1 Ekim 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 9

1 Ekim 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 9

İ ğ 4 > —— EZ Nİ <4 eğ MEEML EKEZTİ LHABENPRPRL ERİ Toprak altındaki servet Trakya Iktısat Vekâletinin getirdiği ecnebi mütehassıslar nereleri gezdiler? .—.. İzmir, 29 (Hususi) — Iktisat Vekâletinin maden işleri için celp ettiği ecnebi maden mütehassısla- rından altı zat; başlarında Bekir Vehbi Bey bulunduğu halde seh- rimize gelmişlerdir. Bunların i- çinde Avusturyanın Leaben şeh - rinde yüksek maden mektebi pro- fesörlerinden M. Herrn Bartelene | Grang da vardır. Torbalı havali- | sinde bulunan demir madenlerile İ Cumaovası civarındaki linyit, de | Orduya giden ziraat mütehassısları Ordu — Ziraat Vekâleti tara- fından gönderilen iki mütehassıs Orduya varmıştır. Mütehassıslar Vona mmtakasında tetkikat yap- mağa başlamışlardır. Bu havali nin meyveciliği hakkında çok ü- mitler besleniyor. . Tİ Dahilden giren keresteler| Adana, (Hususi) — Memleke- timize hariçten kaçak kereste it - haline mani olmak maksadile Ka- radeniz limanlarından gelen ku - tuluk keresteler, Vekâletin bir emriyle orman müdürlüğünce mu- ayeneye tabi tutulmakta”idi, Bu hal tüccarın muamelesini işkâl ettiği hususunda vuku bulan şikâyet üzerine eski emrini yeni bir emirle tadil edilmiştir. Badema memleket içinden ge- 'en keresteler muayeneye tabi tu- tulmıyacaktır, Ovaköy panayırı kapandı Balıkesir, 29 (Hususi) — Üç gün evvel açılan Ovaköy panayırı dün kapanmıştır, P nayırda emtia ve bilhassa hayvan alış verişi ha- raretli olmuş, iyi bir fiatla bir çok hayvan satılmıştır, Panayırın kapanması münase - betiyle bugün Ovaköyünde namlı pehlivanların iştirakile büyük bir pehlivan güreşi yapılacaktır, api Ankarada tifo var Ankara vilâyeti tarafmdan Hakimiyeti Milliye gazetesinde neşredilen bir tebliğe göre, hükü- met merkezimizde her sene görü- len tifo vakaları bugünlerde ço - ğalmak istidadını gösterdiğinden halkın aşılanması tavsiye olun - muştur, Aşı için muayyen yerler | tayin edilmiştir. l —m— Çorumda Çorum — Çorum vilâyeti nü- fuş müdürlüğüne naklen tayin o - lunan Tokat nüfus müdürü Veysi Beyle vilâyet baş komiserliğine tayin olunan Muharrem Bey işle- /Bârtındaki kasaplar grevi mir, kömür ve altın madenlerin de tetkikat yapmış olan mütehas- sıslar Aydına gitmişlerdir. Aydın bavalisindeki madenleri de tetkik ettikten sonra Ergani madenine gideceklerdir. Heyete dahil bulunan Vekâlet allın arama ve işletme idaresi müdürü Hadi Galip Bey Aydın - daki tetkiklerden sonra şehrimize gelecek ve burada bir kaç gün kalarak Avdına gidecektir. nasıl bitti? Bartın — Belediyenin et narhi- nı indirmesi üzerine Bartında grev yapan kasaplar, iki gün sonra tekrar dükkânlarını açmışlardır. Bunun sebebi, elinde kâfi de- recede hayvan bulunan birisinin yeniden dükkân açarak kasaplı- ğa başlamak istemesidir. Netice» | de kasaplar, belediyenin narhını da kabul etmiş bulunuyorlar. Zonguldakta dil bayramı Zonguldak, (Hususi) — Zon- guldak Halkevinde 26 eylül gece- si ilk büyük dil bayramı fevkalâ- yediden itibaren: Halkevinin bü - yük salonu yüzlerce halk kütlesi ile doldu. Vali bey ve diğer 2e- vat, saat dokuzdan itibaren yerle- rine oturmuşlardı. Salonun üst katında fırka bandosu muhtelif parçalar çalıyordu. Program mucibince merasim büyük dil başkanı Saffet Beye - fendinin nutukları ile açılacaktı. Bunun için büyük ve kuvvetli bir radyo salonun münasip bir köşe- sine konmuştu. Saat dokuzu beş on dakika geç- tiği halde ne İstanbul, ne de Ankara radyoda çıkmadı. Zon- guldak radyo acentası Mahir Bey radyo başında terledi, çalıştı, uğ - raşir. Bir türlü Ankara ve İstan - bulu çıkaramadı. Merasime bandonun çaldığı is tiklâl marşı ile başlandı. İlk defa sahnede bir grup mektep talebesi tarafından kurultay marşı söylen- di. Sonra fırka reisi Mitat Bey | kürsüye “çıktı. Bugün ilk büyük Türk kurultayının birinci bayra - midir, diye başlayan çok ateşli bir nutuk söyledi. Bundan sonra sıra ile baş mu- allim Müstafa Bey, büyük ölü Sa- mih Rifat Bey için yazılan güzel bir şiir okudu. Baş muallim Na- zif Bey, Türk dilinin ululuğu hak- kında bir konferans verdi. Kü- | şük bir hanım kız bir şiir okudu. | İ de merasimle kutlulandı. Akşam | Kongresi Bir çok işleri programa | bağladı Trakyanın iktisadi, ticari ma- İi, içtimai bütün meselelerini rüşmek üzere Trakya umumi mü- fettişliği İbrahim Tali Beyin reis- iği atında yapılan kongre nihayet- | lenmiştir. Kongrede bir çok işler prog - tama bağlanmıştır. İbrahim Tali Bey, kongre mukarreratı hakkın- da şu beyanatta bulunmuştur: “. Evvelce tesbit edilmiş olan program mucibince müzakerelere bugün nihayet verdik. Bu müd- det zarfında, İktisat Vekâleti ta- rafından gönderilen ve burada tetkikatta bulunan iktisat müte - hassıslarından müteşekkil heyetin de fikirleri alındı ve Trakyanın iktisadi ve idari işleri hakkında faydalı görüşmeler oldu. Bu mü- zakerelerden bir program çıka - yıldı. Bu programı tatbika çalı - şacağız. Bütün işlerin başmda, Trak» ya halkının iktisaden yükselmesi için verilmiş kararlar vardır ve bunları her gün artacak bir kud- retle tatbika çalışacağız. Güzel Trakyanm hizmetimizden fayda göreceğini ümit ederim.,. Adana Halkevinin rozeti Adana muallimlerinden Nec - mi Bey, Adana Halkevinde ya- pılan dil bayramı münasebetiyle bir rozet nümunesi yapmış vE bu rozet kâbul olunmuştur. Bu ro- zet, bastırılarak Adana Halkevin- de yapılân dil bayramı müsame - resinde davetlilere dağıtılmıştır. Rozetin bir resmini dercediyoruz. —— Az daha cinayet oluyordu Adana, (Hususi) — Dün saat on bir buçukta hükümet civarında Çukur kahvede bir alacak yüzün- den Havyar zade Mehmet ve bi- raderi Ahmet Efendilerle müte - ahhit ekmekçi Ahmet Efendi oğ- lu Saffet Efendi, dil kavgasından sonra yekdiğerlerine tabanca ve bıçak çekmişlerse de kahvede bu- lunanlar hemen bunların arasma girerek büyük bir cinayetin olma- sının önüne geçmişlerdir. Hadi - seden haberat olan polis memur- ları kavgacılari oradan alarak ka- rakola götürmüş ve haklarında tahkikata başlamıştır. ——— At tepince öldü Niğdede feci bir kaza olmuş- Tire suya Belediye bir proje yaptı, 200 bin lira i Tire, (Hususi) — Yeşil Tire i denilince akla bol sulu bir şehir gelir, değil mi?. Halbuki geçen inhitat devirlerinin ihmalleri yü - İ zünden Tire, susuz bir şehirdir. Etrafın çok bol ve iyi olan su- i ları, dağlardan şehire kadar ge- lecek yollara (o mazhar değildir. Memleketin bu elim vaziyetini 18- Jah çarelerini, çalışkan belediye düşünmüş ve 200.000 liralık bir proje ile su işini halle karar ver- miştir, Belediye, borcu olmıyan mes- ut belediyelerdendir. Fakat bu iş için senelik varidatm ayrılan Tarsusta kumarla mücadele Tarsusta bazı kahvelerde ku - mar oynandığı haber alınmış ve bununla esaslı surette mücadeleye girişilmiştir. Irmak, O Yüksek, Parmaklı kahvelerle gene Irmak İ kahvesi etrafında bulunan kah - veler kumar oynattıklarından ka- patılmış ve haklarında kanuni ta- kibata başlanmıştır. Diğer kumar oynatan kahveler de tesbit edilmektedir. Bunlara da'kanun hükümleri tatbik oluna* caktır. Gösterilen bu icraat, halk ara- smda çok büyük bir sevinçle kar- şılanmıştır. Denizli, (Hususi) — Denizli köylerini irşat ve yeniliklere alış- tırmak, içtimai yardımlarda bu » lunmak üzere teessüs etmiş olan köycüler şubesi, her cuma oldu » ğu gibi geçen cuma da Akhan, Koyunaliler, Kola köylerinde tet- İ kikatta bulunmuşlardır. İçtimai muavenet cemiyeti re- isi mektupçü Şevki Beyin delâlet ve riyasetiyle bu hafta da Özerlik ve Şamlı gibi ova köylerinde bir tetkik seyahati yapılacaktır. Heyet, köylerde içilen sular üzerinde mütalâalarda bulnacak ve suların fenni ve sıhhi bir hale getirilmesi için muhtarlara vesa- yada bulunacaktır. e e SM . g8 Dahiliye teftiş heyeti reisi Mersin, — Dahiliye Vekâleti teftiş heyeti heyeti reisi Sabri Bey buraya gelmiş, bazı tetkiklerde bulunmak üzre vali Hazım Beyle beraber Tarsusa gitmişlerdir. —ğeir Bursada istikraz satışı Bursa, 30 (A.A.) — Bursaya gönderilen Ergani bakır tahville- ri Bursada ve bütün kazalarında tamamen satılmıştır, halkın gös - terdiği alaka ve rağbet çok yük - sektir. pek çok kimseler (| satışta bilet kalmadığından dolayı ala - Denizli köylerinde tetkikat | Halkevi idare heyetinden Bedri - ! Bey Türk dili inkılâbı isimli bir Anasım öldüren asılacak! konferans verdi. B ım Fidyekızak köyünde, | O En son olarak bir hanım kız, rine başlamışlardır. “adın kıyafetine girerek üvey a > | Ya ölüm, ya zafer isimli bir şiiri nası Emine Hanımı öldüren Eyü « | çok güzel okudu. Büyük bayra - bün Bursa ağir ceza mahkemesin- | mın güzel ve istifadeli gecesinden de idamma karar verilmiştir. halk, sevinçle ayrıldı. tur, Pazar yerinin arkasında a- rabaya bağlı duran Ahmet ağnm : beygiri, ynmdan geçen kadaifçi Aksarayda eşya piyangosu 40 yaşında İzzet Efendiye doğru Aksaray, 30 (A.A.) — Köyle- bir çifte savurmuştur. Çifte İzzet | rin birbirine telefonla bağlanma mamışlardır, ve müteessirdirler. harcanacak, borç alınıyor ve bankaya yatırılan yüzde onla- rından mürekkep para kâfi gelmi- yecektir. Bunun için belediye, belediyes ler bankasından 100.000 lira is- tikraza karar vermiş ve bu kara - rı şehir meclisinin 23 eylül tarihli fevkalâde içtimamda kanuni şek- | Je koymuş ve mazbatayı bankaya göndermiştir. Belediye, bu istikraza 10 - 12 bin lira varidatlı mezbahayı, 20 - 25 bin lira varidatlı elektrik tesi- satımı, 2 - 3 bin lira iratlı akara- tmı, 16 bin lira getiren gümrük | hissesini karşılık göstermektedir. Adanadaki bez fabrikası genişletiliyor Adana, (Hususi) — Ziraat Bankası fabrikasınm genişlendi « rilmesine karar verilmiştir Fabri» kanın genişlendirilme plânları ta- İ mamen hazırlanmıştır. Bu iş için fabrika bir, iki milyon para koy- muştur. Bir kaç gün içinde Al- manyadan getirilecek makineler Ankarada .pazarlık suretiyle 16 - marlanacak ve çabuktan işe baş» Inacaktır. Bu işlerle uğraşmak üzere mü- dür Süküti Bey bir kaç gün içinde Ankaraya gidecektir. : Fabrika, acunda en ileri git - miş dokuma fabrikalarından biri. olarak yurdumuğa değerli fayda dokunacaktır. En ince bezler çır Karacaktır. er —om— Kamyondan düşüp öldü İzmir, 28 — Dün sabah Seferi- hisar — İzmir yolu üzerinde feci bir kamyon kazası oldu. Seferi- hisardan İzmire gelmek üzere ha- reket eden on çuval üzüm yüklü ve üç yolcuyu hamil bulunan kam yon, Ulamış kahvesi önünden geçerken kamyon içinde bulunan kamyon sahibi otuz yaşlarında Sabih Efendi kahveye bir boş fıçıyı atmak isterken müvazenesi” ni kaybederek düşmüş ve başm * dan tehlikeli surete yaralanmış - tır. kaldırılmışsa da üç saat sonra öl müştür. Sml ka i Aksaray köylerine telefon Aksaray, 30 (A.A.) — Yetim çocukları koruma kurumu tara » fından hazırlanan büyük eşya pi- yangosu çekilmiş, çoğu köylü ih- tiyacına yarayan mükâfatların ekserisi köylülere çıkmıştır, Bun - dan biriken para ile ilk mektep » —— Bafrada çocuklar sünnet edildi i Bafra, 30 (A.A.) — Himayei- etfal cemiyeti kimsesiz fukara ço- cuklararmdan üçyüzü © geçenço Yaralı memleket hastanesine lerdeki öksüz çocukların ihtiyaç» ları temin edilecektir. i ii fendinin yüzüne isabet ederek | çalışmasına devam edilmektedir. | cuğun sünnetini yapmış vemü»- hemen yere düşürmüştür. İzzet | Mühim köylerle muhabere başla | kemmel düğün (derneği kurarak mıştır, Efendi hemen ölmüştür.