18 Mart 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

18 Mart 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

i 4 ki: N g ler arasında tramvay kabul ettirilmiş, fakat şirket bu © artmıştır. Döviz Kaçakçılığı VAKI Ya-ısı 2inci sayıfada. 24379 PAZAR,ISMART (3üncüay) 934 17 inci Yil » Sayı: 5817 Yan İşleri Telefonu a “3 Milyon lira —: iç yüzü nedir? ri Son günlerde bütün İstanbul gazetelerini meşgul eden bir me- sele var: Tramvay şirketinin halktan aldığı fazla (o paraların| geri alınması meselesi, dokuz se- ne evvel operatör Emin Beyin şehremini (o bulunduğu © sırada Tramvay şirketi ile bir mukavele imzalanmış, bu mukavele muci- bince İstanbulun bazı mıntaksla- rında, ezcümle Şehzadebaşile Un- kapanı ve Azapkapısı o arasında bir yeni bat yapılması için Tram- vay ücretlerine zam yapılmış, fa- kat şirket Tramvay yolcularmdan zammedilen parayı aldığı halde inşasını teahhüt eylediği hatları ||“ yapmamış. Onun için şimdiye — dar yekünu üç milyon lira kadar tahmin edilen bu paranm şirket- | ten geri alınması isteniliyor. Meselenin bu tarzda izahı oka- dar garip şörünüyor ki birden bi- re insan buna inanamıyor. İstan- bulun her hangi (Obir köşesinde tramvay hattı O yapmak için ın ne diye para toplansın?. i köprüsünü (o yapmak anbulda nakliye vasıtala- rına bi yapılmıştır. Bu zam- “dan toplanacak hasılat ile bir köp- “rü yapılacaktır. bir tarafını öbür tarafıma bağla- | mak, halkın meccanen üzerinden gelip geçmesine tahsis edilmek ü- 2 ME gi Rİ ey YEME Y iel Yölzmiekaşnden Unka- panı ve Azapkapısına gidip gele- cek olanları bir ücret mukabilinde - nakledecek bir tramvay: biribi- © rine nasıl kıyas edilebilir?. Tram- © vay şirketi şimdiye kadar yapıl mış olan hatları nasıl kendi serma- yesi ile vücude getirmiş ise bun- dan sonraki hatları da gene ken- di parası ile yapmak mecburiye - tinde değil midir? İşte bu tarzda | . bir sürü sualler (o derhal insanın | karşısına dikiliyor ve bu suallere | , makul bir cevap bulmak müm-| “kün olmıyor, Bununla beraber işin esası tah- kik edilince birdenbire | insana çok mânasız ve âdeta inanılmaz » bir şey gibi görünen ihtimallerin | aşağı yukarı doğru olduğu anlaşı- - İlhyor. Vaktiyle o Tramvay şirketinin imtiyaz ve mukavelesi yapılırken bugün mevcut tramvay hatların- dan başka daha bir takım mahal- yolu tesisi hatların hepsini yapmamış. Ope - ratör Emin Bey emanette bulun - “oduğu sırada şirket nezdinde teşeh. | © büsler olmuş, ttamvay şirketi bu © teşebbüslere cevaben şöyle demiş; | — Tramvay şirketi mukavelesi umumi harpten evvel Yapılmıştır. Halbuki umumi harp neticesinde eşya fiatları ve amele © ücretleri Tabii (o inşaat masrafı da o nisbette yükselmiştir. Onun - için bugün istenilen hatları yap - mak mümkün değildir.,, Fakat Halicin | | İnkılâp Kürsüsü lik dersi Başvekil Paşa veriyor; . kara inkılâp ( kürsüsü için bir müddettenberi yapılan hazır - lıklar nihayet bulmuştur. İnkılâp kürsüsü bu salı günü Ankara Halkevinde açılacak , ilk dersi o gün başvikil dini Paşa hazretleri vereceklerdir . İnkılâp kürsüsünde verilen dersler, bütün memleket tara- fmdan dinlenilmesini (Otemin maksadiyle, radyo ile neşredi- lecektir. Staviski rezaleti Hakikatleri söyleyiniz! Pariste genç bir avukat çıldırdı.. | Çıldıran svukat: M de a Mothe Paris, 17 (Hususi) — Paris ad- liye sarayı iki gün evvel elim ve meraklı bir hâdiseye sahne olmuş Genç avukatlardan M. de la Mothe namında bir genç, Staviski hâdisesini tahkike memur olan is- tintak hâkimi M. Ordono'nun o- daşına Ansızın girmiş ve: — Hâkim efendi, bütün haki- katleri öğrenmek isterim! Diye bağırmıştır. Bu'âni hâ- i diseden hayrete düşen istintak hâ- | kimi genç avukatm aklıma halel i geldiğini görmüş ve derhal hade. |77--" meleri çağırarak kendisini yaka »- latmıştır. —— (Devamı 4 üncü sayfanm 1 inci sütununda) örme ener veee EE SEV 04 BAN Ver emsan enem O vakit sehremaneti bu işin çı- er yemeli, Tramvay X Mehmet ASIM bilal «li le karin < Karbi herif, nede kafesten dışarı Şakmıyor. Ankara, 17 (Hususi) — An- )| 18 eşsiz Türk zaferlerinden birinin, Türk kuvvetlerinin Çanakakalede kendilerinden kat kat üstün düş- man deniz kuvvetlerine (galebe çaldığı 18 mart 1915 gününün yıl dönümüdür. Aylardan beri boğazı geçmeğe uğraşan, bu uğurda her türlü çare ve fedakârlığa baş vuran itilâf devletleri bugün (denizdeki kat'i Adliye yangını 100 kişi dinlendi Tahkikat bitti, mü- fettişler fezlekeleri gönderdiler İstanbul adliye sarayının yan- ması etrafında bir heyet halinde birleşik olarak tahkikat yapan ad- liye ve mülkiye müfettişleri, tah- kikatı tamamiyle bitirmişler, fez- lekelerini yazmışlardır. o Yazılan tahkikat fezlekelerini adliye mü - fettişleri adliye vekâletine, mülki- ye müfettişleri dahiliye vekâletine göndermişlerdir. Tahkikat fezlekeleri, vekâletler- .de tetkik olunarak, mes'ul görü * lenler varsa, haklarında icap eden kanuni muamele yapılacaktır. Bu- radaki alâkadarlar, tahkikatla va rılan netice hakkında hiç bir şey (Devamı 7 inci sayfanm 5 inci sütununda) erene bam erene Müflis banker! Habersizce kaça- madı, yoldan çevriliyor Yunanistanda bulunan müflis Amerikalı bankerin oradan kaç- tığını fakat yolda yakalandığını dün haber vermiştik. Yunanistan- dan bu hususta şu tafsilâtı aldık: Atina, 17 (Hususi) — Ameri- | ensti kada yaptığı yüz milyonlarca do- larlık ihtilastan sonra buraya ilti- ca eden Amerika bankerlerinden Samoel İnsull Yunan © hüküme- ti, buradan çıkıp gitmek için cu- Müflis banker Yunan ——— (Devamı 4 üncü sayfanın 4 Üncü sütununda) | vermişti. MARTTA ÇANAKKALE 5 -18 Bugün bütün dünya tarihinde eşsiz zaferlerden birinin | on dokuzuncu yıl dönümüdür Bugün bütün dünya tarihinde | mağlübiyeti kabul etmek mecburi- Kazanç Vergisi Yazısı Zinci sayıfada. İdare “Telefunu 44370 Sayısı 5 Kuruş BOGAZINDA BATAN FRANSIZ ZIRULISI BÜVE Mart Zaferi... ne ilk İngiliz donmaması 29 tem- yetinde kalmışlar, Türk ordu ve| muz 1914 te gelmiş, boğaz önüne donanması Çanakkale boğazımda | tarassut gemileri (o bıraktıktan istihkâmlarla yüzlerce zırhlı ara | sonra İmrozda toplanmağa başla» smda devam eden deniz harbinde | mıştı. Boğazın Necip ve kahra « bugün galip ve muzaffer çıkmış- | man bekçilerine o tarihten itiba- lardır. ren, ağır ve müşkülâtlı olduğu ka Büyük Çanakkale zaferinin bu | dar, şerefli bir vazife verilmiş bu- kısmına taallük eden şu hulâsayı | lunuyordu. takdim ediyoruz: Umumi harpte Çanakkale önü- Şehir Meclisi dün işini bitirdi Tramvay şirketinin geri vereceği paralar “Muhiddin Beyin Ankaraya gitmezden evel izahat vermesini çok isterdik — (Devamı 7 inel sayfanm 1 inci sütununda) İ saat 13 te üniver - İ lerine devam et- ma gününe kadar son bir mühlet Vekil B. in dünkü Şehir meclisi dün saat ikide şu- | sı cihetile buz bayiinin zarar et- bat devresinin son toplantısını tiği ve 750 ton ücretini veremi" yaptı. Celse açıldıktan sonra ge- ! yen bayiin bu miktar buz bedeli- çen içtimaın zaptı okundu. Encü- | ni vermekten affedilmesi isteni- menlerden gelen bazı evrak kabul | yordu. edildi. Bundan sonra kavanin en- Kavanin encümeninin bu tekli- cümeninden gelen bir evrak okun” | fi üzerine azadan bir kısmı söz al- du. Bunda, elektrikle işliyen 80 | dı. Avni Bey, buz tevziatmın hal- ğutucu makinelerin piyasaya çık- | km ihtiyacına uygun bir şekilde masından dolayı buz sarfiyatının | —ş— geçen yaz 750 tona kadar azalma: | ( Devamı 5 inci sahifenin 1 inci sütününda) Inkılâp Enstitüsünde Maarif vekili Hikmet Bey dersine devam etti Mnarif Vekili dön töliereke ile Sevr muiheki anlattı arasındaki zamanı Maarif Veki - K Hikmet Bey dün sabah şehri- mize gelmiş ve sitede bazı işlerle meşgul olduktan sonra saat 17,30 da inkılâp tarihi enstitüsünde ders- miştir. Mütareke ile Sver arasındaki /* zamanı anlatan WE HİRMET BEY konferansı saat 19 a kadar devam il Hikmet Bey bir ihtimale göre DERS VERİRKEN yarın Ankaraya gidecek ve çarşam ba günü dönecektir. Devam: 8 inci sayıfanm 3 Üncü sütununis