March 24, 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

March 24, 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

Japonya büyük hava manevraları hazırlıyor Sovyetlere göre Japonya, hudut üze- rinde de büyük tahkimat yapmaktadır SOVYETLER : Sovyetlerin ağır sanayi (komiseri Ordshonikidse tarafından © geçenlerde irat edilen bir nutukta takip edilen beş senelik sanayi proğramının memleketin müdafaası işine pek Ziyade tesir yaptığı ve daha da yapacağı söylenmiştir. 1934) senesi başlangıcında teslihatım vaziyeti ve Kızıl ordunun kıymeti, 1930 senesim-! de on altıncı firka kongresinin toplandı-| ğı zamana nisbetle kıyas kabul etmiye- cek derecede yükselmiştir. İ Her şeyden evvel teknik silâh simie | rinde mühim bir salah elde £ edilmiştir. Ordunun bilhassa tanklar, harp tayya- releri, toplar, mitralyözlerle ( teçbizine Pek ziyade ehemmiyet verilmiştir. As- İ keri tayyarecilik 1930 senesine nisbetle hiç tanılmıyacak kadar inkişaf etmiştir. | Aynı zamanda topların da adedi arttırıl. miştir. İ 1933 senesi 30 Teşrinisanide lskuteke- den skilerle hareket ettiklerini bildirdi- | gimiz Kızıl ordu mensuplarından beş ki- şi 83 gün devam eden bir seyahatten ton- ra Şubatın yirmi ikinci günü Moskovaya je olmuşlardır. Sovyet matbuatı bu muvaffakiyeti hakkiyle takdir etmekte dir. Bu beş kişinin katettiği mesafe 5300 kilometredir. Demek ki O günde takriben 64 kilometre yel © almışlardır. Seyahat esnasında ahvali havaiye kısmen çok gayri müsait idi. Çünkü soğuk ba- Zan sıfırdan aşağı 50 dereceyi buluyor. ee Şiddetli kar fırtınaları we hes -yer- lerde hasıl olan sis efradı çok müşkül va- ziyetlere düşürmüştü. Ski kızaklariyle bu kadar uzun bir mesafenin katedile- “bilmesi ber tarafta takdirlerle karşılan- mıştır. JAPONYA : Japon matbuatına nazaran Japonya) harbiye nezareti büyük hava manevrala-| rı hazırlamaktadır. Bu manevralar o bul“ sene Haziranda Formoz adasında yapı- lacaktır. Hava manevralarına büyük bir sevkelceyş ehemmiyet atfolunmaktadır. | Manevra erkânı harbiyesi karargâhı a- | danın şimalinde Taihoku'da tesis edecek» tir. Formoz adasına yapılacak bir hücum Mmanevraların en mühim esaslarından bi- rini teşkil edecektir. Manevra © sahası bütün Formoz adasıdır. Manevralara iş- | trak edecek olan kuvvetler, (adadaki | tayyare alayı, bava kuvvetlerinin bazıla- rı, bir çok piyade fırkaları ve Formoz a dasında bulunan bütün Japon kuvvai 83- keriyesidir. Sovyet matbuatına bakılacak olursa Japonya uzak şarktaki istilâ maksatları" nt henüz tahdit O etmemiştir. Japonlar Çahar eyaletinin cenup kısımlarında Sed- diçini ile hem hudut olan mıntakaları iş- gal ve tahkim etmektedirler. Harekât askeriyenin serbest bir surette cereyanı temin için buralarda büyük otomobil yol. ları vücuda getirmektedirler. Bu yolların inşası esnasında ( Japon İ kuyvai askeriyesi Çinli ameleyi cebren * çalıştırmaktadır. Bundan başka | tesis i olunan bir uzak şark cemiyeti o havalide- ki Çinlileri Japon politikası ve | istilâş İ için kazanmak maksadile büyük bir faali. | Yet eseri göstermektedir. YUGOSLAVYA : Yüksek harp şürası mafia nazırile bir- tar altıma almıştır. Bu Yollardan birisi Balgrattan itibaren Pauçevo, Brşak isti- kametinde Romanya hududunda Tanaş- Var'a, ikincisi Belgrattan Zemun - Novi, Üçüncüsü Subolikm tarikiyle Macar hu- duduna gidecektir. Bu yolların inşası ahiren ikmal olunan Tuna köprüsü says. likte bazı otomobil yolların inşasmı ka- sinde miimkün olabileoektir. ÇEKOSLOVAKYA : vusturya ordusu muazzaf zabitlerinden, 1700 sabık Avusturya ordusu ihtiyat za) bitlerinden, 2017 harp akademisi mezun-| larından, 1093 küçük zabitten ve 55 ec- nebi ordulardan alınan zabitlerden mü “| rekkeptir. oZabitlerin yüzde doksan bir ti Çekoslovak, yüzde 8,5 Alman ve yüz de 0,5 i Rus ve Macardır. Zabitlerin 397 si erkân harbiyeye| mensuptur. Harbiye nezaretinde o 561 zabit çalışmaktadır. Harbiye nezaretin- de, bizde olduğu gibi ayrıca askeri me murlar yoktur. Bütün zabitler gördük. leri talim ve terbiyei askeriyeye © görel üç hizmet snıfma ayrılırlar. Terciheni terfi erkânı harp ve cephe zebitleri içini mümkündür. Erkânı harp ve cephe ze- itleri yüz başılıktan erkânı harp yüz ba- lığma, erkânı harp yüz başılığndan| binbaşılığa ve kaymakamlığa tercihen fi ettirilebilirler. Kazanılan müddet iki senedir. ALMANYA : İngilizlerin bahri ve askeri o mecmua sınm Paris muhabiri Gautreau tarafım: dan Alman bahriyesi hakkında yazılan! bir makalede deniliyor ki: “Umumi harpten sonra teşekkül edeni Alman donanması kâğıt üzerindeki kıy- metine nazaran ikinci derecede bir donan ma demektir, Fakat zabitan ve efradı: nım taşımakta oldukları fikir ve ruh nok.) tai nazarından mukayese edilecek olursa, onların daha iyi bir istikbale karşı ne hu-i metotlarmda görülen teknik terakkiyati göz önüne getirilir se, © zaman Alman donanmasının birinci sırıf donanmalar- dan diye tavzif ötmek lâzım gelir. Hiç bir memlekette, hattâ İngilterede bile yüksek istikbali milletin mutat sunda ve donanma ve müstemleke proğ. ramlarma inilmiyacak kadar fazla olani imanda, kökleşmektedir. , Avrupada 36 milyon asker va Cenevre (Hususi)Burada top- lanau malümata göre bugün Avrupada serhatleri bekleyen ve her dakika harbe başlayabilecek derecede mücehhez olarak dört milyon asker bulunmaktadır Şayet harp. başlayacak o'ursa, bu askerlere iltihak edecek 3? milyon daha asker bulunuyor. unların bepsi muallim oldukları için derhal harbe iştirak edebi- lirler, Bu 36 milyon asker 24 mille- te aittir. Sovyet Rusyanın ordu- su 1,3000,000 dir baordu harp zamanında 7,500,000 ne çıkabilir. Rusyadan sonra Fransa geli- yor, Fransanın ordusu 600,000. den müteşekkildir. Fransayı Italya takip etmekte, onunda ordusu 400,000 kişiden müteşekkil bulunmaktadır. Bu iki devlet de harp vukuu takdi- rinde beşer milyon asker çıka rabilirler. Lehistan ordusu 300,000 dir, Bu rakkam harp zamanında üç milyon askere varır. Mutahassıslara göre Almanya Çekoslovak ordusunun zabitleri takri- 2600 Legionsrden, *925 sabık A-| nın muallim, yarı muallim mil vonlarca askeri vardır. Madik! Ceneral bizzat telefon hatlarmı teftiş etmek için telefonu açarak: Ben ceneral Von Bredow!,, demişti. Arkadaşlarının şaka yap- tıklarmı zanneden telefoncu ise şu cevabı vermi; “«— Nafile uğraşma, bana öyle madik oynıyamazsın!..,, Şikâyet defteri Beşinci bölük cephedeki zemin- oteli,, ismini vermiş» ün zeminlikte otu- eden bir top nisi bütün zeminliğ alt üst et- miş, tavanı tutan kalasları o falan parçalanmıştı. Herkes akıbetine intizaren derin bir sükünete dal- mış iken içlerinden birisi hemen: “.— Garson, şikâyet — defterini getir!,, diye bağırınca, otehlike anmda bütün efrat (o kahkaha ile gülmeğe başlamıştı. Acelem yok! Efrattan birisi cephe arkasmda fakir halli bir aile nezdinde bir 0- daya yerleştiler. Nefer bir pazar günü dinlenmek için on bire ka- dar yataktan kalkmayıp uyumağa Karar verir, fakat erkenden kapısı vurulur ve birisi: “— Ne oluyorsun, artık!,, der. “<— Acelem yok!,, “ Senin acelen yok amma bi- altındaki yatak çarşafını üsü yapıp kahvaltı edece- kalkasan 4, Muhasara Galiçya muharebeleri esnasın- da bir Alman mustahfız neferi iyi Almanca konuşan Galiçyalı üç yahudi askeri esir ederek yüzbaşı- ya getirir. Yüz başı evvelâ neferi takdir eder ve sonra nasıl olup üç kişinin bir kişiye esir olabildiğini sorar. Yahudilerden birisi cevap verir; “— Ne yapalım, yüzbaşı bey, bu adam bizi omubasara (!) etti. Bunun üzerine teslim (olmaktan başka çaremiz kalmadı!.,, Çare! Birisi riyaziyat (o profesörü ve diğeri hukukçu olan iki mustahfız asker bir ata takım (vuruyorlar. Her şeyi yolunda yapıyorlar, fa- kat hayvanm gemini bir türlü ağ- zma geçiremiyorlar. Bunun üzerin hukukçu diyor ki: ; “— Başka çaresi yok, arkadaş, beklemeğe mecburuz.,, Riyaziyeci soruyor: “— Neyi bekliyeceğiz?.,, “— Ne olacak, hayvanın esne- mesini bekliyeceğiz!.,, Kurtları saklıyormuş! Yanağı şiş olan bir asker dere- nin kenarmda balık avlıyormuş.. oradan geçen bir zabit askerio halde görünce, yüzü şiş olanbir adamın dere kenarında cereyanı havaya maruz kalması doğru ola- mıyacağmı söylüyor. Asker ise $u cevabı veriyor: «.< Yanağım şiş (odeğil, balık tutmak için lâzım Olan yemlik kurtları ağzımda saklıyorum?.,, etlerin 1934 bahriye programları Mevcut ihtilâflar deniz teslihatındaki rekabetin tekrar artacağını göste a Son sistem ingiliz Fransa, İtalya ve İngiltere deniz tes- ihatımdaki bütçelerini © bildirmişlerdir. Fransanın yeni sene için neler istediği laşılmaktadır. Italya ise, Ingiltereden alınan haber- nazaran, silâh bırakma meselesinin uu bahsolmasından dolayı bu sene yeni harp gemileri inşa etmiyeceğini ilân tmiştir. İtalyanın da Ingiltere gibi ye- İni inşaattan sarfı nazar etmek istemesi İe iki memleketin teslihat işlerinde biraz uhterizane hareket Oeötmiye (© muhtaç ılduklarına delâlet etmektedir. Halbuki İdiğer taraftan Fransızların muazzam ha- İva silâhları proğramlariyle büyük (bir hri plân ile de ortaya çıkmışlar, ahval zırdaki hakikatlerin ne kadar ciddi ol- uğuna delâlet etmektedir. İngilizlerin seneki bahri salnamelerinde deniliyor i: “İşler mütehassıs göziyle takip edil iş olsaydı, İngilterenin Londrada ak- edilen bahri mukavelenin reviziyon mad- İdesine çoktanberi müracaat eylemesi lâ- gelirdi. Çünkü o mukaveleyi imzalıyan © bir devlet tehlikeli bir vaziyet ihdas edecek adar bahri teslihatını © arttırmaktadır. Halbuki Ingilizler bahri inşaatta Fran - nın deniz teslihatını şimdiye kadar na - rı itibara almamışlardı. İngiliz inş#- tı şimdi dört kruvazör, bir filotilla kru- İvazörü, 8 distroyer, İgimisi ve üç deniz altı gemisinden ibaret- tir ki, bu da aktolunan donanma mu - welesinin müsaade ettiği hudut dahi - İlinde kalmaktadır. Fransızların 1934 teki bahri inşaat proğramına gelince, şimdiye kadar sa- bit olan kısma bakılacak olursa, Dunker- İşue tipinde ikinci bir harp kruvazörü is- tiyen Fransızlar bahri inşaatı esaslı bir İsrette tevsi ediyorlar demektir. Bun. İan maada bir distroyer ile iki deniz tr gemisi de inşa edilecektir. Fransız- lar deniz altı gemilerine ber mutat ehem- iyeti mahsusa atfetmekte devam eyle- tedirler. o Distroyerletin hacmi ise tondur. Bu yeni diströyerin inşası mal edildikten sonra bunların adedi o- z bire baliğ olacaktır. Fransızların büyük harp kruvazötle- ini inşada devam etmeleri, Fransız bahri İtenkidatına bakılacak olursa, Almanla- m Deutschland tipinde kruvazör inşa etmelerinden ileri geliyormuş. Halbuki Fransa hariciye nazırı M. Boucaur böy- le bir iddianm Fransız bahriyesi (o için İçülünç olduğunu, Almanların inşa et tikleri 10.000 tonluk, altı adet 28 san- İtömlik toplarla mücehhez ve 26 mil sü- atindeki kruvazörlerine mukabil Fran- Fransızların şimdi bu ikinci büyük kruvasörünü inşa etmelerine sebep şey 1935 senesinde aktedilecek bah- i konferansın mukarreratına takaddüm bir tayyare ana! riyor me ez 8 gemilerinden biri Onümüzdeki sene zarfında İngilizlerin inşa edecekleri büyük harp gemileri ba tipin ortaya çıkması yüzünden çok mü teessir olmaktadır. İngilizler bu sefinelerin 22.000 ile 27 bin ton arasında olmasını ve ( 30/5 luk toplarla teslih edilmesini istiyorlardı, Fa kat Amerika kendi ihtiyaçlarmı nazarı dikkate alarak bunu kabul Şimdi Fransa dahi bu işte İngilizleri yala niz bırakmış oluyor. - Onun için Ingil- tere ya Amerikalılar gibi gayet büyük ve daha az süratli gemiler inşa etmiye ve yahut Fransızların inşantma © benriyem ve fakat onlardan biraz daha büyük ve biraz daha kuvvetli olanlarını İnşa etmek gibi iki şiktan birisini tercihe ve ba su“ retle denizlerdeki emniyetini — temine mecbur kalacaktır. Amerikan ve Fransız prensiplerin tevhit etmiye çalışmak büyük ve masraf İl projeleri mücip olacağından İngilizler İbundan çekinmektedirler. Bütün bu anlaşamamazlıklar. o deniz teslihatındaki rekabetin tekrar artacağı» na, teslihat müsabakasına devam oluna- Jcağına ve silâhlarr bırakma ümidinin, bolan zannedilirken büsbütün kaybe- İdileceğine delâlet eylemektedir. İspanya süvarisinin yeni techizatı İspanya süvarisi 1932 o modeli ,50 milimetrelik (Valera — Ecia) denilen bomba endaht makine- siyle techiz edilmiştir. o Makine- nin ağırlığı 7 kilo, © uzunluğu 70 santimdir. 0,68 kilo ağırlığında bir bombayı 750 metre “uzağa at- maktadır. İnfilâkm tesir dairesi 50 metredir. Bombaların muhtelif maddelerle imlâsı suretiyle 45, 70 ve 80 derecelik endaht zaviyeleri temin olunmaktadır. Makine dakikada 10 bomba at- maktadır. - Makineyi kullanacak olan nefer onu dört bomba ile be- raber atında taşımaktadır. Bu bomba makinesi nişancısı ise 8 bomba ile (fitilleri ve diğer seferi neferi sekizer bomba taşi- maktadırlar, Bomba endaht makinesi bölüğü 8 süvariden ibarettir, iki makine ve 56 bomba ile mücehhezdir. İngiliz nazırının sözleri Londra, 23 (A.A.) — M. Eden, muhafazakârlardan mürekkep bir samiin karşısında silâhları bırak- ma konferansının akametini tes- hil etmek iztirarı karşısında ka- lındığı takdirde bunun milletler için vahim bir darbe olacağını ve bir çok milletlerin silâhlarınm va- ziyetini yeniden gözden geçirmek mecburiyetinde kalacağını söyles miştir.