7 Ekim 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

7 Ekim 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

| ŞARETLE i Samih Rıfat Kara bir kapak içinde dört yüz #8 &.. Bu kara kapak bir hayatım üs » (8 kapanmış bir mezar taşıdır. Ka- kapağın içinde Samih Rifat Beyin, ilim ve hamle bakımından hayatı iyor. (Samih Rifat, Sadettin Keseridir. İEserin mühim bir kısmı Samih Ri- m hayatına hasredilmiştir. o Edebi Miyetini, ilim bakımından kudretini, ielerini tahlil etmektedir. İGeri knlan kısmında şiir ve nesirle- ilen örnekler alınmıştır. Sadettin Nüzhetin kitabında #8ir | adamı Samih Rifatın yanında x eden bir Samih Rifat şahsryatı Eki; bu hakikaten dikkate ve tetki- lâyik bir ufuktur: Samih Rifatın ; kudreti! İ Sadettin Nüzhetin kitabımı okur - İh insan, Samih Rifatın hayatmdaki leleri adım, adım dolaşıyormuş i hissediyor. İstipdat devrinde ©, bir şairdir! Meşrutiyet devrinde Samih Rifat Gini tetebbüe veren bir insandır. Cümhuriyet devrinde onu adami olarak görüyoruz. Sair Samih Rifatı her tanırsınız. Meşrutiyet devrinde tetebbüleri ve ileri ile göze batan gene 6 idi. Nüzhetin im ve | ve taş muharebesinin” niha < İlendiği günlerdi. Eskişehir kapila - düşmanlara açmıştı, orta Anado « Yaylasının anfilerinden adrm, adim İyen yabancılar Ankara kapılarına yönelmişlerdi. Bütün dünyanın gözleti Sakarya harlarına dikilmişti. Ankarada bo - | im bir şehrin ürpertisi vardı. Ben böyle dekor içinde Ankarada şim- Maarif Vekâleti binası olan Mual- mektebinin konferans düm. Samih Rifat kürsüde birşey- İ anlatıyordu Kalpak! kilotlu © dinleyicilere Mimle Mühim ie ” İn lela ener 0 Bu Samih Rifatın bir buluşu idi. | Bu bir terdi. O tezini Siragüzeli imet gibi sadece ilmin hududu ile lemişti, | Tep sesleri Ankara yakınlarında büyük kıyametin destanını okur - ,9 strafındakilere ilim karakterin. örnekler veriyordu, Kurtuluş davasına giren toplulu n içinde ©, fikrin ve ilmin tek mü siki halini almaşt mdv. | Muallim mektebi sale Samih Rifatm sözleri bizim ilim mesine karşı denilebilir, ki, ille 5 lardan biridir, KAL İlimde orijinal dava gü Bütmemek İk kafasının şiarı idi, ie Halbuki, “Türkçe tarifi esi, buna karşı in ilk ateşi idi. ie Türk inkılâbma böy. gi: mun s6 ini 0 ia m senelerini hep bi . Türk dilinin kurtuluş davası artık tek ülküsü olmuştu. Netekim da. bın yolunda faniler arasından sö ilüp geçti, d nunda konu. huruf” Onun hayatı üstüne bi İ ir me; kapanan kitap bana ri taş bunları ha . Sadri Etem —— Sütçüler hâlâ birbirleriyle ali nıslar Dehri Efendi... salonunda | aşılmış bir kay. | DEHRI | | Yolcular've seyyahlar İnelerden şikâyet ediyorlar İ Turng klüp, hükümete müra- | p eaat #dörek, ecriebi yolcüların si- | kâyetlerine sebep olan-bazı müş- | | küllerin kaldırılmasını istemiştir. Klübün bildirdiğine göre, bun | ların en mühimlerinden biri döviz ! meselesidir, Memleketimizi geğ- mek istiyen her hangi bir yolcu sehire çıkarken yirmi beş liradan fazla parayı yanına alamıyor ve fazla parasını Galata gümrüğüne bırkmak mecburiyetinde kalıyor Bu parayı alırken gümrüğe tekrar müracaat etmek mecburiyeti haslı oluyor. Bu yüzden yolcular müş- kül vaziyete düşüyorlar. Bundan başka döviz miktarı ! İkambiyo tarafından müsaade ile almiyor. | Ecnebi yolcular İstanbulda bu- lundükları zaman ikamet tezkere- si çıkarıyorlar ve bunun için de bir hayli vakit sarfediyorlar. Yolcuların limanda uzun müd- det kalmalarına bir sebep te ka- çakcılıkla mücadele için * yapılan araştırmadır. Gayri mübadillere para dağıtılıyor Gayri mübadiller takdiri kry-! met komisyonu çalışmasına de- vam ediyor. Dün 1074 numara - dan 1213 numaraya kadar ala - caklılarapara ve Bugün 1214 ten 1420 ye kadar ve yarın 1421 den 1640 numaraya kadar alacaklılara para dağıtılacaktır. İmist İmiştir Ziraat enstitüsü için | profesör getirtiliyor , Ankaradan bildirildiğine göre | ziraat vekâletine bağlı yüksek zi- | raat enstitüsünde bu yıl bilhassa iktisadi tedrisata ehetimiyet veri" | lecektir. Bundan böyle ders prog- | Tamına: iktısat ve tarih dersi ilâ- İ ve edilmiştir. Enstitüye bu sene Almanyadan on iki profesör daha gelecektir, İnhisarlar Vekili İ Evvelki gür şehrimize gelen | Gümrük ve'İnhisarlar Vekili Ali Rana Bey, dün öğleye kadar in- hisarlar © umum müdürlüğünde meşgul olmuştur. Yakında tütün alınmasına İ başlanıyor |. Ünhüsarlar idaresi; yeni mahsul tütün mübayaası için bir program | hazırlamıştır, Yakında bu prog - yama göre memleketin her tara - İ | alirimiştar. ! | frnda tütün alımına başlanacaktır. Efendi * — VAKIT l ! Sanayi işlerimiz Suçlu görülenler ihtisas fabrikalar kurulacak mahkemesine verildiler Önümüzdeki yıl içinde Nazilli İstanbul ithalâf gümrüğü mü- Ve Konya Erâşlisinda birer büyük | dürü Tahsin Fazıl Bey rıhtım şir- pamuklu mensucat fabrikası, Bur- | ketinin İstanbul 'cihetindeki © bir sada merinos yünü ipekli fabrika- | antreposunu teftiş ederken Aziz sı, Kütahyada bir çini fabrikası | isminde bir hamalın : kucağında kurulması için icâp eden tedbirler | bir takım eşya ile çıktığını görmüş ve üzerini arattırmıştır.. Bu eşya ların arasında birçok ilâç paket * leri bulunmuştur. Şimdiye kadar | bu suretle buradan 148 paket af- | yon ve 100 paket veremon kaçı » | rıldığı tesbit edilmiştir. Yazıldığı- | na göre bu mesele ile alâkaları ol- duğu zannedilen üç gümrük me - muru ile iki hbamalın vazifelerine nihayet vetilmiştir. İki ecza deposu sahibiyle : bu memurlar ve hamallar ihtisas mahkemesine verilmişlerdir. Muhtelif yerlerde yeni 1935 yılı başlangıcında demir sanayiinin inkişaf etmesine çalışı” lacaktır. Kayseri mensucat fabrikasında çalıştırılmak üzere Sovyet Rusya- ya gönderilen 75 talebe stajlarını bitirmişlerdir. Yakında Türkiye- ye döneceklerdir. —m— Otobüs: mıntakaları Beşiktaşla Taksim arasmda i#- liyen mmtakaları namına ve bele- Meyva ve sebze Devlet demiryolları idaresinin | meyve ve sebze nakliyatını ucuz- | latması müstahsil içih çok faydalı olmuştur. Bu tenzilât bilhassa iç | memleketler için çok iyi netice - | | ler vermiştir. diye komiserleri tarafından tetkik edilmiştir... Bu tetkik neticesinde mıntakalatın pek isabetli olmıya * rak ayrıldığı görülmüştür. Değiş” tirilmesi için tramvay © şirketine müracaat edilecektir. vE ——ee——— i — Hız 1 Meyva fidanları enstitü- | şampiyonları | sünde çalışmalar Gİ li —m— Limanımıza iki Fransız Büyükderedeki meyve fidanla- rı enstitüsü yerli meyvelerin ço : z İ ms ğaltılmasına ve ıslahma karar ver Pena to it mea tir. Tor- İniştir. Bu yıl Türkiye fidan ba- DON EA kımından üç mıntakaya ayrılmış- | tir. Enstülünün müdürü İbrahim. Bey bu sene Samsun, Sıvas, A- masya, Tokat, Niğde, Kayseri, Ankara meyve ağaçlarını tetkik edecektir. Enstitüde bir de köylü çocukla- rın okuması için bir leyli mektep | açılacaktır. Tarı vapurunda bulünan içki meselesi Vapurculuk şirketi tarafından alman Tarı vapurunda yapılan bir araştırmada kaçak içki bulun - | muş ve alâkadarlar sekizinci ihti- sas mahkemesine verilmişti. Mahkemede, meclisi reisi Ruşen, geminin süva- Beylerle Kamar, | 2500 ton bü- pikolarda bi e ar rinin ötekinin Kepar'dır. yüklüğündedir. Gemilerde 9 zabit ve 200 nefer bulunmaktadır. Kassar torpito muhribile Ami- ral Rive de gelmektedir. Biri 1930, diğeri daha geçen sene denize indirilmiş olan bu son sistem Fransız torpitolarinın dünya sürat rekorunu haiz olduk- ları haber veriliyor. Beş tane 38 lik, iki tane 138 lik, oaltı tane 37 İik tayyare top- ları vardır. Torpito erkânı resmen vilâyeti ziyaret edecek, abidemize çelenk koyâcaklar ve kaldıkları bir kaç gün zarfında şehrimizi gezecek- lerdir. şirketin (o idare risi Mehmet kamarot Hakkı ve Balıkçıyan efendiler ha- Liman şirketinde Tasfiye halinde bulunan liman şirketinin bir kaç gün evvelki u- mumi heyet toplantısnda plânço nun muhassas bir heyet tarafn - İ pis ve para cezasma mahküm ol - muşlardı. Bu karar temyiz mah - kemesince bozulmuş, fakat mah - İ keme gene eski kararda ısrar et- | İ mişti. dan tetkik edilerek neticenin ra « | Bunun üzerine karar porla bildirilmesi kararlaştırıl - mıştır. Heyetin hemen işe başla- mast bildirilmiştir. temyiz mahkemesine tekrar gitmiş ve bu defa temyiz mahkemesi Oumumi heyeti tarafından bozulmuştur. Görüveor? » «« Müstahsiller satıcılara inat. | Ucüz süt satmağa, bir gün de | bedava süt datıtmağa karar vermiş - | . Bu : iş te suya düşmüş, doğrusu., şaştım kem,» » 7 Teşrinlevel 1934 mumu KONUŞUMLAR Havadis çıktı Henüz senesini bulmadık amma, İ bana kalirsa bulacağız. Matbuntta, ye Bi bir emrin bir kaç ay fasıla ile tek- rar edildiğini görmeğe başlıyoruz. Hüngi emir, ne emri mi? Anlata - bim havadisleri veya aya Şöyle ki hizi Bizim matbuatın bazı vardır ki, senelerce, hafta şırı muhakkak tekrar ei “Otomobillerin şehir içinde gitmemeleri için sıkı ve kati emir ve rilmiştir.” Tramvaylara üst üste yolcu alm » maması için sıkı tertibat alınmış ve kati emir verilmiştir.” “Yollarda dilencilerin dolaşmama » sı ve halkı rahatsız etmemeleri için lâzım gelen tedbirler alınmış ve bu hu susta belediye zabıtasına kati emir ve rilmiştir.” “Seyyar esnafın yiyecek malları a- çıkta satmamaları ve işportalarmı yol ortalarında teşhir etmemeleri için ka» © emir verilmiştir.” “İstanbul cihetinden gelen otomo bil, kamyon ve yol arabalarınm tarla- başı enddesinden geçmemeleri ve yal- nız Şişli istikametinden gelen götür » gülerin o yoldan işlemeleri için wer emirler verilmiştir.” “Bazı gazino ve çalgılı kahvelerde uyğunsuz kadınların bulundurulma « ması için o gibi mahallerin sıkı tefti- 46 tutulması için emir verilmiştir”. Mezarlıkların ıslahı, sötlerin tah « Kili, su şişelerinin mühürleri bu nevi emirlerdendir. Bu işlere dair haberle» ri, Temcit plâvı gibi, pişirip kurtarıp ortaya atarız. Amma kabahat bizim değildir. Gazeteleri karıştıracak olur- sanız, hakikaten bu işlere dair, sene « lerden beri, hafta ve gün aşırı bir &- mir verildiği anlaşılır. İşte bu neviden bir havadis dahx kazandık: Kügrüde vapurlar. fayrap etmiyecek.... Artık, köprüden geçişte, vapur dur manına boğulacağız ve ondan sonra, ber sütunda, yazacağız; Köprüde ve limandaki vapurların fayrap etmeme - leri için kati emir verilmiştir. Bu em- ri dinlemeyen şirketler hakkında ka » nuni muamele yapılacaktır. Bu haberi bu ay içinde sekiz, on kere oludum. Balmumu - yapıştırınız, 1944 senesinde, şirketlere, limandaki ve köprüdeki vapurların fayrap etme- İ meleri için kati emir verildiğini oku « mazsanız pek şaşarım! Selâmi izzet üniversitede yangın Dün üniversiteden yangın çık» mış, fakat büyümesine imkân ve- rilmeden söndürülmüştür. Yan - gın üniversite kütüphane kapısın da bulunan elektrik o tellerinin kontak yapmasından olmuştur. Elektrik fiyatları Elektrik tarife komisyonu bu- günlerde toplanarak yeni kilovat ücretlerini tesbit edecektir, Son üç ay zarfında kömür fis atlarında mühim bir fark olmadı ği için, tarifenin değştirilmemesi muhtemel görülüyor. Dehri Efendi — Bunda şaşacak ne var dostum. Suyla süt arasındaki cas; zibe kanunu malüm!,