9 Ekim 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

9 Ekim 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

lanıyorum! Yazan: M. Musolini İtalyan Başvekili M. Musolini “Niçin harbe hazırlanıyorum,, başlığı altında bir makale yazmış- tır. Dilimize çevirerek basıyoruz: Büyük manevralardan sonra, Avusturyalılar tarafından harp esnasında vurulan mülâzim Çicsa namına ithaf olunan bir tankın üzerinde durup söylediğim için Tanlı unvanmı kazanan nutkum, faşist ihtilâlinin yeni ve en mühim safhasına başlangıç teşkil etti. O zaman İtalyanın daha fazla as- keri, daha fazla militarist, da» ha fazla cengâver olması lâzim geldiğini söylemiş ve bu kahir ih- tiyacın sebeplerini izah etmiştim. Bir çok yeni tedbirler karar - laştırdım. Bunların en esaslı nok- tası vatandaş ile askerin sekiz yaşından elli beş yaşma kadar bir cüzü tam teşkil etmeleridir. Bu * nun bir eşine ne geçmiş zamanlar» da, ne de bu devirde tesadüf © lunamaz. Bu hadise, tarihte yenidir. Bel- ki de taklit edilemiyecektir, Cün- kü dünyanın başka hiç bir mille - tinde milyonlarca ve milyonlarca adama, hayatlarının 47 yılı müd- detince askeri hayat yaşatacak ta | rihi siyasi ve manevi şerait mev- © cut değildir. Bu tedbirlerin şimdi de, gele - cekte de muvaffak olacağından kadar şüphe Bunları 16 sene devam eden fa- şistlikten ve 13 yılını dolduran fa- şist rejiminden sonra kararlaştır- dık, Faşizm'n 13 üncü yıl dönümü olan 29 teşrinievvel günü bu ted- birler tamamiyle tatbik edilmiş o- lacaktır. Emniyetimiz, İtalyanın dünyada en disiplinli millet olma- sından ileri geliyor. İtalyan mil- Jeti, silâhsız bir milletin bugün de, yarın da varlığını koruyamı- yacağına derinden emindir. Aşırı derecede medeni, ince, ve konfora alışık bir millet Mkleye vaş ezilir ve mahvolmak lolunu tutar, bu türlü yaşıyan milletlere nasıl mukavemet edilebileceğini bilemez. Roma milletinin sukut sebep - leri çoktur. Fakat şöylece hulâsa olunabilir: Bir devlet arazisini ne kadar genişletirse, derinliğini o derece kaybeder, Orada sefahet başladı, kira ile asker tutmak seyyiesi türedi ve bunun üzerine daha az medeni, fakat daha anlı milletler Romanın hududuna da « yandı, bu suretle yeni bir tarih devri açıldı. Bugün askerliğin insan haya tırda en esaslı âmil olarak tanın « ması, sullı zamanmda da, günde - Fk yasayışta da en faydalı seydir. n Militarizm bahsine gelince; hiç bir millet bu yolda ilk taşı ai mamıştır. Rusya ile Japonvaya ve bütün dünyaya bakalım. Bu iki milletin birbirine tamamiyle zıt iktisadi ve içtimai sistemleri var- dır. Askeri ruhları birdir. Sovyetler, askeri içtimai bir felsefeye doğru gidiyorlar. Japon- lar, enerjilerini daha büyük bir zerre etmiyorum. imparatorluk vücude getirmek ül. | küsü üzerinde toplıyorler. Bu emperyalist ruhu neyin can- landıracağı noktası pek mühim M, Mussolini tank üzerindeki nutkunu söyliyor.. değildir. Bir milletin ilerlemesi için kütlelerin kafasındaki ruhun l bir tek uzviyet gibi işlemesi ve İ hareket etmesidir. | Daha başka emperyalist millet- ler de vardır. Bunların zenginliği İ ve düşünüşü onların şevk ve gay» retlerini eksiltmiyor. imperatorluğu, doğum nisbetinin azalması yüzünden azıcık sarsılı yor. Bir dev olan Amerikada as- kerliğe çağrılanlar az olduklari i- çin ayni hali geçiriyorsa da Ame- | rikalılarda cenk ruhu hâlâ alevli- dir. i Birinsanın elde edebileceği en yüksek iman, milli topluluk için İ men Asaf eczahanesine götürül- Brit | ii pılmış, biraz sonra da gelen kaza Dünkü facia DA” (Baş arat iin sayıtamızdadrı rü olduğu halde ( ori yediyi yedi geçe Sirkeciye gelmek üzere Edir- nekapıdan hareket etmiştir. Tramvay Saraçhanebaşı istas - yonundan kalktıktan sonra on üç yaşında Nizamettin isminde — bir çocuk evvelâ birinci tramvaya a - sılmış, sonra romorkun Ön basa - mağina atlamıştır. Tramvaya ye - ni binenler olduğu içi biletçiler içerde bilet kesmektedirler. Ço - cuk romorkun ön basamağında giderken Asaf eczahanesi önle « rinde birdenbire tramvayın altına düşmüştür, Çocuk kendisini kurtarmak ü - zere çok çabalamışsa da ayakları, sonra bütün vücudu tekerlekler altına gitmiştir. Zavallı çocuk, bu sırada ferya” da başlamışsa da sesini işittireme- miş, ve yirmi metre kadar sürük « lenmiştir. o Çocuğun sürüklendi * ğini evvelâ bir ihtiyar adam gö * | rerek bağırmış, vatmana haber vermiştir. Vatman, ihtiyar adamın ferya- dı üzerine hemen (fren yaparak durmuştur. Bu sırada İse çocuk tekerlekler altında sürükleniyor - du. Nihayet halk kaza yerine ko- şuşmuş, çocuk tramvayın altın» dan bacakları kopmuş, beyni da- gılmış bir halde çıkarılarak he- müştür. Burada ilk müdavat ya otomobiliyle Cerrahpaşa hasta - hanesine götürülerek ameliyat e - dilmiştir. Zavallı yavrunun onuncu ilk mektep talebesinden on üç yaşın” Alâkalı ve tam bir inti zam içinde geçen seçim. (aş tarafı ) inci sayıfada) atamıyan vatandaşlar reylerini atmışlardır. Belediye intihabatının şimdiye kadar böyle heyecanlı, alâkalı ve tam bir intizam eçinde geçtiği gö- rülmemiştir. Bütün fırka teşkilâ- tı reislerinin, intihap encümen - lerinin tabii reisi bulunan kayma- kamların intizamı temin yolunda aldıkları tedb'rler, rey atmaya gelenleri memnun etmiştir. Emniönü sandığı dün sabahtan akşama kadar Kantarcılr emiinde bulunmuş, burda Demirtaş, Sarı- demir, Zindankapısında oturan - lar reylerini atmışlardır. Bu me- halleler kalabalık olduğu için dün bu sandığa çok rey atılmıştır. Oo. tobüsçüler ve ameleler grup grup gelerek reylerini vermişlerdir. Eminönündeki merkez sandı - ğa ayni tehalükle rey atılmıştır. İ mıştır. Fatih sandığı dün Şehireminin- de Ereğli camiinde bulunmuş, ak- şam yirmi bire kadar rey atılmış- tır, sinde oturah o Çingâneler büyük bir grup halinde sandik mahalline gelmişlerdir. Grubun önünde ke - man, klârnet ve def çalan yirmi kişilik bir kafile bulunuyor, şarkı- lar söyleniyordu. Çingâneler rey attıkları esnada çalmışlar, söyle - mişler, oyunlar oynamışlardır. Burada akşama kader bir meh- ter takımı milli havalar çalmıştır. C.H. F. vilâyet idare heyeti a- zasından Ahmet ve Samih Beyler da Nizamettin efendi olduğu an- laşılmıştır. kikata başlamıştır. kendi canımı feda etmektir, Ülkülerin çarpıştığı bu sırada ruhlarrmızda beslediğimiz ülkü - lerin biri s'lâha çağırması yüzün- ülkülere, boyun eğmesini mi ka bul edeceğiz? Mücadele rühunu taşımayan bir millet helâke mahkümdur. Devletler arasındaki münasebet - lerde her şeyi kararlaştıran niha- yet harptir. Ben harbi “Milletle- rin en yüksek mahkemesi, diye tarif ettim. Bu böyledir. Çünkü erece ve mevkilerini milletlerin d yin eder. zaferler ve hezimetler ta Harbin hükmü katidir. Onun tem- yizini başka bir harp yapar. Bir devletin muzaffer olması, yalnız askeri mahiyette bir iş de- ğildir. Zaferin neticesi her saha” ! da hissedilir. Bu yenilmemezlik yüzündendir ki eski Roma lejyon- “Ciyis Romanus Sum, hemşehrisi - ları gururla İ yani “Ben bir Roma yim!,, derlerdi.,, İstiklâl harbi filmi İ — Ödemiş — Sovyet sinema re” jisörü ve diğer sinemacıların da- hil olduğu Türk film grupu bu » rada üç sahne tertip ederek filme almıştır. Ödemiş kaymakamı ve belediye reisi beylerle üç yüzden i fazla köylünün iştirakiyle Bozdağ sırtlarında, Gölcük kenarlarında parlak bir zeybek oyunu tertip €* dilmiştir. Milli mücadeleye iştirak etmiş | olan bazı efelerin milli kıyafetleri İ ile milli türküler söylerken sesli olarak filmleri çekilmiştir. Heyet | den, yanlış ve geri saydığımız | Kasımpaşada kanlı bir hadise oldu Evvelki gece de Kasımpaşada bir vaka olmuş, üç kişi ağır suret- te yaralanmıştır: Camiikebir yanında bir kah - veyi Abdurrahman ve Mehmet is - minde iki ortak işletmektedir. Bu kahvede Arif isminde (birisi de yatmaktadır. Arif evvelki (o gece rakı içmiş, kahveye gireceği sı - rada bir adamın ayağına basarak kavgaya tutuşmuştur. Arifin gü- rültüsüne kahvenin sahipleri ye- tişmiş, Arif kollarından tutarak içeriye almak istemişlerdir. Arif buna fena halde kızmış, bıçağı - nı çekerek Mehmedi kalbinin ü - zerinden, Abdurrahmanı sol böğ - ründen ve kendisini tutmak isti - yen Hüseyin ustayı da sağ böğ « ründen yaralamıştır. ( Yaralılar hastahaneye kaldırılmış, Arif ya - kalanmıştır. m Eskişehirde Belediye | seçimi | Eskişehir, (Hususi) — Burada belediye seçimi üç gündenberi te- | ! zahürat içinde devam etmektedir. | On dokuz bin seçiciden sekiz bi- ni reylerini vermişlerdir. Bütün | halk C. H. F. namzetlerini tercih ediyorlar. Fırka namzetleri ara- | sında altı hanım vardır. Bunlar- dan biri vali Hakkı Beyin refika- sı Mebrure Hakkı Hanımdır. İntihap önümüzdeki cuma gü- | nü bitecektir. Her akşam Fener alayları yapılmakta ve bir çok filme devam etmek üzere İzmire hareket etmiştir. Adliye ve zabıta tah» | buradaki intihabata nezaret et * mişlerdir. Br aralık Fırka umu mi 'aerkez heyetinden Cevdet Ke- rim ve Abdülmuttalip Beyler de intibap yerine gelmişlerdir. Tütün deposunda çalışan yüz- lerce işçi kadın da dün Şehiremi- ninde rey vermişlerdir. Fatihte, Şehiremininde ve mer kezde dün atılan reylerin sayısı 7500 ü bulmuştur. Üsküdar sandığı dün Kısıklı belediye mevki'nde bulunmuş, bu sandığa Kısıklı, Altuni zade, Bur- haniye hamalleleri rey atmışlar» dır. Dün bu sandıkla kaza mer* kezindeki sandığa binden fazla rey atılmıştır. Maarif Vekâleti mekteplere gönderdiği bir tamimde yurt b'i- gisi, tarih, coğrafya ve Türkçe muallimlerinin derslerinde talebe- ye belediye int habatından behset melerini ve talebenin toplu olarak sandık başlarına götürülmelerini, orada intihap hakkında izahat iz talebenin reylerini kullanma - larına imkân hazırlanmasını bil - dirmişti. Üsküdar talebesinden rey verme hakkını haiz olanlar, dün bir grup halinde muallimler'yle birlikte Kısıklıva ! giderek oradaki intihap faoliyeti- tetkik etmişlerdir. Üsküdar kaymakamı Lütfi Bey talebeve belediye intihabı hakkında malü- mat vermiştir. Trlebeden Üskü - darda oturanlar; defterlerde isim- reylerini yazıp sandığa atmışlardır. ni lerini bulmüuslar. Beykoz sandığı dün öğleden evvel Erenceli köyündeki ilk mek- tepte bulunmuş, öğleden sonra Sırapınar, Hüsevini' kövlerinde Saat onadoğruü Sultanmahalle- | verilmesini, rey verme hakkını ha | Amerikan kız lisesi | yük tezahurat yapmışlar ve hepsi de reylerini kullanmışlardır. | Kadıköy sandığı sabahtan öğ- İ leye kadar Merdiven köyünde bu- lunmuş, öğleden sonra Göztepe- de istasyon civarında durmuştur. Burada da halk, büyük tezahürat: la reyini almıştır. Beşiktaş handığı sabahtan ak sama kadar Arnavutköyünde na liye müdürlüğü binası karşısındakij muvakkithanede durmuştur. Bu - rada sandığa binden fazla rey a tılmıştır. Bevoğlu sandiğı sabahtan ak sama kadar Kasımpaşada Camiikef bir içinde durmus, Kasımpaşalı lar büyük bir alâka ile, tam bi intizam içinde reylerini vermiş lerdir. Burada muzika çalınmış, nu * tuklar söylenmiştir. Öğleden sonra Alman mekteb talebeleri, diğer bazı mektepler talebeleri intihap yerine gelmiş lerdir. Kendilerine belediye inti habatı hakkında kaymakam Seda! Bev tarafından izahat verilmiştir Beyoğlu sandığına dün merkez deki de dahil olmak üzere rey verilmiştir. Sarıyer sandığı öğleye kada Rumeli hisarında, öğleden sonr Em'rgânda bulunmuş, bine yakı rey atılmıştır. Adalar sandığı Kınalıadada bulu; muş, Bakırköy sandığı ise Yeşil İ köde durmuştur. Yeşilköyde d | rey atılışı heyecanlı olmuş, muzi ka çalmış, konferanslar verilmi: tir. Vatandaşların her kazıda at | ukları rey miktarı nisabı doldu mak üzeredir. Hatta bezi yerle: İ de dolmuştur bile... Reyin hangi sandıkta fazla o lacağı ve rekoru hangi kazan kıracağı pek çok k'mseler tarafın dan merak edilmektedir. Okuyucularımıza kolsylık ol mak üzere, sandıkların bugün bı Tuncakları yerleri yazıyoruz: Eminönü sandığı öğleden ev vel Kücük avasofva camiinde bu lunacaktır. Burada Kücük aya sofya ve İshakpaşa mahallelerin de oturanlar reylerini atacaklar dır, Öğleden sonra sandık Akb yik camiinde bulunacak ve Sul İ tanahmet, Cankurtaran mahallı leri halkı reylerin! kullanacaktı Fatih sandığı sabahtan akşam kadar Evliya camiinde bulunacs Seyit Ömer, Merkez efendi, Mı lek hatn, OUzunyusuf, Karaba mahalleleri rey atacaktır. Üsküdar sandığı Umraniye Düdüllü, Çekme, Sultan çiftliğ Resadiye köylerinde dolaştırıla | caktır. Beykoz sandığı Cumhuriyet * Polonez köylerinde dolaştırıla caktir, Kadıköy sandığı s*bahtan a! sama ksdar Sahrayi cedit maha lesinde bulunacaktır. Besiktaş sandığı Arnavutkö yünde duracaktır, Ravoğlu sandığı ds gene sabal tan akşama kadar Kasımpaşac | bulunacktır. Sarıyer sandığı köylerde dola tırılacaktır. Adalar sandığı Büyükadad duracak, simdiye kdar veyleri meydanlarda nutuklar söylenmek: | dolaştırılmıştır. Sandık, köyleri - , atmamış olanlar reylerini kullan tedir. gelirken ve giderken köylüler bü- i caktır.