm lâtif manzara- larla havadan istifade için gelip İ görecekleri ve istirahat edecekleri bir yer halini alacaktır. Deniz- | den vesaitimiz gün geçtikçe te- kemmül ediyor. Bir de şimendife- rimiz ikmal edilirse (Antalyaya gelmek kolaylaşacıktır. Antalya iktısadiyatı günden gü- ne imkişaf etmektedir. Kıymetli idâre ricalimizin mesaisini bu iş- teki muvaffakıyetimizde takdirle yadetmek isterim. oYenivalimiz Nazif Beyefendi de değerli selef- lerinin açtığı bu faydalı yolu çok dikkatle, bilği ile güderek inkişa- fıruzı kuvvetlendiriyor. Ekme ve biçme sahasında, zira- atta tenevvü esaslarında oldukça muvaffak olduk. (Şimdide vali- miz bugünlerde iyice bir faaliyet- le çiftçimizi hayvanlarının ıslahı hususunda tenvir, oirşıt ve ica- bında yardım suretiyle iyi bir fa- aliyete sevketmeğe çalışıyorlar . lar, ekim bicim işleri yapılan binalar, mebusu Rasih Bey yeni yapımakta olân 'nükeyi bınası önünde bu köyleri bü sahada diğer köyle re nümune olacak şekilde yetiştir» meğe çalışıyor. Teşkil ettikleri bir ıslâh hay vanat heyetiyle bütün vilâyet da- hilinde bu mesaiyi daha çabuk meyva verir bir halde teşmile çı lışmaktadırlar. oVilâyet merke- zinde olduğu gibi (kazalarda da muhtelif köyler rümune halinde daha yakından takip edilmekte - dir. Ziraat Vekâletimiz de bu me- saiyi kolaylaştırmak için damızlık hayvan vermek üzere bazı tertibat almaktadır. — Ziraat Vekâletimi- zin sıcak iklimlere mahsus bir tec- rübe istasyonunu bu havalide te- sis etmek üzere olduğunu haber a- lıyoruz; bu istasyonu o merkezlik yapmak için yilâyetimizde mev- ” cut olan nümune fidanlığını tah- sis etmek niyetindeyiz. Pirinçi ziraatimiz oldukça inki- şaf elti. | Muz ve hurma üzerin- de büyük Başvekilimiz İsmet Pş. Hazretlerinin yüksek irsatlariyle evkaf müdüriyeti uumumiyesi bir fidanlık tesis etti. Hükümet önündeki cümhuriyet meydanmı tamamen denize bal- kon olacak vaziyette genişlettiri- yoruz. İstimlâk muamelesi ikma! edilmektedir. e Bu meydanın or- tosma büyük halâskârımızın bey- kelini dikeceğiz. Cümhuriyet Halk Fırkası, Halk evleri teşkilât: da alacak bir şe- kilde büyük (© binasının inşasma büyük faaliyetle devam ediliyor . İki senedir üzerinde çalıştığımız bu binanın bütün vilâyetimiz için nümune olacak şekilde olmasına gayret ediyoruz. . Bu binanın bu Bilhassa Antalya (arazisinin | şekilde başlanması Büyük Gazi- vüs'alı, ikliminin itid-li sevkiyle | mizin O Antalyayı çiftçinin alıştığı fakat kendi zara- | rına olan bir âdeti kaldırmak hu- susunda teşviklerine devam edi- yorlar. Bu âdet hayvanlarını bu iklim | ve arazi genişliğinden istifade €- derek ahırsız ve yemsiz yetiştir» mek âdetidir. Bu yüzden çiftçi nin elindeki hayvanlar tabiatiyle | cılız kalıyor. o Vali beyefendi bu vaziyeti görerek çiftçinin bu sahı- da daha faydalı şekilde malr- nın yetiştirmesinin temin çaresi- ni düşünerek ve vilâyet merkezi- ne civar üç köyü nümune olarak teşriflerinde yüksek işaretleriyle olmuştur. Al- dığımız feyizli direktifin tem mâ- nasiyle yerine gelmesine çalışıyo” TUZ, Şubat içinde bu binanm kütüp- hane kısmının tamamen duvarlı» rı bitmiş üzeri (o örülmüş bir hale gelecektir. Büyük salopla fırka | teşkilâ- mızı alacak ikinci kat pencere, kapılariyle tabon ve tavanları iha- le edilmistir. İkmal edilmek üze- redir. Salonum sıvasiyle elektrik tesisatına başlanmak üzeredir. Önümüzdeki hazirana doğru bi- Damat JKayınbabasını yaralamış. İsmail oğlu Mehmet isminde bi» risi, Bergamanın Armağanlar kö- yünde aynı köyde oturan kayinpe- | deri Nebi oğlu Mustafayı gra tü- İ feğiyle yarslamıştır. Hâdisenin sebebi, kayinpeder- le damat arasında ötedenberi de. | vam eden geçimsizliktir. i Mehmet, yanma kardeşi Ahmet | ile Emini ve Halil oğlu Mehmet, Hasan oğlu Ömer, Ahmet © öğlu| Musa isminde sltı kişiyi de almış | ve kayinpederini bunların yardi- İ miyle yaralamıştır. i Yaralı Mustafa mem'akot kas” tanesine kaldırılmıştır, Mehemet | iandarmalar tarafından “yakalan- İ mış, adliyeve verilmistir. 7? mmm Mis Bergee'nin tetkikleri Maarif Vekâleti ilk mektepler mütehassısıs Mis Bergee, Eskişe- hire giderek tetkikat yapmış o ve Cuma günü akşamı Ankaraya dön- müştür. Miş Bergee Eskişehirde dört mektebi * gezmiş, talebenin bilhassa müktesebat itibarile çok mükemmel olduğunu söylemiştir. Mis Bergee perşembe günü, âile yatı mektebinde, toplu tedris mev- zuu üzerine muallimlere bir kon- ferans vermiştir. Bu konferansa i muallimlerden başka diğer bir çok zevat ta gelmişlerdir. namızı kısmen girmiş olacağız. Hazirandan sonra da diğer kısm- larını sonbah-ra kadar ikmal ede- biliriz." Bina büyük © ulduğu için | birden ikmalinde işçilik itibariyle zayif olmamasına gayret ediyo- TUZ. Müddetin uzaması bilhassa bu- radan ileri gelmiştir. Bu fırka binamız gördüğünüz (gibi güzel bir park ortasındadır. Önünde Gazi çocuk bahçesi ve Gazi köşkü, Gazi bulvarı, Gazi parkı binamızı büyük bir güzellik çerçevesi için- de halelendiriyor, Şehrin imarı faaliyetimiz büyük bir gayretle devam ediyor: Beledi- ye parkın ikmaline çalışmaktadır. Büyük Gazimizin ismini (taşıyan cadde çok (güzel bir şekilde tanzime başlanıldı. Caddenin her iki tarafından büyük bir su çağlayanlırla geçe- cek, bu suların yanlarını iklirn a- gaçlarmın güzellikleri ve yeşillik- leriyle süslenecektir- gi İsmet Paşa, caddesinin iki tara- fının ağıçları dikiliyor, ortasına | yeşillik saha yapılacaktır. Alibey caddesinin yaya kaldı- | rımlariyle ortasının yeşilliğine başlanmak üzeredir. Bugünlerde toplanan belediye meclisi > Kılıç- İ aslan caddesiyle Barbaros Hay- rettin caddesinin haritalarını mü- z-kere o edecektir. Önümüzdeki senelerde bu caddelerde Faaliyete | başlayacağıZ- İdarei hususiye, Maliye Vekâ- letinin kefaletiyle (200.000) Tira- lık bir istikraz aktetmek üzeredir. ! Bu istikrazlı Elmelı — Antalya, Manavğat yollarının ikmali ve El malı — Kaş, Akseki — Manavğat yolu açılacaktır. İ Meb'usumuzun memleket işleri hakkında verdiği değerli malüma- tn bir kısmını ikinci mektubunda | yazacağım, alam: İ Haberleri yl yy yg Kollarını bağlayıp.. Parasını a.ıp kendisini nehire atmışlar Adanıda Davit oğlu Yasef isminde seyyar bir manifatura» ci tek bâşına meraklı ve kor. İ kunç bir vak'a geçirmiştir. Yasef Seyhan nehrine atılmıştır, bir te- sadüf eseri olarak kurtulan Yasef vak'ayı şöyle anlatmaktadır. “.— İki yüz liraya yakın manifa- tura eşyasını merkeple köyden kö- İ ye gezdiriyor, yedi nüfusluk aile - mi, kazandığım bir kaç kuruşla geçindiriyorum. Geçen ayın 22 inci Salr günü gene merkebime binmiş ve Mıdr- ğa doğru geliyordum. Tanrmadığı- ğım bir şahıs önümde peydah ol - du ve gömlek alacağını söyliyerek benimle pazarlığa girişti bu sirada gene tanımadığım iki şahıs daha peydah oldu ve derhal üzerime çul lanarak yere yatırdılar. Üzerimde on beş lira kadar bir para vardı. Bunu aldılar ve sonra kollarımı arkadan bağladılar. Ve nehrin ke- narına getirdiler. Teşhisten sonra adını öğrendiğim köprü sokağın - dan Salih oğlu Abdüllâtif, hemen beni yakaladı ve nehre attıktan sonra arkadaşlarile birlikte para - mı, eşyalarımı ve merkebimi ala- rak oradan uzaklaştılar. Yüzmeyi iyi biliyordum. Fakat kollarım ar- kamdan bağlı olduğu için bir türlü yürdmiyasdum Ayaklarımla ca- balıyarak suyun yüzünde kalmağa çalışıyordum. Bir müddet (suyun üzerinde yüzdükten sonra tesadü- fün sevkile bağlanan ip gevşedi. Evvelâ sağ ve sonra da sol kolu- mu kurtardım ve sahile çılmağa muvaffak olarak doğruca Hadırlı- ya geldim ve meseleyi ihtiyar he- yetine haber verdim. Derhal etra- fa adamlar çıkarıldı. Her taraf a- randı. Fakat bu işi yapanlar bu- lunamadı, İş jandarma (dairesine aksetti. Ve merkez karakol kuman danmın himmetile bana taarruz €- den şahıslar yakalandı. Ve gasbet tikleri eşyalardan bir kısmı da meydana çıkarıldı. Yakalanan ga- sipların adları şudur: Köprü sokağında oturan Salih oğlu Abdullâtif, Şaban oğlu İbra- him, İbrahim oğlu Yusufla bunla- ra yataklık yaptığı anlaşılan ve fe- kat hâdise esnasında orada bulun- mıyan Şaban oğlu Süleymandır. Soyguncular jandarma daire- sinden cümhuriyet müddei umu- miliğine ve oradan da istintak hâ- kimliğine teslim edilmislerdir. Hazım Beyin refikası Aydın, (Hususi) — Şehit edi- len Burdur valisi merhum Hazım Beyin refikası Fıtnat Hazım eksp- res trenile Aydına gelmiş ve istas- yonda vali Fevzi, fırka reisi Etem Kadri, belediye reisi Nafiz, Halke- vi reisi Neşet Beylerle frka vilâ- yet ve Halkevi idare heyeti azaları ve Etem Kadri Beyin refikası ha- nım ve beyler tarafmdan karşılan- İ mış, vali bey kendilerine teessür ve taziyetlerini bildirmiştir. Misafirler geceyi Etem Kadri Beyin evinde geçirerek posta tre- nile Ödemişe hareket etmişlerdir. Frtnat Hanımı fırka, vilâyet, Bir cam 7,5 kuruşa Kuşadasındaki kaza nasıl olmuştu? Bundan bir müddet evvel Ku- şadasının Şirince köyünde, Niğde- li oğullarından fırıncı Mustafanın yanında çalışmakta olan Seydiköy- lü Hasan oğlu Babri efendi, Mus- tafa oğlu İzzet namında biri tara- ! fmdan tabanca ile öldürülmüştür. Kuşadası adliyesi bu hâdise etra- fındaki tahkikatı derinleştirilmiş- tir... Hâdisenin cereyanı etrafında alınan malâmat şu merkezdedir: Suçlu İzzet ile maktul Bahri e- fendi hâdise günü zeytin toplamak üzere köy kenarındaki zeytin bah- çesine gitmişler ve zeytin toplama- ğa başlamışlardı. İstirahat zamanı iki arkadaş gö- rüşmeğe başlamışlar; (bir aralık suçlu İzzet, arkadaşı Bahri efendi- den tabancasını bir defa kullan- mak üzere istemiştir. Maktulün ver diği cevap şudur: — Eğer yedi buçuk kuruş fişek parası verirsen, tabancamı bir de- fa kullanmak üzere veririm., Demiştir, Maktul aldığı muva- fakat cevabı üzerine tabancasmı suçluya uzatmıştır. Suçlu İzzet ta- bancanm kancasından tutmuş; maktul de namlu tarafmı eline al- muştar, İştö'bu vmml. kahanca kar zaon ates alarak Hasan oğlu Di. ri efendi yaralanmış ve bir kaç da- kika içinde ölmüştür. Vaziyetten anlaşıldığma göre, hâdisede her hangi bir maksat yok tur, Suçlu, hakkımda tutulan ev- rakla beraber İzmire getirilmiş ve ağırceza mahkemesine sevkedil- miştir, Yedi kişinin yaralanmasile neticelenen vak'a! Balıkesirde Konakpınarı nahi- İ yesinin “Bigatepe,, köyünde kanlı ' bir vaka olmuştur. Vaka yedi kişi arasında cereyan etmiş ve bunlar- dan üçü ağır, dördü hafif olmak üzere yedisi de yaralı düşmüşler» dir. Vak'a şudur: Köy halkından Osman oğlu Hakkı, Ali oğlu Mehmet, Mehmet oğlu Halil, Ali oğlu Mustafa, Mus- tafa çavuş karısı Ayşe ve Ali ka- yısı Hanım bir meseleden dolayı muğber oldukları İsmail oğlu Ah- medin evine gitmişler ve kendisini evden dışarı çıkarıp dövmek iste- mişlerdir. Bunun üzerine Ahmet silâha sarılarak kendisini müdafaa etmiştir. Mütecavizluer de silâhla mukabele ettiklerinden bir müsa- deme vukua gelmiştir. Müsademe bittiği vakit İsmail oğlu Ahmet ile Osman oğlu Hakkı ve Mustafa ça- vuş karısı Ayşenin ağır yaralı ve | diğerlerinin hafif yaralı oldukları görülmüştür. Zabıta vakaya vaziyet etmiş ve tahkikata başlamıştır. Halkevi idare heyetleri, o umumi meclis ve şehir meclisi azaları, da- ire müdürleri, banka ve müessesat ve cemiyet müdür ve reisleri ziya- ret ederek taziyette bulunmuşlar- dır.