1 Mart 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

1 Mart 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

— 5—vVAKIT 1 MART 1934 yy yg yy yy gg yg Ny yy yy İzmitten Adapazarı ve Boluya doğru giden yol İzmit vilâyeti bütçesi müsait olmadığına göre kimin tarafından yaptırılacak ? İzmit (Hususi) — Karamürsel- de kaldığım üç gün zarfmda kar ve tipiden göz açamadım ve dün (Uğur) la İzmite geldim. Burala- ra da çok kar yağmış ve şehri ten- | halaştırmıştı. e Artık hava lodosa dönmüş, karlar gevşemiş ve orta- lık crvık bir hale gelmiş olduğun- dan sokaklarda rahatça yürümek kabil olmuyordu. (Biraz çarşıya doğru ilerledim ve demir yoluna çıktım. Fakat burası bana (o pek| tuhaf ve âdeta çıplak gibi geldi!. Baktım ki etrafa dal (Obudak salmış olan ağaç dalları gesilmiş| ve çarşının üzerinde tente gibi du- ran örtüler kaldırılmıştı. Vaktile mutasarrıf Sırrı Paşa tarafmdan diktirilerek son sene- ler zarfında İzmitin zevk ve zinet vasıtası olan ve göklere doğru yük selip çarşıyı güneşten (o saklıyan meşhur çınar ağaçları belediye ta- rafından budattırılmıştır. Şurası takdire şayandır ki bu ağaçların altından bir çok telgraf ve telefon telleri geçtiği halde bunlardan hiç birisine zarar vermeden o kadar büyük ve hesapsız dalların kesil- mesine muvaffakiyet elvermiştir. Demir yolunun iki tarafmdaki bu ağaçlar her ne kadar şimdi çıplak birer insan gövdesi gibi duruyor- larsa da ilkbaharda bunlar filizle- nip şehire daha büyük bir zarafet vereceklerdir ki Bunun da zevki bittabi daha başka olacaktır. Gazinin heykeli Gazinin tunç heykeli İzmitin mühim bir ziynetini teşkil ediyor. Heykel şehrin İstanbul methalin- de ve istasyon meydanma nazır müstesna bir meykide dikilmiştir. Bu heykeli Türk sanatkârlarmdan Nejat Bey yapmıştır. Bu şanlı abide de sevgili Gazi- miz asker elbisesiyle ayakta © ve sağ kolu garba doğru uzanmış bir şekilde tasvir edilmiştir. Gazinin kudretli parmaklarında, garp me- deniyetine işaret etmesi itibariyle, çok derin mânalar okunmaktadır. Heykelin kaidesinde (kahraman Gazinin on bir sene evvel İzmitte iken bütün bir cihan © husumetine karşı söylediği meşhur nutkundan parçalar yazılmıştır. Kaidenin bir tarafında İzmitin kurtuluş tarihi ve diğer cephesinde de cumhuriye- tin onuncu yıldönümü hatırası © kunmaktadır. Su Geçen sene getirilmesine başla- nan Paşasuyu ile iktifa olunmıya- rak başkaca bir de abuhayat ka- dar kıymetli olan (Çenesuyu) da getirilmiştir. Uzun senelerdenbe- ri getirilmesine muvaffakiyet ha- srl olamıyan Paşasuyunun cumbu- riyet devrinde getirilmesine imkân bulunması ve açılma şenliğinin de onuncu yıldönümüne o raslaması dolayısiyle adına (Cumhuriyet su- yu) denilmiştir. Dünyanın en bi- rinci sularmdan olan ve emsali pek az yerlerde bulunabilen Çene suyunun da gene bu devirde geti- olduğundan büyük © kurtarıcının isimlerine izafeten onun da (Gazi suyu) adiyle anılmasına karar ve- rilmiş ve o suretle belediyede tes- cil olunmuştur. Gazi suyu, Gazi heykeli ve U- lu Gazi mektebi İzmit için ebedi bir hatıra ve İzmitliler için de şe- refli bir muvaffakiyet olmuştur. Umumi meclis Şubatın 15 inden beri faaliye- tine devam eden umumi meclis en- cümenleri geceleri dahi içtimalar yapıp elerindeki işleri (o vaktinde yetiştirmiye gayret eylemektedir— ler. Meclisin en mühim meşguli- yetini yol, maarif ve sıhhiye büt- çeleri teşkil etmektedir. Umumi meclis, geçen seneki bütçeyi (691.000) lira üzerinden kabul eylediği halde bu sene bazı sebepler dolayısiyle (643.000) li- raya indirecektir. Bununla bera- ber halka yeniden vergi yükletil- meksizin açığın kapatılmasına çâ- reler bulunacağı ümit edilmekte- dir. Bu vilâyetin en büyük derdi yol meselesidir. Bilhasa Adapazarı — Bolu istikametindeki şose bu toprakların sinesinde açılmış de- rin bir yara gibidir! Bu şosenin yapılmasına Kocae- linin bütçesi katiyen müsait değil- dir. Bu yol hakkında esaslı bir tetkikat yapmak üzere geçenlerde buraya gelen yolar müdür umumi- si Adapazarmdan Boluya kadar o- lan kısmın inşası içim < bir buçuk milyon liraya ihtiyaç bulunduğu: nu tespit ederek keyfiyeti mafia vekâletine arz ile devlet bütçesin- den yaptırılmasını muvafık gör- müş ise de vakâletçe kabul edil memiştir. Bu şose öyle bir yol- dur ki, Bolu ve Kocaeli vilâyetle- rinin bir hayat damarıdır. Bu is tikatmette şose değil demiryolu da yaptırmak lâzımdır. £ Senelerden beri bu yol üzerinde açılmış olan çukurlar, birer hendek halini al- mış ve içleri de çamurlu sularla dolmuş olduğundan seyrüseferde çekilen zorluklar, buralarda ade- tâ bir romana zemin olacak hikâ- yeler nevinden naklolunup dur- maktadır!. Böyle mühim bir yolun artık kimin tarafmdan yaptırılması icap | ediyorsa bunun kat'i bir ömdate | tespitiyle işin içinden çıkılması lâzımdır.. Raagıo Kemal —— m Zonguldakta yol inşaatı Zonguldak, 28 (A.A.) — Ge-| çen haziran ayından şimdiye ka- dar vilâyet dahilinde (o muhtelif yollar üzerinde yüz kırk üç tane beton köprü ve menfez yapılmış- tr. Gene aynı müddet zarfında vilâyet dahilinde 72 ilk mektep bi- nası yapılmıştır. Memleket Haberleri Ii JİADCECTİCLI || Bir kadın Doğuramıyarak öldü İZMİR, (Hususi) — Çorak- kapıda Abdullahefendi mahalle- feci bir ölüm vak'ası ole İzmir — Kasaba de- kumpanyasma Efendi, bir gitmiştir. İzmire dönünce e- gitmiş, kapıyı çalmış, evde yalnız bulunan © genç zevcesinin Cevap vermediğini ve kapıyı açmadığını görünce küçük bir çocuğu duvardan içeri atlata- rak içerde ne olduğunu anlamak istemiştir. Çocuk kapıyı arkadan açmış, Cemil efendi içeri girmiş- tir. Cemil efendi, henüz yirmi beş yaşında bulunan zevcesi Makbu- le hanımı, yatak odasında kan içinde, ölü olarak bulmuştur. Mesele zabıtaya haber verilmiş ve bir doktor çağırılmıştır. Mak- bule hanım dokuz aylık gebe idi. Yapılan muayene neticesinde Mak bule hanımın, evde yalnız bulun- duğu sirada doğum sancıları tu- tarak, ebe de © çağırlamıyarak “Üsreti tevlit,, ten kan kusmak ve saire suretiyle (öldüğü anlaşıl- mıştm. Kadın, evinde bulunması ve kimseyi yardıma ça- ğıramaması yüzünden rahminde- ki çocukla birlikte ölmüştür. Ka- dının istimdat ettiği, fakat imda- dınaı koşan kimse olmamasından feci ıstıraplar içinde kıvrana kıv- rana can verdiği anlaşılmıştır. Balıkesirde Kazalar, nahiyeler tele- fonla birbirine bağlandı Son günlerde ikmal edilen Ba- lrkesir — Dursunbey telefon hatti. le bu vilâyetin bütün kazaları ve bir çok nahiyeleri telefonla vilâyet merkezine bağlanmış bulunmakta- dır. Dört, beş senelik bir alışma neticesinde merkezden Kazalara, kazalardan nahiyelere, nahiyeler- den köylere doğru üç bin iki yüz altmış altı kilometrelik bir telefon şebekesi kurulmuştur. Son yapılan Balıkesir Dursunbey telefon hattı doksan kilometre uzunluğundadır. Yeniköy nahiye merkezi ile O. va köylerinin de telefonla vilâyet merkezine bağlanması için yakın- da faaliyete geçilecektir. Çayırhi- sar, Ayşebacı ve Karaman mer. kezi vücuda getirilecek, ovada bu- lunan on altı köy buralara bağla- nacaktır. sinde muştur. miryolu Cemil maki- nist kaç vine Adanada koşu yeri Adana, 28 (A.A.) — Koşu ye- rinde halkımızın koşuları munta- zam ve rahat bir surette takip ede- bilmelerini temin için umumi mec- lisimiz tiribünler yapmak üzere on bin liralrk bir tahsisat kabul etmiş- tir. Bu bütçe tasdik edilir (Oedi- mez derhal inşaata başlanacaktır. yalnız Dört kişi Çeştepe köyünde yaralandı bir otlak yüzünden çıkan kavganın neticesi Aydına yarım saat uzaklıkta bulunan Çeştepe köyünde dört ki- şinin yaralanmasiyle neticelenen bir hâdise olmuştur. Çeştepe köyü civarmda bir me- ra vardır. Bu mera köy halkın- dan yedi şahsa aittir. Bunlar son defa tapuya müracaat etmişler ve tapu kayıtları çıkararak malla- rma sahip olmuşlardır. Buna mu- kabil köylü bu merayı mal sahip- lerinin köyün şahsiyeti maneviye- sine sattıklarını iddia ve haklarımı ispat için mahkemeye müracaat etmişlerdir. Köyle tapu sahipleri arasında münazaa devam ederken bu yedi kişiden Ahmet oğlu Şakitle karde- şi Tahir meraya giderek beğendik leri bir yerini kendilerine ayırma- ğa başlıyorlar. Bunu haber alan hissedarlardan Ahmet oğlu Sadık ile küçük İlyas oğlu Musa meraya gelerek iki kardeşe böyle kendi kendilerine ayırmak hakları olma- dığımı, usulü veçhile (herkesin İ hissesi ayrıldıktan sonra mala sa- hip olabileceklerini ihtar ediyor- lar, Samsun — Sıvas treni iki gün işliyemedi Samsun “ havalisinde hir kac gündenberi müthiş kar fırtınaları hüküm sürüyor. Bazı yerlerde ka- rın yüksekliği bir metreyi bulmuş- tur. Kara yolu kâmilen kapalıdır. Samsun — Sıvas trenleri Hav- za, Lâdik arasındaki kısmı, her türlü mücadeleye rağmen, iki gün geçememiştir. Bazı yarmalarda 3 metreden fazla kar vardır. Hat, amelenin mütemadi gayreti saye sinde nihayet açılmış ve bu sabah trenler seferlerini yapmıya başla” mıştır. ———— Bir kaza İzmirde Karşıyakaya bağlı Bos- tanlı köyünde bir vaka olmuş ve| bir kaza yüzünden bir kişi ölmüş” | tür, Vaka şu suretle olmuştur: Bakkal Hamdi oğlu Fehmi is- minde on sekiz yaşmda bir çocuk, babasına ait olan av tüfeğini kur- calarken yanında bulunan araba” cı Yusuf oğlu Mahmuda karşı lâ- tife etmeğe başlamış ve silâhı ona doğru tutmuştur. O sirada açık bulunan tetik ansızın düşerek .i.| lâh patlamış ve karşıda bulunan arabası Mahmut sağ memesi üze- rinden yaralanmıştır. Tüfekten çikan kurşun ve saçmalar, araba- cı Mahmudun göğsüne dolmuştur. Mahmut, yaralarınm tesiriyle ye- re düşmüş ve on dakika sonra öl- müştür, Katil Fehmi yakalana- rak silâhiyle beraber adliyeye ve- rilmiş ve hakkımda tevkif kararı verilerek hapishaneye #okulmuş- tur. Aralarında başlıyan münakaşa kavgaya çevriliyor. Tahir taban- casını çekerek Sadığa ateş ediyor ve Sadığı sol memesinin altından | yaralıyor. Yaralı Sadık (o Tahire hücum ediyor. Bu defa Tahir bı- çağını çekerek Sadığı (oalnmdan yaralıyor. Kavgayı ayırmağa çalışan Mu- sa da bir bıçak yarası alıyor. Silâh seslerini duyan köy bekçisi İbra- him, yanına Ömer efendi oğlu Davudu alarak vaka yerine geli- yor. İbrahim Tahirin tabancasını elinden alıyor, fakat Tahir üzerine bıçakla hücum ederek bekçiyi de yaralıyor. Bu arada carih Tahir de alnından yaralanıyor. Şakir vaka mahallinden kaçı- yor, yaralılar köye geliyorlar. Bekçi Ibrahimle kahveci Beşir oğlu Ali yaralıyı Aydına getirir. lerken Şakirin arkasından iki kur- şun attıklarını söylüyorlar. Vakadan haberdar olan jandar- ma hemen Tahir ve Şakiri yakala- mış, tahkikata başlamıştır. Yaralı Tahir Aydın memleket hastanesine kaldırılmıştır. Hizmet gazetesi neşri- yatını tatil etti İzmirde “Hizmet,, gazetesi üç dört aydanberi intişas sahasından çekilmişti. Gazetenin sahibi vilâ- yet makamına verdiği beyanna- mede “Hizmet,, i kapattığını ve bir daha çıkarmıyacağmı — bildir miş ve lâzım gelen muamelenin yapılmasını istemiştir. Bunun ü- zerine vilâyetçe “Hizmet,, gazete- sinin çıkarılmasına âit omüsaade geri almmıştır. Dokuz balıkçının akıbeti ne oldu? eÇşme limanından bir treta ile bir hafta evel balık tutmak için hareket eden dokuz kişi, kaybol- muştur. Bunların fırtma yüzün den boğuldukları tahmin edilmek» tedir. Balıkçılar, Tosun reisin tretası- na binerek balığa gitmişlerdir. Bir iki gece denizde kalarak avlana- caklırdı. Fakat bir hafta geçtiği halde ne İzmir limanma, nede Çeşme iskelesine dönmüşlerdir. Bu vaziyetten balıkçılarm men- sup bulundukları ailelerle arkadaş ları endişeye düşmüşlerdir. İzmir deniz ticaret müdürlüğü de kaybo- ilan balıkçıların akibetinden haber alabilmek için muhtelif liman re- islerinin araştırma © yapmalarını bildirmiştir. Balıkçıların fazla o fırtmadan Yunan adalarından birisine çıkmış olmaları da muhtemel görülmekte- dir, Meddah Süruri öldü Meddah Süruri Efendi Bursa- da kalp sektesinden ölmüştür,