24 Mart 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

24 Mart 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

— 6—VAKIT 24- MART 1934 Namık Kemal ve Ziya Göp Alp ihtifali... 1Baş tarafı $ lneli sayıfada) yeni Türk inkılâp hayatının halk ve millet hâkimiyetine dayanan mes'ut bünyesind. hisle, millet ve memleket yolunda ferağatle ça- lışmış olan uluları "anmanın genç- “liğe düşen bir borç olduğunu söy- lemiş, Namık Kemal ve Ziya Gök “Alpin büyüklüğünü anlatmıştır. Bu nutuktan sonra talebelerden Mustafa Bey Abdülhak Hâmit Be- yin bu ihtifal münasebetiyle bir- liğe gönderdiği iki mektubu oku- muştur. Mektupları aynen yazıyoruz: Namık Kemal için “Edebiyatta benim son üstadım Na oİmik Kemaldir... Ondan evvel Ricaizade Ekrem ve daha evvel de Şinasiyi zikre-|” debilirim, Kemalin şöhreti kalemiyesine “tali olduğum zaman ben on altı yaşınday- dım. O, yirmi sekiz yaşındaydı. O, Is- tanbuldan Avrupaya firar ediyordu, ben “Tahrandan Istanbula avdet ediyordum 1285. Bu tarihten bir çok seneler geçi ten sonra Ricaizadenin himmetile ara- mızda muhabere açılmıştı. Ben burada o, Bahri muhitin dalgala- rını sayacak değilim, çünkü sayısızdır ve çünkü bir dalga büyükse, yerine gele- cek olan dalga daha büyüktür. Onlarm her biri gizli bir kasırga halinde esen havaihürriyetle cuşandır, bir tuğ- «yanı hamiyyet ve hamasetle ummanın haş © met ve azametini ilin ederi Aşka © vatanla vezan olan bu havai hürriyet © vatanın yalnız sahilleriye ( dahillerine “değil, hemde bütün afak ve âmakına müstevli olmuştu. Evet, Namık Kems- Tin bu ilhamiyie bir çok çocuklar, genç- ler, bir çok şakirtler, üstatlar, birçok ta benim gibi ihtiyarlar doğmuştur! Kemal, bütün zekâları teslih ederek istibdada ilânharp etmiş ve muzaffer ol- r Elhasıl, aşkı istiklâl ve aşkı en küvvetli münadi olan ka- ; Jemindefi He sâhih olabilirse Kemalin kaleminden o sunuh etmiştir. Bir Namık * © Kemal günü ihdasile Türkün tarihi me- © © fahirine bir ruzname daha ilâve etmiş * olan gençlerimizi tebrik ederim © O güneş gibi parlak gün girmek için © istikbalin kapısına gelmiş, biz de onu # karşılamakla müftehir bulunuyoruz.,. Ziya Gök Alp işçin.. ve itikbale, istikbale! Arş ileri, arş. Sizin- tsut-| zim için, dünya için biraz zulâm içinde /kalmış Türk irfan ve medeniyetinin bin- jlerce asrını tenvirde ümüdi istikbalin bi ver peyki ikbalisiniz. Vazifeniz, ne kadar yükse vatanın sizler hakkındaki hime-| ye ve şefkati de o kadar büyük olacak| İ Namık Kemali tebeil eden bir tebcile lâyiktir. Bir milletin ölen büyükleri ölü deği! Bazan onlarda en genç. en diri fi- kirlere tesadüf nesil dir. | unur, Ey münevver gençler! İstikbale, is! dir felâh . Fakat gideceğiniz istikbalde, eminim ki meselâ: Şekispire, Abdülhak Hamide, Namık Kemale tesadüf edeceksinizdir. Müsaadenizle burada Namık Kema- Ve dâir bir küçük hatrramdan bahsede yim: Nâmık Kemali ilk okuduğum ve inek.) tebi edebine kaydolunduğum zaman ön beş yaşındaydım. .O zaman her şey de-| in bir sükünet içindeydi. Mütevazi, mü- tevekkil, bir hayat diyebilirim ki, he- men çalışmadan temin olunabilirdi. Ha- vai mesimide bir misticisme © var- dı. Edebiyatımız bir hâyali tasavvuf içinde uyuyor ve devlete de sirayet eden bu tasavvuf ile bütün saltanat bir rüya görüyor gibiydi. O zaman yalnız Na- mık Kersalin edebiyatı, uzaktan uzağa bulutlara vurmuş bir volkanın kızıltıları gibi ufuklara aksediyordu. delâlet ettiği kıyamet kopmakta ge cikmedi. Fakat inkılâbm zuhuriyle ha- kiki bir kuvvet değil, küçük bir zümre- ye istinat eden kısa bir hürriyet devri| şarkın, Asyanın kadim olan istibdadina karş: duramadı. Abdülhamit kafesten kaçmış bir kaplan gibi tahta sıçradı. Mithat Paşa, Namık Kemal birer aslan gibi kafese konuldu. Namık Kemali ilk defa o kefeste, o mahpeste gördüm. Kemalin hapishanedeki odasına girer ken o edebi azamet ve şevketine karsı hissettiğim belecanı, sonraları kabul o- lunduğum tacidarların saraylarına dahil ölürken duymadım. Kemal, yazmıya başladığı “Celâlet- tin Harezmi, namındaki tiyatrosunu orada ikmal ve itmama çalışıyordu. Ken- di mahpeste otururken, fikri nabilikte geziyorde Onun için o tiyatrosunun hakikate taallâku, hayata nisbeten azdır. Yalnız © kelimeler, o cümleler başlı başına birer Bu âlâimirn namüte- Dün Ya MA baş tarar 1 nel mayıfamızda) futbol üleması maçlardan evvelki hükümlerini daima tahminlere yüklemekten başka çâre bulamı- | yorlar. İşte dünkü maçların tafsilâtı; Taksimde İstanbulsporla Vefa karşı karşıya.. Şiddetli bir ruzgâr ortalığı kesip biçiyor. Umumi tah- minler (gene tahmin!) İstanbul sporun Vefayı omühmi bir farkla götüreceği yolunda.. Yeşil — Beyazlıların o rüzgâr altına düşmeleri de bu tahminleri bir kat daha © kuvvetlendiriyor. Maç hâkemi Âdem Bey.. Istanbul Spor — Vefa İlk dakikalarda iki (Otaraf ta biribirini yoklıyor gibi. Hücum faikiyeti daha çok İstanbulspor - da.. Fakat takımda (kat'iyen dü- şünceli bir oyun tarzı (o yok. Top hep havada.. Onuncu dakikada Vefa ilk cid- | di hücumunu (O yapıyor ve bunu golle neticelendiriyor. “Kaleciden kurtulan topu müdafiin kale. çiz» | gisidin bir karış içinden çevirme- si hâkemin gözünden kaçmaış- tır, Vafanın şansma ilk delil. Bundan sonraki mücadele gene Vefanın aleyhinde. Fakat İstan- bulspor bir türlü yerden oynamak ve gol çıkarmak yoluna © giremi- imâçında pılan Lig anbulspor biraz düşünceli oyna» sa belki bir sayı daha (o çıkarabi- lir. Fakat sistem gene ayni ha- vacılık sistemi. Devrenin neticesine yirmi daki- | ka kala vaziyet daha gayretli oy- nyan Vefanın lehine oluyor ve o- tuzuncu dakikada Vefanın güzel bir golü daha.. (Maçın bitmesine on dakika var. güzel bir fırsat ve bir penaltı. Fa- kat top bir karış yukarıdan geçip! gidiyor ve neticede bu suretle yani | 2—1 Vefa lehine bitiyor. Beşiktaş - Beykoz Kadıköyünde Ode Beşiktaşla bir go daha vaziveti Beykoz karşı Hâkem Suphi Bey. Rüzgârdan birinci deyrede isti- fade edilecek olan Beykozdür. Bu- na rağmen Beşiktaşta farkına va- rılan bir olgunluk var. Bu vaziyet on üçüncü (o dakikada çözülüyor: Beykozdan Babadırin ayağiyle ilk golü. Beş on dakika. . sonra, Bey» kozun hâlcimiyeti eline aldığı gö” rülüyor. Behadırin pasiyle Musta- fanın çıkardığı bir gol daha. Beşiktaş 2—0 mağlüp vaziyete düşünce azami gayret göslermiye başlıyor. Fakat Beykoz müdafaası fedakârlık üstüne fedakârlık ya- parak bü akınları kesiyor. karşıya. İstanbulspor için | Maçları | ! ve Galatasaray arasındaki puvan | farkımı hemen hemen müsavi bir vaziyete getirmek suretiyle entere- san bir vaziyet ihdas etmiş olmak İkadır. A.S. Diğer maçlar Dün yapılan ikinci küme maçla» rmda Topkapı bire ( karşı iki ile Kasımpaşayı Hilâl Sıfıra karşı al- tr sayı ile Beylerbeyi yenmiştir. B takımları maçında da İstan» bulspor sıfıra karşı Vefayı, eykozda bire karşı iki ile Beşiktaşı yenmişlerdir. Beşiktaş B takımı on kişi olarak oynamıştır. takımını altı sayı ile Bursaya giden Istanbul sporcuları Bursa, 23 (A.A.) — Bayram | tatilinden istifade suretiyle Ulu- dağda kış sporları yapmak üzere bugün şehrimize | İstanbul valisi Muhiddin Bey refakatinde 40 ka- yakçı geldi. Misafirler, dağ kulübü namına karşılandılar. İstanbul kayakçı- ları, derhal, Karabelde imdat €- vinde kalmak üzere hareket etti- ler. Kafileye Bursalı kayakçılar refakat etmektedir, Ankarada lig maçları Ankara, 23 (A.A.) — Bugün Ankara lik maçlarına devam edildi. Seat 13 te hakem Hikmet Beyin idaresinde Altım- ordu — Ittifak spor birinci takımları kare sılaştı. o Altınordu müsabakayı iki sıfır kazandı. Bu maçtan sonra şampiyonanm birin- ci devresi üzerinde çok müessir olan Çan» kaya :— Ankara gücü birinci takım! vardr Hakem Muhafız gücünden Kâmil Beydi/ Çankaya birinci devreyi hakim bir oyundan sonra 3 — O bitirdi. Bu suretle lik maçlarının puvanla en ileri geçmiş oluyordu. Fakat ikinci devrede Ankara gücü dokuz daki- ka içinde üç sayı çıkararak beraberliği temin edebildi.. Oyun çok seri cereyan ediyordu. Hakem Çankayanın sağ açte Devre bitmek üzere. “Ziya Kök Alpın Türk gençliğine o-| > lan hidematı elbette tezekkur ve teşek-| ' küre şayandır, ve onun gibi bir millet .! efradına milli heyecanlar ilham etmek © ve o ilhamı gene milli bir lisan ile tebliğ > eylemek kudretini gösteren ve büyük ol- duğu kadar da hayırbah olan bir şah- siyeti o milletin tebcil etmesi pek tabii- © dir. Netekim: vaktile bir (mecliste © okunan ve bir defterde (o battı destiyle © mukayyet bulunan sözlerinin batimesin- de: . — Yeni neslin şiiri terbiyesi de felsefi © terbiyesi de Hâmitten mevhibedir di- yecek kadar bana teveccühkâr olan Gök © Alpi tariz edenler arasında bulunmakla pek tabit olarak ben de iftihar ederim. © © Herhangi bir milletten yetişen hu susiyle. bir milletin ilim ve irfanını vicdani bir lisan ile tarsine çalışanlar © mensup oldukları milletin büyüklüğünü ç temsil ederler, Her biri manevi bir hev- © keldir. Eski zamanlarda öyleler namına © putlar yapılır ve onlara tapılırmiş, ihti “mal ki, putperestlik biraz da ondan ileri — gelmiştir. i Biz şimdi tapmayız, fakat bü © yüklerinizi inkâr veya tecahül etmek ta- » Tiki sakimine de elbette tapmayız.., z Sami Paşa zade Sezai | Beyin mektubu * Ihtifale rahatsız olduğundan dolayı © iştirak edemiyen Sami Paşa zade Sezai © Beyin gönderdiği mektubu da talebeden © Hicabi Bey tarafından okunmuştur. o “Mili Türk Talebe Birliğine takdim. © Namık Kemal hatırasına tahsis etti © © ğiniz güne beni de davet eylediğiniz için iftihar ettim. Bir arızadan dolayı gele © © mediğim için sizlerden ve sizler kadar da © kalbimden, rulumdan özürler, aflar di- Yerim. oGençliğe ebediyet veya ebedi. yete gençlik veren Büyük Gaz! eseri deha sms sizlere emanet eyliyor. Bir kavmin bayat misilli olan dehalar, büylikler de sizlere emanettir. di hayattır. | kelimelerinin lügatlerden bile kal- ! âdemiyetten.. ,, Namık Kemal o meşalelerden idi li, önünde habı gaflet için bir yatak gibi serilmiş Osmanir gecesini ruhları işal ediyor, fikirleri yordu. O deha ve zekâ yangınının kıvılcım- ları atideki nesillere de sirayet etti. “Ideal,, bir aşk ile vatanını seven bit uslübu cihangirane ile sevdiren bu edibin yer yüziyle taallükü azdı. © Vatanını cennetin, milletini yıldızların üstüne cr karmak istiyordu. Zaten maşukası olan vatanın mevkii Hilâlin yanında idi. Türk vatanı Namık Kemale minnet- tardır... Rüknü Beyin nutku Bu mektupların okunması bit -| tikten ve her biri ayrı ayrı alkış- | landıktan sonra talebeden Rükni | Bey bir nutuk söyliyerek, uzun se- neler süren Hürriyet mücadelesin- den bahsetmiş, vatan ve hürriyet aydınlatıyor, tutuşturu. dırıldığı bir sırada, gür bir sesin: “Ne mümkün zulmile, bidad ile imhayı hürriyet Çalış, idraki kaldır muktedirsen diye haykırdığını ilâve ettikten sonra Ziya Gök Alple Namık Ke- mal hakkındaki düşüncelerini söy- lemiş, Namık Kemali, | Vatanım bağrıma düşman dayadı| hançerini Yok mudur kurtaracak bahti kara maderini?. Sualine, Büyük Gazinin muaz- zam bir cevap olduğunu ilâve et-| miş ve.çok alkışlanmıştır. | Bundan sonra edebiyat fakülte- | | ———————— — talebenin alkışları ara: ye gelmiş, çok kıymetli bir konfe- İ yor. | Selâhaddinin uzun bir firikikten çıkardığı bir gol da hâkem tara- fından sayılmayınca birinci dev- re Vefanın tek goliyle kapanıyor. : # # İkinci devre Vefa rüzgârdan is- tfade edecek.. Fakat (| başlangı$ gene İstanbul spor lehindedir. Beşinci dakikada Reşat kalecinin tereddüdünden istifade ederek beraberlik sayısını bil k rans vermiş ve iki şahsiyetin “mücadelelerini, tahlil etmistir. Bu konferanstan sonra, Şüküfe Nihal Hanım Namık (Kemal için yazdığı bir şiiri (o bizzat okumuş alkışlanmıştır. İsmail Habip (Bey de, Namık Kemal ve Ziya Gök Alpın hayat, mücadele ve eserlerinden bahse- den heyecanlı bir konferans ver - miştir. Ismail Habip Bey Namık Kema” Vin çocukluğundan vefatına kadar giriştiği mücadeleleri, uğradığı mihnetleri anlatmış, eserlerinden parçalar okumuş, Ziya Gök Alpın hayatının da Namık Kemale mü- şabeheti olduğu ,hattâ her iki- sinin de ayni yaşta öldüklerini söylemiştir. Bundan sonra talebeler tar&- fmdan Namık Kemal ve Ziya Gök Alpın şiirleri okunmuş, hep birlikte cümhuriyet marşı söyle- nerek toplantıya nihayet verilmiş- Rx saygılı, sevgili gençler! Sizler bi-l si dekanı Köprülü zade Fuat Bey | tir. ıkarıyor- m Beykoz tekrar ileri atılıyor. Rıdvan Hüse- yinin hataşı yüzünden kaleye faz- la sokuluyor: Bir gol daha.. »,. * Bu inanılmaz neticenin uyan dırdığı hapret bitmeden ikinci dev re başlıyor. Beykoz müdafaasınm çok güç gol yaptırdığını düşünen” | ler şimdiden Beşiktaşın mağlüp olduğuna kani görünüyorlar. Be- şiktaş akımları başlamıştır. Bey- kozlular bu akını kesip bir hücum daha yapıyorlar. Mustafa büyük bir fırsat kaçırıyor. Altıner daki- kada korner ve Hakkının kafasile ilk Beşiktaş solü.. On altıncı da- kikada gene Hakkınm kafasiyle ikinci gol. Beykoz müdafaası | fevkalâde çalışıyor ve galibiyeti kaybetme- mek için uğraşıyor- Fakat on se- kizinci dakikada bu sefer Nazım bir gol daha çıkararak beraberliği temin ediyor. > Oyunnun bitmesine daha yirmi beş dakika var. On sekiz dakika- da üç gol çıkaran ( Beşiktaş yirmi beş dakikada bir gol daha çıkara- maz mı?. Çıkaramıyor, hattâ bir aralık müdfaa vaziyetine bile düşüyor. Bununla beraber umumiyet itiba- riyle hâkim oynüyor. Maç ta böy- lelikle berabere bitiyor. Dünkü maçlarda iki hâkem de maçları iyi idare ettiler, Rüzgâ- rın şiddeti maçların zevkini kaçı" rıyordu. Beşiktaşım dünkü bek- lenmez beraberliği (o Fenerbahçe ğını oyundan çıkarmıştı. Bundan son Uçüncü müsabaka Gençler birliği — Muhafız gücü arasında idi. Mıntakanm futbol antrenörü Her Obis hakemdi. Birinci devre sıfır sıfıra bitti. İkindi haftayımın otuz beşinci dakikasında geng ler bir gol yaptılar. Ondan sonra da #i- kı bir müdafaa sistemiyle maçı galip bi- tirdiler. Bu müsabakalar Ankara birincilikle» rinin birinci devresi ikmal edilmiş olu İyordu, Yalnız İttifakspor — Ankara güs İcü maçı var. Fakat bu müsabakanın ne üce üzerinde © kadar müessir olmıyacı- ğı görülmektedir. Puvanların (o besabı neticesinde 13 puvanla Gençler birliği en ileride bulunuyor. Çankayanın 12 ve Muhafız gücünün 10, Altınordunun 7 puvanı vardır. Bu- gün Ankarada hava çok güzel olduğun dan sahada en az 3000 kişi seyirci vardı, Saraçoğlu Şükrü ve Iktısat Vekili Celil Beyefendiler müsabakaları alâka ile sey» retmişlerdir. Çankaya bayramda Istanbula, Genç- ler birliği Bursaya gidecektir. Çankaya Galatasaray ve Fenerbahçe ile birer mü» tabaka yapacak; Gençler birliği de Burs *m şampiyonu oSanatkârlarla karşılass- caktır. Izmir mıntaka birincilikleri Izmir. 23 (A-A:) — Mmtaka birinci İliklerinin ikinci devresine bu cuma baş» lanıldı. Altınordu birinci takımı Türkspor bis rinci takımını $ -— 0 ve Altay birinci ti kımı Buca birinci takımını 7 — 0, Karşı yaka birinci takımı Şarkspor birinci takı İni 2 — 1 — yendiler. Günün en alâkalı müsabakası İzmirs- por — Göztepe birinci takımları arasın» da yapıldı. Neticede her İki | takım da ikişer sayı yaparak 2 —2 ye beraberş kaldılar,