20 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

20 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

934 La — 2—VAKIT 20ŞUBATI kiyede yapılabilecektir üniversite rektörü Neşet ömer bey Ankarada beyanatta bulundu ANKARA, 19 (A.A.) — Âli| sıhhat şürası içtimalarında hazır bulunmak üzere şehrimize gelmiş | kın sıhhati ile bütün üniversite olan ünüversite rektörü Neşet Ö - | profesörleri yakından alâkadar ol- | mer Bey kendisini ziyaret eden | muşlardır. Diyebiliriz ki bugün bir muharririmize üniversite ve | hiç kimse memleketin dışarısında tap âlemi hakkım şu malâmatı ver- | kendisini tedavi ettirmek ve ame- miştir: ; liyat için hekim aramağa mecbur “.— Cürhuriyet hükümetinin | olmıyacaktır. En hazik hekimle- memleket irfanına ve sıhhati u - | ri memleketimizde bulacak, en mumiyeye en büyük hizmetlerin- | güç ameliyat burada yapılacak - den biri yeni açılan İstanbul üni- tır. versitesidir. İstanbul üniversite -| © Son zamanlarda göz hastalık - sine memleketin güzide ve müstes | ları profesörü doktor İgersheimer na evlâtlarmın yanmda çalışmak | tarafından sabık maliye vekili Ab- ve çalıştırmak üzere gırbm pek! dülhalik (o Beyefendinin gözüne maruf üleması da celbolunduğu | yapılan ameliyat, müşarünileyhin malümdur. / geçenlerde Viyanada diğer gözü - Daha ilk günlerinde yeni üni «| ne yapılan ameliyatın hemen mu- vevsitemiz inkişaf asarını göster - vaffakiyetle neticelenmiştir. Ö - miş ve milletin kendisinden bek » | tederberi memleketimizde yapı lediği hizmetleri ifaya çaşlamış - | Ja gelmekte olan dimağ ve akci tır. Netekim Trp fakültesi Hay - | yer ameliyatlarında da dahı ge darpasada ancak üç yüz basta ü-| niş sahalar açıldığı sıhhat ve ir zerinde senelerce mahdut sahada | bine varan hastalar üzerinde tat - fanı memleket hesabına zikredil - tedrise mecburken şimdi miktarı! meğe şayandır.,, . Soğuk müthiş! | Bulgaristanda Anadoluda altı kişi Belediye seçmelerinde © donarak öldü hükümet bloku kazandı “ANKARA, 19 (A.A.) — Mül- SOFYA, 19 (Bulgar Ajansı) — oba atta şiddetli soğuk ve karlar I Dün 2030 zirai nahiyede yapılan vam etmektedir. nahiye intihabatr sükün içinde ce- Bir kaç gündenberi yağan kar | reyan etmiş ve bu intihabatta de- bikat göstermeğe başlamış ve hal- | bu hususta bir proje hazırlamıştı. tesirile buradan Alaşehire gitmek | moktatlardan, çiftçilerden, liberal te olan üç deveci ve Balıkesirde | radikallerden mürekkep hükümet gene yolda biri kıdın, biri erkek | bloku reylerin yüzde altmış beşini | ve biri de çocuk olmak üzere üç | kazanmışlardır. kişi donmuştur. Balıkesirde şid- detli soğuklardan mektepler he - — , yeti sıhhiye kararile altı gün ta » edilmiştir. m Wi ii > Fransada Bütün muhalefet fırkaları ise ancak yüzde otuz beş kazanmış- lardır. Amele fırkası ise 1931 inti- habatta ancak bunun yarısmı ala- | bilmiştir. SON HABERLER : TELGRAF - TELEFON - En güç ameliyat Tür- | Işkanunu Balkan misakı Yunanis- | Hazırlanan yeni 'lâyihanın esasları İ ANKARA, 19 (Hususi) Yüksek İktısat meclisi bu içtima devresinde iş Kanunu lâyihası i- çin eski bazı esaslar tesbit için ve Mart içinde Büyük Millet Mec- lisine verilecek olan bu lâyiha, ! öğrendiğimize göre şu kısımlara | ayrılmıştır: 1 — Hizmet akti, 2 iş bul-| ma,3 — Teftiş ve mürakabe, 4 — İş kazası sigortası, 5 — İşçi sıhhatinin korunması, 6 — Amele ve patron ibtilâflarının © halli, 7 — Lokavt ve grev, 8 — Mesleki birlikler. Mesleki birlikler hariç kanun- lâyibasının tetkiki bitmiştir. Yal nız mesleki birlikler bu devreye yetişememiştir. o Ancak mesleki birlikler faslının tetkik edilmemiş olması dolayısiyle iş kanunun ge- ri bırakılmasını bilhassa 5 senelik sanayi plânının tatbikine başlan- mış olmasından ötürü münasip gö- rülmemiştir. Mart ayında kanun mesleki bir- likler faslı hariç olarak meclise sevkedilip çıkarılacak. o Mesleki birlikler faslı müzeyyel bir lâyiha i gorta ettirilecektir. Hizmet akti faslmda işçinin | — Yunanistan , Bulgaristanın RADYO tan için faydasızmış! M. Venizelos misakın Yunanistanı lüzumsuz yere bağladığını söylüyor ATİNA, 19 (Hususi) — M., kuunda ve bu suretle bir çok mü- | Venizelos, Hanya şehrinde Atina | him memleket meselelerinin aki - gazetelerinden birinin muhabiri » | betine dökülmesinin aleyhinde bu- ne, kendisinin dört taraflı bir | lunduğunu söylemiştir. Balkan misakı aktine aleyhtar ol | © M. Çaldaris, dört Balkan Ha- duğunu söylemiş ve şu izahatı riciye nazırı arasında Balkan mi- vermiştir: sakından başka imzalanan bir protokol mucibince Balkan misa - kı müddetinin yedi senelik olup | olmadığı hakkında bir Yunan ga- | zetecisi tarafmdan sorulan sua- le cevap vermemiştir. Hükümet gelecek hafta başın- ! da siyasi fırkalar reislerini hususi bir içtimaa davet etmek niyetinde- dir. Bu husustaki (davetiyeleri Yunan Hariciye mızırı imzalaya - caktır. iştirak etmediğ; dört taraflı Bal- kan misakına girmemeli idi. Zi- ta Yunanistan, Türkiye, Roman - ya ve Yugoslavya ile aktetmiş ol- duğu ikişer teraflı misaklerla sul- hü temin etmişti. Hattâ Yuna - nistanın, Bulgaristanla da böyle bir misk aktetmesi ümit ediliyor- du. Yunanistan, İtalyanm muva- fakat ve teveccühünü temin etme- den bu meselede istical göster - memeli idi. İ Diğer taraftan Başvekil , hü «| kümetin muhalif fırkalar ile an - kşmasımı Balkan misakınm tas - diki hususunda hasıl olacak itilâ- fa muallâk tuttuğu hakkında mu- halif gazeteler tarafından vuku bulan neşriyatı tekzip etmiş ve Terakkiperver Ahrar fırkası reisi M. Kafandaris, dün muhalif fırkalar reislerini Balkan misakı | hakkında M. Venizelos tarafın - dan kendisine gönderilen muhtı - raya itlâ peyda etmek için içti - maa davet etmiştir. Muhalif fır- kalar reisleri misak meselesinde hükümetin âyan ve meb'usın| takip edecekleri hattı hareketin meclislerinde harici siyaset hak- | tesbitini M. Venizelosun Giritten kmda şiddetli bir münakaşa vu - | avdetine t-lik etmişlerdir. patronla olan münasebatı, bu hu- susta aktedilen > mukavelelerden bahsetmektedir. İş bulma faslı, işsiz ameleye iş bulmayı vilâyet ve belediyele ha- vale etmektedir. Bunlar Iktisat Vekâletinin yüksek nezareti altın- da aimeleye iş bulacaklardır. 2 — Teftiş ve mürakabe İktısat Vekâleti müfettişleri tarafmdan yapılacaktır. Iktısat Vekâleti mü- fettişleri amele çalıştırılan her müesseseyi teftiş ve mürakabe e- decek kanun hilâfma amel çalıştı- ran müesseselerden ilk defa ceza muvakkat bir “Kömür sanayii için Avrupada tetkikat yapan heyetimiz 1934 te bir şişe fabrikası tesis edilecek- BRÜKSEL 19 (Hususi) — Kömür sanayii için üzere Fransa ve İngiltereyi gezen heyetimiz Belçikadaki tetkiklerini de bitirerek Al manyaya hareket etti. Belçikalılar heye timizi büyük bir alâka ile karşılamışlar- dır. Bir çok sanayi grupları, Brüksel maslahatgüzarımız Emin Âli Beyin ta- vassutile, heyetimizle temas etmişler - dir. Belçika gazeteleri, iki memleket 8- rasmdaki ticari ve iktisadi münasebet - lerin inkişafını temenni etmektedirler. tir. Heyetimiz bu fabrikalar için muh- telif memleketlerde tetkikatta bulundu. Bu münmeebetle Fransada, İngilterede, Belçikada kömür sanayini tetki “ettik, Memleketimizde yapmak istediğimiz sö- mikok ve kömürden istihsal edilecek (s9u8 - produits) ler hakkındaki tetkik- lerimizi ikmal ettik. Almanyada da bu hususta tetkikatta bulunmak üzere Ber- line hareket ediyoruz. Oradaki tetkika- mızı ikmalden sonra şimdiye kadar va ki olan ve bundan sonra vaki olacak tek Gandi nazariyelerini izah ediyor BOMBAY, 19 (A.A.) — Gan- di dün Pondişeriye vasıl olmuş - Son kanlı hadiselerin mes'ulleri aranıyor PARİS, 19 (A.A.) — Mebu - san meclisinin nizamnımeler en- : “O cümeni sosyalist grupünun, 6 şu - | ter. Mumaileyh kendisini karşı - VU. ve müteakip günlerde bir çok | !am2Ya gelen büyük bir kalabalık © kurban vermiş elan müessif hâ- | huzurunda içtimai razariyelerini — diselerin mes'uliyetini tayinmak, | izah ederek, bütün insanların mü- - osadile bir anket parlemanter he- | savatı üzerine müesses cemiyet - yeti teşkili hakkındaki teklifini | lerin üstünlüğünü teyit eylemiş - kabul etmiştir. tir, Encümen diğer taraftan Da - m — ier kabinesinin mes'uliyet de - Demiryollarımız — recesini tayin için de ayrıca bir Tapor | — anket heyeti teşkili hakkında, ANKARA, 19 (Hususi) — Ameri- | o sağ cenah mebuslarından M. Her- | kalı mütehassısn demiryali ik. riot. tarafmdan vaki olan teklifi, kında hazırladığı raporlar Nafia vekili mevcut 44 kişilik heyetin, 6 şu -| Ali Beye takdim edilmiştir. Raporlarda bat ve müteakip günler vukuatr - | birçok yeni esaslar tavsiye edilmekte - na müteallik bilcümle mesaile tet- | ir kikatmı teşmil ed hetle, reddeylemiştir, —ş——<— Seyrüsefer kanunu ANKARA, 19 (Hüsütür — Seyrü. m Buğday alım satımı ANKARA, 19 (Hususi) — Alâka- / “dar makamlar, buğday alım satımının İ bir elden idaresi için tetkikat yapmak- sefer hakkında Dahiliye vekâletince ha. tüdırlar, zırlanan lâyiha rast içtinanda Meclise verilecektir. Vekâlet, lâyiha kanuniyet Öğrendiğimize göre, buğday fiyatı- m koruma maksadile ekmeğin kilosun- jeli hazırlayacaktır. Bu projede Avrupa dan bir kuruş alınması bakkındaki ka- 'da tatbik edilen nizameamelerden fade edilecektir. Mr alacak, ikincisinde zaman için seddedecektir. Gene kanun mucibince bütün işçiler iş kaza sigorta sandığına sigorta edilecektir. Hangi işçilerin ne gibi kazala- ra karşı sigorta ettirileceğini İktı- sat Vekâleti tayin edecektir. İşçi sıhhat koruma faslı amele- si yüzden fazla her fabrikanın daimi bir doktoru bulunması emretmektedir. Diğer fabrikalar şehirde bulunan ber bangi bir İ doktorla anlasacak.. En vfek bir İ hastalıkta işçilerini muayene otti- reçeklerdir. Gene bu fasil amele- nin mesaisini 8 saat ve ameleliğe gireceklerin asgari yasını 12 tesbit etmistir. 12 vaş dahil 12 yasından | küçük çocuklar smelel'kte kulla. nılmıvacaktır. 12 — 16 yaş ara- sındakiler geceleri çalısamıyacak- | lar yalnız gündüzün çalışacaklar. ii. Gene bu fasıl amelelerin çalışa- cak yerlerinin havadar ve temiz olmasını emretmektedir. Amele ile patron arasında vu- kubulacak ihtilâfm hal mercii hü- kümettir, Grev ve Lokavt yani amelenin patrona patronun ameleye karşı grev ilân etmeleri menedilmiştir. | y G4 Heyet arasında bulunan Zonguldak mebusu Rağıp Bey diyor ki: “— Malümunuz olduğu veçhile bu sene zarİmda memleketimizde Zongul - dakta büyük bir şömikok fabrikası vü - cude getirilecektir, Bundan başka gene — ... nnaşz—...—— Bir İngiliz projesil Kırklareli Tapu dairesi yandı | O ANKARA, 19 (A.A) — Kırk- İ larelinde 17 - 18 şubat gecesi ma- arıyorlar arif, nüfus, tapu ve iskân dairele- CENEVRE, 19 (Hususi) — Lond- | rinin mevcut bulunduğu binanın rada toplanan terki teslihat konferansı! tapu (dairesi kısmından bir yan- riyazet geen devletler, bilbas-! gın çıkarak hiç bir eşya kurtul- Fi il manya ârasmda henüz : > ri ap benlğın dikkate! madan bina kâmilen ae alarak konferans nisan ortalarına te-| (o Yangının kast eseri olmadığı birine karar vermiştir. İngiliz nazırların| Ve gece nöbetçisi bulunan tapu o- dan M. Eden, bir anlaşma çaresi bulmak | dacısmın sobayi yanık bırakıp için Paris, Roma, Berlini ziyaret etmek- lifleri mükayese ederek intaç edeceğiz” için yapılan tesisatı da tetkik edecek - tir. N & Büyük devletler aralarında! anlaşamayınca çare tedir. Malöm olduğu üzere Mussolini, si- lâh meselesinin Umumi bir konferanstan evvel dört büyük devlet arasnda mü - zakere ve hallini terviç ediyor. Fransa bunu kabul etmediği için, İngilizler, bu dört devlete Rüsya, Türkiye, Polon- ya ve küçük itilaf devletlerinin de ilâve- sini teklif ediyor Bu suretle İngiltere, daha az devletten mürekkep küçük bir könferansın bir uzlaşma çaresi bulma - larını istiyor. Türkiye ve küçük İtilâf devletleri bu hususi konuşmaya girdik- leri takdirde Fransanın itiraz etmiyece- ği tahmin olunuyor. sinemaya gitmiş olmasından çık « tiğı anlaşılmıştır. A pan li Heydarpaşa yo- lunda adam ezildi Dün Suadiye ile Erenköy is - tasyonları arasında demiryolu ü- zerinde tren tarafından çiğnen * miş bir ceset bulunmuştur. min ve ne zaman kazıya uğra” |