12 Mart 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

12 Mart 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

A ei © , — 8—VAKIT 12 MART 1934 mz HiK Bir çift Koltuğunun altında mektep| gantası dükkâna girdi. ! Bu müşteri darlığında, dükki- na giren bir mektep talebesi bile olsa, satıcıların yüzü gülüyor. Satıcının yüzü güldü. Halbuki, kolu çantalı, sarı saç- | ları büklüm büklüm, iri mavi göz- | Hi mektep talebesinin maksadı, a- hş veriş değildi. Onun maksadı, karşısmdakinin sabrını tüketüp çi» | leden çıkarmaktı. — Eldivenlerimiz küçük | hanım? Nasıl istiyorsu- nuz? Tavşan derisi mi, keçi derisi mi, podö süed mi? — Keçi derisi. Amma bu hay- vanların yüzülmüş derisini elime | giymek te pek hoşuma gitmiyor. Satıcı gülümsedi: — Keçi deyince, aklınıza se-| vimli keçi yavruları gelmesin, Bu deri, ihtiyarlamış teke derisi — Bunu açık söylemek lâzım. | Teke derisine neden keçi derisi di- yorsunuz ? Ticarette dürüst olmak | Mizımdır. — Madamki keçi ile teke ara. | #indaki farka büyük bir ehemmi- | yet veriyorsunuz, şu halde tavşan |" derisi almız. Bu sene çok sattık, | — Ben çok satılan maldan ha- zetmem, Filvaki zoraki bir gülümseyişti, fakat gülümsedi: — Süved vereyim mi?, | — Sued te nedir? İ — Bir cins eldiven.. Görürseniz beğenirsiniz. — Bir hayvanın ismi mi? — Bilmiyorum. “ Size “bir göstereyim. — Gösteriniz, amma garibime gitti. — Siz ticarette kullanılan isim- | lere pek kulak vermeyin. “Konçi- mento,, derler. Bu sözün çimento ile hiç bir alâkası yoktur. “Havale | çekmek,, te tahta perde germek | demek değildir. Bir kutu açtı, kıza bir çift eldi- ven verdi. — İstemem, koyu gümüşü bun- Jar. Saticı merdivene çıktı. İkinci bir kutu aldı. Bu kutudaki eldi- venler çok açık gümüşiydi. Üçün- | sü bir kutudan kahve rengi eldi-! venler alıp gösterdi. Çok koyu i- di. Dördüncü kutudaki krem elk Üvenleri gösterdi. Çabuk kirlenir di. Nihayet mektep talebesi kü- gük hanım, adamın terlediğini gördü de acıdı. Tatlı bir sesle, bir alacağını söyledi. Satıcınm yüzü güldü: — İki lira kırk kuruştur. — Peki, birini alacağım. — Bir çift sarayım. — Hayır: birini diyorum. Yal- we sağ eli, Satıcmın gülümseyişi bütün kanı başma çıktı: — Bir tek eldiven satamayız. Bizden gelip bir tek eldiven isti-| yen kimse olmamıtşır. Bir çifti bozamayız, tek bırakamayız. Hanım kız: — Tuhaf, dedi, demek bir tek eldiven istiyen yoktur ha?. Halbu | Ki bana bir tek eldiven, yalnız sağ | eli lâzım. | — Peki amma küçük Besl sol elin eldivenini ne yıpalım? — Ben eldiven satın aldığım zaman, satamadıklarınızı ne yap- tığınızı düşünmem. Benim tek kol- Iy bir teyzem vardır, eldiveni ona | alıyorum. var eldiven çift | kesildi, eldiven parası vereceğim. İ tiraf ediniz ki, kapınıza “Bin bir İ eldiven,, yaftasını İ bir müsamere vermesi kararlaşmış İ nin kimler tarıfındanx tesis edile- âaY'e eldiven Nakleden : Selâmi Izzet Satıcının gözleri döndü: — Biz satamayız.. Bir çift el- diveni bozup tek bırakamayız. — Bir türlü anlamıyorum. Ben sağ eli alacağım amma, bir çift Satıcının dudaklarmdaki tebes- | süm belirdi: — O başka küçük hanım... Me- sele değişti, Emredersiniz. Sağ eli istiyorsunuz değil mi? Buyurun. Mektepli küçük hanım çantası- nı koluna sıkıştırdı: Affedersiniz amma, bana, bir çift eldiveni bozup tek bıraka- mayız dediniz. Hem de iki kere tekrar ettiniz. Şimdi de yalnız sağ eli veriyorsunuz.. Sizin bir sözü- nüz bir sözünüze uymuyor. Başka yerden gidip alacağım, Şunu da i- asmanız pek tuhaf, bana bir eldiven bile sata- madıuz.. Hoşça kalım! Mektepli küçük hanım, selâm verip çıktı. İki dakika sonra, veznede otu- ran memur, satıcınm yüzüne $u serpip ayıltmağa çalışıyordu. Içki düşmanları çalışıyorlar | | Yeşil Hilâl cemiyeti umumi mer- kez heyeti, ikinci reis Miralay A- tıf Beyin reisliğinde toplandı. Propağanda bürosunun karar- ları okunmuş ve büronun fsaliyeti memnuniyetle karşılarmıştır. Bu esne nisan içersinde cemiye- tin içki aleyhtarı gençler şubesiy- le birlikte Tepebaşı tiyatrosunda ve müsamerenin proğramı hazır- lanmıştır. Müsamereye bütün mek- tep müdür, muallim ve talebeleri | O gün Cumhuriyet Gençler mahfeli tarafından bir pi- yes temsil edilecek, konservatu- vardan bir heyet konser verecek, gençler tarafmdan monoloğ söyle- necek, Zeybek oyunları oynanacak ve mefküreyi izah &decek hitabe- ler irat edilecektir. Azadan Alemdarzade Kemal Be- yin boyalı ispirtoların içilmesine meydan vermemek için derhal gas yan ettirici bir madde ilâvesi hak- kındaki takriri Pro, Dr. Ahmet Sü- heyil Beyin tetkikine birakılmıştır. Ankarada Gazi enstitüsü tale- | besinden Şükrü Bey O tarafından gönderilen piyes ilk mekteplerde oynanmak, ve icap eden yerlere verilmek üzere propağanda büro- suna havale edilmiştir. Simavda teşkili istenilen şube- davetlidir. ceğinin isim ve vazifeleriyle bildi- | rilmesi için ilk mektep baş mua | limliğine tabrirat yaçılacaktır. İ Geçen ay zarfında Prof. Dr. Fahredin Kerim Bey tarafından Kuleli lisesinde (Sinir hıfzıssıh- | hası ve alkol tahribatı) bir konferans verilmiştir. Konfe- ranta 1700 kişilik talebe © grupu | mektep bandosu ile birlikte İstik- lâl marşlarını söylemişler, projek- siyonla alkol tahribatına ait resim- ler gösterilmiştir. Mefküreye kar- şı gösterdiği alâkadar dolayı mek- tep müdürü Hamit Beye teşekkür edilmesi kararlaşmıştır. Bundan başka Ameli Hayat! mektebinde de Dr. İbrahim (Zati Bey tarafından bir konferans veril- | miş ve çok alkışlanmıştır. l mevzulu | | güzel sanatlar şubesi 26 martta | kâbr çam ormanı ihale edilmiştir. | Amerikadada sui istimal İ maslamart'a ait bir vergi suiisti- İ mali meselesinden haberdar ede- İ ceğini bildirmiştir. Samsunda | Büyük bir spor sahası yapılıyor Samsun, 11 (A.A.) — Bir kaç gün zarfında belediye tarafmdan şehrin civarına 720 ağaç dikilmiş- tir. Daha sekiz yüz fidan dikile- cektir. Sopr sahası için belediye Fener civarında kendisine ait beş hektar- ık yeri gençliğe terketmiştir. Ha- | ziranda bu Sahanın yapılmasma başlanacaktır. Şehirden spor sa- hasına gidecek uzun yolun parke ile düşenmesi belediyece o kabul edilmiştir. Bu sahaya şehrin suyu nu akıtmak için 600 metre boru döşenmesi ve bankalar arasındaki arsanın ikinci bir park haline geti- rilmesi ve elli dükkânı ve buzhane tesisatmı hayi olmak üzere yangın yerinde &sri bir hal yapmak için 30 bin liranın sarfı Bağdat ve İs- tiklâl caddelerinin parke ile dü- şenmesi belediye meclisinin aldığı kararlar arasında bulunmaktadır. Samsunda Betoven günü Samsun, 11 (A.A.) — Halkevi Betoven günü yapmak için şimdi- den çalışmaktadır. 29 birinci teşrin 930 senesinde açılan Gazi kitaphanesindeki ki- tap adedi beş bin cilde baliğ ol- muştur. Okuyucuların adedi her gün artmaktadır. Şubat ayında 206'si kadm olmak üzere 3291 ki- şi kitap okumuştur. Çankırı ve Kütahyada hâvalar Çankırı, 11 (A.A.) — Dört gün- denberi havalar çok iyi gitmekte- dir. Çiftçi yazlık ekime başlamış" Haberleri Zonguldak Halkevinin bir senelik faaliyeti Zonguldak, 11 (A.A.) — Zon-| çen sene 140, bu sene 220 “fakir guldak Halkevi şubeleri intihaba- | mektep çocuğuna her gün sıcak tına bugünden itibaren başlanmış- | öğle yemeği verilmiştir. 200 Fakir tır. İntihabat dokuz gün devam e- ! mektep talebesine potin, 200 mek- | vimizde umumi bir faaliyet başla” l lunmuştur. Bu gece için davet &- dilen köylüler, şehirlilere misafir | İ leri gönderilmiş, hasta olan sekiz | tır. Kütahya, 11 (A.A.) — süren soğuk ve kırlardan sonra hava açmış ve her yerde toprağa | tohum atılmıya başlamıştır. Çiftçi | vaziyetten çok memnundur. Muğladan ihracat Muğla, 11 (A.A.) — 933 sene- sinde vilâyetimizden harice çıka- rılmak üzere aşağıdaki miktarda orman maddeleri ihale edilmiştir: 9616 kilo sigal yağı, 19236 kilo günlük buhuru, 3115 kantar odun, 8204 kantar çam kütüğü, 3704 kantar çam kabuğu, 3704 kantar kömür, 6416 metre mikâbı çam ormanı, 1934 senesinde 4723 metre mi- Uzun | Vaşington, 11 (A.A) — Baş müddej umumi M. Cureminges, ya- | kında büyük jüri heyetini sabık| maliye nazırı M. Mellon, sabrk Nevyork belediye reisi Walker ve Morgaw bankası azalarından Tho- Stratosfer konferansı Leningrat 11 (A.A.) — Pat bil- | diriyor: Stratosfer tetkikatı kon- feransını hazırlamak için Sovyet Rusya ilin akademisinde teşkil e- | i dilen komite 31 martta açılacak ve en maruf Sovyet âlimlerinin #ek- sen kadar raporunu dinliyecek ©- lan konferans programımı kat'i o- | larak tesbit eylemiştir. | decektir. Bu münasebetle halke- mıştır, Zonguldak halkevinin şimdiye kadar yaptığı başlıca işler şunlar. dır: Vilâyetin umumi ve mahalli ta- rihini alâkadar eden asar ve ma» lümat toplanmıştır. Vilâyet dahi. linde konuşulan Türkçe kelimeler derlenmiş ve dil derleme heyetinin nşrettiği kelimelere karşılık bulun- muş, vilâyet ve memleket dahilin- de söylenen maniler, türküler, ko- nuşmalar toplanmış ve tasnif edil- miştir. Köycüler komitesinin ter- tibiyle merkez vilâyette üçer ay fa- sılâlarla üç köylü gecesi tertip o- kıla : | edilmiş ve memleket sinemasında | müsamereler, konferanslar veril. miştir. Köylere sıhhiye ve irşat heyet- yüz köylüye muayene ve (tedavi| yapılmıştır. Parasız ilâçlar dağıtıl- muıtşır. 1300 fakir köylü ve işçi çocuğu- na yerli mallardan elbise verilmiş- açılan muayene evinde 1500 hasta mua- yene ve tedavi edilmiş, fakirlere i- lâçları meccanen verilmiştir." Ge-' Denizli vilâyet bütçesi Denizli, 11 (A.A.) — Vilâyet umumi meclisi dünkü toplantısın- | da varidat bütçesini 568 bin 307 lira olarak kabul etmiştir. Umu- | mi meclis Denizlide Gazi Hazret, | lerinin bir heykellerinin dikilmesi | için de lâzım gelen tahsisatı kabul | etmiştir. | Kütahya odasının davası Kütahya, 11 (A.A.) — Kütah-| ya — Balıkesir hatıtnı inşa eden şirket ile ticaret ve sanayi odası a- rasında mütehaddis on iki bin li- ralık kayıt ve tescil o ceza davasi neticelenmiş ve mahkeme oda le hine karar — vermiştir. Şirket bu kararı temyiz etmiştir. o Temyiz mahkemesi martın on dördünde bu davayı tetkik edecektir. | —a tir.. Vilâyet merkezinde Bileciğin nüfusu artıyor Bilecik, 11 (A.A,) — Tutulan statistiğe göre, (1927 tarihinden bugüne kadar vilâyetimiz nüfusu tepli fakir kız talebeye yerli kuma sından önlük yapılmıştır. Merkez İ ve mülhakatta iki sene zarfında 2i0 konferins verilmiş, havzayı tanıtmak için İstanbul ve mahalli matbuatla neşriyat yapılmiştır. 80* İ bin liraya 26 odalı bir Halkevi bi- nası inşa edilmiş, vilâyet dahilin. de 9 spor klübü açılmıştır. Minta- ka teşkil olunmuş, bunların hepsi- ne de radyo konulmuştur. Mer- kezde yazı makinesi, hesap, © de mirci ilk dershaneleri açılmış, ba- lıkçılık gibi mesleği ve favdah kon feranslar verilmiştir. Köozluda fırkaya ait olan bina konferans salonu haline köhmur ve bunun için 600 lira sarfolunmus- tur. (İki sene zarfında Halkevi toplu olduğu halde denizden ve karadan 24 seyahat tertip edilmiş- tir. Musiki şubesince kız ve erkek gençlerden 60 talebe yetiştirilmiş, iki bin cilt kitapla bir kütüphane tesis olunmuş, memleketimizde bi- lâmum mecmua, risale ve gazete- lere abona yapılmış, 15 bin genç bu kütüphaneden istifade etmiştir. Yeni Halkevinin önünde bir park yapılarak tanzim edilmekte bu- lanmuştur. Üç defa büyük deniz yarışları, iki tenis turnoyası ve muhtelif fut- fol maçları yapılmıstır! Çorum vilâyet bütçesi Çorum, 11 (Hususi ) — Vilâyet mumumi meclisi 1934 senesi büt- çesini 370 bin'lira ve yol mükelle- fiyetini beş lira olarak kabul et- miş ve varidat ve masrafın terk minde çok hassa ve itinalı hareket edilerek bütçemizi emin esaslara istinat ettirmiştir. Tarsusluların te- mennilerinelerdir? Tarsus, 11 (Hususi) — Meb'us Süleyman Fikri Bey dün buraya gelerek Tarsuslularla ve bilhassa çiftçilerle temaslarda bulundular. Halkın dertlerini dileklerini din lediler. Çifçinin en çok şikâyet te bulunduğu nokta ziraat banka» sının tatbik ettiği faiz ve komis « yondur. Tarsus geçen sene kuraklık yü- zünden çok büyük zarara uğra- muştr. Bu sene tam vaktinde ya- ğan yağmurlar neticesi çok bere- 14,141 kişi artmıştır. Gene bu müddet zarfında 824 kişi evlenmiş ve 54 de boşanma vak'ası olmuştur. | Geçen sene içindeki doğum a-| dedi 3200, ölüm adedi de 1834. | tür, —— Çobanın ölümü esrarlı bir şekil alıyor Bartında Akgöz köyünde bir çoban öldürülmüş ve ilk tahkikata, nazaran muhtarr ükrü ile köylüler | arasındaki ihtilâfa kurban gittiği zannolunmuştu. Tahkikat epeyce ilerlemiş ve iki | kişi zannaltına alınarak tevkif 0- | lunmuşken, müddeiu mumilik ,el- de ettiği yeni omalümat üzerine, | Nr. TR 7 ketli bir mahsul vardır. Bu kadar bol miktarda mahsul bulunan Tarsusta da Adanada ok duğu gibi buğday ekme bürosu- Bun teşkili temenni edilmektedir. Kanal işi halledildiği takdirde şüphesiz ki mahsul miktarı daha çok artacaktır. iZraat bankası köylüye çiğit tev- ziine © başlamıştır. Kendileriyle temaş ettiğim köylüler verilen çi- idin ihtiyaca kâfi olmadığımı söy lemektedirler. meselenin başka noktalardan de» rinleştirilmeğe (o başlamış, “hattâ gördüğü lüzum üzerine, mandıra sahibi mubtar Şükrüyü de tevkif etmiştir. Tahkikata devam olun- maktadır. izin e, ünik Md