1 Mart 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

1 Mart 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

| Mei, ski — 2—VAKIr OİMART İ9d SON HABERLER : TELGRAF - TELEFON - RADYO Fransada hâkimi öldü- i renler bulunamıyır! A aş aranı 1 inci sayıfada, Pariste, 'M. Prens'in katilleri hakkın- da o kadar garip rivayetler deveran edi- yor ki, bu rivayetlerden hangisine inan- mak lâzm geldiğini (o tayin çok güçtür. Şimdiye kadar cinayetin, Amerikadaki Gangster'ler teşkilâtına benzer bir teşek- kül tarafımdan yapıldığı söyleniyor. “Paris » Soir,, gazetesi maktul Perns hakkında gerip tafsilât naşretmek- tedir. Bu tafsilâta göre Prens o Dijone çok sık yidiyor ve yattığı otelde zabıta- ya mahsus beyannameleri (o dolduruyor, her vakit yemek yediği pansiyondan baş- ka yerlerde yemek yiyordu. “Libertâ,, gazetesi ise Dijon tahkikat hakimlerize şiddetle hücum ederek tah- kikatın M. Prens aleyhine bir cereyana sokulmuş olmasına itiraz ediyor. Maktulün oğlu o M. Raymond Prens “Libertö,, gazetesinde neşrettiği bir mek- tupta: “İstintak hakimleri ortaya türlü türlü faraziyeler sürecek yerde bizi sor- guya çekse daha hayırlı bir iş yapmış 0- lurlar,, diyor. Fransa hükümetinin katilleri ortaya çıkaracak olanlara (vereceği (o 100 bin franklık mükâfattan başka Fransa bakim- 15> cemiyeti de katili bulacak ve bulun- rozuna yardım edecek olanlara beş muh- dinliyecektir. Bunlar o arasında sabık polis müdürü M. Chiappe da vardır. Yeni bir tevkif Paris, 28 (A.A.) — İstintak hâ- kiminin verdiği müzakere üzerine i Staviskinin avenesinden Gillbert Romagino bü sabah tevkif oluna- rak hapishaneye yatırılmıştır. Staviskiden para alanlar Bayon, 28 (A.A.) — M. Dari- us ve Bonnaure'nin (avukatları, müekkillerinin muvakkaten tah- liyesini talep etmişlerdir. Bunla- rın bu talebi sür'atle tetkik edile- cektir. Bu sabah Staviski tarafından çekilen çeklerden istifade etmiş olan bir çok kişinin istiçvap edile- bilmeleri için istinabe emirleri is- tar olunmuştur. Bu kimseler ara- sında evvelce (o işimleri söylenen bazı şahsiyetler, ezcümle Pariste aleyhlerinde kanuni takibata baş- lanmış olanlar vardır. Habsburg hanedanı Avusturyada gü- nün meselesi oldu Viyana, 28 (Hususi) — Son günlerde Avusturyada Habsburg hanedanmın iadesi meselesi hara- retle mevzuu bahsolmıktadır. Bilhassa katolik mahafili bu me- seleyi kurcalamakla meşguldür. Başvekil M. Dollfussun bu baptaki görüş tarzı henü zamlüm olmadı- ğı halde Heimwerhen kumandanı Prens Starhenberg bu meselenin Avusturyada rejim şekline tesir yapacak tarzda halkın henüz w zak olduğu yolundaki sözlerinden sonra m3arif nazırı OM. Suşnik'in dikkatini çekmekten hali kalmı- yan bir beyanatı görülmüştür. M. Suşnik bu beyanatında Habs- burg imparatorluk ailesi fertleri- | nin gömülü bulundukları Koput-| ziner'ler manastırmın o önünden geçen bir ferdin, £ Avusturya — telif mükâfat vadetmiştir. Kabinenin içtima Paris, 28 (A.A.) — Nazır mec- şi yeniden saat 21 de Elize sara- yında M. Lebrunun (o riyasetinde toplanmıştır. Bu toplantıda Sta- viski hâdisesinde methaldar olan- lar hakkında tertip olunacak zahi- ri tedbirler (o kararlaştırılacağını söylemektedirler. Bu tedbirlerin ne olacağı bugün anlaşılacaktır. Kabinenin tebliği Paris, 28 (A.A.) — Nazırlar meclisinin içtima; sonunda neşre- Macaristanda altı buçuk asir hü-| küm sürmüş olan bu aileye karşı İ yapılan hıkşızlıkları (o hatırlama- ması kabil olmadığını söylemiştir. M. Suşnik © Avusturyada katolik | hücum kıt'alarının reisidir. Miralay Wolf'ın riyaseti altında Bundan başka Viyana aktrisle- rinden Matmazel Rita Gorgun da istinabe yoliyle dinlenmesi istene- cektir. Bugünkü vaziyete nazaran, sa- İ bik başvekil O M. Dalimierin pek yakında Bayona O celbedileceği we mubakkak görülmektedir. bulunan Lejitimistler | fırkası bu İ Adliye dı hafta yaptığı bir içtimada Dollfuss ve Fay'a itimat göstermiş ve Habs- burg hanedanma ait (omalların müsaderesi ve efradının — hüdüt haricine © kovulmasına'dair olan kanunun ilgasını talep etmiştir. Prens Starhemberg'de İngiliz Paris; 28 ÇA.A.) — M. Dümerg İdün gece M. Şerönu kabul stmiş- tir. O dakikada M; Şeron tahki- kat komisyonu birinci oreisi M. Lescouveun raporunu almış bulu- nuyordu. | i Hariciye nazırı M. Nikola Titüles- İ nın ihzarında ve akvam cemiyeti — ie. tebliğde ezcümle | . Prensin hatırasını yad “M. Cheron, Staviski işi hak-! Paris, 28 (A.A.) — Katledil kında verilecek hükmün tehirine | miş olan müşavir M. Prensin ha- sebep ne olduğu hakkında tahki- | tırasını yad etmek üzere dün eski kat icrasına memur komisyon na- | muhariplerden olin avukatlarla mina mezkür komisyon reisi (O M. | bâkimler adliye sarayma kısa ve sade bir toplantı yapmışlardır. Lescove tarafından verilmiş olan a Macar,Avusturyaveltalyan rapor muhteviyatı hakkında malü- başvekilleri görüşecekler mat ita eylemiştir. Müddelumuminin mesuliyeti Peşte, 28 (A.A.) — Magyarşa geze- tesinin istihbaratına nazaran kont Bet. Müddei umumi M. Pressard'a tevdi edilmiş olan bu rapordan iş- tihraç edildiğine göre bu teahhü- de Sein müddeiumumiliğinin ağır mesuliyeti vardır. Bunun üzerine M. Cheron: M. Pressard'ı temyiz mahkemesine ve M. Paailhe'yi cumhuriyet müddei- umumiliğine tayin eden 3 Şubat tarihli kararname ahkâmını feshe- den bir kararnameyi reisicümbu- run imzasına arzetmiştir. M. Leb- runun imzasına arzedilen diğer bir kararname ile de Paris mahkeme- si müddeiumumilerinden M. Ge- mien, M. Pressard'ın yerine seine mahkemesi cumhuriyet müddeiu- mumiliğine tayin edilmiştir. | M. Pressard başka bir vazifede istih- dam edilecektir. Tahkikat heyetinin faaliyeti Paris, 28 (A.A.) — Altı şubat vakayii hakkında tahkikat yapma- ğa memur anket parlâmanter heyeti, berayı - şahadet ihzar olu- nan (memurların meslek ica- bı sır Oo saklamak mükellefi- yetinden affedilmelerini o te- min ettikten sonra, dün öğle ü- zeri hararetle çalışmıştır. Heyet, yarın, dosyaları tetkik #decek ve ii il gelecek hafta içerisinde “ şahitleri /baline konulmasıdır. dak, ii if i hatten maksadı surette ziyaret etmektir. Budapeşte, 27 (Hususi) — Macaris- İtanın İtalya sefiri Baron Villani hükü- metinden aldığı emir üzerine bugün bu- raya gelmiştir. Bu seyahatin Musolini —Gömböş mülâkatı ile alâkadar olduğu zannolunuyor. —— — Bulgar Makedonya komitesinin kararları Sofya, 28 (Bulgar ajansı) — Make- donya kongresi bir çok kararlar verdik- ten sonra dağılmıştır. Bukararlarda Yugoslavya ve Yuna - nistan Makedonyalıların bugünkü ida- resi protesto edilmekte, Balkan devlet- leri arasında mukarenetin o esaslı şartı olmak üzere Balkanlardaki bütün akal- liyetler için siyasi ve harsi hürriyet hak- larının temini istenmektedir. Ayni zamanda sulh muabedelerinin ihdas ettiği vahim vaziyet üzerine büyük devletlerin nazarı dikkati celbolunmak - ta ve milletler cemiyeti misakının 19 - uncu maddesi mucibince Neuilly muahe- Bundan maksat © üç parçaya ayrılan tek bir devlet gazetelerine beyanatta Habsburg hanedanmaı karşı (o çok haksızlık yapıldığı ve bunların, mütebassi- rane hareket şartiyle, tashihi icap ettiğini söylemiştir. Resmen tekzip edilen bir habe- re göre Prens Starhemberz sakit Avusturya imparatoru Körl'in oğ- lu ve Habsburg tacınin o Varisi prens Otto'yu ikamet etmekte bu- lunduğu Belçikanm Stenokertzel şatosunda ziyaret cimiştir- Paris, 28 © (Havas ajansı) — Diplomasi mahafili Habsburg hı- nedaninm tekrar saltanat makamı na getirilmesine dair bir teşebbüs- te bulunmak ihtimalini ileri süren il ve teeyyüt etmiyen gazete haber. leri karşısında şüphe izhar etmek- tedirler, Bu mahafil, acele ( büküm ver- mekten istinkâf etmekte ve böyle bir teşebbüsün münhasıran siyasi mahiyette müşkilât o çıkarmakla kalmıyarak Viyana ( Budapeşte hükümetlerinin girişmiş oldukla- rı taahhüde muhalif olacağını be- yan etmiştir. Avusturyanın o mustakbel tederal relsi Bâçe, 28 (A.A.) — Alman istih- barat bürosu bildiriyor: Bir takım şayialara göre Avus- turyanın müstakbel federal reisli- ğine seçilecek olan Arşidük Euge- nenin yakmında bulunanlar, Arşi- dükün yetmiş yaşındı o olduğunu e 1919 tarihinden beri umumi ha- yattan tamamiyle çekilmiş bulun- duğunu ve istirahatini feda ederek bu vazifeyi deruhte (etmeğe pek mütemayil olmadığını beyan et » mektedirler. : | Balkan misakının tebliğ olunan resmi metni Ankara, 28 (A,A.) — Büyük / Millet Meclisine tevdi olunan Bal: | kan anlaşma misakının metni ber- veçhizir tebliğ olunur; “Balkanlarda sulhun kuvvet- leştirilmesine yardım etmeyi arzu eden ve Briand — Kellog misakı- umumiyesinin buna müteallik ka- | rarlarında hâkim olan anlaşma ve | uzlaşma fikri ile hareket eden ve mevcut ahdi teahhütlere riayeti ve Balkanlarda halen müesses arazi nizamının muhafazasını temine katiyetle karar vermiş bulunan Türkiye Reisicümhuru, Haşmetlü Yugoslacya Kralı, Yunanistan Re- #sicümhuru ve Haşmetlü Romanya Kralı Hazretleri bir “Batan an- larma misvkı o aktine karar ver mişler ve bu hususta murahhasla- rı olarak: Türkiye Re'sicümhuru: Harici- ye Vekili Teyfik Rüstü Bevefen- diyi Haşmetlâ Yugoslavya Kralı: Hariciye nazırı M. Bogolioub Yev- tci,. Yunanistan Reisicümburu: Hariciye nazırı M. Demetr Maksi- mosu, Haşmetlü Romanya Kralı: koyu tayin etmişlerdir. Murahhaslar, usulüne muvafık görülen salâhiyetnamelerinin tea- | tisinden sonra atideki ahkâmı ka-| rarlaştırmışlardır: Madde 1 — Türkiye, Yugoslav» | ya, Yunanistan ve Romanya bu- tün kendi Balkan hudutlarınm emniyetini mütekabilen tekeffül | ederler. Madde 2 — Yüksek âkitler bu itilâfnamede tayin edilmiş olan menfaatlerini iblâl edebilecek ih- timaller karşısında almacak ted- birler hakkında birbiriyle görüş- meyi teahhüt ederler. Onlar bu misakı imzalamamış olan diğer her hangi bir Balkan memleketine karşı birbirine evvelden haber ver- meksizin siyasi hiç bir: harekette bulunmamağı ve diğer âkitlerin muvafakati olmaksızın diğer her hangi bir Balkan memleketine karşı siyasi hiç bir vecibe altına girmemeği teahhüt eylerler. Madde 3 — Bu itilâfname bü- tün âkit devletlerce imzalanır im- zalanmaz mer'iyete girecek ve mümkün olduğu kadar çabuk tas- dik edilecektir. İtilâfname, ilhti- hakı âkitler tarafmdan müsait bir tetkike mevzu teşkil edecek olan her Balkan memleketine açık bu- lunacak ve işbu iltihak keyfiyeti, diğer imza sahibi memleketlerin muvafakatlarmı (o bildirmeleriyle beraber hüküm ifade edecektir. Tasdik zımnında müşarünileyh murahhaslar işbu misakı imzala- mışlardır. Atina'da bin dokuz yüz otuz dört senesi Şubatının dokuzunda i dört nüsha olarak tanzim edilmiş ve herbir yüksek âkide bundan bir N, Titilesko, B. Yevtiç. İngiliz meclisinde | hararetli bir celse Londra, 28 (A.A.) — Avam kamarası, işsizler namına mürahas bir heyetin çarşamba günü parlâ- mentoya kabul edilmesini mübey- yin Buchenen teklifini 52 reye karşı 270 rey ile reddetmiştir. Müzükerat esnasında fevkalâ- de ihtiyat tedbirleri © alınmıştır. Her tarafta asayiş ve intizam me- murları İki ve hattâ üç misline çı- Bulgar Kralı Boris Berlinde Berlin, 28 (A.A.) — Bulgaris- tan kralı Boris sabah Berline vasıl olmuş, istasyonda Bulgar sefaret erkâniyle protokol müdürü umu- misi tarafından karşılanmıştır. ! Kralın şerefine, Bulgar sefâretin- de bir ziyafet verilecek ve bunda başvekil muavini fon (o Papen ile bazı nazırlar hazır bulunacaktır. Öğleden sonra kral, harbı umu mide ölen askerler âbidesine bir karılmıştır. Parlâmente binasının ahaliye açık olan kısımlarında ve koridorlarda müteaddit sivil polis ler gezmekte idi. Hıncahınç dolu olan localarda dahi sivil o zabıta memurları bulunuyordu. Avam kamarasının civar sokak- larında aynı veçhile tertibat alın- mıştı, Parlâmento kapısından içe- riye girmek istiyenler şiki bir sor- suya çekilmekte ve ismini verdik- çelenk koyacaktır. Gece o reisi- cümhur sarayında kralın şerefine bir ziyafet verilecektir. Bir tekzip Sofya, 28 (A.A.) — Kral ris ile sabık Avusturya ve Maca- ristan kraliçesi Zita ve ( Arşidük Ottonun görüşmüş (o olduklarına dair bir kısım ecnebi gaeztelerin- de intişar eden havadisleri sureti katiyede tekzibe Bulgar ajansı €- leri mebus tarafından kabul edil- | lâhiyettırdır. medikleri takdirde derhal uzak- gis taştırılmakta idiler. Ba | aretle Mecliste bugün neler her türlü hâdisenin önüne geçi görüşülecek? miştir. Ankara, 28 (Hususi) — Büyük İnhisar memurlarının Millet Meclisi yarın (bugün) saat on dörtte toplanacaktır. Ruznamede bulunan maddeler $unlardır: Arzuhal encümeni ve- rilen bir kararım umumi heyetçe hakkındaki proje Maliye vekâle- ! tetkiki hakkında Apdülhalik Be- tinde tetkik olunmaktadır. Bu pro ' yin teklifi, beynelmilel yardım bir jeye göre memur © maaşlarından | liği mukavelesine bazı ilâveler ya- sigortası Ankara, 28 (Hususi) — İnhi- sarlar idaresi sigorta ( edilmeleri yüzde dört terfi o edenlerin ilk | pi “dair lâyiha, vakıf akar zamlarından yüzde elli nisbetinde | ve icar ve idaresine dair kat'iyat ile memurlardan ceza o | lâyiha ile zabıta memurlarının yaş larak kesilecek (oparalır sigorta yihaları.. Be. . tahdidi ve yeni kazanç vergisi lâ“