24 Mart 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

24 Mart 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

Dişleri Çareleri Himaysi Ea! diş musyenehanesine gelen çocukların; dişlerinin vaziyeti; diş hıfzıss'hhasma itina edilmediği kanaatini vermektedir. Hazimde en mühim vazifeyi yapan dişleri korumak, onları muntazam fırça. lamak, temiz tutmak vücudun sıhhati i- çin şarttır. Analar, babalar evde; muallimler mek- tepte buna ehâmmiyet verirler, çocukla- rın diş muayenelerini sık sik yaparlarsa! yavruların dişlerini muhafaza etmiş ve! bu temizliği itiyat haline koydurmuş > lurlar, Dişleri usulü dairesinde fırçalamak! için: 1 — Dişlerin dış yüzünü; diş etlerin- den baştıyarak dişlere doğru fırcayı gö” türmek, üst dişler de yukardan aşağı, alt dişler de aşağıdan yukarı doğru fıvçala” mak » 2 — Dişlerin iç yüzünü diş etlerinden dışa doğru fırçalamak . 3 — Diş aralarını her istikamette, fir- çayı ufki tutup sağa ve sula hareket et. tirmek . 4 — En aşağı iki dakika devam eden te mak , 5 — Fırçayı bol su ile yıkadıktan son- ra bir müddet alkollü suda bırakmak ve mümkün ise tozsuz ve güneşli bir yere asmak lâzımdır. Dişleri temizleme me- selesinde diş fırçası diş macunundan €v- vel gelir. Diş fırçasını iyi intihap etmek. ve kullanma tarzlarını bilmek şarttır. “Diş fırçası çok kullanıldığı için çabuk | eskir. Sık sık değiştirip yenisini almak lâzımdır. Dir diş fırçasmı en çok iki ay| kullanmalıdır. Bu şartlar dahilinde dişlerini koru masmı bilenler dişlerin en büyük düş » mani olan ağızdaki mikropların fenalık. Tarma set çekmiş ve dişlerinin sağlam kalmasını temin etmiş oolurlar. Aksi Dale e ayan yaşım eşler Çirsir dö külür. Hazim iyi olmaz ve mide ve ba gırsak hastalıkları baş gösterir. Sağlam dişler; ağıza almacak sıcak, soğuk sudan ve tatlılardan müteessir ol mazlar. Çürük dişler ağızda koku yapı”. Ağız kokusunun: 1 — Ağız ve dişlere ait hastalıklar, 2 — Hazim borusuna ait hastalıklar, 3 — Nefes borusuna ait hastalıklar , da yapar. Onun için ağızı kokan kimse ler mütehassısna müracaat etmelidirler, Bazı kimseler de; çocuk dişleri kendili: ğinden çıktığı gibi kendiliğinden de dö-! küleseği hakkında bir kanaat vardır. Bu- mun i$in ağrıyan bir dişi hemen çıkarmak lözamdır, Haliriki; süt dişlerini tabii bir ömür müddetince muhafaza etmek müm- kündür ve elzemdir. & Vaktinden evvel sıkmış veya çıkarılmış bir diş şüphesiz ağızda bir boşluk bırakır. Çocuğun mu ayyed bir yaşta çıkaracağı diğer bir dit bu boşluktan kolaylıkla çıkar. Ve dişler ağızda yer değiştirmiş olurlar. Bilâhe re © moltadan çıkması lâzım gelen Asıl daimi diş; yerinin başkası tarafından İş- gal edilmesi hasebiyle — uğradığı muka- vemet tesiriyle — ya dudak veya damak tarafından bir çıkış yeri arar ve oradan çıkar. . Şeklini bu suretle kaybeden diş. izliliten sonra ağzı bol sü ile çalkala! Koruma Jler hazim keyfiyetinde mukabillerile te- mas edemezler, vazifelerini Jâyikile ya- bamamış olurlar, Bu şekilde bir ağızın temizliğine ne kadar dikkat olunursa ©- li kalır ve kolaylıkla çörümiye mahküm olurlar. Bu şekildeki dişler belki çok güzel 0- lacak bir kız çocuğunun ağzınde yapaca- ğı gayri tabii vaziyet hasebile büyük ku- İsur sayılabilecek bir hali de tevlit eder. Dişlere bakıldığı kadar diş etlerine de ehemmiyet vermek kizımdir. | Diş etleri dişlerin evidir. Ev insana ne kadar lâzım ise diş etleri de dişlere - kadar lâzımdır. Dişleri fırçalarken diş etlerini zedelememeğe dikkat etmelidir. Dişleri, diş etleri sağlam olanlar çok yaşarlar. Çürük diş bir çok hastalıklar doğurur. Zekâya da tesir yapar. di. rey tu. İne getirmelidir. Çocuğun ağzında | iki İdiş varken bile anne bu dişleri temizle- İmiye çalışmalıdır. Küçükten diş temizli” ğine alıştırılan çocuk büyüyünce bunu terkedemez bir itiyat halinde devam etti. rir, Anneler, babalar, hocalar; çocukların dişlerine çok ehemmiyet veriniz. Kendi dişlerinize yapacağınız itina ile onlara örnek olunuz. Çocuklar; büyüklerinizin nasihatlarmı her vakit tutunuz. Bilkassa dişlerinizin temizliği, sıhhati hakkındaki öğütle hiç unutmayınız . Harfiyen yapınız. (Himayei Etfal Cemiyetinin öğütleri) Amerikaya likör len Haber verildiğine göre İnhisar idaresi yakında Amerikaya 25 bin litre likör gönderecektir. Bilkemss vişne ve bİTEZ Kkörleri" miz Amerikada çok beğenilmiş- tir. İ | «.— Sizin reylerinize İ riyetçilerin bu VAKIT'ın Yeni İkinci intihapta Radoslavof lis- | Sofya hükümeti takip ediyordu. lunsun girinti ve çıkıntılarına fırça ta -| tesinde yeni araziden intihap o mame tesir edemiyeceğinden dişler kir-| | nacak meb'uslar için Verhovist- | tariyetçiler ilk defa yedi meb'usla lerin namzet gösterdiği görülünce | bir mevcudiyet eseri gösterince hü Makedonya muhtariyetçileri de in | kümete muhalif olan fırkalar on- tihabata iştirake karar vermişler» | larla münasebet tesis etmeğe baş- umumiyede | İamışlardı. hiç bir şey yapamadıkları zannı nı hasıletmek istemişlerdi. Bu ikinci intihapta bütün reyler | yada 119 meb'usa maliktiler. Bun- muhtariyetçilere verilmişti. nız Türkler hükümet fırkalarıma Burada muhta- riyetçilerin arzusu üzerine olmuş- Çünkü efkârr vermişlerdi. Onlar Türklere: İ o Çocuklarda diş temizliğini itiyat bali-) mız yoktur. Siz hükümete rey ve-| z riniz de aranız bozulmasın!,, de- lerdi. Mesele nihayet halledilecekti Fakat gene Türklerden de giz- liden gizliye muhtariyetçilere rey veren olmuştu. Bu intihapta Make- donya muhtariyetçileri yeni kaza- nılan araziden yedi meb'us çıkar» İ mağa muvaffak olmuştu. Bu mu- vaffakıyet Sofya hükümetinin pek ”İ ziyade nazarı dikkatini celbetti- “| ğinden Sarafof ile Gardanofun Pa İ niçe tarafından öldürülmesi üze- rine gıyaben idama mahküm edi-| arkadaşlarını şiddetle aramağa başlamıştı. Ma- kedonya muhtariyetçileri hüküme- te taraftar olsa 1dam-kararları affedilecekti. Muhalif oldukları için muhta- mühim erkânını ' Kurban Bayramına Sandanski ile idiler, Hazırlık .. Yarım değil, öbürgün Kurban Layramıdır. buhrana rağmen ka Palı çarşıda, Mahmutpaşada, kaç gündür, Bayrama hazırlanan kadın kalabalığıyle dolu... Şehrin belli mıntakalarında salışları da hararetlidir orta boy bir koyun 8 ilâ 12 vira EŞKİLÂTI ihtiyacı tabii bu kurbanlık koyun arasında s— inle VMUMI HARPTE cü MAHSUSA m Tefrikası : 138 Bulgar parlâmentosunda muh- O esnada ziraatçiler, sosyal de- | mokratlar ve sol sosyalistler bir a- | Yal- | lar hükümete bir Sandanski ile arkadaşlarının af - olunmasını istemişlerdi. Hükümete taraftar olan meb'us- ların adedi o esnada (123 kişiyi geçmiyordu. Onun için Radosla- vof hükümeti ikinci (o intihaptan sonra hasıl olan bu büyük muha- lefetten korkmuştu. Onun için muhtariyetçi meb'uslardan birini çağırarak demişti ki: “— Arkadaşlarınızın af mese- lesi parlâmentodan geçecek. Bu iş- te biz size yardım etmek istiyoruz. | Fakat siz de bize Genadiyef mese- | lesinden yardım edeceksiniz. O da hapse mahkümdur. Biz de onun affolunmasmı istiyeceğiz.,, Muhtariyetçi meb'us Radosla- vofun bu teklifini kabul etmemişti. Muhtariyetçi meb'us Radosla- vofun bu teklifini kabul etmemiş- İti. Çünkü affedilmesi istenilen Genadiyef bazı ihtilâs . meselele- rinden dolayı mahküm olmuştu. istida vererek Onun için muhtariyetçi (o meb'us biç düşünmedn Radoslavof'a de- mişti kiz “ — Siz isterseniz bizim arka - daşların kurtulması için rey veri- niz, İsterseniz vermeyiniz, Fakat biz her halde Genadiyef'in affe- dilmesi için rey vermiyeceğiz. —“ Neden onun kurtulması için rey vermiyorsunuz?. Genadiyef fena adam mıdır?., , Makedonya muhtariyetçiler “— İyi olsün fena olsun, bunu bilmek bizim vazifemiz değildir. Biz Bulgar efkârumumiyesini tem | sil etmiyoruz ki bunu bilmek isti- yelim. Biz namuslu adamlardanız. i Madem ki Genadiyef için ortada fena bir fikir vardır ve onun mil- yonlarca levayı kanunsuz sarfetti- ği söyleniyor, o halde biz ona re-| yimizi veremeyiz., , Radoslavof inatçı muhtariyetçi- nin bu red cevabı karşısında baş- VAKIT 24 MARTI — Yazan: A. MiL den çıkmak istemiş . ve meb'usa demişti ki: “ — Öyle ise ben size işin doğru- sunu söyliyeyim. Biz Sandanski ile arkadaşlarının — affedilmeleri meselesinde size yardım etmezsek bu işleri siz kaybedersiniz. Arka» daşlarınız kurtulmaz. oOnuniçin size dostça bir teklifte bulunmak istiyorum. o Sobranyada Genadi- yefin affı meselesi müzakere edi- lirken siz mecliste hazır bulunmaz sınız. Binaenaleyh ne müzakereye iştirak etmiş olursunuz, ne de rey verirsiniz. Çünkü mecliste buluna» © rak rey vermemek suretiyle Gena- diyef aleyhinde olduğunuzu nas- yonal liberal fırkasının âzası gö- rürse, o zaman size kızarak 34 ki- şiden ibaret olan bu fırka âzası da bilmükabele Sandanski ile arka: daşlarınm affı lehine rey vermez, Reyler Muhtariyetçilere verilmişti halbuki müzekere sizin gıyabmız- — da cereyan ederse, bunların önüne geçilmiş ve her iki tarafın işi bu K suretle görülmüş olur.,, Mubtariyetçi meb'us Radosla- uğ vofun bu teklifi üzerine bir müd- det düşündükten sonra aşağıdaki cevabı vermişti: “ — Peki, teklifinizi kabul edi: yorum. Bunu (da büyük bir işe, arkadaşlarımızın O kurtulmasına hizmet etmek için yapıyorum. Bis zim arkadaşlar Genadiyefin affı meselesi müzakere edilirken mec- liste hazır bulunmıyacaklardır.,, Bu karar üzerine muhtariyetçi meb'uslar o gün Sobranya müza- keratına içtimadan iki saat sonra gitmişlerdi. O vakte kadar Ge - “ nadiyef işi halledilmiş ve ona ait 5 olan af kanunu kabul © olunarak meclisten geçmişti. Sıra Sandans- ki ile arkadaşlarının afları mese- 7 İesine gelince buna © ait olan ka” nun da büyük bir ekseriyetle ka- bul olunmuş ve Sarafof ile Gena- | diyefin katillerinden dolayı idama i mahküm edilen Sandanski, Pani- çe, Boynof, Kantarciyef, Skrijeve- ki, affolunmuşlardı. ii Bulgar ve Türk çeteleri (o İşte Sandanski ve Paniçegi bi Makedonya muhlariyeti taraf- | tarı olan zevatın umumi harp bi- # dayetinde Sofyaya gelebilmeleri ve orada serbest bir sürette hare ket etmeleri bu sayede mümkün olabiliyordü. K tr çıkarmış, getirdi, Kartım üstünde her satırı ayrı ve güç kadar süslü yazılarla: i 5 İSKENDER BEY Hemşinli zade Fabrikatör Yazılı. Bizde fabrikatör çok olmadığı “için gözümün önüne bir örnek, bir tip ge- tiremedim. O gün, bu yeni komşumuz benim odama da bir kart bırakmış. Ertesi sabah da Ayaşlı ile birlikte beni görmeğe geldiler. Otuz yaşlarında, temiz giyin- miş, hafif koku sürünmüş, uzunca boy- lu, incerek, ince, uzun yüzlü, gözleri biribirine yakın bir efendi. Akıllı, kurnaz, çalışkan, öğünmeği, kendini satmağı sever insanlardan olduğu gözlerinden belli olu- yor, Arkadaşlığı çekilir. Herkese temiz, terbiyeli davranmak, akıllı konuşmak is tiyor. . İskender Beyin babası Hemşinli imiş, ia ie ler vi a 2 | mış, satılıyor. Resmimiz bir kurban satışını göstermektedir. — büyük muharebeden evel Rusyada bikaç şehirde büyük fırınları varmış. İskender Bey Rusyada okumuş, o çok yıllar orada kalmış, kendini yüksek tahsil görmüş gi- bi satmak isterse de yalnız cimnazı bitir- miş. Muharebeden sonra babası kaç- İskender orada kalmış. Becermiş partiye de girmiş ve fırkanın ateşli adam- larından olmuş, ayni kelimelerle başlı- yan ve ayni kelimelerle biten ve bir çok- ları tarafından söylenilmiş olan inkılâp nutuklarından binlercesini söylemiş, yum- ruğunu sıkmış sallamış, bağırmış terle- miş, arkasında Rus gömleği, (belinde kayış, geniş külot pantalon, dar çizme- ler, meşin ceket, koltuğunda meşin cüzdan bir otomobilin köşesine yaslana- rak şehirlerde gezmiş, masanın uzak bir köşesine ilişerek saçlar dağmık, dişleri arasına da cigaranın uzun zivanasımı çiğ- niyerek, toplantılarda zararsız sözlere karışmış, böyle bir zaman © yaşadıktan sonra, günün birinde, yakasını parti için. de parti çıkarmak istiyen arkadaşlarıma kaptırmış ve epey korku çekmiş ise de u- cuz kurtulmuş, onu erzak idaresi emrin- de yumurta toplamak işi ile ve (Kogan adında bir yahudi arkadaşiyle Kiyef ta- raflarına yollamışlar. Oradan bir kola- yını bulup kaçmış, Bunları ben onun ağ- zından parça parça ancak birkaç (ayda öğrendim. İlk görüştüğümüz gün bana: Ayaşlıyı otel tuttuğu zamandan tanıdığı" nı, eşyası olmıyan bir adam için burada yaşamak kolay değil ise de (© Ayaşlınm hatırını kıramadığını, gidip bir oda ta- kımı aldığını anlattı. Sonra Almanya- dan bir mütehassıs getirttiğini, Aadapa- zarı yakınlarında bir fabrika yaptırdığı- nı, orada soğuk tuğla çıkardığını söyle- ka bir çarei hal bularak işin için- (Devamı var) di. Tuğlalarından örnek getirmiş, askeri 2 fabrikalarda ( deniyorlarmış. Demiryol idaresi denemiş beş vagon almak istiyor- : muş. Sonradan öğrendim ki İskenderin yaptırdım dediği fabrika bir eski un de- ğirmeni imiş. Burasını kiralamışlar, içi: ne de bir kaç makine komuşlar. Alman- yadan gelen mütehassıs da bir beyaz Rus imiş, İstanbulda Jikörcülük yapıyormuş. Anlaşılıyor ki İskender onu da boğazı tokluğuna tutmuş, o adam da bir şeyler yapmış, birkaç bintuğla daistasyona gelmiş. İskender, bu tuğlayı tanıtıncıya kadar güçlük çekeceğini, sonra müşteri sinin ayağına geleceğini söylüyor, Bu siv- rice işe aklı eriyor mu diye (o Ayaşlının yüzüne baktım, “Bir çimento işi yapsây- dınız daha iyi olurdu,, demeği düşündüm ama söylemedim. iyi vi (Devam var)