3 Mayıs 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

3 Mayıs 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Ercüment e Süc — lndurig van Beethoven: IX-cu Senfoni Ekrem Bey Aşti lâ Ro ma N ( z , ; ençler Bü Ir liği Ii Or kes- Muhârrirliğinin otuzuncu K. l d trası l / yıl dönümünde apılarındâ.. yi nın ça va arzı s0 Neslimizin ilk ve şimdilik tek şairi Beh - UZ Geçen Pazar günü çi AŞ ane İ mstrümanlara gelince: Birinci çet Kemal, “Attilâ” isimli bir piyes ha - - unda profesör al mü tari takdire şayan bir ra» zarlıyor; aşağıdaki ayı bu güzel eser- akı ön Beyin idaresi altında musi: | bıta ve disiplin görülürken obli- den alıyoruz. Bu parça, Roma kapılarına #mâtörleri tarafından £ verilen | gatlar lâubali hareket ediyor, ese- | dayandığı zaman Papanın gelip onun a rak Büyük senfonik konser musiki me- | rin yüksekliği ile telif kabul etmi-| yaklarıa kapandığını tasvir ediyor: ni) ları tarafında, büyük bir dik | yen fazla bir tamperman gösteri- (Attilânm çadır... En büyük dini merasi- a (hınçkurır, dua eder gibi bir sesle, 8- te ÜT dinlenmiş ve takip edilmiş- imi Çelolar vazifelerini umu- pa v1 ama vi iğ mi gır rağ — ve : Min lesi «Teknik bakış noktasmdan pro yet itibariyle iyi yapmışlar v Kala e gilei Güneei anl sag ni ya üni las İl İk iki numarasının ve bil» su assa Adagio molto e cantabi ru) Hünlardan, elan, " Türklerden af istiyor! | ri » ri yani, ölmez| le başlangıcında belâgat kutreti pe atn ye Razıyız yüzümüze. tarih vursa bu affı; i ven'in 9 uncu senfonisinin | göstermişlerdir. Madeni . enstrü- | iyi ki Attilâyı görmedim birdenbire... yel ner” #iseküsyon tarzı hakkında söyle- | manlar, Flüt kısmen müstesna ol- ) fak m) A yen e SE sözler çoktur. Her biri çok | mak üzere, daha çok talime muh- Yarabiiğ ii ikiz e , < Şakladr sırtımızda kırbacın haftalarca hin met birer eleman olan orkes- | taçtırlar. parasi ruhlarımız döküldü parça parça. İsa eee düşkün Allah değilim!... ne mn bu sahada yapılacak | © Final ve ekskütanlar a ilahım! hidayetin, e kini ece imi tenkitleri fena tefsir ede-| rasında, hey: kelimesi ile vü Ercüment Ekrem Bey bej kendimi. sefer! ber olmaları ve bu yüzden, | siri ra eden e alar görül ai Si Mamma. | miliyeibii iin fevkinde görülen | mekteydi. Halbuki böyle anlarda “Ercüment Ekrem,, bu. tarihte | “er inlerse yaygaradır! & ht, Kasr Ni erinin kırılması ihtimaline “ hâkim olmak muvaffakı” | henüz on alt yaşmı da, Sli : İ Sümerler olmasaydı Roma, Yunan ve Musır!,, iyle i n sathi görüşleri tesbit ile k yetin başlıca şartıdır. Final'e işti-| ? Pİ aker > yal eğer ie : N ? “| eski bi Papi ici ek en doğru bir hareket| rak eden koro heyeti ansambi itin edi başlattırıldığı > in leme remzi m bariyle iyi bir tesir yapabilir. So- bu çağda bitirmiş. Bir işe bezle | Po Bu sefer göstörmeyin bari bu alçaklığı: * ve ii. Beethoven'in en büyük, | list” ye çok zayıftı, Zaten bizde he- | erılmak için henüz çok genç. Har | Hüyemin özüni dili Tanrılığı hakketmiş ırka “Barbar, demeyin! ço! * “rin ve mânalı eserlerinden olan | nüz 9 ncu senfoninin çalınmasm» öyle i biy: ile. tebi kteplerinden ( ; idadi Kitayı kaplamıya Bi eenfoni gerek dirian ve|dan söraklik, öğilmesini içip AHİSİ Mek biye * mekteplerinden | o, galyaçı değin. > Bir gün ba eğceksn Arayanın Araya a a m 1 ren başlıca sebeplerden diri de | dit Kendisi tıbbiyeyi çok isityor. MİM. b ik dei, a ön ac iğ acel İma kadı eli ve ye budur, Bunun AGİ henüz. inkişaf Üç evlât kaybetmiş anasının G (Bu itabı yaparken çadırın eşiğine bayan El (adetâ sürünerek ayaklarınm yakını- il yi ar çok dikkatli ve itinalı| ve tekâmül yolunya yürüyen V€| Ja şefkati bu Lİ mesleğin a- |" vücudü alaca karanlıkta henüz seçilemi. | na gelip): gi sl #ürette tetkik edildikten sonra | gayretleri hürmete lâyık olan ama | |. le Eri e <p Mere yeğ — — kan i â i a ansızın uzatır ve Papa* — pe ası lâzım gelen bir eserdir. | törlerden mül üteşekkil orkestralar İşsizlikten bunalacak derecede (nm omzundan tutarak kaldırır; a Die etle Asırlardan sonra see varsanız; “e > için, 9 uncu senfoni'yi çal- > ncu senfoni gibi Bee ia in Tae BE pe eni bir ar ) xep: ağumdaki meş'ale e Sahnedekiler | Sezarın eye diye gibi cidden ağır bir yükü üze- | büyük, müstesna ve derin ruhunu vi ; iş apâ doğrulurken) | Unutmaym: Türktedir en coşku: yea çan Öne alan bir dirijan'ın nefesinde | tebarüz ettiren meraya siyale | YOR se — ri çi | m | o Ter de tram A — evet bir otorite gördüğüne bük| büy ük sap'atkârın W. A, Mozart SRONAN KAM A — z Kl iy | Behçet mi çi ek zaruridir. Binnetice' 9ncı h k sinden kurtula- ie ” ü ci yn“ zari yn in eni yi” gibi del ların ai le |? çocuklara yönet gazetelerde HK 4 ( ii n Sarpan an büyük ve 2 inme diği bir inci ve ikinci e il e e öimelemilmi belime i çi r hay dirini ve ondan sonrada| gibi eserleri ile iktifa etseler daha 3 vi rcüment! Sen de yazı Yi z ö o ima: ici bir surete tashihini Mühen- | hayırl lur. Bu suretle hem büyük | sana: ekspi B M ğ i yırlı olur. Bu sut ri 5 , S von Üsyan 7 bırakmak en doğru ve — dümene dirilme Benim yazımı kim okur, Fa K , Ir azı hareketi n halkımıza daha| devri 9. U Bu a konseri dinliyenler Kolaya Mİ leceği > musi- Gir eden vi il az in Kahramanı / rında bir Bruno Walter bir | ki dili ile rg tanıtmış h: ve edebiyat derslerinde çok ce daha büyük bir muvaffakiyet lr v8 Sonra, “edebiyat âle- > de büyük ve şöhretli bir İn Almanyanin a rr a m doğru değildir. eş Alı Wiener Filarmo | elde etmiş lala ncu senfoni Bu ” emer rini biliyor ve | finali yalnız, çok ba solistler dm ayan İsotkuğa bu ELİ Ben kının yetiştirdiği en büyük şair ir) sirk bary mevzuu bah- © i i , çok ek- © . Ci iyi HE keli Ni ile müc: hhez, yi br od dın ağır yükünü ya taşıyamaz" sıfatiyle tebcil etmiştir. sederek eserlerin Almanyada oy: ? yetler sahibi Gernçler bir- zersiz görmi a ir ği $ > İ sam? l Go eti Bigi üniver e nanmağa a değer öldün” ge var - | Bilir. Bu mülâhazalar dahi, paza İl le 1 pan” Şok mir las ve see era . ei (Devamı 12 inci yi hakkında bir konferans ör şu kiki Alman ruhunu ifade ettiğini zari affak olmuştur ve gerek| belki yakın bir zamanda a “Yeni Alman- anlatın iştır tel Mühen Bey ve gerek arka-| tekâmil vr hale gelmiyeceğini | yor, Acaba bunları bir. araya Mk ölldeed ik i ütü ol ll. tekâ ük dar tür, ” sin alkışlara lâyıktır- | fade etmi ; mi layı yp büyük bir İsta: anbul Filarm küleri iki büyük “şairin | bu büyük ik Alman şairinin dehası- kta Mühen loy an beyin en büyük | nisi vücuda getirmek kabil olmaz | şahsiyetini, yepyeni bir aydınlık | na iman ettiklerini, ve yeni Al a ncu senfoninin çalınmasında ket yüzden ziyade gen- | mı? Bu suretle vücuda getirilecek içinde tetkik etmek imkânı hasıl | manyanın ruhi varlığını sağlam- » çok göze çırpan noktalar fra-| ci bir araya toplamakta ve dinle- | bir orkestrayı Avrupadan getiri - | aldu. Şekspirin, ayrı bir şahsi- laştırmak hususunda on: ği 0” ğun, tamamen denecek de -| yicilere zarif, ciddi ve mehmaim- | lecek otorite sahibi, pedagog, > olmıyarak Fransis Bekonun | büyük istifadeler temin edileceği» va” rad, mefkudiyeti, nüai ya - | kân disipline bir musiki ansamblı | ciddi ve kuvvetli bir şahsiyetin i h stear adı olduğunu ileri sürmek | ni beyan etmişlerdir. bir air e — ta ve | takdim etmiş olmasındadır. ei e altına sisi vi pe ur 5 örüş, ekspresif zarafet onser öze çar en yo zaman Zar izi ii . $ y, çel x & noksanlığı, melodik ve Fit- | çıkşız hallerden biri de bir taraf” | muvaffakıyetli konserler Tere, | Küçüklerin konseri Almanyada Tiyatro lâf tk devamsızlık ve ipsicamsız -| tan İdem bir kısmının, | bilmesini temin eder. Her sene bu mevsimde bir kon- Devlet Mi ürakabasi haz! ie rin ehemmiyet ve kıy-| diğer n da tiyatro ome-| Her şeyden evvel tatmini icap | ser veren piyano muallimi madam | Altına Alınıyor. bir Ve orkestranın mahiyeti gözö | murlarının e gibi merasime | e eden bir ihtiyaç da bina meselesi- | Meline Papelyanın küçi ük talebe- | © Alman tiyatroculuğunu “mil - yet mek getirilince bunları mazur gör | mahsus olan âdaba ve musiki kül- | dir. İstanbula fennin son keşifleri leri tarafından yarın ; sabah saat | Jeti tenvir ve propaganda nezare- vE Vüne riayet ve hür ele- ve akustik kanunları ahkâmı dai- | dokuz buçukta “Saray,, (o sinema-| şi nin idaresine bağlıyarak alman ed Msj e Harmonik görülen| yidir. Böyle kons lerde dirijan | resinde, küçük bile olsa, bir kor- | sında üç senedenberi üçüncü defa tiyatro hayatını yeniden kuru; nd8 Pu lar da ii cümledendir. yerine gelir gelmez bütün kapılar | ser salonu hediye etmek zamanı | olarak bir piyano konseri veriles| tanzim etmek yolundaki teşebbüs- il ö. samimi müşahedeler Mühen- nır ve herk i | çoktan erişmiştir. ipa bir salon- | cektir. bi ip ve İntadı:için mi ii arkadaşlarının | Fransız tiyatrosu memurları kon” | da Org “ahi İk | Bu konse i ık miniminiler | sca, öden. tedbirleri re is ii A alay etlerini, ansambi iti * | şer devam ettiği zamanlarda sA *| tile Beethoven, Bach, Haydn, da dö d dört yar | sahne erkân ve an? yle çok parlak bir atiye mam-| Jana giriyor, çıkıyor, gelenleri $a- | Hândel, Mozart gibi eskilerin ve | şma kadar kız ve erkek talebeler bire ii pin grup İİ m “ rn inkâr şeklinde te-| ona ithal ediyor velhasıl müte- yeni Brüçkner gibi daha yenice klasik | yardır. Geçen senelerde yaşlarına | “milleti tenvir ve propaganda Ma“ NE olunmamalıdır. Konserin ihe madiyen dinleyicileri taciz edi- üstatların eserlerinin çalınmasına, | göre kayda değer muvaffakıyet anı, Dr. Gobbele tarafından ka ük geri Bu di, tiği muvaffakıyet bü; fonik, lar ii ür ir yeti yarıya in- yorlar: nfonik, yumlar, tet garp musiki üs ilmiştiri ay? ii âmillerden birini de Fran * rekviyemler ve #airenin halka din- | tatlarının çalınması oldukça güç “e — beri ne o” rn büyük konset lez Son günlerde yerli san atkârlar | ettirilmesine imkân temin olun * | bazı bestelerini notasız çalab len in midi birliğinin re- Krilmek, IZ katiyyen elverişli | tarafından verilen konserler İs | malıdır. Bizde çok noksan. olan | küçük talebelerin, yarn sabahki| , a musiki terbiyesi yalnız bu suretle | konserde geçen senelere nisbetle Mira “ir ii ve inkişaf edebilir... daha mütekâmil bir varlık göste- nezareti müsteşa: K.M. | recekleri tahmin olunabilir. (Devamı 12 inci «sayıfada,

Bu sayıdan diğer sayfalar: