8 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 9

8 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 9

ri Dedikcdi Kahve içmek âdeti ne kadar eskidir? “Hay Allah cezasını versin, keçi pisli . imiş bakınız neler yiyorlar yahu..,, Sadrazam Kara Mustafa Paşa yeniçeri orduları ile Viyanayı 1683 seni ra ettiği zaman Viyeralılar kah. Yenin ne demek olduğunu bilmi. yorlardı. Bugün Viyana kahvesi diye pişirilen nsfis kahveden Vi- yanalıların hiç İaberi yoktu. Türk ordusunun Viyana önle- rinde zuhur etmesi Avusturyalıla» rı çok telâşa düşürmüş ve etraf- tan çağrılan yardımcıları Avus- turya payitahir yalnız müdafaa edilmekle kalmıyarak Türk kuv- vetleri de ric'te mecbur edilmiş" ti. Bu alelâcele ric'at esnasında Türk kuvvetleri . karargâhların- dan birçok şeyler terketmeye mec | bur olmuşlardı. Eşya ve erzakla dolu olan çuvallar açlıktan iman- ları gevriyen Viyanalıları bekli. yordu. Viyanalılar bu gargimi gör- dükleri zaman son haftalır zar- fında geçirmiş oldukları muhasa- ra korkularını çarçabuk unutu- vermişlerdi. Türk ordusu geri çe- kildikten sonra Viyananın müda- faasma iştirak etmiş olan bazı yüksek zevat Türklerin bırakıp gittikleri çadırların arasında do- laşarak harp ganaimi arıyorlardı. Tabii onların istedikleri eşya al tın, mücevherat ve kıymetli sair eşyaydı. Maamafih bunları bula- wüzlarsa erzaka da kanaat edi- Yırlardı. Yi Bu yüksek zevat Türklerin ça- dırlarını araştırken, mutfak ©- larak kullanılan büyük bir çadr-| rm içine girmişlerdi. Bu çadırın | içinde parıldıyan güzel ibrikler ve cezveler onların nazarı dikka- tini celbetmişti, Çadırın bir köşe- sinde üstü yığılı çuvallar duruyor- du. Viyanılılardan birisi bu çu-| vallara doğru giderek bir tanesi- | ni açmış, fakat içindekileri gö-| rünce iğrenerek: — “Hay allah belâsını versin, keçi pisliğiymiş! Şu dinsiz adam- lar bakın neler yiyorlar!,, diye bağırmıştı. Bunun üzerine cümlesi birden 5 çuvallardan uzaklaşmışlardı. | Fakat evvelce leh ordusunda sü- vari zabitliği yapın ve Türk- Leh muharebelerine iştirak etmiş olan (Kuleşitski) irminde birisi hiç iğrenmeden o çuvalın içine e- lini sokmuş ve çuvaldaki şeylerin keçi pisliği değil, Türklerin içtik- luyor?.. Memurla işte bunun mü- unkaşasını yapıyorlar. İhtimal ki, saatini Galata kule- siyle denk getiren betbahtlırdan biri de budur.. e e İşin garibi şurada ki, Boğaziçi, Üsküdar, Haliç, Kadıköy iskele- leri saatleri de biribirine hiç uy- muyor.. Karaköydeki büyük sa- at de başka. ; Küre saat tam on ikide düşü- yor.. Düdük saat tam on ikide ötüyor.. Fakat.. Düşen küre ve ö- ten düdük nakil avsıtalarının ta- bi olduğu szatlerin yelkuvanları- nı tam on iki üzerinde birleştir. madikten sonra!... » i ilkbaharında muhas> | İ © (Kulşiteki) bunu arkadaşlarına | da anlatmıya çalışmışsa da onlar hee | leri ve kahve dedikleri siyah su- yu yapmıya mahsus kahve tanele- | ri olduğunu anlamıştı. İ kendisini dinlemiyerek kahvenin kendisini değil, kelimesini bile a» İ ğızlarına almak istememişlerdir. İ Nihayet (Kulşitski) hin © aklına bir şsy gelmişti. O arkadaşlarına | buldukları ganaimden aralarında İ töksim edilirken kendi histesine | | yalnız kahve çuvalları brâkıla- cak olursa memnun kalacağını ! söylemişti. Tabii bu teklifi derhal kabul olunmuş, ve kahve çuvalla. rı ona terkedilmişti. Ayni zamanda (Kulşistki) ye gayet asgari bir kira ile şehir da- hilinde işlek bir mahalde küçük bir ev de verilmişti. Çünkü Viya- nznın müdafaasmd. onun çok yararlığı görülmüştü. (Kulşits- ki) kahveleri, cezveleri, fincanla- | orada Türk kahvesi satmıya baş- Jamıştır. e Viyanalılar o zamana | kadar bilmedikleri güzel kokulu, İ tatlı ve lezzetli kahveyi ilk defa orada içmeye başlamışlardı. | Aradan bir müddet geçtikten sonra (Kulşitski) nin kahveha- nesi çok şöhret kazanmıştı. O âf atmak âdet olmuş- tu, (Kulşiteki) de çok para ka zanarak Viyananın zenginleri sı- rasıma geçmişti, | dtalya, Fransa ve İngilterede o tarihten yirmi sene mış olan kahve 1683 | bundan tam iki yüz elli vel, evvel satıl- pm sene €v- v uryada da taammüm Bizle İN Ğndl, » Onlaği, pike 1687 senesinde Hamburgda, 1694 senesinde Lâypzigde, birer kah- i vehane dükkân daha açılmıştı. Berlinde ilk defa olarak 1729 se- nesinde kahve içilmeye başlamış« A Avrupadaki asıl büyük kahvehaneler 18 inci ve 19 uncu asr başımda taammüm etmiştir. L Bununla beraber, tabipler ve âlimler uzun seneler kahvenin in- nana Muz mı, faydalı mı oldu- | ğu meselesini gd, münakaşa et- mekten geri kalmamışlardı. Bu | münakaşalar İsveç kralı üçüncü | Güstav zamanında (1771 - 1792) | İsvecte garip bir tecrübe yapılma: po sebe olmuştu. Ayni bünyeye malik olan ikiz iki kardeş, bir cü- rümden dolayı müebbet kalebent- | liğe mahküm edilmişlerdi. Bun- İ lardan birisine her sabah bir gü- İ ğüm dolusu $3y ve diğerine de bir güğüm dolusu kahve veriliyordu. Bütün âlimler ve tabipler iki kardeşten hangisinin daha evvel öleceğini merakla bekliyorlardı, İ Kahveye taraftar olanlar her gün çay içenin daha evvel öleceğini iddia ettikleri halde çaya taraf- tar olanlar kahve içenin daha ey. vel öleceğini ileri © sürüyorlardı. ! Fakat her iki tırafın sabır ve ta- İ hammülü pek ağır bir tecrübe ge- İ giriyordu. Çünkü aradan seneler geçtiği halde ne biri ölüyordu, ne » de diğeri. Bilâkis tecrübeyi yap- “.. gı rı ve ibrikleri oraya naklettikten | sonra güzel bir kahvehane açmış, | iki saat olurup kahve | senesinde, | > O DÜN Sisli. Sisli havalarda sefer halinde İ bulunan vapurların öttürdükleri i düdükleri, çaldıkları çanları kim bilmez? Bunlar siste biribirlerini İ görmedikleri için çarpışmaktan i korkan sefinelerin verdikleri ihtar işaretleridir. Fakat bu işaretlerin kâfi gelmediği, sislerde vuku bu- Bu kazalara daima mani olmak için bir çare arıyan Amerikalı kap | Altmış gazeteci tevkif edildi Havana, 7 (A.A.) — Kuba'da vaziyet çok gergindir, Hâdisat lü- zum gösterdiği takdirde hükümet son derecede şiddetli surette hare | kete azmetmiştir, Grev devam etmektedir. Altmış kadar gazeteci tevkif olunmuştur. Havana, 7 (A.A.) — Grevden doğan karışıklıklar devam etmek- tedir. Tezahürcüler, bir çok suçlu. ları cezasız bırakacak olan idam | İ kararının kaldırılmış olmasına pro testo ederek sokaklarda dolaşmış- lardır. Yeni bazı sendikalar grev ilân etmişlerdir. Umumi grev bugün başlıyacak. | tır, Hiç bir gazete çıkmıyacaktır. | lınması lâzım gelen tedbirler hak- kında görüşmüşlerdir. Umumi top | lantılar yasak edilmiştir. M. Men diata ile M. Batista greve iştirak etmiyen işçileri askeri kıtalarm hi- maye edeceklerini söylemişlerdir. Bir deniz kazası Hamburg, 7 (A.A.) — Alman | bandıralı ve benzin yüklü Sturm- vogel vapuru Marderney civarında İ parlamıştır. Yardıma gelen Fele- menk yelkenlileri kaza yerinde bir kaç tahta parçasından başka bir sey bulamamışlardır. Geminin sü- varisi ve tayfasından dört kişi öl- müştür. Fevkalâde bir rekor! Savona, 7 (A.A.) — Savona nahiyesinde 45 sene ebelik etmiş olan ve 80 yaşında bulunan Felici- ta Dodino, bu müddet zarfında 15 bin kadar çocuk doğurtarak fev- kalâde bir rekor tes mıya başlıyan zevat birer birer dünyayı terekdip gitmişlerdi. Nihayet tecrübenin meticesini | öğrenecek hicbir kimse kalmadı. | ğı zaman kahve muzaffer olmuş İ ve çayı içen kardeş 84 yaşma ka- | dar yaşadıktan sonra vefat etmiş- ti, Dedikoducu DÜNYA R önüne geçme İan kazalardan anlaşılmaktadır. | kemmel bir teshin sistemi kabul et- M. Mendinta ile M. Botista a- | etmiştir, — | ; ABEİ — VAKİT 8 ŞUBAT 1954 vam LERİ O) ki e tan (Williamo) nihayet siste fo- tograf çıkarabilen bir fotograf ma- kinesi icat etmeğe muvaffak ol- muştur. Bu makine sisli havalar- da kaptan mevkiine konulmakta- dır. Her dakikada bir resim çeken makinenin içine bakan kaptan gö- ziyle göremediği şeyleri fotograf camı üzerinde görmekte ve bu su- retle çarpışmalara mani olmakta- dır, Fotoğraf camr olarak kulla- larına karşı.. Roma, 7 (Stefani ajansı) — Ekseriya makas memurların kar ve'buz yüzünden yaptıkları hata- lar neticesinde husule gelen kaza- ların önüne geçmek için devlet de- miryolları idaresi fevkalâde mü- miş ve bu sistem pek mükemmel ne ticeler vermiştir. “İtalyan mühen- disinin keşfi, makasların elektrik hararetile ısıtılmasından ibaret ©- lap kar ve buzlarm erimesini in- taç etmekte ve bu suretle - trenler mükemmel ve emniyetli bir surette işlemektedir. Almanyada tek bir millet vardır! Berlin, 7. (Volf ajansı) — Al manya dahiliye nezaretinin bir e- | havalarda vapur kazalarının çin .. Sisii havada çarpışan iki vapur ve siste resim alan fotoğraf makinesi nılan madde infra kırmızı şuaaları kapan bir filmdir ve makine için- de kendi kendine hareket ederek bir saatte altmış resim göstermek- tedir. İnfra kırmızı şualarla alman yeni fotograf makinesi Amerikalı- ların (Manhattan) vapurunda tec- | rübe edilmiş ve tecrübeler muvaf- | fakiyetli neticeler vermiştir. gazı Şimendifer kaza-| Ikinci beş yıllık plân İ Moskova, 7 (A.A.) — İkinci 5 | sene zarfında işçinin sıhhi ahvali- ni ıslâh ve himaye için geniş tedbir İ ler ittihaz edilmektedir. 150 yeni sıhhi müesseseler ile sanatoryom ve istirahat evi ve yeni spor stad. yumları ve yüzme havuzları inşa edilmektedir. Şehir hastanelerin- deki yatak adedi yüzde 44 ve şehir haricindekiler de yüzde 98 çoğal- tılacaktır. Bu husus için 20 mil yardan fazla tahsis (edilmiştir. İlk beş sene zarfında yalnız 5 bu- çuk milyar sarfedilmişti, Ispanyada bir casus şebekesi Barselon, 7 (A.A.) — Zabita dört casus yakalamıştır. Bunla- mirnamesi, mselâ Prusyalı, Bavye- yalı, Saksonyalı gibi, eski hükü- metlere ait milliyetlerin o kaldırıl- mış olduğunu bildirmektedir. Bun dan sonra sadece Alman milliyeti | Kalacaktır. İ Itâlyada bir müze | Torino, o 7.(A.A.) — Riorgi- | mento milli müzesi; geçen sene | zarfında hayli zenginleşmiştir. | Bu meyanda bilhassa 1866 da İtalya ile Prusya arasında aktedil- miş muahedenin tasdikinde kul - anılmış olan mühür vardır. Bir de | Contantinonoraya ait olduğu an- | laşılan dosyalar, tablolar, mahkü- kât ve mobilyeler mevcuttur. İsveç Kralı Berlinde Berlin, 7 (Völ£ ajansı) — Ce- nubi Fransaya gitmekte olan İsveç kralı Berlinde bir gün kalmıştır. i Müşarünileyh Alman reisicümhü- İ runu ziyaret etmiştir. Gündeliklere zam - Detroit, 7 (A,A.) — Buradaki | Fort müesseselerinde çalışan 20 bih amelenin ücretlerine yüzde on zam yapılmıştır. Lizbonda fesat tertibatı Lizbon, 7 (A.A.) — Zabıta Fi- gucira de Foz'da gizli bir fesat rm hareketleri bilhassı Akdeniz sahilinde Baleara adalarındaki aş- keri vaziyeti istihdaf etmekte idi. Bucasusların hangi devlet namu hesabına çalıştıkları henüz bel li olmamıştır. Mevkuflar ara» sında bir Alman, bir | İtalyan bir İngiliz ve bir de İspanyol vardır. Daha başka tevkifat yapılması beklenmektedir. 15 kişi yanarak öldü Kahire, 7 (A.A) — Aşağı Mr sırda mühim bir pamuk merkezi İ olan Mahallei kebirde çıkan yan- | gm neticesinde on üç kadın ve iki erkek ölmüştür. Berlinde seyrüsefer kazaları Berlin, 7 (A.A.) — 1933 sene sinde Berlinde vuku bulan seyrü- sefer kazalarının adedi 23,820 dir, Bu miktar geçen sene 23,824 idi, Kazalara kurban gidenler 350 ölü. ve 10,246 yar-lıdır. ölenlerin adedi 10,924 idi. Papâyı tebrikler Roma, 7 (Stefani ajansı) Papa 11 inci Pienin papalık ma- kama çıkmasının 112 inci yıl dö- nümü münasebetiyle müşârüni- Geçen sene 366 ve yaralılar tertibatı ortiya çıkarılmıştır. Yedi kişi tevkif edilmiştir. İ ley sayısız tebrik | telgarfları al maktadır.