17 Mart 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

17 Mart 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— Z—VAKIT SON HABERLER : TELGRAF - TELEFON - Yunan Meclisi Balkan Misakını Tasdik Etti Misak ilk imza edildiği şeklinde veittifakla kabul olunmuştur Romada .. .1: üç başvekilin görüşmeleri Roma, 15 (A.A.) - jansr bildiriyor: M. Musolini evvelki gün M.| Gömböş ve dün de M. Dolfus ile | yaptığı görüşmeler esnasmda tet- kik edilen meseleler bu sabah memleketin mutahassısları tarafın | dan tespit edilmiştir. Öğleden| sonra Venedik saraymda üç baş- vekil arasıda ilk konferans akte- dilmiştir. Kral dün sabah Kirinal sarayın- da M. Dolfus ile M. Gömböşü ayrı ayrı kabul etmiştir. Bu mülâkat- tan sonra misafir başvekil saray- da verilen öğle yemeğinde hazır | bulunmuşlardır. Yemekte Kral ve kraliçeden başka Prens de Piemot, Prenses Maria ve M. Musolini ve liğer şahsiyetler de hazır bulunu- yorlardı. Resmi tebliğ Roma, 16 (A.A.) — Stefani a- | nsı tebliğ ediyor: M. Musolini ile M. Dolfus ve M. Gömböş dün Venedik sarayın- da iki saattan fazla devam eden! bir içtimada üç memleketi alâka- Jar eden siysi ve iktısdi meselele- ci görüşmüşlerdir. Üç başvekil bu- | zün toplanacaklardır. Müzakereler ve Almanya Berlin, 16 (A.A.) — Alman is- tihbarat bürosundan: | Gazeteler Roma müzakereleri | hakkında mütalealar yazmakta ve bu müzakerelerin Tuna meselesi- ne bir hal çaresi bulup bulamıya - cağını sormsktadırlar. Gazeteler Almanya olmadan evel teklif edi- lecek her hal çaresinin kifayetsiz- liğini de kaydetmektedirler. | Berlin siyasi mahafili ORoma müzakerelerini dikkatle takip et-| mektedirler, Bununla beraber bu | konferansın sadece (bir merhale teşkil ettiğini ve iktısadi mantığın nihayet bugün siyasi tesirler al- tında yâpılan bütün teşebbüslere galebe çalacağı kanaatindedirler. — Stefani a- | M.Prensin katli hadisesi Paris, 16 (Hususi) — Dijon - dan gelen haberlere göre M. Prensin katli hâdisesinde henüz bir yenilik kaydolunmamıştır. Bu meseleyi tahkika memur bu- lunan hâkim bugün Parise gelmiş | ve Paris müddetumumisi ile mü- zakeratta bulunmuştur. | Petit Parisien gazetesi muhar- rirlerinden biri ile vaki olan mü - Wkatmda tahkikat hâkimi katille rin izine erildiğini ve (yakında kat'i surette zahire çarkarılacaklar nı söylemiştir. Tahkikat hâki- mi Simonoviç namına bir ecnebi- nin bu bapta şayanı dikkat ihba- ratta bulunduğunu söylemiştir. Samniğiğmi. Pariste taksi grevi bitti Paris, 16 (Hususi) — Bir bu- çuk aydanberi devım eden taksi grevi bügün hitam bulmuştur. Hü- kümet şoförler hakkındaki kanu: ' nun tadilini vadetmiştir. Ticaret mümessilliklerimiz Ankara, 16 (Hususi) -— Münhal bulunan Londra, Vaşingtor. ve İş. kenderiye ticaret mümessillikleri- ne yakındı tayinler yapılacağı | sö leniyor, İ kavelenin altına şimdiye 17 MART 1834 Atina, 16 (A.A.) — Atina ajan- sından: Hepsi de Balkan misakmın lehi- ne söz söylemiş olan siyasi liderle- rin irat etmiş olduğu nutuklardan sonra mebusan meclisi, Balkan an- laşma misakını 9 şubat tarihinde imza edilmiş olan şekline şiddetli alkışlar arasında ve itifakla kabul etmiştir. Hatiplerin söylemiş olduğu nu- tuklardan sonra başvekil M. Çal daris misakın sulh için bir zaman teşkil etmekte olduğunu işaret et- | feyi miş ve Bulgaristanın da bu misa- ka iştirak eyliyeceği ümidini izhar | etmiştir. Bulgaristan haricinde bir takım ihtilâtlar vukua gelmesi ihtimaline dair M. Anastasyo tarafmdan s0- rulan bir suale ocevabende M. İ Maksimos Balkan misakınm Bal- İ kan hudutlarının misakı imza et - İ memiş olan diğer bir devlete naza” İ ran, zaman ve emniyetten başka bir şeyi istihdaf etmemekte oldu- ğu cevabmı vermiştir. M; Maksimos misakm tahmil et- | mekte olduğu (taahhütleri icra maksadiyle her hangi (büyük bir | devletle harbe girişilmesinin varit olamıyacağımı ilâve etmiştir. Yunan hariciye nazır- larının nutku Atina, 16 (A.A.) — Atina ajan « bildiriyor: Hariciye (nazırı M. Maksimos Balkan misakının müzakeresi mü- nasebetiyle Yunan meb'usan mec- lisine aşağıdaki nutku söylemiştir: “9 Şubatta, sulhun inkişaf ettiği Atina şehrinin akade misinde Yugoslava, Türkiye ve Ro manya hariciye nazırları millet meclisinin tasvibine arz ile bahti- yar olduğum bu misakı Oimzaet- mişlerdir. Balkan misakı Balkan devletleri İ arasında kat'i bir sulh mukavele - namesi gibi addedilebilir, Bu mu- kadar dört imza konulmuştur. Bir be - şincisinin, komşumuz Bulgarists- nın imzası eksiktir. Bunun için imzalarımızın yanımn- da boş bir yer bırakılmıştır. Bu ye- rin işgali dört akit tarafmdan al- kışlarla karşılanacaktır. Bizzat misyka taallâk eden bütün şeylere ilâve edilebilecek olan bubeyanata misakı hakikatta olduğu gibi, bir sulh misakı, bir dostluk, müdafaa ve müşterek müsalemet hayatı mi- sakı, hiç bir kimse aleyhine müte- | veccih olmıyan bir misak ve niha- yet mefhumu hars ve iktisadi mü- | nasebat ve bağlıriyle her gün daha ziyade kuvvetlenecek (olan İ bir misak olarak ilân etmektedir. Yunan hükümeti Avrupada sul- | hun bozulmıyacağına kuvvetle inanıyor. Bu bozulmanın mesuli- yeti herkes için o kadar ağır ola" cak ve böyle bir tehlik. karşısmda remzi olan | mukaddes definenin dikildiği ve | milletlerin tesanüdü ne kadar ağır olmuştur. İlk, beynelmilel münase- batta her hangi bir ihtilâlin, dün- yanın huzurunu himaye eden basi- ret temellerini ve insanlık hislerini yıkmıya kâfi gelmiyeceğini ümtü etmekte haklıyız. Fakat ne bu ka- naat ve ne de hiç bir kimseye karşi maksatlarımız olmadığı gibi kim- senin de bize karşı maksatları ol- madığına inanmaklığımız, vata- nmızın ve cihan sulhu davasınm emniyeti noktai nazarından vazi- tamamen yapmış olmaklığı- mız için kâfi değildir. Hükümet yerinde olmıyan endi- şelere iştirak etmemekle beraber hasıl olan nazik vaziyetin doğu- rabileceği ihtimalleri ihmal etme- meyi ve Balkanlarda (o Ankarada imza edilen son Türk — Yunan misakınm akdile açılan sulhun teş- kil ve takviyesi siyasetini takip et- meyi vazife telâkki etmiştir. Türkiye cümhuriyeti ile evvelki hükümet tarafmdan tahkim edil miş olan dostluğumuz, siyasetimi- zin münakaşa getirmez bir surette esas miliverini teşkil eder. Fakat bugünkü Avrupanm vas- fını teşkil eden beynelmilel müna- sebattaki irtibat süratle göstermiş- tir ki sulbu takviyesi bizim gib bu- nun idamesinde alâkadar olan di- ğer devletlerin de çalışmalarını is- tilzam etmektedir. Bunun için kıymetli arkadaşımız Tevfik Rüştü B, ve Yunan hükü- meti, memleketlerimiz etrafına çe- | virdiğimiz sulh Oo mâniasın! diğer | Balkan memleketlerine de teşmil için müşterek mesaimizi arzetmek te tereddüt etmediler. Türk devletinin muhterem reisi ve onun muhterem İş arkadaşlarile mutabık olarak iki devlet tarafın- dan takip edilen gayeye vusul için görülecek harici siyasetin temelle- | rini attık. o Bu gaye Balkanlarda sulhun tahkimidir.,, Nazır müteakiben kral Alek- sandrın Konfudan geçmesinden ve bunun iki milletin Balkanlardaki siyasetlerinin direktifleri hakkın - da tam bir görüş beraberliğini mü- şahede ve tesbite imkân verdiğin- den ve sonra M. Titüleskonun Bal- kan devletleri arasında bir iş bera- berliğinin temellerini atmak için Atinaya ve diğer Balkan devletleri ne yaptığı ziyaretten bahsetmiş - tir. M. Maksimos o zamandanberi misakın dörtler misakı değil Bal | kan misakı olması için sarfedilen gayretleri hatırlatmış ve fakat bu gayretlerin Bulgaristanm imtinai- le karşılaştığını söylemiştir. Nazır bundan sonra Balkan mi- sakmın gayesihi bütün teferrüati- le izah için Roma, Pasri ve Lond- raya yaptığı ziyaretleri (anlatmış ve Türkiye, Yugoslavya ve Ro- manya hariciye nazırlarının Bal - kan ardaşması fikrinin inkişafına imkân veren bu eserin tahakkuku- yolundaki kıymetli ve samimi teş- riki mesailerini (o tazimle yaddet- miştir. M. Maksimos demiştir ki: Bu asil fikrin siyasi sahada ta - hakuku şerefinin şimdiki hüküme- te ait olmasmdan dolayı bahtiya- rm. Bubüyükeserin tahakku- ku evvelemirde siyasi temelleri is- tilzam ediyordu. Bu temellerin taşları ise ancak akit devletler ola- bilirdi. İştirak eden milletlerin o kadar mütekabil taahhütler deruhte et- tikleri bu kadar büyük birn eserin başlangıcında mütekabil metali - bat için şüpheler sızmasına müsa- aade edilemezdi. Bunun için anlaşmamızın teme- | li olarak Balkan hudütlarımızın emniyeti zımanını koyduk. Eesa- sen bizzat misakın gayesi Balkan larda gayri tabiilikler : tevlidi te- şebbüsünü doğuşunda tevkif etme ği istihdaf ediyordu. Yunanistan şu (o kanaattedir ki ve bu kanaate bütün âkit devlet - lerin hükümetleri iştirak otmelts ki, Balkan menafiinin — himayesi için gayretlerinin tevhidi bu dev - letlerden her birine (o beynelmilel cemiyette yeni bir otorite verecek teşriki mesailerini takviye edecek ve hangi mahiyette olursa olsun kararsızlığa nihayet verecektir. Gerçi bu misakın mânası da, buna benzer her hangi (kat'idir teşebbüste olduğu gibi her tarafta tamamen anlaşılamamış olmak ta- bii idi. Bundan başka Bulgarista- nm mevcut olmaması zamanla iza le olunacağını ümit ettiğimiz mü - him bir boşluk teşkil etmektedir. Daha misakın ihzari başlangı - cından evvel, dört âkit Bulgarista- na daha evvel yaptıkları tebliğat- tan sonra, misakın (metnini ona İ tebliğ etmek ve bu memleket ta- rafından iltihak için yapılacak her | türlü tekliflerin hayırhahane kar- İ şılanacağını bildirmek suretiyle dostane temayüller hakkında ba - riz deliller vermek istemişlerdir. Bulgaristanın bir ademi tecavüz misakı o hakkındaki teklifini mü- sait bir surette karşıladık ve tekli- fin tahakkuk edeceğini samimi o- larak ümit ediyorum. ,, M. Maksimos müteakiben Balkan- lar vaziyetiyle en ziyade alâkadar olan hükümetlere ( bizzat kendisi tarafmdan verilen izahattan bah- setmiş, bu izahatın her tarafta mu- habbetle karşılandığını ve bu Sö- | keşeri rüşmeleri esasında hiç bir tarafta misakm akdi aleyhinde kendisine hiç bir telkinde © bulunmadığını ilâve eylemiştir. Nazır demiştir ki: Tasdikin ve misakm (imzasını müteakip verilen izahatın misakın hakiki gayelerini aydınlatacağına ve yegâne nakisenin akdindeki ge- cikme olduğunu herkese isbat ede- | RADYO Ölmemiş mi ı Lehistanda garip bir hadise oldu Varşova, 15 (A.A.) — Marki şehri civar mahallelerinde, > 10 martta hastahanede ölen ve fakat ailesi tarafından baygınlık halinde olduğu iddia edilen bir kadınım gö mülmesine rahip tarafından mu- maneat olunması yüzünden ahali arasında büyük bir kargaşalık vu- ku bulmuştur. Halk, doktorların kat'i ifadelerine rağmen ölünün a- ilesinin fikrine iştirak etmekte- dir. Ceset kilisede teşhir edil mekte ve şehrin sakinleri ziyaret etmektedir. Ölüm veya letarji meselesini hal için doktorlardan müteşekkil hususi bir komisyon yapılmıştır, cesedi Sovyetlerin mühim bir kararı , Moskova, 16 (A.A.) — Tas a- Jansı bildiriyor: Hükümetin Sovyet ve iktısadi ! kuruluş sahasında bazı tedbirleri ihtiva eden bir kararnamesi rieş- redilmiştir. Kararnamenin gayesi, bütün iş “ sahalarında cezri bir idare temini, idarede kırtasi usullerin ilgasr ve idarecilerin şahsi mesuliyetlerinin kuvvetlendirilmesidir. Laüeğe Komi i , halk komiserlikleri dei em m | teşkil edilecek ve bunlar iki ayda” bir defa toplanacaklardır. 50 -70 azadan müteşekkil olan bu meçlis- lerde azanm en izyade yarısı ma- halli teşkilât ve müesseselerin mü- messillerini teşkil edecektir, Ankarada Alman profe- sörü şerefine Ziyafet Ankara, 16 (Hususi) — Şehri- mize bir konferans vermek üzere. gelen Alman baytıri profesörü şerefine bugün Türk baytarlar ce- miyeti tarafından şehir lokanta sında bir ziyafet verilmiştir. Zi- yafette ziraat vekili Muhlis beyle milli müdafaa vekâleti baytari dar iresi reisi Sadetin Paşa, O askeri; mülki bir çok baytarlar bulunmuş» lardır. Pazar günü İstanbula gidecek o- lan profesör Türkiye ve Türk bay» tarlığı hakındaki intibalarının çok iyi olduğunu söylemiştir. seünesazsssanne seveeensusasosasamauasasasl ceğine katiyetle kaniim. Esasen sadece mütaleasından anlaşılaca- ğı veçhile, misak diğer devletlerle akdedilmiş olan misaklara hiç bir yerinde taaruz etmemekte ve bi- naenaleyh bu memleketlerle mev- cut dostane münasebat değişmiş bir halde kalmaktadır. Helen milleti misakı imza için Atinaya gelen dost Balkan memle ketleri mümestillerini samimi bir. sevinçle selâmlamıştır. Millet ! bu suretle misaka atfettiği ehemmi © yeti göstermiştir. Size bu hissi yatı, bizimle mukavele aktetmi$ olanların bunu sadece ( şekil için değil fakat sağlam bir surette ruh ve esası için bütün Yunanistani9 akdetmiş olduklarına kani olms” ları için hatırlatıyorum.,. : (Şiddetli alkışlar.)