12 Ekim 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

12 Ekim 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

(Baş tarafı 1 inci sayıfada) MARSİLYADA CENAZE MERASİMİ... Marsilya, 11 (A.A) — Kral Alek- tir. Yanı başında M, Bartu yatı - Reisicümhur M, Löbrön, Kraliçe- huzurunda ölüleri selâmlamıştır. teakiben Kraliçe çekilmiştir. larsilyanm başlıca cad - takiben limana indirilmiştir. muzika Yugoslav milli marşı "i çalıyordu. İni tarafi selâma durmuştu. Cesim çelenk- dolu bir araba önden (gidiyor, filo göndermek niyetindedir. ileri karalarda ka sbrön (Lebrun) Elize sarayı. an 2 e KAŞ Yugoslavyada Nümayiş DİĞER MEMLEKETLERİN CENAZE MERASİMİNE YOL- LAYACAKLRI MÜMESSİLLER Atina, 11 (A.A.) — Kral Aleksandr Hz. cenaze merasiminde M. Maksi - mos Yunanistanı temsil edecektir. Bükreş, 11 (A.A.) — Kral Alek - sandr'm cenaze merasiminde Roman- ya Kralının kavdeşi Prens Nikola ve hükümeti de Hariciye nazırı M. Titü- leskonun riyasetinde Hariciye nazır M. Angelerko ve münakalât nazırı M. Fransoviç'ten mürekkep bir heyet tem- Mebusan Meclisi reisi M. Saveane tem- sil edeceklerdir. i Bu heyete eski krallık, Transilvan- ya, Çek ve bunlar fahri Romen vâtan- daşı olan Bartu'nun kabrine bir san - dik içinde Romanya toprağını koya - Kıral Aleksandr ve M. Bartu Fransız elçisi hatıralarını tıyor Fransanın Ankara sefiri M. Kam- merer cenapları Marsilya suikasti hak- kında güzetecilere şu beyanatta bu - lunmuşutr: “Ben M. Bartunun kalemi mahsus müdürü idim. 1915 te; Alzas - Loren nin ana vatana kavuşması için lâzm ben o tarihte bile harbi kazanacağımı- za emindik. O zaman hazırladığımız bu muahede şartları sonradan Versay muahedesine ilâve edildi, Müteveffa Bartu kitap möraklısı idi, Kütüphanesinde nadir kitaplar ve Piyer Loti ve Flaubest gibi meşhur ©- diplerin el yazıları bulunur. Bartu müverrih olarak ta Misabean hakkın- Om erenlsim bir eser yezrmşin Bir de Nictos Hugo'nun hayatı hakkında tet- de Avrupa için elim bir ziyadır. Çün- kü Bartu dahi, Briand gibi belki baş- ka usuller takip ederek Avrupa sul - hüne çalışıyordu. o Onun takip ettiği siyaset halkı tarafından devam oluna- caktır. Bu halef belki Herriot, belki Tardicu, belki de şayet böyle bir yo- lu üzerine alabilirse, Doumergue ola- <aktır. Kral Aleksandr'a gelince kendisini yakından tanımak şerefine mail olmuş” tum, 1916 senesinde idi, Sırp ordusu Yevtiç Sırbistanm Paris sefiri idi. Kem- disini her gn görüyordum. Bu mülâ- katlârımıza sonra Kral birinci Alek - sandr olan Veliaht riyaset ediyordu. Kral daha o zaman ihata kabiliyeti, şayanı hayret zekâsı ve memleketine olan sarsılmaz imaniyle hürmetimi cel- betmişti. O da zaferden emindi. f Garip bir tesadüftir ki, ben ayni za- man da Yunan ordusunun Selânikte yeniden teşkili ile de meşgul olmağa memur edildiğim zaman Paris ile ra - bıtayı temin eden Kaymakam Jorj idi. Kaymakam Jorj ile döstane münase - betlerim vardır. Onün ölümden kur - rirse ona hiç bir şey mani olamaz. A- lınan tedbirler ne kadar ince düşünü - lürse düşünülsün bir kere karar ver - diği suikastin İcrasınım önüne geçile- mez. Çünkü akmak istediği kanı ken- di kaniyle ödemeğe azmetmiştir. Me- sele bündan ibarettir.” Şehrimiz Yugoslav siyasi mahafilinde Şehrimizdeki Yugoslav siyasi me- hafili, Belgratla daimi surette muha- berede bulunmakta, vaziyeti yakın » dan takip etmektedir. Dün gene Yugoslav konsoloshane- sine giderek son vaziyet hakkında ba- zı malümat aldık, Konsoloshanede salâhiyettar şahısla » rin Belgrattaki dostlarla (o yaptıkları telefon muhaberesinden Belgradın tar rif edilemiyecek kadar derin bir sü » küt ve matem içinde olduğu öğrenil - Bütün dükkânlar kapanmış, tyat- rolar, sinemalar, resmi, hususi bütün devair umumi mateme iştirak etmiş - tir. Herkes, kollarında bir siyah ma - tem şeridi taşımaktadır. CENAZE MERASIMI TOPOLADA YAPILACAK. Müteveffa Aleksandr Hazretlerinin cenazesi “Dobrovnik” zırhlısiyle geti- rilmektedir. Büyük cenaze merasimi » nin Salı veya Çarşamba günü yapılar cağı tahmin olunuyor. Fakat mera - sim, Belgratta değil, Belgrattan Yüz kilometre kadar ilerde bulunan Topo- la şehrinde yapılacaktır. Burada Kral hanedanının metfeni bulunmaktadır. Cenaze oraya kadar merasimle taşıma- caktır, DİNI AYIN. İ Diğer cihetten şehrimizde de yapı” lacak ruhani âyin için, bir gün tesbi- tiyle meşğul olunmaktadır. Yugoslavya mehafilince, | büyük | Ortodoku kiliselerinden biri tesbit e * || ölmiştir. Taksimdeki “Ayatriyadi” kilise » sinde merasim yapmak düşünülmek - | tedir. Merasimin Yuşoslavyada yapıl. dığı gün burada da merasim yapıla - caktır. Şehrimizdeki Yugoslav sefareti de, kollarında siyah bir bant taşımakta - dır. Diğer Yugoslavlar da ayni alâmet bazan siyah bir krayat veya doğrudan doğrüya tiyan şerit halinde “görün - Dün gene, ecnebi devlet mümessil- lerinden, sayfiyelerde olanlar da Yu - goslavya sefaretine kadar gitmiş, ta- Suç ortakları yakalandı gag Baş tara 1 e sayılumzdadıı Anemasda tevkif edilen iki kişinin pasaportlarındaki isimler Benes le Novoktür. Ve birisi Za- râda 1903 te, ötekisi Goriçinda 1900 de doğmuşlar, İsveçreye İ- talyadan 28 — 9 da girmişlerdir. Zannedildiğine göre, Fonten - blodan tevkiflerinden bir gün ev- vel ayrılmışlardır. Benes, Pariste bir otelde kaldığını, Noyok ile Na- lisin ayni adam olduklarını söyle- miştir. Paris, 11 (A.A.) — Belga a- jansının haber verdiğine göre, Brükseldeki Yügoslavya sefareti geçenlerde, Kral Aleksandra kar- sr tertip olunan bu suikasttan ha- berdar olmuştu. Belçika zabıtası tekayyüdünü arttırdığı halde, ka- tilin Belçikadan geçmiş olduğuna dair bir ip ucu elde edememiştir. Diğer taraftan, Paris zabıtası, | Kalemenin ayın 3 ünde Suk namı müsteariyle Paris otellerinden bi- rine inmiş olduğunu tesbit etmiş- tir. O vakit merkumun refaka - tinde bulunan iki meçhul şahış şiddetle aranmaktadır. Paris, 11 (A.A.) — Şüpheli OT Türkiye birinci- likleri Bugün hangi takımlar karşılaşıyorlar Bugün muhtelif sahalarda bir çok futbol maçı var. Fenör taksim sahalarında lig maçları baş | lıyor. Bunların arasında en mü- | him karşılaşma Taksimde İstan - bulspor — Galatasaray maçı ola » caktır. Fakat günün asıl dikkate değer maçları Beşiktaş stadında yapı - lacaktır. Çünkü burada Türkiye birinciliğine girecek İstanbul gru- pu şampiyonunu tayin için İstan- bul, Balıkesir, Bandırma, Çanak- kale, Bursa ve Kocaeli şampiyon- lart karşılaşacaklardır. Altı mmtaka şampiyonunu bir günde, bir arada görmek her va- kit mümkün olacak şeylerden de- ğildir. ' Dün çekilen kur'aya göre bu - gün birinci maç saat on birde ha - kem Rüştü beyin idaresinde Balı « kesir — Bandırma şampiyonları - nı,“ ikinci maç saat on üçte Sup - hi beyin idaresinde İstanbul — Çanakkale şampiyonları, üçün * cü maç saat on beşte Ahmet be - yin idaresinde Bursa — Kocaeli şampiyonlarını karşılaştıracaktır . Maçlarda İstanbul, Istanbul şampiyonu Beşiktaş takımımız temsil etmektedir. Maarifte : Fransız hariciye nazırı mesul mü? ga (Psp tarafı 1 inci sayıfada) bulunduğunu ve icap eden kudre- ti haiz bulunacağını yazıyor. Ayni zamanda, matbuat, cina- yeti telin ve mesuliyetlerden bahs etmek hususunda müttehittir. Gazetelerin kanaâtlerine göre, alınan çok sıkı muhafaz ve taras - sut tedbirlerine rağmen, intizam lâyrkiyle temin edilememiştir. Meclise istizah takrirleri veril- miştir, Maten gazetesi: “Fransa mi» safirperver bir memlekettir. Fa» kat, yabancılar daha sıktı bir mü- rakabeye tabi tutulmalıdır. Eğer hükümet vazifesini biliyorsa, suç» lular derhal azledilmelidirler.,, diyor. Bütün diğer gazeteler, ayni su- retle, bir takım mesuliyetler üze- rinde israr ederek evvel emirde dahiliye nazırı M. Sarroyu istih - daf edecek olan bir kabine buhrâ- nr ihtimalini ileri sürmektedirler. M. Şeron da, malüm olduğu veçhile, Prens meselesi dolayısile şiddetli hücumlara maruz kaldı » ğından, bazı gazeteler ve bu me- İ yanda Pöti Jurnal, pazartesi gü - nü, kabinenin toptan istifasını muhtemel görüyorlar. Hariciye nazırlığı. için, şimdi - den M. Heryo, Bonkur, Tardiyö, Flanden, Handi dö Jüvenelin ve dahiliye için de M. Lavalin isim- leri ileri sürülmektedir. Maamafih, henüz bir çok ga- zeteler, beynelmilel vaziyetten, iktısadi buhrandan, siyasi müta- rekeye devam lüzumundan dolayı bir kabine buhranı çıkmasını der- Ekalliyet mektep- lerindeki hocalar Ecnebi ve 'ekalliyet mekteple- rindeki Türkçe hocaları hakkında Maarif Vekâleti tarafından Ma - arif Müdürlüğüne gönderilen bir rehber yakında tatbik edilmeğe başlanacaktır. Dün Maarif Müdürlüğünde top- lanan bir komisyon şehrimizdeki ecnebi ve ekalliyet mekteplerin - deki hocaların vaziyetleri hakkın- da bir liste hazırlamıştır. Bu lis- tede, bu mekteplerde halen çalış- makta olan hocalarin menşeleri, bulundukları mektebin o okuttu - ğu dersin adları, kaçar saat ders verdikleri, (derslere muntazam devam edip etmedikleri, tedris u- sulleri (teftiş raporlarma göre), hariçte başka vazife ile de meşgul ! olanların (o hariçteki vazifelerin ' isimleri ve bu vazifelerin hocalık mesleği ile uygun ve hocalıkları- na engel olup olmadığı yazılacak- tır, Liste on beş güne kadar ta- mamlanarak Vekâlete gönderile « cektir, Vekâlet bu listeye göre ecnebi ve ekalliyet mekteplerin - deki hocaların hangilerinin vazi- fesine devam edebileceğini seçe- cek ve maarif müdürlüğüne bildi- recektir. 200. mimar müsabakaya giriyor Şehzadebaşmda yapılacak 16 Mart Şehitleri abidesiyle Könser- vatuvar binasının projesini yap- mak üzere iki yüz mühendis” ve mimar mürâcaat etmiştir. Yugoslavya tebaasınm evlerinde (Çöp arabaları lâstikleniyor! araştırmalar yapılmıştır, Ele geçi- Belediyenin çöp arabalarının rilen bütün evrak, hakimler mari- | tekerleklerine bu ay sonuna kadar fetiyle tetkik edildikten sonra, lâstik takılmış” olacaktır. metre tekerlek lâstiği alınmıştır. | mühürlenmiştir. 1800 İ piş etmek istemiyorlar. Bunlar | için en muvafik hal çaresi: Kabi İ nenin olduğu gibi kalması ve ha- riciye nezaretinin M. Dumerg ta- rafından deruhte edilmesidir. Paris, 11 (A.A.) —M. Dumerg bugün Löbrön ile uzun uzadıya konuşmuştur. Paris, 11 (A.A.) — Dahiliye “nazırı, Marsilya faciasınm sureti vukuu hakkında, bugün milli em « niyet müdürünün ifadesini dinli - yecektir. Lâzım gelen tedbirler derhal alınacaktır. Devlet hatlarının vardatı artıyor Devlet demiryollarının, yolcu ve eşya tarifelerinde yaptığı ten - zilât, devlet hatlarının varida « tında göze çarpacak derecede bir fazlalık temin etmiştir. Geçen sene devlet şimendiferle- rinin yolcu hasılitı yekünu 3.851 bin lira iken 934 mayıs gayesinde hitam bulunan senei maliye için- de 4.129.000 liraya baliğ olmuştur ki yüzde 7 den fazla bir tezayüt var demektir, 931 — 932 mali se- nesinde bu hasılât tutarı 4.331.000 liraydı. v Hastaneler için Belediye hastahaneler için ye- niden bazı alât almaktadır. Bun- ların çoğu Almanyadan getiril mektedir. Tıp talebeleri İstanbul hastaha- nelerinde staj gördükleri için yeni ve fazla aletlere ihtiyaç görülmüş” tür, ; Gorio Baba Balzak Haydar Rifat i