23 Ağustos 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

23 Ağustos 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

10 — VAKİT 23 AĞUSTOS 1934 —- Aydında miyan kö kü “istihsalâtı Aydın mıntakasında bu işle on beş | bin amele uğraşıyor Aydın, (Hususi) — Burada | Miyan köklerile meşgul büyük bir müess€se vardır. Bu müessese 70 sene evvel ku- rulmuştur, Etrafı duvarlarla çev- rilmiş elli dönüm genişliğinde bir arazidir. Bahçesinde dağlar gibi yığılmış kökler, memurlar dairesi, fabrikalar, depolar, dekovil ve şimendifer hatları vardır. Kökler, burada presse edilir ve (180) kilo ağırlığnda Amerikaya sevkolu- nur, Köklerin satın alınma mevsi- mi kışındır. Çünkü bu aylarda ka- zılıp çıkarılması kolaydır. Bunun balından tababette istifade edildi- ği gibi Amerikada mukavva kâ- ğıtları yapılıp duvarlara sıva ma- kaminda Kösele gibi çakılır ve su- yu ile de tütünler terbiye edilir- miş! Söke ve Sarayköy dahil ol- mak üzere bu mıntakada (15)-bin amele bu iş için çalışmaktadırlar. Bu yüzden beş altı bin deveci de müstefit olmakta imiş. Kökleri çı | karmak için amelelere ücret ver- Eğ Viya ame sne SİNA reyet Diyarıbkir — Bu havalide'dün iki senedenberi şekavette bulunan ve işlediği cinayetlerle halka kor- ku veren şaki Ali'Apto v ârkadaşı İbo nihayet ölü “olarak elde edil mişlerdir. * Üç gece evel harekete geçen Di- yarıbekir v Kolp jandarma bölük kumandanlarının o idarelerindeki müfrezeler şakilerin bulundukları havaleyi kuşatmış ve çenberi da- raltarak etraftaki (o bütün hakim noktalara jandarmalar konmuştur. Bu sırada şakiler o jandamamıza ateş edince yerleri . anlaşılmış ve kuvetler o cihette çoğaltılmıştır. Şafakla beraber şakiler bulunduk- ları yerden kaçarak sarp bir yerde- ve her tarafahak'— ir tepede bu- Diyanbekir eşkiya çetesinden kurtuldu Memleketten Görünüşleri Bergama da Bazilika denilen bina Ap ri Mele yl pmpa mami zzzAPANADANN diklerinden arazi sahipleri senede dört yüz bin lira kadar para kaza- nırlarmış! Bu faydalı kökü Madam Miyan | isminde bir kadın keşfeylemiş ol- duğundan ismine miyan kökü de- | nilmiştir. Buralarda “bu köklere Piyam demektedirler. Nüfus ve taksimat Vilâyetin bütün nufusu (22000) dir. Yanmazdan evvel merkezde 30,000 ahali varken bügün 14,000 İ e inmiştir. Nüfusun bu iktisat üzerinde de çok fena tesir- ler yapmış, dükkân ve pazarlarda alış veriş yapanlar azalmıştır. Bu yüzden gerek esnaf ve gerekse tüccarlar çok müteessirdirler, Vi- lâyette, 5 kaza, 15 nahiye ve 409 köy mevcuttur. Son nüfus hareketinde tedennisi (6235 gizli evlenme vak'ası kaydo- lunmuştur, Raap Kemal Dır arada lunan bir mağaraya iltica etmiş - lerdir. Kendilerine teslim (o olmaları teklif edilen şakiler bundan imtina etmişler ve silâh ile mukabelede bulunmuşlardır. Bu suretle başlı - yan çarpışma beş saat sürdükten sonra arka atraftan ilerliyen jan- darmalar mağaranın üzerine çı - kıp yukarıdan birkaç delik delmiş- ler ve buralardan ateş etmeğe baş- lamışlardır. Şakiler bu suretle öldürülmüş - lerdir. İki jandarmamızla kılavuzluk eden bir-köylü hafifçe yaralan- i mışlardır. Tenkil hareketinde fedakârlık- larr görülen jandarmalarımız mü- İ kâfatlandırılmışlardır. 21,335 | gizli doğum, 2858 gizli ölüm ve! Ayvalıktan güzel birmanzara: Çamlık masirei Hâlâ kız kaçırma adet Torbalıda bu yüz den bir genç katil oluyordu İzmir — Torbalıda Sadık ağa nın on sekiz yaşında torunu Ayşe hanımı, Sadık ağanın hizmetçisi Osman, zorla kaçırarak kıra gö- türmüş, orada kıza tecavüz etmiş» tir. Hadise haber almmnca Osman tevkif edilmiştir. Kız kardeşinin başınâ gelenler- den fevkalâde teessür duyan Sa » | İ Bâruh isminde bir gençle nişan - dık ağanın oğlu İbrahim Tepeköy- den iki buçuk liraya bir Brovnik tabancası satın alarak hükümet avlusunda Osman adliyeye istic* vap için götürülmesini' beklemiş - tir. Filhakika Osman saat-on bir raddelerinde jandarmanın muha < fazasr alunda hapishanedeli âdli- ye binasına naklolunurken İbra- him arkasından koşmuş ve taban” casını çekerek dört el ateş etmiş'- ör. Hadiseyi gören jandarma onbaşısı Cemal Efendi büyük bir tehlikeyi göze alarak cesurane bir hareketle İbrahimin üzerine atıl» mış ve elinden tabancasını almış- tır. İbrahim bu suretle tabanca - sındaki diğer iki kurşunu kullana- mamıştır. Atılan (kurşunlardan dördü de Osmana isabet etmiştir. Kurşunlarm biri bacağına isa- betle delip geçmiş, diğer (o üçüde beline isabetle içerde Tabanca 2,5 liraya alırimış adi bir silâh olduğundan kurşunlar vücut- ta büyük tahribat yapamamıştır. İbrahim tevkif olunmuş, kalmıştır. isticva- iktifa eylemiştir. Kız kaçırmak - tan suçlu Osman da tedavi edil - mek üzere hastahaneye kaldırıl - | mıştır. Cemal onbaşinın ateş'edilemta- banca üzerine atılması muhitte çok iyi bir tesir uyandırmıştır. Vazife- ye düşkün onbaşıyı herkes takdir etmektedir. Eniştesini . öldürdü İzmirde Bornovanm Altındağ köyünün Çamdibi mevkiinde bir cinayet olmuştur. Salih namında bir Âmir arasında Boşnak genç ile eniştesi âilevi bir sebepten dolayı çıkan kavga neticesinde Salih tabanca kursunu ile eniştesi Âmiri öldü - rerek firar etmiş ise de bilâhare jandarma bölük kumandanlığına gelerek teslim Salih hakkında mahalli adliyesince tah» olmuştur. kikata başlanmıştır. Bir Yahudi genci | Izmirde ilk inci nişanlısını vurdu Buna sebep, nişanlısını kıskanmasıdır İzmir — Güneş mahallesinde Kahraman sokağında oturan bir musevi genci nişanlısını gayet a- gır bir sürette yaralamıştır. Vaka şöyle olmuştur: Kahraman O sokağında otur- makta olan Ventura (efendinin Coya adlı bir kızı vardır. Bu kız iki sene süren bir alâkadan sonra lanmıştır. Hatta yakın zamanda evleneceklerdi.. Fakat.bu sırada Baruh nişanlısı ile-eniştesi arasın“ da bir alâka'sezmiş ve . , butidan fevkalâde sinirlenmiştir. Hâdiseden bir “günevel Coya eniştesiyle gezmiş, bunu haber a- İan Baruh fena halde hiddetlene” rek: — Sen onunla gezmeğe utan- maâdın mı diye nişanlısinın üzeri- ne yürümüştür. Bu esnada mü * nakaşa büyüyerek kavga şeklini almış ve Baruh bir çaktı ile nişanlı» sını sol memesinin altından ağır surette yaralamıştır. Yaralı derhal hâstahaneye kal dırılmış ve carih polisçe yakalan - mıştır, . . *. Denizli elektriğe kavuşuyor Denizli — Denizlide müteşeb- bis ve faal zevatın teşebbüsü ile ölektrik tesis edileceği evelce ya” zılmıştı. Müteşebbis heyetin vü- cude getirdiği projeler Nafıa Ve- bında “Bir cahillik ettim,, demekle | kâleti tarafından tetkik ve kabul İ edilmiş ve bu iş için Ankaraya gitmiş olan Denizli mebusu Dr. Kâzim Bey avdet etmiştir. Bu tesisat 250 bin lira serma- yeli yerli bir şirket tarafından ya- pılacak ve belediye, Denizli İk- tısat bankası da mühim miktarda esham alacaktır. Elektrik işi için belediyede bu- günlerde bir toplantı yapılacak ve Dr. Kâzım Bey de Ankara ve İstanbul elektrik müesseseleri ile temâs etmek üzere Ânkara ve İs- tanbula gidecektir. İzmir Halkevinde ikmal kursları İzmir —Halkevinde, ikmale kalmış lise ve orta mektep talebe- leri için İngilizce, Fransızca riya- #iye dersleri kursları“: açılmıştır. Gençlerin ikmal “ imtihanlarında muvaffakıyetlerini temine: calış- imâk üzere bedava dersler verile » cektir mahsulü Merasimle vapurla” ükletilerek ıhraç İzmir — Dün saat on bird* nenin ilk kuru incir mahsulü ” telif . Avrupa limanlarına gö rilmek üzere üç ayrı vapurâ letilmiştir. Bu münasebetle limanı dün sayılı günlerinden! ni yaşamıştır, Muhtelif tüccarlar tarafi” muhtelif limanlar için Kazım” mahsul kutular içinde ara! rıhtıma getirilerek mavnalarâi nulmuş ve romorkörlerle çekil yapurlara doğru yola çi tır. Bu esnada limanda bütün gemiler düdük mahsulün ihracını selimi dır. Mavrialer; sulü götürecek vapurlat li Ta 'donatılmışlardı. Her vap mahsul almırken ayrı ayrı rt sim yapılmıştır. Bu merasii ime? cat tüccarları, resmi ticaret tısat dafresi erkânı davetli idik İlk mahsul Şanta aldığı si vapur süvarileri şampanya yn rini mahsul üzerine tiyle kırmışlar ve hayırlı seri menni ederek kadehlerini yl mışlardır. İlk mahsulü götüren ME. ismi Albano, Diyana, Radi'dif Malgaca ılıcalarında tadilât yapılıyor > Urla — Malgaca içmeli fenni ve sıhhi bir surette beli yapılması ve daha bir takımı tertibatın icrası vilâyet maksi dan istenilmiştir. si Bu sebeple kaymakam L keyfiyeti hükümet tabibine İ vale etmiş, fakat bir sened0 kazamıza hükümet tabibi © bir hekim gönderilmediği gi elyevm kazamızda bulunan e belediye tabibinden lâzım çif işlerin yapılması rica edilm Wi Doktor Nebil Bey, m8”. ; giderek mültezim Ekrem ye müş ve içmenin her bir eni gezerek noksanları not / yapılacak işleri görmüş ve den talimatları da vermiştir e Ayni zamanda doktor Bey Urlada bulunduğu m bu işe nezaret edeceğini de” ma vadetmiştir. Bir orman yangını İzmirde Torbalı « Kız" pit mintakasında evelki sabab man yangını çıkmıştır. kaymakamı ile mahalli İ kumandanı derhal yang» giderek köylülerin yard dıt yangını söndürmüşlerdir.