21 Mart 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

21 Mart 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

Alman donanması geçit resmi vaziyetinde .. Devletlerin Teslihatı En Kuvvetli Donanma ? Fransa, 508 bin tonluk 200 yeni harp gemisile en başta geliyor İNGİLTERE: Yeni bir top — İngiliz efkârı © umumiyesinin şiddetli ve devamlı | © tenkitleri karşısında İngiltere hü- | kümeti memleketin müdafaasını | ait meselelerdeki ihmal ve tekâsü- lünü bir tarafa bırakarak müda «! faa işleriyle daha sıkı bir alâkı ile meşgul ölmiya Başlamıştır. Bu maksatla ordu ve bahriyeye kabul edi'en yeni teknik teçhizata dair sık » neşriyat yapılmaktadır. Bu yenli.lerden birisi son sistem bir tayyare müdafaa topudur, Bu top dakikada sekiz namludan bin mermi endaht etmektedir. Ayni zamanda İngiliz bahriyesi tayya- relere karşı kullanılan toplara | mahsus yeni bir kontrol âleti ka. | bul etmiştir. Bu âlet kullanıldığı | takdirde uçan © tayyarelere karşı yapılan endahtların isabet Örer! cesi yüzde üçten yüzde on beşe | çıkarılmaktadır, Predictov ismi verilen bu yeni kontrol âleti Amerikada ve sair memleketler tarafından da kabul olunmuştur. Yapılan tecrübelerde saatte üç yüz kilometre süratle ve 1600 metre irtifada giden ve sey- yar hedefe karşı yapılan endaht- ların yüzde yirmi dokuzu isabet| etmiştir. Kontrol aleti âltı kişi ta- rafından kullanılmaktadır. Alet | esas itibariyle bir hesap makinesi. dir ve hedefin irtifaıı ve süratini büyük bir isabetle göstermektedir. | Deniz manevraları — İngilizle. rin Akdeniz manevraları 3 martta başlamıştır. O gün Maltadaki İn. giliz deniz kuvvetleri kumandanı 50 gemiyle beraber Maltadan Ce. belittarığa hareket etmiştir.Martın on birinci günü, garbi Hindistan. dan gelen donanma aksamının iş. | tirakiyle müşterek talimler yapıl- mıştır. Bu manevralarda yüz ka - dar gemi hazır bulunmuştur. Bun- ların içinde on zırhlı, Hood ve Re- | Bovin nımındaki büyük harp kru- | Vazörleri ve beş tayyare ana gemi- si de vardır. FRANSA: Kadro tsburları — Harp sene- lerindeki doğumların azalrşasın - dan dolayı yeni kur'a efradının miktarı eksilmesi üzerine Fransız ordusunda on beş piyade taburu kadro taburuna tahvil edilmiştir. | Bu kadro taburlarında yalnız iki zabit ve 15 küçük zabit buluna» | caktır, Bu taburlârda Ker sene si- lâh altına alınan ihtiyat efradı tas | lim ve terbiye göreceklerdir. Alı- nan bu yeni tedbirden Fransızla- rın garp tarafındaki beş fırkaları müteessir olmuştur. Bu fırkalar bundan böyle beheri iki tam ta- burla bir kadro taburundan mü rekkep üç alaya indirilmiş olacak- tır. Terkolunan taburların teçhiza- tı ve teslihatı alaylarda saklana- cak ve şimdilik ihtiyat efradın tali minde kullanılacaktır. Deniz teslihatı — 1 kânunusani 1922 senesindenberi inşisına baş- | lanılan harp sefinelerinin adetle- ri nazarı itibara almacak olursa, Fransa devleti bütün devletlere nispetle en başa geçmektedir. Fransız bahriyesi 200 yeni harp gemisine maliktir ve bunların mec mu tonları 508.330 dur. Ondan sonra 188 adet ve 483262 ton ile | Japonya, 168 adet ve 520845 ton ile İngiltere, 143 adet ve 298971 | ton ile İtalya ve 74 adet ve 330 bin 890 ton ile Amerika gelmekte dir. | LEHİSTAN — Harp sanayiinin inkişafı — Lehistan “bütçesinin müzakeresi esnasında harbiye na- zır muavini jeneral Slavoy - Sk- ladkovski mebuslara yeni harp sa- nayiinin inkişafı hakkında izahat vermiştir. Jeneral evvelâ meb'us - lara Lehistanın Jupiter motörü i- le mücehhez olan “PVLI,, markalı tek kanatlı avcı tayyaresini gös- termiştir. Bu motörün bütün aksa» | mı Lehistandaki Skoda fabrika- sında imal edilmektedir. Ayni; fabrika “Merkur İV S2,, motörünü de imal etmektedir. Tayyarelere mahsus olan iki mit- | | ralyöz pek ziyade nazarı dikkati celbetmiştir. Bu mitralyözlerin risi pilot ve diğeri de rasıt içindir. Dakikada 1300 mermi atmakta » | dır. tanda imal edilen ve otomobillere mahsus olan Fiat motörlerinin he- nüz seri halinde imal edilemediği- ni söylemiştir. Lehistan ufaktefek deniz gemi- lerini de kendisi ifşa edebilmek- tedir, Cephanerin dahi memleket dahilinde imaline başlanmıştır. JAPONYA: Japon talim gemileri — Şuba lan on beşinci günü Yokohamadan hareket eden ve vis amiral Matsu- şitanın kumandası altında bulu" nan Japon talim gemileri yakında İstanbulu da ziyaret edecektir. Bu gemilerin 23 nisanda Napolide bu- lunacağı ve orada Mussolininin ge mileri ziyaret edeceği söylenmek- tedir. Bu ziyaret esnasında vis a- miral Matsuşita İtalya başvekiline bazı eski Japon kılıçları hediye e- decekmiş. Seyahate çıkan gemiler “Asama,, ve “İvate,, kruvazörleris İ dir. Gemiler İstanbul ve Napoli- den maada Pire, Marsilya ve Bar- sölon limanlarına da uğrıyacak- tw. Japon gemileri avdette Cibu- tiye de gideceklerdir. Orada vit amiral Matsuşita karaya çıkacak ve Habeşistanın payitahtı olan Adisabıbayı ziyaret edecektir. Bahriye piyadesinin teçhizatı— Japon bahriye piyadesi tecrübe i- çin son sistem bir zırhlı otomobil kabul etmiştir. Bu otomobilde mu- tat olan üç dingilden maada ica- bında dördüncü dingil vazifesini görecek olan hususi tertibat var- dır. Bu sayede otomobil en arızalı yollarda bile yürümeye muvaffak olacaktır. Otomobil üç mitralyöz- le mücehhezdir. Bunların birisi önde ve birisi de kule içindedir. da aşağ yi GA breke Harak Üçüncüsü ise bir tayyare topudur. SOVYETLER: Tayyare siparişleri — Sovyet idaresi tayyareye ve layyare aksa İ mına ait olmak üzere Amerikaya iki buçuk milyon dolarlık bir sipa riş vermiştir İSPANYA: Deniz teslihatı — İspanya bah- 7 “Kızıl ordu en kuvvetli Sovyetler, harp Estonya ordusu kaymakamla- rından ve sabık Rus ordusu zabit- lerinden Masing geçenlerde Sov- yet ordusu hakkında şayanı dikkat bir konferans vermiştir. Sovyet or- daki beyanatını hulâsa olarak a- şağıda neşrediyoruz: “Bugünkü kızıl ordu adet iti- bariyle dünyanın en kuvvetli or- dusudur. Sulh zamanında miktarı 1.200.000 ve harp zamanında 8 milyondur. Bunların 5 milyonu iyi bir askeri talim görmüştür. Her an harbe hazır olan esas ordu 300.000 kişiden ibarettir ve Sov- yet devletinin muhtelif hudutları” na taksim edilmiştir. Bu kıt'alarda askeri hizmet 2 - 4 senedir. Bu torial kıtaata maliktir. Bunlardaki İ askeri hizmet beş seneye taksim edilmek üzere on iki aydır. Bu | kıt'alıra mensup askerler ekseriya | sonbaharda silâh altma alınırlar ve iki, üç ay askeri talim görür- ler. Kolhose sistemi dahi askeri bir mahiyeti haizdir ve teşkilât i- tibariyle sabık kazak teşkilâtını andırır. Efradmn milliyet itibaryle tarzı teşekkülü oldukça karışıktır. Resmi statistiklere nazaran asker- lerin ancak yüzde elli ikisi büyük Ruslardan mürekkeptir. İçtimai noktai nazaradn kızıl ordu artık eskisi gibi bir köylü ordusu değil- dir. Dahili muharebeler esnasında Askerinok senesinin va İ o Pragda çıkan bir Çekoslovak askeri mecmuada deniliyor ki: “1933 senesinde görülen siyasi gerginliğin şiddeti Belçikalıların hudutlarını dahı ziyade takviye | etmelerine, piyadesini, topunu ço- |ö nı da arttırmaşma, altan İsviçrenin askeri tahsisatı- Amerikanın, Japonyanım ve nihayet İngiltere- | İnin deniz teslihatlarmı tezyit et- melerine sebep oldu. Yeni askeri teşkilât rekorunu her halde Japon lar kırdıları, çünkü mevcut 17 fır- ka askerlerine dört fırka asker i daha âlâve ettikleri gibi teknik teşkilâtlarını iki, üç misli arttırdı- İlar. Fransa, süvarisinin yüzde İ yirmi beşini motörleştirdi, hudut piyade teşkilâtını ıslah etti ve on- lara yeni hafif mitralyözler ve tanklar verdi. İtalya ve Lehistan ket ettiler, İngiltere ise motörleş- eanassaseasansunsanaa sararanesnese riye nazırı Boha tarafından vaki olan beyanatta, İspanya bahriye İ programı mucibince hazmlanan | lâyihada deniz altı gemileri inşa etmek üzere üç yüz milyon pezeta lık tahsisat istenileceği söylen- miştir. dusundaki ahvali yakından tetkik ! ! edecek bir vaziyette olan kayma- kam Masingin kızıl ordu hakkın- ! teşkilâttan maada Sovyetler terri- | —VAKIT 31 MART 1934 , dünyanın ordusudur! zamanında, sekiz milyonluk bir ordu çıkarabilecekler ordu mevcudunun yüzde yetmiş beşini köylüler ve ancak yüzde on beşini ameleler teşkil ederlerdi. Bugün Sovyet ordusu tamamiyle proletaryalaştırılmıştır. Yüzde 47 amele sınıfına mukabil yüzde kırk üçten az köylü vardır. İleri gelen zabitlerin ve küçük zabitlerin ko- münist olduklarını söylemiye ha » cet yoktur. Sovyetlerin askeri Obütçeleri gizli tutulmaktadır. 1931 bütçesi bir milyar dolardı. Şayanı dikkat olan bir nokta varsa o da ordu kumandanlığının bir kişinin uhde- sinde olmayıp Nevvoyenssovyet denilen bir heyeti askeriyeye tevdi İ edilmesidir. Bu heyet azası ara“ sında kendisini orduya sevdiren- ler olursa, bunlar siyasete bir teh- like teşkil ettiklerinden bilâkaydü şart o başkumandanlık heyetin- den uzaklaştırılmaktadır. Kızıl ordu bugün dünyanın en kuvvetli süvarisine maliktir. Sov» yetler cihan ihtilâlinin yakmda baş göstereceğini ümit ettiklerin- den icabında seri bir surette kuv- İ vetler sevkedebilmek için süvari | teşkilâtma fazla ehemmiyet ver- mişlerdi. Şimdiki siyasi vaziyet bu noktai nazarı tadile sebep olup ols mıyacağı meçhuldür. Her ordu harbedeceği muayyen bir gayeye göre yetiştirilmelidir. i Bütün ordularda milli bir gaye ta- kip edilir. Kızıl ordu ise milliyet fevkinde bir proleter ordusu ola» tLötlen sayıfa ) tadan 1934 ziyetinedir? | tirmek temayülünden vazgeçme * İ mekle beraber ordusunu İngilere haricinde de harbedebilecek bir hale getirdi. Japonya teknik İ terakkiyat noktai nazarmdan dahi | diğer devletleri geride bıraktı. Fakat Fransa, yeni erkânıharbiyei umumiye reis vekili Loizeau'nun idaresi altında ihmal edilen bu iş- İ leri süratle tamamlamaya çalış - maktadır. Birçok yerlerde tayyare ordu « İ ları vücuda geldi. Japonya 2000, Rusya 3000, İngiltere 1600 - 2500, ve Amerika 2500 kara ve 2000 deniz tayyaresine maliktirler, Bundan başka askeri kıt'aların ve topların da tayyarelerle nakilleri için birbçok tecrübeler elde edil - di. Deniz kuvvetlerinin top adetleri ve tayyare hücumlarıma karşı mü- dafaa teslihatı arttırıldı. Uzak me- safelere kadar uçma tecrübeleri de unutulmamalıdır. Bu vaziyete bakılacak olursa, 1934 senesinin ne siyaset ve ne de askerlik noktai nazarından iç 8 kıcı bir şey olmıyacağını kabul et j mek lâzımgelir.